Paul, 1 wikkeling voor de 12V en 1 voor de 90V? En wat men hier zei: een afgeschermde draad voor de 90V?

U probeert de meest smerige en lawaaiige electronica die ik kan bedenken (een inverter) te combineren met de meest gevoelige electronica (een radio-ontvanger)....

Zoals gezegd, het gaat niet simpel zijn.

Als het mijn project zou zijn en ik enige hoop op storingsvrije radio-ontvangst wilde hebben dan zou ik een oplossing toepassen zoals hieronder (of vergelijkbaar):

Een dubbele, goede metalen behuizing (elk met absoluut minimaal 4 schroefjes op elke hoek dichtgeschroefd); alle in-en-uitgaande spanningen ingevoerd via doorvoercondensatoren (1-10nF; waarde niet kritisch), met daartussen nog extra ontkoppeling met elco's en keramische condensatoren.

Hopelijk blijkt dit voldoende om het probleem beheersbaar te maken.

Extra filtering met common-mode chokes op in-en uitgang kan ook helpen; het kan in elk geval nooit kwaad. Dit is een geval waar meer altijd beter is.

Ik ben niet 100% zeker of het niet verstandiger is om de '0' lijnen gewoon direct hard aan de afschermingen te monteren, i.p.v. via doorvoer-C's en filterspoelen zoals ik hier getekend heb. Ik twijfel (50/50). Dat zou in elk geval het aantal doorvoer-C's halveren. Hopelijk kan iemand met meer EMC-kennis & ervaring daar uitsluitsel over geven.

U zou kunnen beginnen met het bouwen van het binnenste 'cordon sanitaire' en dan de resultaten checken. Dan evt. een tweede afschermingslaag daaromheen. En dan hopen dat een 3e laag niet nodig gaat zijn.

Afgeschermde kabel heb ik niet getekend maar kan ook helpen en vormt daarnaast een extra condensator die restjes storing kan 'kortsluiten'.

[Edit: bij nader inzien denk ik dat het verstandiger is de beide metalen behuizingen zo 'hard' mogelijk met elkaar te verbinden, en de doorvoercondensatoren in de 0-lijnen weg te laten (i.e. met de metalen afscherming verbinden)]

is het op dit punt niet beter om gewoon de radio aan te sluiten op netvoeding?
Je kan makkelijk een voeding van 12v vinden die voldoet aan de vereisten.

Zojuist kwam ik per toeval dit project tegen: https://www.dos4ever.com/battery/battery.html

Heb het hele verhaal niet tot in detail gelezen maar de ontwerper weet zo te zien wat hij doet. Kijk vooral ook even hoe hij het ingebouwd heeft.

Lijkt me min of meer te doen wat u wenst. Mogelijk heeft u er iets aan.

Dank je, Nonius. Ik bekijk het later. Nu andere professionele bezigheden.