Beste forumleden,
Mijn zus haar koelkast (AEG SKE81426ZC ) koelt niet meer goed. De 0-graden vakken blijven koel, maar de rest van de koelkast blijft redelijk warm...
Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Koelkast 48 uur laten "ontdooien"
- Service mode (gevonden in service manual van printplaat electrolux ERF2002) alles getest en sensor nagekeken -> in orde
- NTC nagemeten, 4,5kohm bij ongeveer 20 graden. -> lijkt ok
Mijn vermoeden is dat de de koude lucht niet gecirculeerd wordt. Maar aangezien alle sensoren en actuatoren werken, zou ik jullie hulp wel kunnen gebruiken.
Alvast bedankt.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Uitgaande dat je de tests goed gedaan hebt:
Meet de temperatuur vd bovente verdamper. Na hoe lang compressor werking heb je gemeten op de verdamper?
Sensoren kunnen afwijken als ze koud worden dus je metingen bij kamertemperatuur zijn niet betrouwbaar.
Zijn je eerdere bevindingen betrouwbaar genoeg?
Wat is de duty cycle vd compressor? Tijd aan vs tijd uit.
Bedoeld u dan dat ik de gemeten waarden van de sensoren (die ik bekom van de service menu) in bedrijf (na een halve dag draaien) moet doorgeven?
De compressor draait constant.
Ik kan morgen wel eens de koelkast aanschakelen en alles wat ik uit het service menu haal even hier posten.
Op woensdag 8 april 2026 09:10:00 schreef EricN:
Uitgaande dat je de tests goed gedaan hebt:Meet de temperatuur vd bovente verdamper. Na hoe lang compressor werking heb je gemeten op de verdamper?
Sensoren kunnen afwijken als ze koud worden dus je metingen bij kamertemperatuur zijn niet betrouwbaar.
Zijn je eerdere bevindingen betrouwbaar genoeg?
Wat is de duty cycle vd compressor? Tijd aan vs tijd uit.
EricN
Als de koelkast continu draait behoren de 2 verdampers bevrozen te zijn. Ik vermoed dat dit niet het geval is. Toch zeker wat de koelkast verdamper betreft. Dus gezien de sensorwaarden niet betrouwbaar zijn moet je met een meettoestel de waarde meten. Als naar ik vermoed de verdamper in de koelkast niet vriest dan ga je dus de vaststelling zonder meter ook kunnen doen.
Als mijn vermoeden klopt is het dus een wegwerp model.
Werking:
De 2 verdampers staan in serie. Er is dus maar 1 circuit. Die koude wordt door de ventilatoren rond gezet.
Mogelijkheden moest het iets anders zijn dan defect gascircuit:
1. De verdamper staat stijf bevrozen maar de ventilator zet het niet rond
2. Je vaststelling van continu draaiende compressor klopt niet.
Net even nagekeken. De verdamper van de koelkast is helemaal niet bevroren, iets koeler dan kamertemperatuur.
Ik heb de koelkast ook in de nacht op laten staan. En de metingen die ik uit de service mode heb gehaald genoteerd:
0: refrigerator compressor: ok
2: freezer evaporator heater: hoor iets schakelen
13: refrigerator lamp: ok
16: refrigerator fan: ok
17: zero-degree fan: ok
23: refrigerator door: ok
29: refrigerator air sensor: 4 graden
31: refrigerator evaporator sensor: 12 graden
32: zero-degree air sensor: 5 graden
34: UI ambient sensor: 21 graden
60: zero-degree evaporator sensor: 1 graad
Zou het kunnen dat er een foute meting gebeurt (bv. nummer 29), dat deze denkt dat het al koud genoeg ?is?
Ik wou eens proberen om de NTC van het 0 graden vak te wisselen met die van de koelkast. Uiteraard krijg ik het pinnetje niet uit de connector --> draad van NTC eruit zonder de pin...
Hoe kan ik deze pin uit de connector krijgen? Ik heb met een paperclip geprobeerd om het veertje in te duwen, maar ik krijg ze er niet uit.
Op woensdag 8 april 2026 18:51:24 schreef EricN:
Als de koelkast continu draait behoren de 2 verdampers bevrozen te zijn. Ik vermoed dat dit niet het geval is. Toch zeker wat de koelkast verdamper betreft. Dus gezien de sensorwaarden niet betrouwbaar zijn moet je met een meettoestel de waarde meten. Als naar ik vermoed de verdamper in de koelkast niet vriest dan ga je dus de vaststelling zonder meter ook kunnen doen.Als mijn vermoeden klopt is het dus een wegwerp model.
Werking:
De 2 verdampers staan in serie. Er is dus maar 1 circuit. Die koude wordt door de ventilatoren rond gezet.Mogelijkheden moest het iets anders zijn dan defect gascircuit:
1. De verdamper staat stijf bevrozen maar de ventilator zet het niet rond
2. Je vaststelling van continu draaiende compressor klopt niet.
EricN
dat zou best kunnen dat de koelkast ruimte voeler stuk is maar de gemeten waarden kloppen niet met je eerdere vaststelling. Je schreef dat de compressor continu draait. Dit is een belangrijk gegeven. Het is geen frequentie gestuurde modulerende dus er is maar 1 mogelijkheid. Hij draait of hij draait niet. Draait hij werkelijk continu (blijf er eens een uurtje bij luisteren) dan is het gemeten resultaat zeer pover. Dan behoor je resultaten ver onder nul te krijgen. Dit is duidelijk niet het geval.
Ook is een verdampervoeler eerder stuk dan een ruimtevoeler. Dus eerder de evaporator sensor dan de air sensor. Hoeft niet per se in uw specifiek geval maar alleszins moeten we de veronderstelling vd airsensor in vraag stellen.
De stekkertjes zitten er met een weerhaak in. Gewoon een halve mm indrukken. Wel de draden labelen of kleuren of je krijgt een draden kakafonie.
De achterplaat afnemen en checken is de snelste en betrouwbaarste methode. Met wat geluk kun je de sensoren tegen elkaar plakken. Eerst de air tegen de evaporator (na 5-10 min via service uitlezen en dan behoren ze gelijke waarde te geven.
Als de verdamper in de koelkast niet goed bevroren raakt, is het een gevalletje einde oefening. Deze kasten raken veel lek ( Koelgas verloren) in de vriezer ruimte, leidingen lek. Het continu draaien van de compressor verraad dit al..Helaas bekend probleem.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Als je verdamper niet kouder wordt dan kamertemperatuur is er iets goed mis. Je compressor uren laten draaien zal je niet helpen, het koelmiddel is ontsnapt en je zit ergens met een lek. Die zou normaal al moeten lichtjes rijm vormen na enkele seconden draaien. Een gevalletje helaas, het is niet anders. En natuurlijk altijd net als de zomer voor de deur staat.
Bedankt voor alle reacties. Ik vind het wel raar. Want er zitten 2 verdampers in (1 in het 0-graden vak en 1 in de koelkast zelf). Maar als we of een lek spreken, waarom blijft de verdamper van het 0-graden vak wel aangevrozen dan?
EricN
1: je weet niet dat hij aangevroren blijft. Dat moet je nog nakijken. Of is dit reeds gebeurd??
2: de nul graden zone zit eerst in de leiding dus als er nog iets van koeling gebeurd dan is het vooral daar
3: ook lucht (gaslek) werkt een beetje als koelmiddel maar niet veel. Gezien de onderste zone niet veel vraagt zal hij het nog net kunnen halen als hij gans de dag draait en als blijkt dat het gas weg is.
Ik wacht op de resultaten betreffende:
1: constant draaien
2: temperatuur vd verdamper.
EricN
Op donderdag 9 april 2026 19:31:21 schreef CrossFireX:
En natuurlijk altijd net als de zomer voor de deur staat.
Dat is wel heel positief ingesteld 
CrossFireX
Je antwoord is wat tegenstrijdig zoals EricN al zei, een verdamper werkt en de ander niet, dat is niet mogelijk. Het gas loopt door beide, dus eentje die bevriest in werking en de ander helemaal niet, er klopt iets niet in je vaststellingen. Misschien is het nog nooit volledig ontdooit geweest, mijn koelkast werkt op net dezelfde manier.
Moesten ze echt onafhankelijk van elkaar werken dan zou je koelkast twee compressors hebben, dat is hier niet het geval.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op donderdag 9 april 2026 20:58:10 schreef CrossFireX:
[...]
Je antwoord is wat tegenstrijdig zoals EricN al zei, een verdamper werkt en de ander niet, dat is niet mogelijk. Het gas loopt door beide, dus eentje die bevriest in werking en de ander helemaal niet, er klopt iets niet in je vaststellingen.
Ik moet je hier toch tegenspreken Maaike...
Als er door een lek te weinig koelgas overblijft is het heel goed mogelijk dat de eerste verdamper wel nog koelt en de tweede niet of nagenoeg niet (in serie!).
Dat is juist het typische van een koelgaslek; het begin van de verdamper is koud en naargelang je verder naar het uiteinde meet wordt het warmer (minder koud) vermits er te weinig koelgas overblijft om de volledige verdamper te koelen.
De benodigde hoeveelheid koelgas om de volledige verdamper te koelen wordt van fabriekswege bepaald (staat trouwens op het etiket (type+hoeveelheid) naast de groentenbak).
Tijdens mijn jaren als koeltechnicus bij Bosch (1976-1979) heb ik het maanden zonder (bruikbaar) vulstation moeten doen, t.t.z. de vacuumpomp werkte nog perfect maar de glazen cilinder met de schaalverdeling voor het doseren van de hoeveelheid vloeibaar koelgas had een lek.
Daardoor was ik verplicht bij elke koelgasinterventie (bvb. compressorvervanging, herstelling lek (voor zover het koper-of ijzerbuizen betrof)) empirisch de benodigde hoeveelheid koelgas te bepalen.
Daartoe, na het vacuum trekken, vulde ik een minimum hoeveelheid vloeibaar koelgas in het systeem, startte de koel/vrieskast op, en dan maar wachten...
Als de verdamper niet helemaal koelde, een beetje koelgas toevoegen, tot uiteindelijk de retourbuis van de verdamper naar de compressor buiten de kast begon aan te vriezen (teken dat er teveel gas in het circuit aanwezig is).
Er moest dan terug een beetje koelgas gelost worden.
Het probleem was dat deze werkwijze inhield dat de koel/vrieskast een uur tot anderhalf uur lang op maximum koelstand moest draaien (tijd die de klant uiteindelijk ook moest betalen!).
Koelsysteem werkt eerst in de vriezer, dan 0Gr zone en als laatste de koelkast. gas weg als eerste teken in koelkast zichtbaar en vriezer word juist steenkoud.
Beste forumleden,
Zoals ik de laatste reacties lees ga ik de handdoek in de ring werpen.
Eén voordeel, mijn koelkast is net dezelfde, dus de printplaat en een paar onderdelen ga ik eruit halen ?
Bedankt voor alle reacties!
CrossFireX
Ja jammer, nochtans is AEG toch een degelijk merk vind ik zelf.
En ondertussen ook wat bijgeleerd, nooit te oud om te leren. 
Helaas is AEG niet zo best meer, Bosch en Siemens daarintegen haalt weer in . Maar voor prijs kwaliteit zou ik een Whirlpool, Bauknecht,Beko nemen..
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op vrijdag 10 april 2026 19:49:10 schreef CrossFireX:
[...]
En ondertussen ook wat bijgeleerd, nooit te oud om te leren.
Graag gedaan...
Koudetechnologie lijkt heel simpel maar in de praktijk is er toch een serieuze praktijkervaring nodig om de juiste diagnoses te kunnen stellen.
Meetmogelijkheden zijn er nagenoeg niet (behalve multimeter, thermometer met sonde en de vingers/handpalmen om temperatuur van leidingen/condensor/verdamper te kunnen voelen).
Doorprikken van de vulbuis om de zuigdruk van de compressor met een manometer te kunnen plaatsen doe je enkel als je 95% zeker bent dat er, of een gaslek, of een olieobstructie in de capillaire buis, of een gebrek aan compressie van de compressor is.
Doorprikken impliceert immers dat de oude vulbuis achteraf losgelast, een nieuwe gelast, het systeem vacuum getrokken, nadien weer met koelgas gevuld en de nieuwe vulbuis dichtgelast wordt + testen (minstens 1 uur extra werk).
Elektronica was er in mijn loopbaantijd (1976-79) nagenoeg niet (allemaal mechanische thermostaten), net als PTC-weerstanden (nog mechanische startrelais).
De grootste (in den beginne) misleidende klacht was als de klant meedeelde dat alle voedingswaar in de koelkast bevroor, tot in de groentenbak ("hij werkt te goed").
Je zou denken: de thermostaat is defect.
Een thermometer op het einde van de verdamper geeft je simpelweg aan dat de uitschakeltemperatuur van de thermostaat nooit behaald wordt.
Dus de compressor draait 24/24 waardoor de ruimtetemperatuur onder de 0°C komt.
De redenen daarvoor zijn, ofwel gaslek, ofwel compressieverlies.
Hier geeft de manometer uitsluitsel.
Jaren geleden heb ik een meningsverschil hieromtrent gehad met ons lid 'GD' waardoor ik jarenlang niet meer op CO gepost heb.
'Meneer' dacht het beter te weten (hij wist zeker veel over EMC e.d.) maar mij moest je niets wijsmaken over koudetechnologie...
Het is nooit meer goedgekomen...
@smd:
Wij hebben een AEG 110 liter tafeldiepvriezer en een Valberg (Electrodepot) 110 liter tafelkoelkast, beiden van ca. 2015.
En een Bosch 320 liter combikoelkast van 2008 (FD8811).
Alhoewel de twee koelkasten perfect koelen voelt de Bosch (op stand 3 van 6) toch veel kouder aan dan de Valberg (stand 4 van 6).
Na meerdere kritieken hier op CO op de bouwkwaliteit van de gebruikte Bosch ijzerleidingen had ik wat ik schrik voor de levensduur van mijn koelkast maar dit blijkt nu ongegrond in mijn geval.
Klopt, Bosch of BSH groep is ook er achter gekomen op de garantie gevallen die teruggekomen zijn en problemen opgelost. AEG heeft de laatste jaren sinds 2019 meer uitval. Leidingen zijn superdun
CrossFireX
En eerlijk is eerlijk, ook LG doet het nu niet slecht met hun diepvries/koelkasten. Mijne nu al 10 jaar en draait nog altijd vrolijk zijn rondjes met zijn mini compressor onderaan. Laatst wel weer de geforceerde koeling volledig gepoetst, er waren weer een aantal lijken erin blijkbaar... En een drupje naaimachine olie aan de BLDC koelventilator.