Als je het zo moeilijk hebt met het berekenen van een kabeltje zou ik een elektricien inschakelen. 55 kW is iets anders dan thuis een lampje aansluiten.

Ik begrijp je verhaal van de minimaal 150 kVA generator ook niet zo goed. Ik weet ook niet precies wat voor machine die crusher is, maar ik zou denken dat je met iets minder ook wel verder kan. Ik neem aan dat je zo'n machine onbelast kan starten en pas gaat belasten als de motor op toeren is?

Als je nou een redelijk antwoord wilt hebben, begin dan eens met een fatsoenlijke vraag. De eenheden correct (wat moet ik mij voorstellen bij een kw? en bij een kva? Dat heet kW en kVA - en zo staat het er ook vast wel! En wat moet ik mij voorstellen bij een kabel van 25mm3? Is dat 25mm2 van 1mm lang?)

Dan een kabel met een ader met een diameter van 6mm. De hele wereld werkt in doorsneden of AWG als daar niet aan te ontkomen is. Een massieve draad van 6mm diameter zal een doorsnede van zeg 25mm2 hebben. Als het 'soepel' is, dan zal het minder zijn. Daar zit immers ook 'lucht' tussen.

Als ik zo lees, dan zou dat ding een 100A moeten trekken. Als je dan ook nog de benodigde lengte erbij geeft, dan is er wel een slag naar te slaan. Voor een kort stukkie zou ik het op 10mm2 wel aandurven (als in: het gaat hoe dan ook niet stuk en de spanningsval is goed te overzien). 35mm2 voor dergelijke stromen is wat 'oversized'. En daarbij dan even de aanname dat het om koper gaat. Met aluminium ligt dat anders.

Of een 110kVA generator een 55kW motor kan laten draaien? Als die generator echt 110kVA levert, dan zal dat - als het ding eenmaal loopt - wel gaan. Veel zal afhangen van hoe 'netjes' die softstart z'n werk doet. Immers, die bepaalt de aanloopstroom. Verder lijkt het redelijk overbemeten. Maar... 110kVA is doorgaans opgegeven bij een cos φ van 0.8. Daarmee zou je dus een 88kW beschikbaar moeten hebben. Het motorvermogen is doorgaans het as-vermogen. Daarmee zou die motor electrisch bij een rendement van 85% iets van 65kW doen (zo op de natte vinger).
In hoeverre die generator genoeg draaiend ijzer heeft om fatsoenlijk met belastingswisselingen om te gaan zal de praktijk uitwijzen.

Verder sluit ik me bij Harrie729 aan. Als dit soort dingen zo moeilijk is, dan is het handig om het werk door iemand te laten doen die er wat meer kijk op heeft. Dergelijke stromen zijn geen speelgoed meer. Het is iets meer dan 'draadje in kroonsteen steken en schroefje aan draaien'.
Wat verder ff niet in mijn beeld past is een 55kW motor, 100A, 230V. Iets in die rekensom wil ff niet. Rendement -beroerd ofzo?

55kW op 230V is 175A
100A is op 400V.

Er is een flinke kans dat TS het motorplaatje verkeerd heeft afgelezen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (28%)]

Der is een verdomd handige website die ik hier veel voor gebruik van 1 of andere ouwe elektroschurk:

https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellen

Als het 175 A is moeten er dus kabels in van 70 a 95 mm2 mits lengte niet te groot is.

Die krengen zijn echter slecht te hanteren, dus ik zou voor singles gaan die dan 50 a 70 mm2 kunnen zijn.

Wel om de zoveel meter twisten en op een kabelbaantje leggen.

van 1 of andere ouwe elektroschurk:

:+

mits lengte niet te groot is.

Wel om de zoveel meter twisten en op een kabelbaantje leggen.

Dan is de lengte blijkbaar wel groot...

Maar goed... definieer 'niet zo groot' en 'groot'. Bij 'kort stukje' ben ik eigenlijk uitgegaan van een softstart die min of meer naast de motor zit (zo'n crusher is niet zo heel groot en qua besturing zit er ook 'niks' in) en een kabellengte van nog geen meter. Als je over 'meters' praat, dan wordt het uiteraard een andere discussie - Ohms gezien moet je bij een verdubbeling van de lengte immers de doorsnede ook verdubbelen om dezelfde weerstand te houden...

Tja een meter of 10 is geen probleem, tot 50 m moet je iig niet voor de net te dunne kabel gaan.

Als je daarboven gaat, moet je echt even iets beter gaan rekenen.

Boven 100 m weet je zeker dat je moet gaan rekenen.

Lengte en duty-cycle hebben ook invloed...

Eens Sven. Ik was nog bij 1m, 'kort' :)

@Arco: het lijkt erop dat - in deze context - er gewoon een sinus op staat. Duty-cycle? Of doel je op: machine draait 20 seconden en staat dan 40 seconden stil?

Het gaat om de aanloopstroom..

Hee Mel, je bent weer terug!

Die is natuurlijk totaal irrelevant in deze - het ging over de verbinding softstart-motor. Voor die paar seconden die dat aanlopen duurt, moet je die kabel wel heel erg onder bemeten om daar in enige vorm last van te hebben.

Die 103 Amp is hooguit de 0,58 instelling van een ster/driehoek schakeling.

Op zondag 12 april 2026 19:55:30 schreef Electronovice:
En in het geval dat dit zou kunnen, welke minimale kabeldikte zou ik moeten gebruiken vanaf de generator naar de softstart en van de softstart naar de motor/

Ligt geheel aan de lengte van je kabel.

Daar waar de kabel gesneden is zie je dat de aders een driehoekige vorm hebben, 1.5 x 1.5 x 2 cm.

dat heet een sektor kabel, die zijn veel te stug. Je kunt beter rubberen kabel nemen, die zijn lekker soepel.

Ik heb een andere kabel met aders van 6 mm dik. Zou dit dik genoeg zijn van de motor naar de softstart?

Ja hoor, dan heb je gelijk een zekering. >:)

Gegevens op de motor:
230v 3 phase 60hz 103A

Als dat de werkelijke stroom is en je kabel is niet langer dan +/- 25 meter, dan kun je wegkomen met 70mm2.

Op maandag 13 april 2026 15:40:16 schreef mel:
Het gaat om de aanloopstroom..

Daar zorgt de softstarter wel voor, als hij goed ingesteld is.

Op maandag 13 april 2026 14:50:21 schreef EricP:
Eens Sven. Ik was nog bij 1m, 'kort' :)

[...]

Met 10 m staat de generator nog naast de crusher. Met 50 m heb je iets afstand.

Met meer wordt het echt een uitdaging.

Iedereen roept 103 A, maar zoals GJ_ terecht opmerkt: 55 kW op 3x230 is ca 160 A. Dus ik gok zomaar dat het 163 A is en geen 103.

Toch een bekkie meer als die 103 A

Ik triggerde er ook al op dat die rekensom niet klopt. Bij 400V klopt die som wel (sort of). De grote vraag is... welk gegeven klopt er niet? Staat er 230/400 en heeft TS alleen 230 overgenomen? Of staat er 163 en heeft TS de leesbril niet op gehad?
Al met al... het blijft een wazige startpost...

TS heeft 127/230V @60Hz dus ik gok er op dat hij het motorplaatje verkeerd heeft afgelezen. We hoeven iemand die waarschijnlijk niet zo heel erg thuis is in de materie daar niet echt op aan te kijken.

Het is wel een motor voor in 127/230V "gebied" want hier zijn ze vrijwel altijd 400/690V, dit zal een 230/400V motor zijn, vandaar de vraag om een softstarter. Die zijn hier niet standaard uit voorraad leverbaar.

Hallo allemaal,

Gelukkig heb ik nog geen leesbril nodig. Er staat duidelijk 230V / 3 phase/ 103 A. Maar ik denk dat iemand in China een foutje heeft gemaakt. Normaal leveren ze vanuit China standaard met 380V. Omdat hier geen 380V is dacht ik dat het handiger was om voor 230V te gaan. Dat had ik beter niet kunnen doen. Ik heb een foto gemaakt van de plaat, ben benieuwd of ik die hier gepost krijg.

Als ik 28mm3 schrijf dan denk ik dat iedereen dat gewoon begrijpt. Hetzelfde voor kw of kva. Ik heb nog nooit een electromotor gezien waar op de typeplaat 'kva' staat. Bij generatoren spreekt men eigenlijk altijd over kva alhoewel er op sommige dynamo's ook 'kw' staat. Toevallig staat er op die ik nu gebruik enkel 'kw'. Het is trouwens een minarelli, geen idee of het goed spul is. De motor is Deutz dus dat is prima.

Als ik een kabel vanaf de generator naar de softstart zou gebruiken van 185 meter en vervolgens van de softstart naar de crusher nog eens 100 meter dan had ik dat wel even aangegeven. Het is voor mij logisch om alles zo kort mogelijk te houden maar ik had even de lengte aan moeten geven, mijn excuses.

De dikke kabel vanaf de generator naar de softstart is een kleine 2 meter lang. Ik ben vandaag bij een bedrijf geweest en had die kabel bij me. Het is een 120mm3 kabel.
De reden dat ik de vraag stelde omtrent de kabel vanaf de softstart naar de crusher is omdat ik wilde weten waar ik mee weg zou komen. Daar is die lengte dus wel weer belangrijk. Vanaf de softstart naar de crusher zal hooguit 4 meter zijn. Als je in NL iets nodig hebt dan kan je alles wel krijgen, op een eiland is dit anders. De dikste kabel die ze hadden liggen was 28mm3, maar even later bleek er toch ook nog een lengte 50mm3 te zijn. Dit is dan wel 1 ader dus dan zit ik met voor iedere fase een aparte kabel.

Ik heb hier een 20ft container staan die in de offshore is gebruikt. Compleet afgebouwd met aluminium kasten, werkbank en 2 joekels van transformatoren met een grote schakelkast. Als ik in die kast kijk begin ik al duizelig te worden, daar zou ik nooit aan gaan zitten rommelen en iemand zoeken die er meer van weet.
Als ik een motor van 0.25 kw aan kan sluiten, wat is dan het probleem van een 55kw motor? Ik heb 3 fasen vanaf de generator naar de softstart en 3 fasen naar de crusher, kan niet zoveel fout gaan. Het enige is dat ik de crusher wel even goed moet aarden. Ik werk zo min mogelijk met kroonsteentjes en de elecromonteurs hier zijn er hier volgens mij ook niet ecbt fan van. Wat ik hier heel veel zie is dat 2 draden worden gestript en vervolgens samen worden gedraaid,....stukje tape en klaar is Kees. Electrameters samen in een hok met de watermeter is ook geinig. Het niveau is hier niet altijd zoals dat van jullie dus dan ga ik daar echt geen kapitalen aan uitgeven.

Deze crusher gebruikt men om van stenen zand te maken. Het is een vertical shaft impact crusher, op Alibaba noemen ze het ookwel een compound crusher. Ik verwerk glasafval en maak daar straalmiddel van. De crusher die ik nu gebruik werkt uitstekend alleen ik hou veel glas gravel over. Dat wil ik met deze crusher fijner malen. Iedere crusher moet je leeg opstarten en leeg laten draaien wanneer je hem stopt. Ik heb het kleinste model gekozen, maar ondanks dat is hij toch nog een kleine 2 meter hoog en weegt hij bijna 3 ton. Als deze machine doet wat ik wil koop ik óf een grotere of nog 2 of 3 van hetzelfde formaat. Als er 1 kapot gaat kan ik gewoon door blijven draaien.

Ik wil hem graag testen maar ik geloof mijn eigen ogen als ik de plaat van de motor aflees én ik geloof jullie ook dat het ampèrage hoger moet liggen. Het vermogen van mijn generator is denk ik gewoon te klein.

Ik heb ook nog even de softstart uit de doos gehaald. Op de typeplaat aan de buitenzijde van de kast staat:
- rated power 110 KW
- nominal voltage 220V/ 60Hz
- class of pollution 3 (vermoed dat dit '3 phase' moet zijn).
- rated current 260A

Als ik de kast vervolgens open dan staat er op de softstart met dikke letters '50hz'. Daar klopt dus ook iets niet.

Ik kan hier wel een grotere generator krijgen alleen dan staat er zomaar ineens 600 kva. Dat is wel een beetje overdreven, maar aan de andere kant hoef ik dan voorlopig niet meer na te denken over vermogen. Ook de softstart kan ik dan laten voor wat het is én ik heb een geschikte kabel liggen ? Ik weet dat de softstart ook de levensduur van de motor verlengt, maarja dat boeit me eigenlijk niet zo. Ik zorg wel dat ik een 380V motor op de plank heb liggen.
Ik denk dat ik morgen nog een keer ga kijken bij deze generator.

In ieder geval bedankt voor de reacties, zo leer je altijd wel weer wat nieuws.

Dit zijn nou zo typisch van die machines die ik zelf nooit in China zou kopen.

.1 Meeste staal is van kauwgom gemaakt (i.a.w. best wel zacht) en dat is voor een crusher nu net niet fijn.

.2 typeplaatje klopt dus al niet. Welke van die waarde gaat kloppen weet je dus ook niet

.3 lijkt me dat je de machine professioneel gaat gebruiken (of je bent nog gekker als ik, die al wordt gezegd een privé loonwerker te zijn met het nodige "zware" materieel voor mijn eigen stulpje :+ )

Echter ik zou Chinees spul nooit inzetten voor profi gebruik. Dan nog liever oud spul. Dat heeft zich al bewezen. Maar vaak wel beetje TLC nodig..

Dan terug naar je probleem:

Op dinsdag 14 april 2026 04:06:37 schreef Electronovice:

Als ik 28mm3 schrijf dan denk ik dat iedereen dat gewoon begrijpt.

[...]

De dikste kabel die ze hadden liggen was 28mm3, maar even later bleek er toch ook nog een lengte 50mm3 te zijn.

Het is mm2. Het is een doorsnede, ergo een oppervlakte en die is altijd in het kwadraat, jij maakt er een inhoud van wat erg verwarrend kan zijn.

Dan terug naar die kabel. 50 mm2 is echt heel erg op het randje met 10 meter.
Ik zou dubbelen met 28 mm2.

En dan ook om de 2m twisten

Als ik een motor van 0.25 kw aan kan sluiten, wat is dan het probleem van een 55kw motor? Ik heb 3 fasen vanaf de generator naar de softstart en 3 fasen naar de crusher, kan niet zoveel fout gaan. [...]

Sorry, maar als je dit als hetzelfde ziet, zou ik er niet aan beginnen. De mechanische krachten op deze kabels zijn gigantisch. Goed vastleggen op een baantje en zeker op de aansluitingen goed krimpen met het juiste gereedschap. Een waterpomp tang of bankschroef is niet geschikt om deze ogen aan te knijpen.

Overigens is een Deutz een goede motor idd. Maar ook die kopiëren ze in China. En de Deutz motoren die ik heb zijn luchtgekoelde motoren en u schrijft op een eiland te zitten. Ik denk dus iets exotisch warms.. das met luchtkoeling en zout water niet altijd een ideale combi voor die motoren. Houd de temperatuur goed in de gaten..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (54%)]

Er staat duidelijk 230V / 3 phase/ 103 A. Maar ik denk dat iemand in China een foutje heeft gemaakt. Normaal leveren ze vanuit China standaard met 380V. Omdat hier geen 380V is dacht ik dat het handiger was om voor 230V te gaan. Dat had ik beter niet kunnen doen. Ik heb een foto gemaakt van de plaat, ben benieuwd of ik die hier gepost krijg.

Ik krijg ook sterk het gevoel dat ze met hun plaatje de spanning en connectie (driehoek) naar 230V hebben veranderd maar de stroom lekker hebben laten staan van hun ster connectie op 380V.

Als ik 28mm3 schrijf dan denk ik dat iedereen dat gewoon begrijpt.

Als jij 28mm3 schrijft begrijpt eigenlijk niemand dat, maar vermoed iedereen dat je 28mm³ wil schrijven. Dat is 28 kubieke milimeter, een inhoudsmaat (alsof je zou zeggen een kabel van 3 liter). Ik denk dat je 28 mm² wil schrijven. 28 vierkante milimeter, een oppervlaktemaat, die de doorsnede van een geleider kan zijn. Vandaar de verwarring.

Hetzelfde voor kw of kva.

Er is een reden dat een generator en een motor in verschillende eenheden staan. Voor een motor wil men meestal weten hoeveel asvermogen die leveren kan. Dit betreft dus mechanisch vermogen, in kW. Een generator levert een elektrisch vermogen, een spanning in V en een stroom in A. Vermenigvuldigd geeft dit dus VA (of kVA om wat handigere getallen te hebben).

Een en ander kan wel naar elkaar herberekend worden, maar eigenlijk kan je je benodigd elektrisch vermogen berekenen door niet met die 55 kW te rekenen maar door je stroom en spanning van je motor met elkaar te vermenigvuligen. In jouw geval dus 103x230x1.73. Die laatste 1,73 komt er nog eens bij omdat je driefasig bezig bent. Dit zou uitkomen op ruim 40 kVA, alleen lijkt ons dit niet te kloppen, je hebt immers altijd meer kVA's nodig dan er kW's uit kunnen komen. Dus het lijkt me logischer dat die stroom die je daar hebt de 380V stroom zou zijn. Als we daar even vanuitgaan dan heb je dus 103/230x380=170A nodig. 170x230x1.73 geeft dan 68 kVA.

Een oplettende lezer zal opmerken dat ik hier een rare combinatie gebruik, namelijk 230 en 380, en niet 220 en 380 of 230 en 400. Ik weet dat de standaard spanning in China 380 is, en wellicht zou 220 hier beter zijn. Het verschil in de uitkomst is echter niet zo groot dus dat heb ik mijzelf even niet aangetrokken. Sorry als ik hier mensen pijn mee doe aan hun ogen.

In ieder geval lijkt het mij dat je 110 kVA generator sterk genoeg moet zijn.

Nu de kabel nog...

Als ik de gegevens van het plaatje bekijk, kom ik op 230xwortel3 x103= 41KVA opgenomen vermogen uit het net of generator! Het motor asvermogen is dan echter41KVA xcos phi 0,87 =36 KW . De 55 Kw hoort bij een motorop 380Volt!
De aanloopstroom is al snel 5xInom wat 515 Amp is wat je beoogde generator op de knieen zal dwingen, zelfs met softstarter of ster/driehoek.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (24%)]

Op dinsdag 14 april 2026 10:53:33 schreef Hunebedbouwer:
Als ik de gegevens van het plaatje bekijk, kom ik op 230xwortel3 x103= 41KVA opgenomen vermogen uit het net of generator! Het motor asvermogen is dan echter41KVA xcos phi 0,87 =36 KW . De 55 Kw hoort bij een motorop 380Volt!

Je vergeet het rendement in je berekening.

Hoezo zou het vermogen stijgen als deze op 380V gaat?

Ik gok op een foute stroom op het typeplaatje maar eigenlijk kunnen we het niet weten. We weten wel dat er iets niet klopt.

Gaat dan toch om deze motor? Waarbij duidelijk 3 fase staat?

https://www.betweeneastwest.com/en/product-detail/2351

Op dinsdag 14 april 2026 10:53:33 schreef Hunebedbouwer:
De aanloopstroom is al snel 5xInom wat 515 Amp is...

minimaal ja. Want met een rendement van bijna 95% komt dat overeen met IE3 (oftewel class 2) en dat betekend een aanloopstroom van 8 tot 12x Inom

Hallo allemaal,

Gelukkig heb ik nog geen leesbril nodig. Er staat duidelijk 230V / 3 phase/ 103 A. Maar ik denk dat iemand in China een foutje heeft gemaakt. Normaal leveren ze vanuit China standaard met 380V. Omdat hier geen 380V is dacht ik dat het handiger was om voor 230V te gaan.

De motor is nu voor een belgisch net geconfigureerd: 230V tussen de fasen.

In Nederland hebben we 230V tussen ieder van de fasen en de nul.

Wat jou generator maakt, dat weet ik niet. Wat we wel weten is dat er iets niet klopt aan het typeplaatje. Bij 230V tussen de fasen, en 100A fasestroom is het opgenomen vermogen minder dan 40kW. Dan kan er natuurlijk nooit 55kW aan asvermogen uitkomen.

Het sommetje lijkt te kloppen als de 100A stroom in ster bij 400V is.

Of jou generator 400V doet, en of je de motor kan herconfigureren naar 400V, dat vertelt het typeplaatje niet. Vaak wel, maar mogelijk niet.