Als de capstan wel nog draait dan is de aandrukrol verhard (het oppervlak is hard en te glad geworden) waardoor de aandrukrol onvoldoende grip op de tape heeft en de tape niet meer kan transporteren naar de takeup-reel.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Meestal zal de tape dan kreuken, maar onderzoeken kan geen kwaad.
Los daarvan, als ik me de constructie goed herinner, mag de linker spoelschotel tijdens weergave alleen afgeremd worden door de bandspanningsremband. Ik denk dus net als de TS dat de normale rem gewoon los moet staan.
Als er geen sprake is van uitgehard vet op een schuif of asje, zou ik toch ook naar afgebroken plastic zoeken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
KGE
Golden Member
Misschien heb je hier iets aan:
https://elektrotanya.com/sony_vhs-mechanical-adjustment-2.pdf/download…
Net als bij vele andere video's hebben ook de Sony's last van een "vervuilde" mode switch, als je begint met die te reinigen dan heb je al meer dan 75% van de loopwerk fouten opgelost. Als de processor de stand van het loopwerk niet kan herkennen krijg je dit soort problemen.
Op zondag 3 mei 2026 19:29:52 schreef nonius:
Staat de timing van deze twee tandwielen goed? Ik zou verwachten dat de twee rode 'timing marks' tegenover elkaar horen te staan; als ik denkbeeldig deze twee tandwielen ronddraai denk ik niet ze dit doen?[bijlage]
Dat heb je goed gezien. Bij nadere inspectie bleek het 1 tandje scheef te zitten. Dat heb ik gefixed, maar dat verandert helaas niets aan het probleem. Wel merk ik nu, als ik de loading motor met de hand aandrijf, dat de 'supply' en 'takeup' loading arms nu niet meer tegelijk aankomen in de uiterste stand, maar dat het eerst de supply arm zich volledig uitstrekt, waarna de takeup arm zijn laatste stukje volbrengt, waarbij er tegen een veerspanning in moet worden gedraaid. Is dat de manier waarop het hoort te werken ?
Op zondag 3 mei 2026 21:10:46 schreef william1967:
Net als bij vele andere video's hebben ook de Sony's last van een "vervuilde" mode switch, als je begint met die te reinigen dan heb je al meer dan 75% van de loopwerk fouten opgelost. Als de processor de stand van het loopwerk niet kan herkennen krijg je dit soort problemen.
Dank je wel William. Dat heb ik gedaan, de mode switch was vervuild, is nu schoon, maar het bracht geen verschil in het gedrag van de recorder.
Op zondag 3 mei 2026 21:09:08 schreef KGE:
Misschien heb je hier iets aan:https://elektrotanya.com/sony_vhs-mechanical-adjustment-2.pdf/download…
Dank je wel KGE.
Op zondag 3 mei 2026 19:27:16 schreef Bobosje:
Stopt de capstan ook met draaiien in dat geval?
Net even gecontroleerd. Hij stopt niet met draaien maar... wel wat interessants ontdekt. Als ik het mechanisme in 'play' zet, zou ik verwachten dat de pinch roller (met tape ertussen) tegen de capstan drukt. Dat doet ie niet, er blijft een spleet open.
Verder heb ik de recorder voor het eerst op een TV aangesloten: vrijwel geen beeld (zwart wit en nauwelijk gesynchroniseerd), en de audio klinkt wobbelig.
Oh, nog een vraagje: de FE head zit los, in de zin dat als ik er (zachtjes) tegenaan duw, het ding wiebelt. Nu zit die FE head geclicked in een plastic drager die er niet al te robuust uitziet, dus misschien hoort dat wel zo ?
Als de recorder in de Play stand staat dan moet de aandrukrol tegen de capstan drukken (met de tape ertussen). Doet deze dat niet dan rijgt het mechanisme niet ver genoeg in (of rijgt foutief in).
Dat kan ook verklaren waarom de take-up reel in de Play stand stil gaat staan omdat deze teveel kracht moet gaan leveren om de tape op te wikkelen omdat de capstan en de aandrukrol de tape niet transporteren.
De positie van de Tape Erase head is niet zo kritisch zolang de luchtspleet in de head de tape in vertikale richting maar overal raakt om de tape te kunnen wissen / erasen bij een opname / recording.
Nou, ik ben weer wat verder. Zij het niet heel veel. De pinch roller maakt nu goed contact met de capstan. Het bleek dat het zgn 'tower gear' niet was gesynchroniseerd. Ik had daarbij veel aan de volgende uitleg van 12voltvids: https://youtu.be/FHOE6pYKgho?t=190
Echter. Het beeld is nog steeds zwart/wit, nauwelijks gesynchroniseerd. De audio is merkwaardig: die wobbelt nu niet meer, maar wordt wel te snel afgespeeld. Met een (voorbespeelde) band in het apparaat heb ik de secondenteller op de videorecorder vergeleken met die op mijn gsm. Als de videorecorder 60 seconden heeft geteld, geeft mijn gsm 50 seconden aan.
UPDATE: dat mysterie is ook weer ontsluierd... Zie onderstaande foto. Nog nooit gezien op een VCR.
Op de lower drum zit vuil of corrosie, anders lijkt het een foutieve afstelling van de guide pins bij koppentrommel.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die kreukel bij de capstanrol hoort daar niet. die kop erlangs is mono audio/sync. loopt de tape daar op de verkeerde hoogte krijg je ook slecht beeld. vaak de capstanrol die hard is, of tapegeleider net langs de kop die niet ver zat staat of onder een hoek zit.
de rechterbandgeleider staat niet op de juiste hoogte. Hij is goed tegen zijn eindpunt gedrukt? (mechanisme nu helemaal synchroon....) zo ja, hoogte geleider bijdraaien. Je ziet aan beeld wel wat de goede kant van draaien is.
Zo te zien vreet / verkreukeld de capstan en de aandrukrol de tape.
De tape mag bij / over geen enkele bandgeleiders kreukels laten zien of nog erger dat de randen van de tape naar boven of naar onder worden afgebogen / verbogen.
De tape moet overal vlak en gladjes overheen gaan.
Dat de tape bij de capstan en de aandrukrol scheef gaat kan duiden op een slechte aandrukrol of de capstan zelf.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
testman
en druk eens op de tape lift, of die nog 5mm omlaag gaat. vaker gehad dat de lift wat omhoog stond waardoor je dit probleem met de tape geleiding ook kreeg. vooral het turbodeck met tandwiel probleem.
Om met het goede nieuws te beginnen: de storing is nu weggeregeld door aan de take-up roller te draaien, de recorder doet het weer! Er blijft nog een restprobleem: er is een stuk kunststof, waar een as in is geperst, gebarsten, waardoor die as verticaal kan bewegen. Het is de as van tandwiel dat de take-up arm uitvouwt.
Ik vraag me af hoe dit het best te fixen. Misschien door metaaldraad om het kunststof te wikkelen als een soort van slangenklem ?
Om terug te komen op jullie advies (heel veel dank daarvoor!):
Op dinsdag 5 mei 2026 20:44:39 schreef maartenbakker:
Dan zit mogelijk de P5 lever vast, bekend probleem...
De P5 lever kan vrij bewegen. Heb inderdaad begrepen dat dit een typisch probleem is.
Op dinsdag 5 mei 2026 20:53:28 schreef testman:
en druk eens op de tape lift, of die nog 5mm omlaag gaat. vaker gehad dat de lift wat omhoog stond waardoor je dit probleem met de tape geleiding ook kreeg. vooral het turbodeck met tandwiel probleem.
Dank je wel. Ik heb gekeken, de tape lift komt volledig naar beneden.
Op dinsdag 5 mei 2026 18:49:29 schreef smd:
Op de lower drum zit vuil of corrosie, anders lijkt het een foutieve afstelling van de guide pins bij koppentrommel.
De lower drum lijkt schoon.
Op dinsdag 5 mei 2026 19:13:50 schreef Bobosje:
Zo te zien vreet / verkreukeld de capstan en de aandrukrol de tape.
De tape mag bij / over geen enkele bandgeleiders kreukels laten zien of nog erger dat de randen van de tape naar boven of naar onder worden afgebogen / verbogen.
De tape moet overal vlak en gladjes overheen gaan.Dat de tape bij de capstan en de aandrukrol scheef gaat kan duiden op een slechte aandrukrol of de capstan zelf.
De tape kreukelt niet, en de randen worden niet afgebogen. Wellicht dat mijn foto van de capstan wel die indruk wekt vanwege reflecties op die tape. Denk je te zien op de foto dat de tape bij capstan/aandrukrol scheef gaat ?
testman
check de zichtbare bandloop van oudsher van aanslag op rollen en geleiders eens. die zou overheen moeten komen met de huidige bandloop. ook de opstaande rand die onderaan het vaste deel van de videokop zit is een band geleider.
Op woensdag 6 mei 2026 19:36:02 schreef DeRokendeBout:
De tape kreukelt niet, en de randen worden niet afgebogen. Wellicht dat mijn foto van de capstan wel die indruk wekt vanwege reflecties op die tape. Denk je te zien op de foto dat de tape bij capstan/aandrukrol scheef gaat ?
Maak nog eens een gelijksoortige foto nu de VCR het weer doet.
Op woensdag 6 mei 2026 20:14:21 schreef testman:
check de zichtbare bandloop van oudsher van aanslag op rollen en geleiders eens. die zou overheen moeten komen met de huidige bandloop. ook de opstaande rand die onderaan het vaste deel van de videokop zit is een band geleider.
Die lijkt, voorzover de oorspronkelijke loop duidelijk is, overeen te komen. Bij de opstaande rand van de onderste drumhelft zie ik geen tape krullen. Hier zijn wat foto's die ik net heb gemaakt:
Beste allemaal,
ik ga dit topic (althans van mijn kant) afsluiten. Jullie hebben me waardevolle adviezen gegeven, die ertoe hebben geleid dat het oude beestje is hersteld, en dat ik wat heb geleerd. Ik wil jullie daarvoor hartelijk bedanken.
Groetjes, Roland.
Nog wat URLs van mijn kant die ik tegenkwam in mijn zoektocht:
Overzicht van de benaming en functie van mechanische onderdelen in een VHS recorder: https://goughlui.com/the-vhs-corner/intro-inside-the-vhs-cassette-vcr/
Backtension deep dive YT: https://youtu.be/1dY0RsJQZho
Op zondag 10 mei 2026 11:12:38 schreef DeRokendeBout:
Backtension deep dive YT: https://youtu.be/1dY0RsJQZho
Hij praat er een half uur over... Ik dacht, gaan wat backtensiometers te zien krijgen..helaas, de arme man bedelt op het einde voor een backtensionmeter. (tentelometer) idd, dat was duur spul.
zo zien ze eruit:
Op woensdag 6 mei 2026 19:36:02 schreef DeRokendeBout:
Om met het goede nieuws te beginnen: de storing is nu weggeregeld door aan de take-up roller te draaien,
de rechterbandgeleider.. 
maartenbakker
Golden Member
De armeluismethode om de backtension in te stellen was op minimale "flagweaving" op een testband. Voor betere zichtbaarheid zat het kopschakelpunt in het midden in plaats van onderaan.
Op maandag 11 mei 2026 20:48:39 schreef kris van damme:
de rechterbandgeleider..
En dus nu een correcte bandloop over de heads / capstan / aandrukrol.