Op zondag 31 mei 2026 18:12:37 schreef Sine:
Wat voor een weergave krijg je met een 10mV cel? (min en max)
Hey sine,
Heb jij toevallig nog nieuws?
Mvg
Tim
Succes,met een beetje hulp van een collega op het werk heb ik de analyser kunnen aanpassen. Hij kon me op weg helpen door me te zeggen dat het de weerstand R17 was die veranderd moest worden. De waarde kon hij mij niet zeggen maar hij moest kleiner zijn dan de 1 M ohm die er nu in zat. Ik had geen regelbare meer met het juiste bereik dus even de doos met assortiment vaste weerstanden erbij genomen. Na wat zoeken een goede gevonden. Wanneer hij nu op 20,8 staat zit hij ongeveer in het midden van het bereik van de calibratie potentiometer. Werkt perfect
Kijk, mooi dat het werkt 
Dan is R17 flink kleiner geworden dan wat er zat.
Als je het heel zuiver wilt houden moet R22 dezelfde waarde hebben als R17 en R18 parallel.
-edit-
Het valt me overigens nu pas op dat de thermistor veel invloed heeft in de versterking van de eerste opamp. En dat die input bias ook scheef is als die ontbreekt.
Wat doe je in de huidige situatie met aansluiting 5 waar de thermistor normaal gezien aan hangt?
Dus het is beter/nauwkeuriger als ik r22 ook verander?
Ik heb door trial and error de twee draden gezocht die de spanning meten. De derde draad kan ik niet aansluiten omdat de sensor volgens mij de temperatuur niet meet. Dat denk ik toch. De sensor heeft wel ook 3 aansluitingen maar ik heb geen idee waarvoor de derde dient.
Op het eerste zicht werkt nu alles.
Ik heb de originele weerstand r17 van 931k vervangen door een van 220k. R18 is 1M. Ik kom voor r22 dan uit op een waarde van 180k. Klopt dit?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.