Op donderdag 21 mei 2026 09:06:45 schreef Lambiek:
Je hebt een 24VDC plc, de max voeding voor de NE555 is 16VDC. Ook heb je een analoge ingang nodig, de schakeling stuurt een analoog signaal uit tussen de 0 en max 16VDC.En ik zou geen relais gebruiken maar een optocoupler.
De 555 mag gevoed worden met maximaal 16V. Zelf zou ik niet hoger gaan dan 12V. Op pen 3 staat een pulssignaal met een vaste pulsbreedte en met de frequentie van het ingangssignaal. De pulsbreedte wordt bepaald door R4/P1 en C3.
Op pen 3 kan je een optokoppelaar aansluiten als interface tussen de uitgangsspanning van de 555 en ingang van de PLC. Zo rechtstreeks gaat het niet.
Volgens AI is van een PLC een logische nul een spanning beneden de 5V en een logische één een spanning van 15 tot 30V
Google heeft allerhande variaties voor de ingangen, bijv 4-20mA signaal
Maar welk type PLC heeft TS?
Op donderdag 21 mei 2026 13:37:16 schreef ohm pi:
De 555 mag gevoed worden met maximaal 16V.
De absolute max spanning is 18V voor een NE555, dus die 14V is geen probleem.
Op pen 3 staat een pulssignaal met een vaste pulsbreedte en met de frequentie van het ingangssignaal.
De puls wordt omgezet door de opamp in een analoog signaal, de opamp staat als spanningsvolger geschakeld en daar komt gewoon 0 tot 14V uit. Geen puls dus.
Volgens AI is van een PLC een logische nul een spanning beneden de 5V en een logische één een spanning van 15 tot 30V
Volgens AI.
Ligt helemaal aan het type PLC.
Google heeft allerhande variaties voor de ingangen, bijv 4-20mA signaal
Ja en nog veel meer, maar van de schakeling komt een analoog signaal.
Maar welk type PLC heeft TS?
De TS is erg summier met gegevens, zo weet ik nog steeds niet wat hij met dat relais wil.
En ik zou sowieso niet voor een PLC gaan voor dit doel, met een controller ben je veel flexibeler.
En als de TS echt een puls wil, plak dan een sicker op je vliegwiel en kijk met een fotosensor naar je sticker.
Zoiets bijvoorbeeld.
https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChsSEwjQy-btxsqUAxWssYMHHRw6G…
Op donderdag 21 mei 2026 15:58:48 schreef Lambiek:
[...]
De puls wordt omgezet door de opamp in een analoog signaal, de opamp staat als spanningsvolger geschakeld en daar komt gewoon 0 tot 14V uit. Geen puls dus.
Dat deel van het circuit moet/kan TS weglaten. Ik schrijf ook dat hij het signaal van pen 3 af moet nemen.
En als de TS echt een puls wil, plak dan een sicker op je vliegwiel en kijk met een fotosensor naar je sticker.
Zoiets bijvoorbeeld.
https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChsSEwjQy-btxsqUAxWssYMHHRw6G…
Dat lijkt mij een mooie oplossing. Het is in ieder geval geen hobby-geknutsel.
Op donderdag 21 mei 2026 18:11:30 schreef ohm pi:
Dat deel van het circuit moet/kan TS weglaten. Ik schrijf ook dat hij het signaal van pen 3 af moet nemen.
Oké, dat stukje had ik gemist.