Een warmtepomp dient aangesloten te worden op 3X230V AC Net, wij krijgen 40A tot onze beschikking.
De warmtepomp is 1 fase 230V met een MCA van 25A.
Probleem : de warmtepomp heeft een nulleider nodig voor de sturing. De leverancier heeft dit bevestigd.
De oplossing is om met een transformator te werken 3X230VAC -> 3X400VAC + N. Hiermee kunnen we een nulleider aanleveren. Niet ideaal of goedkoop maar hier zit volgens ons niet anders op, 3X400V is ook niet beschikbaar in de straat. Volgens de elektricien zal met een transformator werken echter niet gaan omdat we secundair maximaal 23A kunnen afnemen. Tussen fase en neutraal zou een stroom van 25A met de juiste gedimensioneerde transformator volgens ons wel mogelijk moeten zijn. Veel ervaring met transformator heb ik echter niet om dit met zekerheid te zeggen. Iemand deze situatie al tegengekomen? Op het forum heb ik niet direct iets teruggevonden. We verdelen de andere verbruikers over de fasen om toch enige balans te krijgen.
Ik zie niet goed in waarom je per se een nulleider nodig hebt, volgens mij kan deze gewoon tussen twee fasen op 230V in jouw geval, maar mogelijk mis ik iets?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Er zijn in Nederland gas-installaties die weigeren te werken met een spanning (t.o.v. aarde) op de, wat zij nulleiding noemen. Maar dat is wat mij betreft het enige apparaat wat perse een nul nodig heeft.
Misschien dat als je merk en type van de warmtepomp kan vertellen dat iemand hier kan opzoeken WAAROM het bij jou de indruk heeft gewekt een nul nodig te hebben en waarom het niet zo is.
OF alternatief: verrek je hebt gelijk, maar dan kan, omdat de reden bekend is, naar een ander alternatief gezocht worden.
Om te beginnen heb je niet een driefase trafo nodig denk ik. Gewoon een enkelfase 230:230 trafo van voldoende vermogen.
Dat zal BE zijn, daar zijn nog 3x 230 netten.
Het kan dat die WP per se de nul op "aardpotentiaal" wil zien en daar actief op monitort en daar nu 127 volt ziet.
Bij een 3x220V net is het logisch dat de netbeheerder 1 fase aan aarde legt.
Die fase mag je dan aanschouwen als N.
Dus even meten welke fase quasi 0V tov aarde meet
Op maandag 1 juni 2026 09:36:07 schreef OXO:
Bij een 3x220V net is het logisch dat de netbeheerder 1 fase aan aarde legt.
Die fase mag je dan aanschouwen als N.
Dus even meten welke fase quasi 0V tov aarde meet
Is het sterpunt van de trafo dan niet aan aarde gelegd?
Ik ken de BE netten niet verder, maar wel leuk om te weten hoe het werkt.
@TS.
Heb nooit een 1F warmtepomp gezien die effectief een echte N nodig heeft, wat niet wil zeggen dat dit niet zou kunnen bestaan.
Zou idg dan eerder voor een ander merk gaan, wat het probleem direct oplost.
Meet iig al eens de spanning tussen de aarde en fase. De kans bestaat dat je de Lotto wint en in een 3x230 net zit waar een fase aan de aarde ligt en dus een de-facto N hebt.
Transformer is altijd de laatste optie.
Is het sterpunt van de trafo dan niet aan aarde gelegd?
Bij 3x220 netten staat de transfo in driehoek.
Om dan een werkende aarding te verkrijgen moet 1 fase aan aarde worden gelegd door de netbeheerder.
Bij 3f+N netten is dat idd het sterpunt (N) aan aarde
Een trafo 230/230, primair tussen twee fasen en secundair één zijde aan aarde leggen. Dan kan het ook niet fout gaan.
Op maandag 1 juni 2026 10:40:16 schreef OXO:
[...]
Bij 3x220 netten staat de transfo in driehoek.
Om dan een werkende aarding te verkrijgen moet 1 fase aan aarde worden gelegd door de netbeheerder.
Bij 3f+N netten is dat idd het sterpunt (N) aan aarde
Bestaat in BE zowel in driehoek als ster. In ster meet je 130V tov aarde, in driehoek 230 of 0 afhankelijk van welke fase je te pakken hebt. Laatste is wel exotisch. In kleine dorpen rond Leuven kom je dat uitzonderlijk tegen.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op maandag 1 juni 2026 09:04:33 schreef HVAC_Gebouwentechnieken:
Probleem : de warmtepomp heeft een nulleider nodig voor de sturing. De leverancier heeft dit bevestigd.
Wat wordt hier praktisch mee bedoeld?
Dat de WP waarschijnlijk in storing gaat als hij een "zwevende" nul ziet.
Maar er zijn in BE dus verschillende netten zoals nu blijkt.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bij mij heb ik altijd 3 fases gehad die 127V tov aarde hadden. dus dat fase 1 aan aarde ligt is in belgie niet altijd het geval, dat lijkt mij heel zeldzaam te zijn.
wat voor een beest van warmtepomp is dit dan wel niet als die 230V 25A electrisch moet hebben. dat is meer dan 5KW aan electrisch vermogen, dat ding moet dan 15-20kW aan warmte/koeling leveren
zou er geen optie zijn om een kleine scheidingstransfo te monteren die enkel de sturing van stroom voorziet? zodat je 1 zijde van die transfo dan aan 'aarde' kan leggen
Op maandag 1 juni 2026 11:27:59 schreef revado:
Dat de WP waarschijnlijk in storing gaat als hij een "zwevende" nul ziet.
Maar er zijn in BE dus verschillende netten zoals nu blijkt.
Zwevend zijn die niet, maar in BE kan een fase op een potentiaal van 0, 130 of 230V tov de aarde liggen.
Op maandag 1 juni 2026 11:27:59 schreef revado:
Dat de WP waarschijnlijk in storing gaat als hij een "zwevende" nul ziet.
Daar geloof ik helemaal geen donder van.
Een drie fase variant zal een nul nodig hebben voor de stuurspanning. Maar zwevende nul detectie?!
Op maandag 1 juni 2026 12:12:33 schreef Sine:
[...]Daar geloof ik helemaal geen donder van.
Een drie fase variant zal een nul nodig hebben voor de stuurspanning. Maar zwevende nul detectie?!
Heb ook zo mijn twijfels. Vermoed dat dit een 3F400V + N warmtepomp is ipv een 1F En die dingen zijn vaker een probleem in BE.
Ik kan bevestigen dat er kachels zijn die ~ 0 volt willen zien op de N.
Waarom dat weet ik niet.
Hoe ziet deze warmtepomp er uit ? En is die "te foppen" ?
Foto van de elektronica en typenummer ed ?
Freaky
Meten is weten
Op maandag 1 juni 2026 15:34:02 schreef Kees frees:
Ik kan bevestigen dat er kachels zijn die ~ 0 volt willen zien op de N.
Waarom dat weet ik niet.
Klopt, dit heeft te maken met de vlamdetectie via een inonisatiestroompje (microampères)
Dat geldt voor mijn kachel inderdaad ja, een vlam in buis werkplaatskachel.
( wel opgehangen maar al jaren niet meer gebruikt )
Voor zo'n kachel zit er een gedachte achter blijkbaar ( wat ik niet kan bedenken cq het zal wel eenvoudiger lees goedkoper zijn om het zo te maken ) maar voor een warmtepomp is dat dan weer een heel ander geval.
[Bericht gewijzigd door Kees frees op (11%)]
Op maandag 1 juni 2026 15:34:02 schreef Kees frees:
Ik kan bevestigen dat er kachels zijn die ~ 0 volt willen zien op de N.
Waarom dat weet ik niet.
En
- CV ketels
- PV omvormers
Bij warmtepompen heb ik het echter nog nooit gezien.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op maandag 1 juni 2026 12:12:33 schreef Sine:
[...]
Daar geloof ik helemaal geen donder van.
+1
Ik geloof het ook niet, dan zou de stekker omdraaien tot gevolg hebben dat het ding niet werkt.
En zelfs bij CV ketels is het een raar verhaal die werken vrijwel altijd als je de stekker omdraait.
Dus zonder type/merk kun je niks concluderen.
"De leverancier heeft dit bevestigd." Dat is dus niet de fabrikant, waarchijnlijk weer eens een klok/klepel verhaal wat een stel cowboys gehoord hebben en het zelf niet snappen.
Warmtepomp is van Midea
Buitenunit : MHA-V16W/D2N8-B
Binnenunit : HB-A160/CD30GN8-B
Ondertussen ook de producent te pakken gekregen. Zal hier wel effectief een transfo moeten komen, anders zal dit niet werken. Met kleine kanttekening dat de garantie vervalt als dit niet zo uitgevoerd wordt.
Mja, hoe kan zo'n situatie ontstaan ?
Deze netspanningen zijn in België geen uitzondering, dus wie had dit al kunnen verwachten ?
Andere pomp ?
Een trafo is ook zo wat.
Worden deze netten op termijn omgebouwd trouwens ?
Op woensdag 3 juni 2026 14:44:57 schreef HVAC_Gebouwentechnieken:
Warmtepomp is van Midea
Buitenunit : MHA-V16W/D2N8-B
- Je bent absoluut zeker dat dit geen MHA-V16W/D2RN8-B is? Je spreekt in je openingspost immers over een transformator naar 400V.
- Waarom stelt de installateur geen alternatief product voor?
Op maandag 1 juni 2026 09:04:33 schreef HVAC_Gebouwentechnieken:
Volgens de elektricien zal met een transformator werken echter niet gaan omdat we secundair maximaal 23A kunnen afnemen.
Dit klopt igv een 3-fasige WP, igv 1F kan je 40A afnemen. Hoeveel je over hebt op de overblijvende fase hangt af van hoeveel de WP effectief trekt. Bij 40A is dit wel niks meer 
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (36%)]