Dag, ik weet niet zeker of dit de juiste sectie is.
Ik heb hier een defect CPU bordje van een echo apparaat, de klacht is dat hij niet boot en alleen een verstoord videobeeld geeft met Hitachi en dan vast staat.
Nu heb ik de koeling met ventilator verwijderd en zie oa een i7 CPU en vermoedelijk de GPU.
Verder flinke brokken koelpasta meer naast dan tussen deze componenten.
Herkent iemand de Form factor, zou het mogelijk zijn het bordje te testen zonder het apparaat?
Ik kan mij voortellen dat de oorzaak van de storing zit in het loskomen van de CPU en/of GPU, mogelijk door te weinig koeling.
bovenkant, ik heb het DIMM geheugen verwijderd en het voetje voor de bios geopend.
onderkant, met de twee contactstrippen zit hij normaal alleen aangesloten op het apparaat.
Ik zou beginnen met de DIMM er een paar keer in en uit te steken om de contacten goed schoon te krijgen ( niet schuren of zo...!)
En dan die koeling nakijken.
Ik heb in laptops en pc's met regelmaat geheugenmodules die problemen geven.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Meer pasta naast de dies is in dit geval een goed teken met deze absurde hoeveelheid...
Goed schoonmaken en opnieuw aanbrengen (wel minderen).
Ook even de BIOS EPROM in dat voetje er uit halen en weer terugzetten. Misschien dat daar wat slecht contact in zit.
Andere RAM er in (of als er 2 in zaten met 1 proberen) kan ook wat uitsluitsel geven.
Zonder machine eraan, hoe wil je dan testen? Ik zie geen standaard voedingsconnector of video output.
benleentje
Golden Member
Herkent iemand de vormfactor, zou het mogelijk zijn het bordje te testen zonder het apparaat?
gezien ik maar 2 connectoren zie lijkt me het niet te testen zonder hat apparaat zelf. Ik bedoel het is niet simpel voeding aansluiten en er een een monitor, muis en toesenbord aanhangen
Een I7-620LM is uitgevonden 2010:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-620LM+%40+2.00G…
(De "LE" variant staat niet in de lijst bij cpubenchmark).
Verder is de foto wat wazig en ik kan datum codes niet goezien. Heb er ook niet veel tijd ingestoken.
Er staat "advantech" op de onderkant van de PCB. Da's een bekende for computer printjes. Daar kun je misschien vergelijkbare printjes vinden.
https://buy.advantech.eu/Search.aspx?skey=i7-620le
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zat de koelmassa nog wel goed vast? (voor je het eraf brak)
(CPU gebruikt iets van 50A, da's zonder goede koeling secondenwerk tot oververhitting...)
Form factor lijkt ComExpress (of aanverwand) te zijn. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/COM_Express
Dan zou je deze module dus in een compatible carrierboard moeten kunnen testen. Op de twee connectoren is usb, mogelijk vga/hdmi, sata, en pcie beschikbaar.
[Bericht gewijzigd door mvgalen op (18%)]
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Beeld lijkt een geheugen defect, indien niets meer helpt: 20 minuten in een circulatieoven van 200C. In mijn praktijk 50/50 kans op succes. Dan geen garantie.
Dank voor alle hulp, ik zal hem nog eens terugplaatsen maar ik ben er van overtuigd dat hij echt defect is.
Het is dus een Com Express Form Factor en er is een bord verkrijgbaar zodat ik hem kan testen zonder het apparaat.
Dat andere CPU bord lijkt er inderdaad veel op maar is niet identiek.
Iemand ervaring met reflow in een oven op 200 graden?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij 200 graden smelt het tin niet, het is dus geen reflow. Dit proces wordt ook wel rehot genoemd en kan tijdelijk verlichting brengen, maar verkleint de kans op later succesvol reflowen.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op vrijdag 5 juni 2026 16:40:03 schreef Kortsluiting_Online:
[...]Er staat "advantech" op de onderkant van de PCB. Da's een bekende for computer printjes. Daar kun je misschien vergelijkbare printjes vinden.
Mijn ervaring met Advantech is niet zo best, ERG weinig documentatie en zodra het (in hun ogen) obsolete is kun je er vrijwel helemaal niets meer over vinden.
Mogelijk kun je nog wat achterhalen via de FCC website op het FCC of modelnummer.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zaterdag 6 juni 2026 10:39:22 schreef FrituurFrequentie:
Dank voor alle hulp, ik zal hem nog eens terugplaatsen maar ik ben er van overtuigd dat hij echt defect is.
Heb je het al met verse koelpasta geprobeerd? (Oude gaat er meestal goed af met alcohol). Want waarschijnlijk oververhit de cpu gewoon, klokt ‘ie terug, en lijkt het daardoor vast te staan.
Voordat je ‘m frituurt 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hij slaat niet alleen vast, maar hij toont patronen op het scherm. Dat is eerder iets voor (video) RAM.
Dat gezegd, het kan zijn dat de CPU of GPU terwijl hij door hitte bevangen wordt, nog even rare data wegschrijft. Jouw suggestie is dus absoluut een eerste startpunt.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Voordat je ‘m frituurt
]
Ik hou van chips. Vooral paprika.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (11%)]
Op zaterdag 6 juni 2026 14:05:40 schreef Lucky Luke:
[...]
Heb je het al met verse koelpasta geprobeerd? (Oude gaat er meestal goed af met alcohol). Want waarschijnlijk oververhit de cpu gewoon, klokt ‘ie terug, en lijkt het daardoor vast te staan.Voordat je ‘m frituurt
Nog niet, maar ik zou dan verwachten dat hij even normaal zou werken voordat hij hangt.
Deze heeft trouwens van die grijze CPU pasta, de CPU heeft een iets andere kleur dan de GPU maar zal door de warmte komen. Ik heb alleen witte liggen, als test vast geen probleem.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Het gaat om de thermische geleiding ervan (met dat dikke spul zou je bijna denken dat het ook de druk moet verdelen). En zowat alles is beter dan de uitgedroogde massa die er nu op zit. (Die moet er dus eerst ook af, met keukenpapier / wattenstaafjes en alcohol lukt dat wel (spiritus desnoods, IPA als je het hebt, anders zo'n flesje van de drogist)).
En als je alcohol morst, even goed laten drogen voor je de boel aanzet. (Misschien minder een issue met pure IPA, maar het geleid).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
best vaak met computer processoren en gpu's. lopen warm maar amper cpu last is het al constant rammelen van die fan. zit er veel te dik en uitgeharde koelpasta onder af fabriek. vervangen voor die zilver houdende pasta, echt n klein beetje en het scheelt een constant rammelende fan. en cpu die in gaat houden door over temp..
Die zilverhoudende warmtegeleidende pasta raad ik ten zeerste af!. Als dat spul ook maar een beetje weg lekt onder het koelblok vandaan (en dat doet die troep, weet ik uit voldoende ervaring), dan maakt dat spul kortsluiting en is het per definitie einde bordje!
Als je goede pasta wilt, maar dan 100% niet geleidend, kijk dan eens naar Shiu Li LiPoly S-Putty 5.
maartenbakker
Golden Member
Ik heb de oude pasta verwijderd en alles gereinigd met IPA. Koeling weer gemonteerd met wat dotjes witte pasta maar nu doet hij helemaal niets meer.
Tenminste het apparaat reageert op de powerswitch, gaat dan aan en weer uit en het scherm blijft donker.
Zal hem nog eens testen in een ander apparaat, maart lijkterop dat deze actie de genadeslag was.
Op zaterdag 6 juni 2026 13:19:56 schreef fatbeard:
[...]
Mijn ervaring met Advantech is niet zo best, ERG weinig documentatie en zodra het (in hun ogen) obsolete is kun je er vrijwel helemaal niets meer over vinden.
Mogelijk kun je nog wat achterhalen via de FCC website op het FCC of modelnummer.
Ik zie op mijn PCB geen Advantech staan, wel op dat bordje van Ebay
[Bericht gewijzigd door FrituurFrequentie op (24%)]
Op maandag 8 juni 2026 14:23:14 schreef FrituurFrequentie:
Ik heb de oude pasta verwijderd en alles gereinigd met [...]Ik zie op mijn PCB geen Advantech staan, wel op dat bordje van Ebay
Ik wel. Op de onderkant. In inverse. Iets links van het midden op de tweede foto.
Op maandag 8 juni 2026 14:42:19 schreef MNM(tm):
[...]
Ik wel. Op de onderkant. In inverse. Iets links van het midden op de tweede foto.
Oké, gevonden!
Lucky Luke
Op maandag 8 juni 2026 14:23:14 schreef FrituurFrequentie:
Ik heb de oude pasta verwijderd en alles gereinigd met IPA. Koeling weer gemonteerd met wat dotjes witte pasta maar nu doet hij helemaal niets meer.
Tenminste het apparaat reageert op de powerswitch, gaat dan aan en weer uit en het scherm blijft donker.
Zal hem nog eens testen in een ander apparaat, maart lijkterop dat deze actie de genadeslag was.
Oef, dat is jammer. Ram wel teruggezet? En Bios-chip voetje weer dicht? (met het risico op wat open deuren)