Siemens WG44G2ZWNL (iQ500) maakt snerpend geluid tijdens centrifugeren

Mijn nog geen jaar oude Siemens WG44G2ZWNL (iQ500) maakt tijdens het centrifugeren een snerpend geluid. Als ik een beetje druk op bepaalde plekken van het bovenblad wordt het minder cq. gaat het weg. Machine staat goed waterpas, dat heb ik al gecheckt en de trommel lijkt goed te draaien dus lagers lijken ook goed. De wasmachine staat op een stalen-frame sokkel, wellicht dat dat er iets mee te maken heeft. Iemand een idee?

Zet eens op de betonnen vloer. Zie dat hij vast staat en niet wiebelt als je hem heen en weer drukt. Een ijzeren sokkel frame is sowieso een risico.

Vele malen meegemaakt. BH beugel door gaatje in de trommel ontsnapt. Dat zijn de enige metalen voorwerpen die in een wasmachine geplaatst worden.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (36%)]

Hoe verklaar je de geluidsverandering door op het deksel te drukken?

Andere resonanties? Het slepen veroorzaakt resonanties, geluid doet onvoorspelbare dingen. Het is een suggestie, kan ook heel wat anders zijn. Maar ik ben dit meermaals tegengekomen. Kan ook een (vroegtijdig) versleten lager zijn. Maar als de machine zo jong is kan je garantie claimen? Alleen niet op ingesloten BH beugels.

snerpend geluid is slip van de snaar, huidige motoren hebben een hogere torque, dus aanloopkracht is hoger en creert slip. ik zou naar je leverancier gaan en een nieuwe snaar op laten leggen...

Op zondag 7 juni 2026 18:47:13 schreef smd:
snerpend geluid is slip van de snaar, huidige motoren hebben een hogere torque, dus aanloopkracht is hoger en creert slip. ik zou naar je leverancier gaan en een nieuwe snaar op laten leggen...

ts hoort het geluid tijdens het centrifugeren , dus heeft het niets met de aanloop torque te maken .
wat ik in het verleden heb mee gemaakt is dat de achterkand geraakt word door de as van de trommel , daar zat toen een borg ring op die je moet om vouwen over de platte kant van de moer , en die raakte de metalen achterplaat .

[Bericht gewijzigd door klaasy op (23%)]

heeft dat stalen frame schuine verbindingen zodat het star is? alleen staande en ligende dragers zorgt dat de machine zijwaarts kan gaan vibreren. dat kan best maar 1 op de 10 wasjes voorkomen, hangt van de belading en hoe goed deze is gecentreerd is af.

Op maandag 8 juni 2026 21:09:23 schreef testman:
heeft dat stalen frame schuine verbindingen zodat het star is? alleen staande en ligende dragers zorgt dat de machine zijwaarts kan gaan vibreren. dat kan best maar 1 op de 10 wasjes voorkomen, hangt van de belading en hoe goed deze is gecentreerd is af.

Ja heeft diagonale verbindingen. Ik zal binnenkort eens een filmpje plaatsen van het geheel "in actie".

link werkt niet. (Firefox 151.0.3 - 64 bits)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (18%)]

Op donderdag 11 juni 2026 10:57:02 schreef vergeten:
link werkt niet.
[bijlage]

Vreemd: hier werkt ie wel in zowel Chrome als Firefox. Kan je hem eerst proberen te downloaden?

Het is geen filmpje alleen een geluidsfragment.

In Edge, Brave en Chrome is het geluid gewoon wel afspeelbaar. :(

Nare piep waarvan de herhalings frequentie gerelateerd is aan het toerental, dus er moet iets draaiends ergens tegenaan lopen in de machine.

Op donderdag 11 juni 2026 11:19:25 schreef vergeten:
Het is geen filmpje alleen een geluidsfragment.

In Edge, Brave en Chrome is het geluid gewoon wel afspeelbaar. :(

Nare piep waarvan de herhalings frequentie gerelateerd is aan het toerental, dus er moet iets draaiends ergens tegenaan lopen in de machine.

Ik heb de link geupdate. Het filmpje was h265 gecodeerd, is nu h264, hopelijk helpt dat.

Ik ben nooit zo weg van dat soort verhogingen.
Er komen veel krachten vrij tijdens centrifugeren .
Als je hem voor de test eens van die verhoging afhaalt en dan rechtstreeks op de betonnen vloer zet .

ondanks het feit dat er in de openingsvraag geschreven werd dat de lagers in orde zijn heb ik hier toch mijn twijfels over. een defect lager kan bij hoge toerentallen evenveel lawaai maken.

Snerpend geluid of grommend geluid? Snerpend is snaar, grommend lagers.

Piepend geluid is simmerring en grommend geluid zijn de lagers...

Staat de machine op zijn pootjes? Of staat hij op de rand te leunen.
Spuit de hoeken met schroeven van het onderstel eens in met een beetje WD40? Ik vermoed dat dat onderstel een beetje piept.