Hi Kees,
100 percent zeker
Ik heb paralel een DMM met nauwkeurigheid 5 procent gebruikt.
De ingebouwde. dmm van de Chinese variac is heel nauwkeurig in het gebied 159- 250v

Zitten er (veel) tantaalelco's in? Die zijn nogal gevoelig qua spanning. Zou ook een gewone elco kunnen zijn die doorslaat, na te lang stilstaan. Maar dit weet je sowieso beter dan ik :)

Kan me niet herinneren gelezen te hebben dat je de voedingslijnen ook op rimpel gemeten hebt met een oscilloscoop? Dat kan veel aanwijzingen opleveren. Kan zelfs een hele 'exotische' fout zijn, zoals ik recent had met een PM5715 pulsgenerator en een gedegradeerde gelijkrichtdiode....)

Foto's van het apparaat en het binnenwerk word ik altijd wel blij van trouwens.... :)

Denk dat de conclusie gewoon is: meer meten. Ook al is het werken aan het apparaat een ellende, er zijn weinig alternatieven.

Zijn hele fijne signaalgeneratoren ... ik heb er ook eentje. Half jaar geleden gekocht en die dingen zijn nog erg gewild als ik de marktplaatsbiedingen voorbij zag komen.

Op maandag 8 juni 2026 18:38:05 schreef nonius:
Zitten er (veel) tantaalelco's in? Die zijn nogal gevoelig qua spanning. Zou ook een gewone elco kunnen zijn die doorslaat, na te lang stilstaan. Maar dit weet je sowieso beter dan ik :)

Bingo en bingo, in dit ding zitten twee rotzakken.

1. tantaaltjes in vierkante blokjes vorm (ook in de voeding)
2. Roederstein bruine elco's. Ook bekende probleemgevallen.

Hier wat pics van de binnenkant: https://ealex.ro/archives/518

@redguuz,
Ik vrees dat je door de zure appel heen zult moeten. Ook al is dit geen fijn ding om te servicen.

Die bruine tonnetjes en de rood/roze en blauwe blokjes zijn allemaal verdacht, en helaas zit het ding er vol mee.

Ha redguuz,

Vraag wat is de reden dat je MP10 niet heb gemeten daar komt de control spanning vandaan ?
Daar hoort MP 9 bij het zou kunnen dat de trafo een te hoge spanning afgeeft 1 x in de 50 jaar gehad ik heb er nog drie staan dus als je onderdelen nodig heb geef een mail....

Groet,
Henk.

Ik verdenk ook dat de borstel actie statische ontladingen heeft veroorzaakt op componenten die daar toen nog niet goed tegenkonden.

Hi Sine,

Klopt, dank je.
Maar ik heb bewust de historie aangegeven om te laten zien dat de R&S In Orde was, voordat ik hem opende en afstofte.
Gelukkig is het apparaat nog 99% goed (is zeer nauwkeurig!) ; daar blijf ik dus van af,
(Hij was defect nadat ik hem afgestoft had).
Niet waarschijnlijk dat een tantaal net nu tijdens opstarten stuk is gegaan, maar het zou kunnen.
Meer waarschijnlijk (mijn mening zie hieronder) is dat de regeltransistor T1 (2N3055) is doorgeslagen.
Zie hieronder.

Eerst @ FRED 101,
De bewuste kwast heb ik ooit van een kwastenmaker op een kasteel in DLD gekocht.
Gemaakt van Chinees varkenshaar.
Maar er is maar 1 Print met elektrostatisch gevoelige componenten: Het CPU board waar de CD4000 reeks IC's wordt gebruikt.
Er is door R&S al duidelijk aangegeven dat op deze print ESD gevoelige componenten zitten.

Maar die print heb ik niet afgestoft: (Hij zit in een casette (steekprint), die ik niet losgetrokken heb.
De enige print die ik afgestoft heb is de voedingsprint op de achterzijde: Zie Sine's foto.
Op die print zitten enkel uA723 en uA741 IC.s (niet bijster ESD gevoelig).
De rest van de printen hebben allen een metalen inblikking en de 8 steekprinten zitten dan weer in een grote blikken doos (vanwege RF: Het apparaat heeft een Frequentie gebied 0.1 -1040 MHz)!
De ESD hypothese lijkt mij niet zo waarschijnlijk, maar het zou kunnen.

Maar ik had twee concrete vragen:

1)
MP 1 : ongestabiliseerde ingangsspanning van de 5V rail zou 8.20V moeten zijn.
Ik meet aanzienlijk lager (5.13V bij 173V AC Netspanning, 5.62V bij 188V Netspanning en 5.78V bij 193V Netspanning.
Gegeven de gemeten spanningen op dit punt MP1 bij 173V, 188V en 193V "netspanning", zou je meer dan 274V netspanning op de net entree moeten zetten om 8.20V op dit meet punt MP1 te behalen.

Daarom dacht ik dat een van de gelijkrichters GL1 of GL2 misschien doorgeslagen zou kunnen zijn door een grote surge stroom bij aanzetten.
De gelijkgerichte en afgevlakte spanning op MP1 is dan te laag,
(ook mee gemaakt bij een Philips scoop PM3219 die lang stil had gestaan; daar sloeg een brugcel door , door een grote voedingselco , achter de brug. Deze elco moest opnieuw geformeerd worden).

2)
MP3 : "gestabiliseerde 5 V rail" : MP3 is 5.39V volgens specs op het diagram 5.39V ,maar misschien toeval ( Overigens R&S specificeert 5.1V +/- 0.1V in de afregelprocedure in de Service Manual.

5,39V op MP3 leek dus"ball park" OK te zijn.

Maar ik zie nu dat als ik de netspanning verder opvoer boven 205V, die spanning op MP3 verder lijkt op te lopen , niet stabiliseert, zoals het hoort.
Ik zou zo alle printen op het 5V systeem zou kunnen opblazen.

Ik kan nu de DIL voeding supply pluggen 24P en 16 P n.l. niet losnemen , dus ik moet die voedingsprint wel uitbouwen om de rest van het apparaat te kunnen isoleren van de voeding (DIL 24P en DIP16 P plug lostrekken).
Dit ga ik t.z.t. zeker doen.
Dan kan ik ongestraft testen, hoe alle rails zich gedragen bij b.v. 220V netspanning.
De rotte appel (waarschijnlijk de 5V rail), valt dan meteen op.

3)
Ik constateer dat het Voltage verschil (in bedrijf) tussen MP1 ("5V"In ) en MP3 ('5V"uit) slechts 0.35V is bij 173V AC netspanning , 0.30V bij 188V V netspanning en 0.39V bij 193V is.
Deze 0.39V staat over de CE van T1 (2N3055), de regel transistor, en een sense weerstand).

Vraag: Is 0.39V spanningsverschil niet veel te laag ??
Kan dit niet duiden op een doorgeslagen T1 (2N3055) ?
Kunnen de uA723 en uA741 dan theoretisch nog OK zijn, of zijn die dan ook kaduuk??

0,39 tussen C en E is te laag ..... dan is t ook interessant om de basisspanning te meten.
Ik vermoed dat de spanning op de C sowieso te laag is en het regelcircuit het nog het beste
van probeert te maken. Dus de B zal ook wel maximaal zijn en vrijwel gelijk aan de C spanning.

Maar ik heb bewust de historie aangegeven om te laten zien dat de R&S In Orde was, voordat ik hem opende en afstofte.

Dat zie ik toch echt anders:

Deze werkte goed bij demonstratie (hoewel ik al opmerkte dat hij 2X vastliep

Hij werkte dus 2x NIET goed (van de 3x)... En bij vastlopen denk ik aan eerste instantie aan de voeding van het processor-gedeelte.

Statische schade is theoretisch mogelijk maar zou niet m'n eerste verdachte zijn. Mogelijk met het kwasten ergens tegenaan gestoten (draadbreuk net binnen de isolatie) zou ik eerder verdenken, of ergens anders een 'Wackelkontakt.

V.w.b. de 2N3055; op MP1 (collector) zou je 8.2Vdc moeten meten, op de emitter (MP2) 5.39V; daar zou dus 2.8V spanningsverschil moeten staan, niet 0.39V.

Op maandag 8 juni 2026 20:16:13 schreef redguuz:
Hi Sine,

Klopt, dank je.
Gelukkig is het apparaat nog 99% goed (is zeer nauwkeurig!) ; daar blijf ik dus van af,
(Hij was defect nadat ik hem afgestoft had).

Of hij had toch al iets ... je schrijft zelf:

Deze werkte goed bij demonstratie (hoewel ik al opmerkte dat hij 2X vastliep

Dat is al niet normaal natuurlijk.

Je kunt goed bij de E komen van de 2n3055 als ik t goed heb gelezen. Haal die eens los en kijk dan of de
collector spanning op 8.2v komt. Met een scope kun je ook zien of je gelijkrichting nog met 2 diodes tot stand komt. Dus 100 Hz rimpel.

@ Nonius,

Hierbij een beschrijving van de R&S SMS

https://www.radiomuseum.co.uk/rs.html

8 Bit CPU 8049 met 2KB ROM!

en de R&S SMS 2
https://www.radiomuseum.co.uk/sms2.html
Deze is identiek aan de R&S SMS, behalve de CPU print die moderner is

De R&S SMS kan maar 3 sets instellingen opslaan, die je kwijt bent als je het apparaat uitzet.
De R&S SMS2 kan (ik meen 48) onthouden d.m.v. een Li Backup battery en RAM.

Hierbij ook nog een foto van mijn opstelling:
1) DDR Spannungs Geleich halter (Magnetische stabilisator : houdt uitgangsspanning op 220V constant voor netspanningsfluctuaties tussen 150V en 240V).
Was nodig voor TV's omdat de netspanning zo fluctueerde in de DDR .
2) Chinese Variac Vevor 12A 260V Max
3) HP Frequentie teller met 1GB Add On
4) De R&S SMS

PS Nonius:

Ik meet delta V tussen MP1 en MP3 van slechts 0.39V (@ 193V "netspanning").
Die Delta V moet idd 8.20V (MP1) - 5.39V MP3) = 2.81V zijn

Vandaar dat ik denk dat T1 doorgeslagen zou kunnen zijn ( of Gelijkrichterdiode G1 of GL2).
Egbert G verwoordt mijn vermoedens!

[Bericht gewijzigd door redguuz op (18%)]

@ Egbert G,

Dank! Dat was ik net van plan.

Vraag:
Als T1 (2N3055) is doorgeslagen, heeft hij dan ook T4, de BSY56 in het graf meegenomen?
en
de uA 723 (B1) en uA 741 (B2) : zijn die dan ook waarschijnlijk stuk?

In ieder geval gemakkelijk te vervangen omdat ze in een voetje (resp. 16P DIL en 8P DIL) zitten.

Ik verwacht dat T4 nog goed is .... als de 2n3055 inderdaad tussen C en E intern is doorgeslagen dan heeft T4 niet de hoge stromen hoeven leveren.

Even E losmaken en via 100 ohm of zo even naar ground en dan meten ...

@ Elektron 920,

Hi Henk,

Hartelijk dank voor de response:

1)
Ik heb ook de andere van de 10 Meetpunten gemeten met 3 verschillende "netspanningen (variac spanningen), nl 173V AC , 188V AC en 193V AC, terwijl de R&S SMS werkt, zoals het hoort (nl in het netspanningsgebied van ca 180 V -> 200V AC).

Zie Bijlage 1 & 2

Bij 205 V AC netspanning wordt de R&S SMS wild:
het Display licht (te) fel op, het knippert als een gek, de CPU zit vast, geen RF uitgangssignaal omdat de CPU gecrashed is, een Reed Relais RS1 dat de magneet schakelaars in de verzwakker stuurt, zoemt als een mug, de magneetschakelaars (met vergulde contacten!) klapperen.

Ik denk nu dat data alles simpelweg komt omdat de 5V spanningsrail uit de hand loopt en het 5V systeem (CPU Board, Interface Board, Display /Keyboard I/O board dreigt op te blazen.
Er zit nl geen echte Crowbar in deze schakeling.
In ieder geval is de hele sturingen I/O om zeep omdat het CPU niet mee r(goed) werkt.

2) MP10 is de uitgangsspanning van de 28V Rail .
Die levert volgens mij geen referentie aan de 5V rail.

B1 (uA723), B2 (uA741), T1 (2N3055 TO3 transistor) en de T4 BSY 56 (driver van de T1) verzorgen de regeling van de 5V rail..

De uA723 heeft een interne referentiespanning van 7.19V ;
De uA723 van de 5V rail heeft een spanningsdeler P2 voor afstellen van uitgangsspanning (MP3) . Stroombegrenzing wordt verzorgd door R11 en B4 (uA741) naar B1 (uA723).
Vanwege de lage hFE van de 2N3055 serie transistor gebruikt men een BSY56 Schakeltransistor (T4) aan de uitgang van de B1 uA723, die dan de (TO3) 2N3055 (T1) stuurt.
Deze zit op de koelplaat aan de achterzijde van het toestel en is gemakkelijk los te maken: hij zit in een speciaal socket.

Men voedt de B1 uA723 met 20,5 V (MP2) van de 15 V rail , terwijl T1 met 8.20V (MP1) wordt gevoed om de dissipatie te beperken ( e.e.a. volgens het R&S Service Manual).

Hartelijk dank voor je aanbod!!

@ Sine,

De verkoper was erg Bona Fide.

Hij had eerst last van een slechte coax kabel met intermitterend contact,
Toen moest hij noodgedwongen herstarten.
Tweede restart was misschien niet nodig.

Ik weet niet of er "verborgen gebreken" waren, maar hij had een 15 jaar jongere R&S meetzender gescoord, dus deze 1970's SMS was overbodig.

Overigens:
In Bijlage 1 nog een reparatieverslag van een Zwitserse Radio Amateur, die een R/S SMS moest repareren, omdat de 15V line spanning was uitgevallen.
(Dit werd veroorzaakt door een kortgesloten 1.5 uF tantaal (ERO Tantal) over de +15V lijn, die het begeven had (volledige kortsluiting: een gangbaar gebrek).
Dit maakte de Over Spanningsbeveiliging schakeling aan de uitgang dood, dus ook de hele R&S SMS.

Sine, Bedankt voor al je hulp & adviezen!

rohde-schwarz-sms-2.pdf

Ha redguuz,

Ik kan niet goed uit je story opmaken of MP 10 gemeten hebt als die elektromagneten zoemen dan heb je brom!!
Al met de scope gekeken zo'n oude voeding 45 jaar dan is spanning meten het laatste wat je doet eerst de fidelity op de PSB.
En met afstoffen gaat er niet iets defect alle componenten zijn laag Ω in de schakeling.....
Begin (misschien al gedaan) vooraan bij de trafo komen daar in verhouding de juiste spanningen van af rekening houdend dat je belasting nu laag is.
In de SMS en de 2 zitten ongeveer 80 tantaal condensatoren dus maak je borst maar nat.
Je heb toch een scope pas gerepareerd sluit voorzichtig aan en kijk wat er op staat let ook op naald pulsen bij de 2N3055 dus een beetje verduisteren.

PS: dat kan ook verklaren dat je maar 0,39 V spanningsval heb.....

Groet,
Henk.

Hi Henk (Electron 920)

Nog laat actief ;-) , Wederom bedankt voor je suggesties!

1)
Ik heb MP10 niet opgemeten terwijl het Reed Relais RS-1 zoemde.
Bij correcte operatie van de SMS op dit moment ( "sweet spot"bij 195V" netspanning") zoemt RS-1 niet;
het is volledig aangetrokken en de CPU stuurt de Magneetschakelaars in de verzwakkers correct (duidelijke korte klappen).
MP10 is 28V (zoals het hoort).
Ik concludeer dat de 28V rail OK is, vanaf 193V.

2) Ik ben er achter gekomen dat RS-1 zoemt als de "Netspanning" te laag is (RS-1 wordt nl uit de 15V rail gevoed): Het relais trekt nog niet voldoende aan, vanwege een te lage 15V rail..
(Dan vertoont een relais (of een solenoid) zo'n zoemend gedrag) .

Dit relais bepaalt trouwens de ondergrens van de netspanning voor het opstarten van het SMS apparaat
( i.e. een netspanning 175V), omdat RS-1 niet( betrouwbaar) schakelt)..
Overigens zijn de frequenties ook niet exact, omdat de +15V Rail te laag is .

3)
Het CPU stuurt RS-1, (via een comparator en een drive transistor ) :
Er zit een schakeling voor , een comparator die een tijdsvertraging verzorgt voor inschakelen en afschakelen van RS-1:
45 mS bij opstarten van het CPU, zodat de verzwakker "Eichleitung") die uit 9 magneetschakelaars plus RC combinaties, bestaat volledig reset kan worden, nadat de CPU volledig is opgestart (ik zal de beschrijving straks uit de manual " knippen".

Er is ook sprake van een vertragend afschakelen van RS-1 dmv dezelfde tijdschakeling : de comparator schakeling met B1.

De vertraging wordt dus uitgevoerd door een comparator: een non inverterende ingang wordt uit de 20V gevoed : de inverterende ingang uit de 5V rail.
(Op de non inverterendeingang zit overigens een tantaaltje naar massa, idem voor de inverterende ingang: deze tantalen kunnen roet in het eten gooien)..
(maar waarschijnlijk slaan ze op deze plek niet door , maar je weet het nooit).
De comparator stuur een stuurtransistor (NPN) die reed relais RS-1 stuurt (comparator en reed relais worden door de 15V rail gevoed), trouwens ook de magneetschakelaars van de "Eichleitung".

Kortom: het correct opstarten van de R&S SMS wordt niet alleen bepaald door de 5V rail (CPU etc.) , maar ook door een correcte 20V en de 15V rail.

Ik heb nu uitgewerkt dat vanaf zo'n 200V "netspanning" (zie mijn papiertjes) de +28V, +20V, -15V , +15V rails correct kunnen werken.
Maar de 5V Heeft een bovengrens van 205V Netspanning (door een defekt) zie discussie mbt regeltransistor T1 en gelijkricht dioden GL1 / GL2.!

Ik heb nu maar een klein window i.e. tussen 195V en 200V) , waarbij de SMS betrouwbaar blijft werken.
Maar nu gooit de zeer fluctuerende netspanning alhier (het lijkt wel de DDR) roet in het eten , wat betreft stabiliteit aan de bvengrens (12:00 -16:00 uur als de zon hoog staat).
Of dat het apparaat aan de ondergrens van het window instabiel wordt, (netspanning 235V), omdat de rails dan niet voldoende gestabiliseerd zijn.

Ik heb nu het volgende gedaan:, als test:

Met een ( DDR Spannungsgleichalter SGH -1 , een magnetische net spanningsstabilisator : 220V AC gestabiliseerd uit, 150--250V AC in ) en de variac op 195V AC, werkt het R&S SMS de hele dag betrouwbaar op 195V AC , zonder dat 's middags het apparaat tript door te hoge netspanning (die loopt hier op van een nominale 230V tot zo'n 245V-250V AC!!).
Of dat het apparaat tript (RS-1 of de CPU zelf door een te lage 15V of 5V rail)

Ik ben ervan overtuigd, dat als de 5V rail weer correct functioneert zoals het hoort (i.e stabiliseert op 5.1 V +/- 0.1 V het R&S SMS apparaat weer gefixed is .
En helemaal volgens specs kan werken nl tussen een netspanning van 205V tot 245 V voor de 235V stand van de spanningscaroussel.

Het is al laat, maar ik snap nog niet wat de invloed van MP10 (28V) is op de werking van de 5V spanningsregelaar: Kun je dat s.v.p. morgen toelichten??

Een goede nacht!

Hierbij nog de werking van de comparatorschakeling.

Zoals gezegd moet je een correcte 5V, 15V en 20V rail hebben, om deze R&S SMS meetzender correct op te kunnen starten.

Snelle test: haal de emittor van de 2n3055 ( die voor de 5V regulatie ) los en zet een weerstand van 1 ohm in serie.

Ik ben benieuwd hoe het er dan uit ziet qua metingen....

Hallo Egbert G.

Bedankt voor je support!
Helaas heb ik ca. 3 weken geen tijd voor de R&S.
Maar daarna, pak ik meteen de draad weer op.

1) Ik kijk (met de scoop) of MP1 een 100 Hz of een 50Hz rimpel heeft:
Indien 50 Hz is GL1 of GL2 doorgeslagen.
2) Testen van GL1 en GL2 met een diodentester of de component tester op een HAMEG 205 scoop.
3) Demonteren van T1 (2N3055) : 2 boutjes.
Testen van T1 met een transistor tester.
In ieder geval even een nieuwe ON-Semi 2N3055 monteren ipv de Oude Philips 2N3055, die er nu inzit.
De nieuwere ON-Semi hebben een veel hogere hFE dan de oer 2N3055.
4) Ook Jouw test uitvoeren : 1 Ohm weerstand in emitterleiding van T1.

Ik hou je op de hoogte, maar helaas nu even RadioStilte.

Bedankt!!

Vr. Gr. Mart

Met belangstelling het hele verhaal gelezen, al heb ik dan al jaren geleden mijn SMS2 verkocht.

Wat ik oprecht 'eng' vind is om met de hele batterij aan (TTL) logica etc erachter aan de voeding te knutselen waarvan bekend is dat ie ruim boven nominale uitgangsspanning gaat bij normale netspanning.

Waarom niet de voeding loskoppelen, een setje load weerstanden of (handiger) een DC load instrument eraan en dan verder troubleshooten?
Echt, voor mijn gevoel is dit vragen om ellende..

Wilko

Hi Wilko,
Helemaal mee eens.
Maar ik dacht dat het geen kwasd xou doen, om bij het perfect werkende apparaat (@ netspanning is 195v AC )
even een scoopsonde op MP 1 te zetten om te kijken of er een 50 hz rimpel staat.
Daarna de voeding helemaal losmaken van de rest van het apparaat
24 en 16 dip stekkers losmaken.
En verder foutzoeken, zoals jij aanbeveelt.

Wordt vervolgd!