rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 6 juli 2026 12:22:12 schreef Bobosje:
DMM's specificeren de nauwkeurigheid in % van de afgelezen waarde [% of reading +/- number of n digits]
Niet een percentage van de volle schaal.
Correctie: Ze specificeren een percentage +/- N lowest Digits.
Of dat percentage van de meting is of "full scale" daar staat verrassend weinig over in de handleidingen / spec sheets. Dat is een hint dat ze willen dat je het voor jou gunstig interpreteert (percentage van de meting), maar dat als het puntje bij het paaltje komt, ze willen claimen dat het natuurlijk percentage volle schaal moet zijn.
Fluke 187 accuracy
DC mV
Range: 3000.0 mV
Resolution: 0.1 mV
Accuracy: +/- [0.025 % + 5]
Fluke 187 Calibration data:
DC mV
Range: 3000.0 mV
Input voltage: +2V
lower limit: 1999.0
Upper limit: 2001.0
De accuracy is het percentage van de reading (de meting / afgelezen waarde) niet van de volle schaal.
Op zondag 5 juli 2026 15:35:32 schreef Frederick E. Terman:
De rms-waarde heeft hier geen betekenis. Die geldt alleen voor het berekenen van het vermogen in een weerstand waarop je die spanning zou zetten - hier dus die 0,1 ohm. Dat is hier niet belangrijk.
Daarom zal een universeelmeter (ook de digitale) in het DC bereik de gemiddelde waarde meten en niet de RMS waarde. Een analoog instrument doet dat van zijn natuur uit... was hier ooit al een heftige discussie over 
Op zondag 5 juli 2026 19:49:27 schreef nonius:
Ben er tot nu toe altijd van uit gegaan dat RMS 'veilig' is; dat als je de RMS-waarde meet je verder niet meer hoeft na te denken omdat de RMS-waarde altijd 'goed' is voor AL het gebruik in de electronica. (en zolang je meter tenminste de *echte* RMS waarde meet, ook bij hoge Crest-factor)
teveel de verhaaltjes van de fabrikanten geloofd? 40 jaar geleden sloegen ze ons met de term RMS om de oren.. 
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (33%)]
En dat doen de DMM fabrikanten nog steeds, ze geven de RMS waarde van een sinus weer en niet de top waarde of de gemiddelde waarde van een halve periode (een hele is nul). 
Als de oscilloscoop meer dan 8 bits vertikale resolutie (bijv. 10 bits, 12 bits of meer) zou hebben dan zouden de meetfouten bij signalen met een lage amplitude (veel) kleiner zijn. Oscilloscopen met 10 bits, 12 bits of nog meer vertikale resolutie zijn helaas een stuk duurder.
benleentje
Golden Member
Maar dan kan je toch gewoon de Vdiv van die trace aanpassen. Hoe groter het signaal op het scherm hoe beter de oscilloscoop hoe nauwkeuriger de meting
Dat klopt en werd al eerder aangegeven door FET en door mij (bijv. het driehoekje zo goed als mogelijk beeldvullend maken, zie mijn vorige post).
Bij een 8 bit oscilloscoop is dat de oplossing om nauwkeuriger te kunnen meten, bij oscilloscopen met meer vertikale bits hoef je dat in veel gevallen dan niet meer te doen (kan wel natuurlijk als je op zoek bent naar µVolts).
Op maandag 6 juli 2026 11:43:11 schreef Frederick E. Terman:
Als de onderkant van de golfvorm inderdaad de nullijn is.
Kwestie van de ingang van de scoop aan ground schakelen, dan zie je zo of het enig waarde verspringt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 6 juli 2026 17:14:39 schreef EgbertG:
Hmm... als ik de stroom opvoer richting de 4A ( op paneelmeter ) dan beginnen de waardes
kijk ook eens wat er gebeurt als je 10x meer tijd op je schermpje bestelt. Mogelijk wordt de automatische meting dan nauwkeuriger.
(En ik zou graag meer zien over wat en hoe je aan het meten bent: Ik denk dat ik zie dat de spanning de meeste tijd net onder nul is, dus een kleine ontlaadstroom gedurende de meeste tijd. Maar het is zeer waarschijnlijk dat je een diode hebt die vrij grondig zou moeten tegenhouden.... Dan is het een meetfout en de vraag is dan waar die dan weer vandaan komt... )
[Bericht gewijzigd door rew op (36%)]
Er staat een diode in serie, de stroom zit altijd boven de 0. Ik denk echt dat dit een meetfout betrof.
Lader met fase afsnijding is het project 150V 20A
Nu bezig met bouwen comparator die genoeg stroom kan leveren aan de FET's.
nonius
set SCE to AUX.
Nu bezig met bouwen comparator die genoeg stroom kan leveren aan de FET's.
Of een FET-driver ertussen zetten (TC4420 o.i.d.)
Zodra ik weer ga bestellen bij een leverancier voeg ik die aan de winkelmand!
Altijd goed om op voorraad te hebben