Nou na heel internet uitgepluisd te hebben, kom ik hier mijn vraag stellen.

Mijn oven warmte verdeler gaat niet aan. Ik dacht eerst het motortje kapot. Dus hop ding eruit, aangesloten op een stekker. Werkt gewoon. (Ik ben een held op sokken wat betreft doormeten)

Aangesloten in de oven geeft hij 1,2 1,4 en 1,6 aan in verschillende standen.

Nou begrijp ik niet wat nu de volgende stap zou zijn. Of wat ik daaruit kan opmaken? Is de schakelkast niet goed? Lijkt me op zich niet aangezien hij schakelt, maar niet genoeg stroom krijgt.

Veel mensen hebben het ovenrelais kapot, maar deze hebben dan geen warmte.

Ik heb dus wel warmte in beide ovens, alleen de warmteverdeler gaat niet aan.

Het gevolg hiervan is; de oven word alleen van achteren warm. Plus het vocht word niet afgevoerd waardoor de oven van binnen compleet condenseert en kortsluiting veroorzaakt.

Wie heeft de gouden tip?

Dankjewel alvast!

Bijgevoegd
Foto van het motortje dat het hele ding moet aansturen.
Foto van het schakelkasten
Foto van een ander ding waarvan ik geen idee heb wat het is ?

Ik ben volledig in de war. Ik lees je verhaal en daar begrijp ik uit dat je warme lucht ventilator niet draait. Dat je die gedemonteerd hebt en getest. Dan kijk in naar je fotos en zie ik de koelventilator. En de thermostaat om de koelventilator aan/uit te zetten. Niets te maken met de warme lucht verwarming. Do not compute.

Dus achteraan het deksel weg nemen. Daar vind je de aansluiting vd warme lucht verwarming. Die zou bij de warme lucht stand moeten 230v krijgen. Centraal zit de ventilatormotor die eveneens 230v zou moeten krijgen. En die je met de hand moet kunnen rond draaien en bij stoppen moet uitbollen, niet bruusk remmen. Maw niet mechanisch stroef zitten.

Voor we de keuzeschakelaar beschuldigen van enige mankementen moeten we met zekerheid weten dat de warmeluchtventilator ok is.

Eerst dankjewel voor je antwoord!

Het ding waarvan ik niet wist wat het was is dus de thermostaat thx!

Ik had gekeken naar een nieuw motortje en daar werd het omschreven als warmte verdeler. Wat mij ook lijkt te kloppen aangezien hij in verschillende standen verschillende dingen moet doen.

Anyhow hij loopt absoluut vrij, ik denk dat hij simpelweg niet genoeg stroom krijgt. Zoals ik eerder zei in de verschillende standen 1,2 1,4 en 1,6 volt.
Maar de kut die ik ben heb ik gewoon een stekker gepakt met losse stroomdraden en ff getest. Dan werkt het dus gewoon.(man boos?) Ik heb dus de hele ventilator met motor eruit gehaald en getest.

De bedrading loopt doorgelust van de klok(inclusief relais), schakelkast, motor ventilator, warmte element, andere ventilator, thermostaat blijkbaar? follow the oranje draad! ?

Het warmte element en de andere ventilator werken wel normaal.

Alleen in mijn optiek krijgt de eerste dus niet genoeg stroom. Eerlijk gezegd heb ik de andere niet gemeten. Ik zal dat morgen even doen. Daar zit namelijk exact dezelfde motor op.

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben!

Oeps hij veranderd smileys in vraagtekens....!

We zijn hier volledig naast elkaar over 2 verschillende zaken bezig. Je schrijft over zekeringen die springen. Warmte die enkel van achteren blijft. Vochtproblemen.

Toch wat zaken op een rijtje zetten:
1: een oven heeft een binnenruimte en een buitenruimte. De binnenruimte is hetgeen je ziet als je de deur open trekt. Hier doe je je gerechten in. De buitenruimte of ommanteling zie je na sloop (zie je foto's).

2: de binnenruimte heeft 4 verwarmingselementen en globaal genomen een 3tal hoofdinstellingen. Namelijk: warme lucht. Traditioneel. Grill.
Bij warme lucht wordt het ronde verwzrm element aangestuurd en de achterste ronde ventilator.
Bij traditioneel enkel de boven en onderwarmte.
Bij grill worden de 2 bovenste elementen rood.
Dit kun je eens testen.

3: een oven binnenruimte komt boven de 100 graden gezien de meeste gerechten tss 160-200gr vragen. Van condensatie is er dus in de oven nooit sprake. Die klacht ga je dus moeten specificeren. Boven de 100 graden is condens weg in de binnenruimte.

4:Zekeringen die springen ga je ook moeten duidelikker specificeren. Is het de automaat of de verliesstroomschakelaar? Ovenelementen (verwarmingselementen) geven met de tijd wel eens verliesstromen). Vooral bij opwarming.

5:. De warmteverdeler is gewoon de koelventilator vd buitenmantel om te voorkomen dat de boel te heet wordt rond de oven. Deze gaat dus pas aan als de buitenkant heet wordt en valt uit als het afgekoelt is. Gezien ik tussen de lijnen lees dat het een 2 snelheden ventilator is zou het kunnen dat de thermostaat met oranje draden de 2de snelheid schakelt.

6: maar voorreerst moet je klacht duidelijk gesteld worden.
A: gaan al de functies? Traditioneel? Grill?... Gaan ze tot 200 graden? Op welk moment springt de zekering? Welke zekering? Verliesstroom? Hoe zit het met dat vocht in een 200 graden oven?

Dus, ik zou niet te veel klutselen. Eerst testen en de klacht helder krijgen. Het verhaal is nog veel te inconsistent.
Misschien stapgewijs vertellen?
Ik zet de oven aan op warme lucht (traditioneel/grill...). De verwarming gaat. De ventilator achteraan de binnenruimte gaat volle bak (draait snel). Na 10 min zit de temperatuur op 50 graden en springt de differentieel.....

Look

Ik zet iets in de oven bijv ovenschotel lekker vochtig iets. Dan word mijn oven alleen van achteren warm, ik zal dus die ovenschaal 20 keer moeten omdraaien. Taart ofzo is helemaal een rampenplan. Na 30 a 40 minuten vliegen de stoppen in de meterkast eruit. Als je dan de bovenlant van het fornuis eraf haalt is het binnenwerk compleet nat.

Die ventilator zou moeten werken voor beide mijn ovens. Bij geen enkele stand gaat die ventilator aan. De laatste keer was ik een kip aan het grillen in de andere oven. Toen vloog de stop er binnen 15 min al uit. Ook compleet nat in het binnenwerk van de oven. Als de bovenkant van het fornuis af is kan ik de oven wel gebruiken want er condenseert niks.

Dit is een dubbele oven met belachelijk veel functies... Volgens de handleiding zou die ventilator ook aan moeten gaan in de ontdooi functie, mijn oven doet dan precies helemaal niks. In de ontdooi functie gebruik je geen warmte. Ook dan meet ik 1,2 volt.

Dus in mijn optiek gaat er nooit genoeg stroom naar die ventilator. Er word wel geschakeld maar nooit genoeg.

Look

Ik zet iets in de oven bijv ovenschotel lekker vochtig iets. Dan word mijn oven alleen van achteren warm, ik zal dus die ovenschaal 20 keer moeten omdraaien. Taart ofzo is helemaal een rampenplan. Na 30 a 40 minuten vliegen de stoppen in de meterkast eruit. Als je dan de bovenlant van het fornuis eraf haalt is het binnenwerk compleet nat.

Die ventilator zou moeten werken voor beide mijn ovens. Bij geen enkele stand gaat die ventilator aan. De laatste keer was ik een kip aan het grillen in de andere oven. Toen vloog de stop er binnen 15 min al uit. Ook compleet nat in het binnenwerk van de oven. Als de bovenkant van het fornuis af is kan ik de oven wel gebruiken want er condenseert niks.

Dit is een dubbele oven met belachelijk veel functies... Volgens de handleiding zou die ventilator ook aan moeten gaan in de ontdooi functie, mijn oven doet dan precies helemaal niks. In de ontdooi functie gebruik je geen warmte. Ook dan meet ik 1,2 volt.

Dus in mijn optiek gaat er nooit genoeg stroom naar die ventilator. Er word wel geschakeld maar nooit genoeg.

In de ontdooi functie is er niets van warmte dus ik vermoed dat ze de binnen ventilator bedoelen. Er is geen koeling nodig.

Kun je (zet het toestel spanningsloos) een bruggetje maken over de thermostaat met oranje dunne draadjes? Wat gebeurt er?

Een oven is normaal hermetisch dicht. Vocht kan enkel via de deur een beetje ontsnappen. Is de deurdichting nog goed? Zitten er gaten geroest in de binnenruimte? Is het een model met een opening in de binnenruimte?(komt niet veel voor)

Als je de overschotel moet teveel omdraaien dan draait te ventilator(binnenruimte) niet snel genoeg of kies je beter de traditionele functie met ventilatie ipv warme lucht functie.

Dus, ik vraag me in deze af of het wel de koelventilator is die het probleem is. Ik sluit het niet uit dus laten we het testen met de overbrugging maar de bedenking die ik maak is als volgt:
De ovenkoeling slaat pas aan als de oven heet is. Als de stop/zekering sprint voor de oven heet genoeg is om te koelen dan is er eerder een vochtontsnappinsprobleem dan een koelventilator probleem.

De lange keuzeschakelaar hapert ook geregeld dus die is ook nog niet uit het oorzaak vizier. Van dit soort oven zijn geen schema's dus het is met de hand uitzoeken en draden volgen.

Het 1.2volt verhaal kan vanalles zijn. Meet je op ACV? Mogelijk meet je zweefspanningen.
Kun je een uitgebreide fotoreportage maken? Van dit model zijn er veel varianten. Ik vraag me af of de koelventilator domweg via de keuzeschakelaar stroom krijgt geschakelt of dat er via de klok iets intelligenter met bv een triac gewerkt wordt.

Ik ga even stapsgewijs er doorheen.

Overzichtsfoto voorkant
Overzichtsfoto grote oven
Overzichtsfoto kleine oven
Overzichtsfoto bovenkant
Overzichtsfoto achterkant

200 graden op temperatuur laten komen in de hetelucht functie, gaat deze ventilator niet aan.

250 graden grill met heteluchtfunctie slaat hij opeens aan!

Zojuist heb ik de brug gemaakt op de thermostaat en jawel hij is aan.

Ligt het dan aan de thermostaat? Of trek ik dan te snel conclusies?

Op donderdag 9 juli 2026 00:32:34 schreef Wendy83:
Oeps hij veranderd smileys in vraagtekens....!

Die kan je kant en klaar voorgekouwd kiezen als je een berichtje aan het schrijven bent, door rechtsboven op het :) te drukken.

Op CO worden niet alle smileys herkend.

Op donderdag 9 juli 2026 10:34:39 schreef Wendy83:
Na 30 a 40 minuten vliegen de stoppen in de meterkast eruit. Als je dan de bovenkant van het fornuis eraf haalt is het binnenwerk compleet nat.

vrijwel onmogelijk dat door dat vocht kortsluiting ontstaat, het zal wel de aardlek zijn!

[Bericht gewijzigd door vergeten op (50%)]

Op donderdag 9 juli 2026 12:47:52 schreef vergeten:
[...]Die kan je kant en klaar voorgekouwd kiezen als je een berichtje aan het schrijven bent, door rechtsboven op het :) te drukken.

[bijlage]

[...]vrijwel onmogelijk dat door dat vocht kortsluiting ontstaat, het zal wel de aardlek zijn!

Jaja old school smiley! Yeah! Thx! O-)
Aardlek? Maar als de bovenkant ervan af is en het dus gewoon weg kan, gebeurd dit niet. Slaan ook de stoppen er niet uit...

Op donderdag 9 juli 2026 12:47:52 schreef vergeten:
[...]Die kan je kant en klaar voorgekouwd kiezen als je een berichtje aan het schrijven bent, door rechtsboven op het :) te drukken.

[bijlage]

[...]vrijwel onmogelijk dat door dat vocht kortsluiting ontstaat, het zal wel de aardlek zijn!

Aardlek? Maar als de bovenkant ervan af is en het dus gewoon weg kan, gebeurd dit niet. Slaan ook de stoppen er niet uit...

Op donderdag 9 juli 2026 13:08:41 schreef Wendy83:
[...]

Dan kan het nog steeds de aardlek-schakelaar zijn, ook wel als ALS aangeduid.

Wat versta je onder stoppen?
Graag een foto groepenkast met aanduiding van de gesprongen stoppen.

Wat @vergeten bedoeld is dat het waarschijnlijk je verliesstroomschakelaar is die uitspringt en niet je automaat die op overstroom/kortsluiting reageert. Dus stroom naar de aarding. Dat kan al bij 0,03 ampère.

Je conclusie is te vroeg. Het feit dat de koelventilator draait/aanslaat wil eerder zeggen dat je een vochtverliesprobleem hebt. Hoe lang heeft de oven op 200 graden gestaan? Mss dat hij er 10-15 minuten op 200gr draait de koelventilator wel aanslaat?

Ik vind het verdacht vinden dat de boel nat wordt. Maar toch nog even vermoedens opzij schuiven en even focussen op je koelventilator.
Hoe lang heb je de oven? Occasie net gekocht? Draaide vroeger die wel direct? Welke ervaring heb je er mee over lange termijn.

Een mogelijkheid is dat die op lage toeren draait bij aanzetten en dat de thermostaat (dingetje met oranje draadjes) de hoge snelheid inschakelt. Als dat is moet er wel uitgebreid verder onderzocht worden. Heeft die koelventilator 3 aansluitdraden? Naar waar gaan die?

Op donderdag 9 juli 2026 13:23:56 schreef EricN:
Wat @vergeten bedoed is dat het waarschijnlijk je verliesstroomschakelaar isdie uitspringt en niet je auromaat die op overstroom/kortsluiting reageert. Dus stroom naar de aarding. Dat kan al bij 0,03ampere.

Je conclusie is te vroeg. Het feit dat de koelventilator draait/aanslaat wil eerder zeggen dat je een vochtverliesprobleem hebt. Hoe lang heeft de oven op 200 graden gestaan? Mss dat hij er 10-15 op 200gr draait de koelventilator wel aanslaat?

Ik vind het verdacht vinden dat de boel nat wordt. Maar toch nog even vermoedens opzij schuiven en even focussen op je koelventilator.
Hoe lang heb je de oven? Occasie net gekocht? Draaide vroeger die wel direct?

Een mogelijkheid is dat die op lage toeren draait bij aanzetten en dat de thermostaat (dingetje met oranje draadjes) de hoge snelheid inschakelt. Als dat is moet er wel uitgebreid verder onderzocht worden. Heeft die koelventilator3 aansluitdraden? Naar waar gaan die?

De keuken is zon 12 jaar geleden in gebouwd. Ik woon hier zon 5 jaar. ;-)

Vanwege de warmte verdeling gebruik ik ze amper. Dan gebruik meestal de combi magnetron. (Ander apparaat) soms probeer ik weleens iets erin te bakken maar dan is het aan de achterkant gaar/verbrand en aan de voorkant rauw/gaar. Als ik niet constant omdraai. Baksels die gevoelig zijn voor warmtewisselingen kan ik hier dus niet in maken.
Mijn idee is dat ding nooit aanslaat. Hij maakt best wel geluid dus dat was me echt wel opgevallen...

Nee er zijn geen lage toeren.. Gewoon volle bak aan.

Ja hij heeft 3 aansluitdraden. Groen/geel, wit, en oranje.

Groen/geel motor binnen ventilator, denk verwarming, verlichting, motor koel ventilator, behuizing.

Wit temperatuur knop, motor koelventilater, verlichting, motor binnen ventilator

Oranje draden lopen tussen het schakelpaneel, koel ventilator motor, thermostaat, 2e thermostaat, dan lust die door naar rood op denk ik nog een thermostaat(foto van bijgevoegd), naar de stroom verdeling. (Waar de stekker zeg maar binnenkomt)

Net de hetelucht oven op temperatuur van 200 gehad voor zeker een 25 min. Ding slaat niet aan.

1: hoe zeker ben je dat de binnenruimte effectief 200 graden is? Misschien is het maar 150 graden hetgeen je slechte bakresultaat verklaard.

2: gebruik je de oven wel eens op de traditionele stand? (Boven onder warmen)

3: dat thermostaatje (dunne oranje draadjes) heeft vanalle opschriften. Op de zijkant en de onderkant. Daartussen zit meestal wel ergens de temperatuur waarde. Bv: 55graden. Kun je hem uit het beugeltje halen en eens kijken? Wel de stroom uit zetten!!

4: er zijn maar 2 draden. Geelgroen is de aarding en van geen functioneel belang. Dus inderdaad 1 snelheid. Een eenvoudige oven dus. Geen complexiteiten.

5: wit lijkt me in orde. Gezien ik vermoed dat de lamp en de binnenventilator werken gaat de witte draad spanningsvoerend zijn. Eventuele problemen gaan we op het oranje circuit moeten zoeken. Geen onderdelen tussen de doorlussing?

6: de oranje vd ventilator loopt niet naar 1 punt maar wordt afgetakt? Of gaat hij recht naar het thermostaatje en van daaruit verder?

7: deurrubber is in orde?

8: binnenventilator draait snel? En bolt lang uit? Niet stroef in start en stop?

Ik zie dat de oranje draden parallel lopen naar een 2de thermostaatje. Dat dient om de koelventilator in te schakelen als de kleine oven de kast warm maakt. Daar gaat dezelfde waarde op staan en is dus verwisselbaar.
Een test kan zijn om te kijken wanneer de ventilator start als je de kleine oven op 200 graden zet.

We zijn dan aan strohalmen aan het grijpen want het hoofdissue is het vocht dat er in de eerste plaats al niet thuis hoort.

Dus:
1: uitzoeken of de thermostaatjes goed functioneren
2: uitzoeken of er een snelstart fuctie zit op de keuzeschakelaar (is er bij de meeste ovens niet!!)
3: het vocht probleem/oorzaak achterhalen.
4: binnentemperatuur verifiëren op nauwkeurigheid
5: onregelmatig bakken achterhalen.

Er zit toch geen filter voor de ventilator ingang? (warme lucht ventilator) binnenruimte achteraan.
Het is belangrijk dat je vanaf de koelventilator de oranje draad nauwkeurig volgt naar zijn volgende eindpunt. Enz...

1 hoe doe ik dat? Beide thermostaten geven 80 graden aan.
In de rode boog zijn ook 2 thermostaten bij de kleine oven 1 van 150 en bij de grote oven 160 graden.

Ik heb de kleine thermostaten in heet water gelegd en die hoor je dan klikken. Als je ze eruit haalt hoor je ze ook weer klikken. Dat kan ik met die grote niet doen.

2 voor zover ik weet heb ik geen snelstart functie.

3

4 nou ik ben aardig aan het klooien geweest! Beide ovens aan met onder en boven warmte ingesteld op 200 graden. Toen de grote afsloeg op de temperatuur vlogen de stoppen er weer uit. De kleine oven word dus echt veelste heet 250+ meer kan mijn thermometer niet meten. Die slaat weer aan op zon 230 graden. De grote oven slaat af op 195 ongeveer en weer aan op 190.
Overigens is dit een functie die ik nooit gebruik. Ook hier gaat in geen enkel geval die koelventilator aan.

1: de thermostaatjes lijken me goed. De 2 met hogere waarden hebben waarschijnlijk dikke draden. Dat zijn veiligheden en behoren enkel in noodgevallen te reageren. Die met dunne draden zijn NO (normal open). En die met hogere waarden en dikke draden zijn NC (normal closed). NO wil zeggen dat in koude toestand de schakelaar open staat en dus geen stroom doorlaat. NC wil zeggen dat in normale koude toestand de schakelaar dicht staat. Enkel bij overhitting gaat de schakelaar open om de boel te onderbreken. Dit is te meten met een ohmmeter.

2: dit denk ik ook maar dit weet je pas echt zeker als je je bekabeling analyseert. Wat ik denk dat je daar hebt is het volgende:
Oranje draad vd koelventilator gaat naar thermostaat 1. Vandaar naar thermostaat 2.
De andere zijde vd 2 thermostaatjes zijn ook met elkaar geconnecteerrd en gaan naar de fase (hoofdspanning). Maw, er is geen draad die naar de keuzeschakelaar gaat om bij inschakeling de koelventilator al te laten starten.
Dit is puur hypothetisch en is zo bij 90% van dit soort ovens. Ik ben niet daar en je hebt een vreemd probleem dus we mogen niet zomaar aannames doen. Probeer mijn schematische stelling te verifiëren met je toestand daar.

4: de thermostaat vd kleine oven mankeert dus ook maar die van de grote lijkt me dan in orde te zijn. Mss de test herhalen op de warme lucht stand. De koelventilator start pas als er gekoelt moet worden. Er zit steenwol rond de oven dus het kan wel even duren vooraleer de omkasting heet genoeg is om gekoeld te worden. Zo zie ik dagelijks ovens. Het vochtprobleem is wat je geval wat apart maakt. Daardoor moeten we wat omzichtig tewerk gaan maar voorlopig lijkt het koelventilator gedeelte naar behoren te werken.

6: je zekering/verliesstroomschakelaar springt nog steeds lees ik. Naar vermoeden zit er nu niets van vocht in de oven. Dan blijft dus verlies vd weerstanden over als meest aannemelijke optie maar wederom is er geen 100% uitsluitsel. Lees dit topic. Hier behandel ik een extreem geval maar zo begrijp je de verliesstroom problematiek van ovens misschien beter.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153954

Op donderdag 9 juli 2026 21:21:36 schreef EricN:
1: de thermostaatjes lijken me goed. De 2 met hogere waarden hebben waarschijnlijk dikke draden. Dat zijn veiligheden en behoren enkel in noodgevallen te reageren.

2: dit denk ik ook maar dit weet je pas echt zeker als je je bekabeling analyseert. Wat ik denk dat je daar hebt is het volgende:
Oranje draad vd koelventilator gaat naar thermostaat 1. Vandaar naar thermostaat 2.
De andere zijde vd 2 thermostaatjes zijn ook met elkaar geconnecteerrd en gaan naar de fase (hoofdspanning). Maw, er is geen draad die naar de keuzeschakelaar gaat om bij inschakeling de koelventilator al te laten starten.
Dit is puur hypothetisch en is zo bij 90% van dit soort ovens. Ik ben niet daar en je hebt een vreemd probleem dus we mogen niet zomaar aannames doen. Probeer mijn schematische stelling te verifiëren met je toestand daar.

4: de thermostaat vd kleine oven mankeert dus ook maar die van de grote lijkt me dan in orde te zijn. Mss de test herhalen op de warme lucht stand. De koelventilator start pas als er gekoelt moet worden. Er zit steenwol rond de oven dus het kan wel even duren vooraleer de omkasting heet genoeg is om gekoeld te worden. Zo zie ik dagelijks ovens. Het vochtprobleem is wat je geval wat apart maakt. Daardoor moeten we wat omzichtig tewerk gaan maar voorlopig lijkt het koelventilator gedeelte naar behoren te werken.

6: je zekering/verliesstroomschakelaar springt nog steeds lees ik. Naar vermoeden zit er nu niets van vocht in de oven. Dan blijft dus verlies vd weerstanden over als meest aannemelijke optie maar wederom is er geen 100% uitsluitsel. Lees dit topic. Hier behandel ik een extreem geval maar zo begrijp je de verliesstroom problematiek van ovens misschien beter.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153954

2 Oranje draden lopen tussen het schakelpaneel, koel ventilator motor, thermostaat, 2e thermostaat, dan lust die door naar rood.

4 maar hij slaat na een uur dus nog steeds niet aan. Ondanks dat die oven warmer is dan 250 graden. Dit lijkt me niet goed.

6 klopt niks in de oven. En de bovenkant zit er niet op. Dus ook geen mogelijkheid om te condenseren.

2: dat is een heel vage omschrijving waar we technisch niets van kunnen maken. Mss moeten we het opdelen in kleinere pakketten? De oranje draad die aan de koelventilator vertrekt. Naar waar gaat die?

4: dat is idd wel heel lang. Als de thermostaat het opschift 80 graden heeft en het chassis waar het opgeschroefd zit maar 75 graden heeft gaat die idd niet starten. Rest ons nog de vraag hoe heet het chassis is? Kun je aan de koelventilator plaat komen of staat die gloeiend heet?

6: verliesstromen in een oven zijn heel alledaags. Zeker sinds ik net lees dat je bepaalde standen nooit gebruikt.

Ik stel me de vraag hoe erg het condensatie probleem is. Mss zitten we daar op een compleet dwaalspoor. Mss vallen de druppels wel mee en is het geen "zwembad" maar hier en daar wat vochtigheid en is het uitvallen gewoon een verwarmelement met verlies (zie link naar topic) zoals elke oven wel eens heeft.
Om uit te sluiten dat er toch niet echt iets werkelijk mis is mogen we er natuurlijk ook niet te licht over gaan maar voorlopig is het een banaal verlies euvel met: overtemperatuur in kleine oven, onregelmatig warmen in grote oven,mogelijk laattijdig opspringen van koeling dewelke moet in de gaten gehouden worden

Als ik de foto's nog eens bekijk zie ik geen gaten in de oven. Dit is dus een standaard oven. Er behoort geen vocht in de omkasting te komen of toch niet problematisch veel. Dit gezegd zijnde zorgt vocht voor oxidatie. Er is nul komma nul oxidatie te vinden op aansluitingen of metalen delen dus lijkt mij het vochtprobleem toch nogal mee te vallen misschien.

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

Op donderdag 9 juli 2026 21:54:52 schreef EricN:
2: dat is een heel vage omschrijving waar we technisch niets van kunnen maken. Mss moeten we het opdelen in kleinere pakketten? De oranje draad die aan de koelventilator vertrekt. Naar waar gaat die?

4: dat is idd wel heel lang. Als de thermostaat het opschift 80 graden heeft en het chassis waar het opgeschroefd zit maar 75 graden heeft gaat die idd niet starten. Rest ons nog de vraag hoe heet het chassis is? Kun je aan de koelventilator plaat komen of staat die gloeiend heet?

6: verliesstromen in een oven zijn heel alledaags. Zeker sinds ik net lees dat je bepaalde standen nooit gebruikt.

Ik stel me de vraag hoe erg het condensatie probleem is. Mss zitten we daar op een compleet dwaalspoor. Mss vallen de druppels wel mee en is het geen "zwembad" maar hier en daar wat vochtigheid en is het uitvallen gewoon een verwarmelement met verlies (zie link naar topic) zoals elke oven wel eens heeft.
Om uit te sluiten dat er toch niet echt iets werkelijk mis is mogen we er natuurlijk ook niet te licht over gaan maar voorlopig is het een banaal verlies euvel met: overtemperatuur in kleine oven, onregelmatig warmen in grote oven,mogelijk laattijdig opspringen van koeling dewelke moet in de gaten gehouden worden

Als ik de foto's nog eens bekijk zie ik geen gaten in de oven. Dit is dus een standaard oven. Er behoort geen vocht in de omkasting te komen of toch niet problematisch veel. Dit gezegd zijnde zorgt vocht voor oxidatie. Er is nul komma nul oxidatie te vinden op aansluitingen of metalen delen dus lijkt mij het vochtprobleem toch nogal mee te vallen misschien.

2 sorry eric maar ik begrijp echt niet waar ik onduidelijk ben. Ik heb het ook al 2 keer opgeschreven. Ik wil het wel nog een keer opschrijven? Hij begint op het schakelpaneel en alles wat ik opnoem in die volgorde...

4 de wanden van de oven kan ik niet aanraken die zijn gloeiend heet. De bovenkant blijft redelijk. De achterkant weet ik eigenlijk niet. De thermostaten zijn bevestigd aan de achterkant.

Ik was een kip aam het braden op 180 graden. Het vet van die kip lag overal in die oven. Ik heb dit eerst grondig schoongemaakt. Ik wou niet dat dat nog meer ging aanbranden. Om vervolgens het nooit meer schoon te kunnen krijgen. De onderkant van de boven plaat was compleet nat geworden. Overal druppels een vochtige bende binnenin. Gewoon omdat de boel niet goed afgevoerd word volgens mij.

Ik heb je draadje gelezen hoor. Interresant! Idd ik gebruik hem weinig omdat die altijd kut doet... Hoe de vorige bewoners er mee om zijn gegaan dat weet ik natuurlijk niet.

Als je op de foto's van de voorkant kijkt dan zie je afzuigingsgaten aan de bovenkant van de deuren. Als ik de thermostaten brug gaat die koelventilator wel aan, en voel je hem daar ook echt aanzuigen. Die hij dan weer afvoert aan de bovenkant.

2: bedoel je met schakelpaneel de keuzeschakelaar? Ik zie een dunne witte en oranje (is het die?) aan de allereerste (voorste) aansluiting zitten. Klopt dat? Gaat die dunne witte naar een signaallampje op de front? Werkt dit?

4: ik vermoed dat je niet over een megger (verliesstroommeter) beschikt. Dan wordt de dader of daders (verwarmingselement(en) met verlies) vinden wel een uitdaging. Je zou, manueel 1 voor 1 testen, of, via eliminatie, kunnen werken. Beide onnauwkeurig en niet geheel betrouwbaar maar mss betrouwbaar genoeg...