Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Hoe werkt dat in België precies?
Betekent dit gewoonweg het einde van de firma Velleman?
welke firma is dat???
velleman components zit in gavere (werkte vroeger iets verder in gavere) en die zijn alive and kicking
alle bedrijven kan je raadplegen op https://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoeknummerform.html?lang=nl
https://www.velleman.eu/contact/
eens gevraagd aan AI of ze aan elkaar gekoppelt zaten:
De specifieke Firma Velleman BV uit Deurne (het bedrijf op het adres Jaak Embrechtsstraat 27) maakte of verkocht zelf geen elektronica.Dit specifieke Antwerpse bedrijf is geregistreerd als een patrimoniumvennootschap. Dat betekent dat het bedrijf enkel is opgericht om vastgoed, familiale eigendommen of financiële middelen in te beheren—in dit geval onder andere het eclectische burgerhuis zelf. Het heeft nooit een fabriek, winkel of actieve productielijn voor elektronische apparaten gehad.Het misverstand ontstaat doordat de naamgenoot, de Velleman Group NV uit Gavere, wél de iconische elektronica maakte.
Als je wilt weten wat voor elektronica die andere, bekende Velleman groot heeft gemaakt, dan ging het om:
Zelfbouw-soldeerkits: Pakketten om zelf led-looplichten, VU-meters, audioversterkers en mini-radio's te solderen.
Meetapparatuur: Toegankelijke multimeters, oscilloscopen en labvoedingen voor elektronicawerkplaatsen.
Domotica: Het bekende Velbus-systeem voor slimme woningautomatisering.
3D-printers: De populaire Vertex 3D-printerkits voor hobbyisten.De firma in de Jaak Embrechtsstraat is dus puur een juridische/financiële constructie en geen elektronicabedrijf.
Chat zei:
De vennootschap met ondernemingsnummer BE 0403.803.080 is inderdaad de historische VELLEMAN NV.
In 2021 heeft die vennootschap via een partiële splitsing haar volledige operationele activiteit overgedragen aan Velleman Group NV (BE 0768.858.127). Daarbij gingen onder meer de werknemers, klantencontracten, voorraden, merken, intellectuele eigendomsrechten, buitenlandse dochtervennootschappen en de commerciële activiteiten over naar Velleman Group NV.
Dus als jaarrekening.be bij ondernemingsnummer 0403.803.080 een faillissement vermeldt, dan heeft dat betrekking op de oude VELLEMAN NV. De website velleman.eu wordt vandaag uitgebaat door Velleman Group NV (0768.858.127), een aparte rechtspersoon die momenteel als actief geregistreerd staat.
Op donderdag 9 juli 2026 15:44:23 schreef T-sec:
Chat zei:De vennootschap met ondernemingsnummer BE 0403.803.080 is inderdaad de historische VELLEMAN NV.
waar vond je dat, want ik krijg een heel ander verhaal:
Nee, BE 0403.803.080 is niet de historische Velleman NV van de elektronica-kits. Het is een wijdverspreid misverstand vanwege de identieke naam en de vroege oprichtingsdatum.De historische elektronicagigant heeft een heel ander ondernemingsverleden:
De echte geschiedenis van de elektronica-NV
De bekende Velleman-elektronicagroothandel werd in 1974 opgericht in Gavere. Het bedrijf opereerde decennialang onder het btw-nummer BE 0414.773.547 (Velleman NV).In mei 2021 vond er een grote herstructurering en doorstart plaats.Hierbij werd een gloednieuwe entiteit opgericht: de huidige Velleman Group NV met het ondernemingsnummer BE 0768.858.127.
Wat is BE 0403.803.080 dan wel?
Het bedrijf aan de Jaak Embrechtsstraat (BE 0403.803.080) is een volledig losstaande Antwerpse vennootschap.Dit bedrijf werd weliswaar eerder opgericht (10 april 1967), maar heeft de rechtsvorm van een BV (Besloten Vennootschap, voorheen BVBA) en is nooit een NV (Naamloze Vennootschap) geweest.Dit bedrijf heeft in zijn hele geschiedenis nooit commerciële jaarrekeningen ingediend bij de Nationale Bank die wijzen op elektronicaproductie of wereldwijde distributie.
Sinds april 2017 bevindt deze specifieke Antwerpse bv zich bovendien in een faillissementsprocedure, terwijl de elektronicaproducent in Gavere nog altijd springlevend is.Het gaat hier dus puur om een naamgenoot (mogelijk verre familie of een toevallige gelijke naam) die toevallig ook al heel oud is.
nonius
set SCE to AUX.
Ik tel 135 keer de achternaam 'Velleman' in BE:
https://familienaam.be/Velleman
NB: het is 'Velleman', niet 'Vellemann'.
Beter zelf even zoeken en die domme AI niet gebruiken... 
Opschorting is hetzelfde als uitstel van betaling wat wij in NL kennen denk ik.
Meestal wel een voorbode van failliet gaan, dit is 23 juni uitgesproken.
https://www.faillissementsdossier.be/nl/opschorting/1975271/velleman-g…
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Velleman aan de Legen Heirweg in Gavere (het kernbedrijf, zeg maar Toolcraft, Wahdda, etc.) heeft dus kennelijk uitstel van betaling aangevraagd en dat is verleend (EDIT: precies wat je al schrijft).
Ook als ze nog leven, zijn ze zeker niet springlevend. Hun directeur is vroeger inkoper non-food geweest bij de Lidl. Vandaar ook al die prutsrommel die ze zijn gaan verkopen die niets met elektronica te maken heeft en hun ondergang zou kunnen worden. Naast natuurlijk het vervangen van hun bekendste merknaam door Whadda.
@New Beetle: als ik me goed herinner heette de oprichter Koen Velleman.
Als je de jaarcijfers ziet de afgelopen jaren verklaart dat wel iets...
nonius
set SCE to AUX.
De enige en laatste keer/keren dat ik iets van Velleman heb gekocht was in de winkel van Radiobeurs Rhee in Breda; daar werd epoxy gaatjesprint op euroformaat verkocht van Velleman (groene epoxy printplaat). Rekenden hoge prijzen. Later gewoon bij Conrad besteld, voor de helft van de prijs. Ze verkochten nog wat andere kleine electronicarommel van Velleman, ook niet goedkoop. Denk dat het beetje het Sorbo-model is/was (goederen in consignatie)?
Kan persoonlijk niet wakker liggen van het feit dat Velleman er niet meer is.
[Revado] Beter zelf even zoeken en die domme AI niet gebruiken...
Tsja, alles is relatief. Voor jou en mij is AI dom, maar voor anderen is AI misschien wel intelligenter dan zijzelf!
In het land der blinden is éénoog koning!
Wanneer er uitstel van betaling is aangevraagd gaat men meestal héél snel op zoek naar een overnemer of wordt na een maand of wat het faillissement aangevraagd. Het is voor de leveranciers en afnemers in elk geval een alarmbel.
Oprechte vraag: waren er hier mensen die spullen van/bij Velleman kochten?
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Offtopic, paar weken terug vroeg ik via de google lens AI van een foto waar die genomen was.
35 verschillende pogingen verder was ie nog steeds nergens qua raden.
Kwam met grachtjes terwijl de foto duidelijk vrachtschepen meerpalen liet zien en zo...
Eerste en enige keer dat ik dat gebruik....
Rommel is dom.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even voor de goede orde: Als een bedrijf "failliet dreigt te gaan", dan is er eerst "uitstel van betaling. Dit kan anders heten (in de VS bijvoorbeeld "chapter 11"), maar in essentie hebben veel landen deze constructie.
De bedoeling is dat op een bepaald moment niemand meer geld krijgt, dus ook niet degene die het hardste zeurt.
Dan is er tijd om uit te zoeken wat er moet gebeuren. Soms lukt het om het bedrijf nog te verkopen en de nieuwe eigenaar belooft dan alle schulden over te nemen of een percentage daarvan. Maar meestal wordt het faillissement uitgesproken en dan mag een onafhankelijke derde proberen nog zo veel mogelijk uit alle bezittingen te halen om een zo grootmogelijk percentage uit te keren aan de schuldeisers.
Een koper zou een percentage kunnen bedingen, als een compleet faillissement nog slechter voor de schuldeisers zou uitpakken.
De huidige situatie voor velleman is officieel dat ze (eind 2024) 3.3M rood stonden. Dan zou het kunnen dat hun "afgeschreven kantoorspullen" nog wat opbrengen, maar het grootste deel van de schuldeisers voor die 3.3M zullen "pech hebben" voor het overgrote deel van hun vordering.
Ik had een keer een Amerikaanse klant die mij vroeg om een aanpassing te doen aan software die ik voor ze gemaakt had. Kort daarna gingen ze failliet. Mijn factuur zat daarbij. Uiteindelijk waren de bezittingen van het bedrijf toch nog wat waard en alle schuldeisers kregen nog iets van 30% van de schuld uitbetaald. (ik had een foutje gemaakt bij de "schatting benodigde tijd" dus was daarmee nog heel redelijk uit de kosten. )
nonius
set SCE to AUX.
Inderdaad, Hubie, dat is de print. Ik nam echter altijd de eilandjesprint (dus elk gat één eiland); m'n favoriete constructiemethode. Ik was destijds al niet enthousiast over die Velleman print omdat er zoveel nuttig oppervlak verloren was aan die edgeconnectors/aansluitingspunten aan beide kopse uiteindes. Maar het was het enige wat ik destijds kon krijgen. Wat later vond ik bij Conrad Euroformaat FR4 gaatjesprint waarbij 100% van het oppervlak nuttig gebruikt kon worden, voor ca. de helft van de prijs.
Heb hier ook nog wat van die Velleman baantjesprinten liggen zoals op de foto, in originele verpakking. Prijskaartje dat er nog op zit is E 4.70, maar da's uit ca. 2005.
Net even op de website van Velleman gekeken maar ben niet onder de indruk van het assortiment of de prijzen. Maar blijft jammer voor degenen die er wel spullen kochten.
Hubie: de mijne heb ik, zoals gezegd, rond 2005 gekocht (was voor de backplane van een heel specifiek project, vandaar dat ik het jaartal nog bijna precies weet) en ook toen waren ze al niet meer vertind hoor! Op de foto van het kartonnetje zie dat ze daar wel vertind zijn....
Radio beurs Rhee.
Weemoed... Altijd grappig. Als je iets moest hebben moest je de dame hebben achter de balie: zij was de eigenaar en degene met de kennis. De rest was verkoop personeel.
Zeer kundige dame overigens...
Velleman was leuk om ff snel een kistje te bouwen. Zo ben ik in elektronica beland. Maar echt hoger niveau hebben ze nooit gehaald.
nonius
set SCE to AUX.
Hahaha, yep, Marius (of wat het Marinus?) was een sympathieke man die erg z'n best deed, maar op het moment dat hij mij wilde helpen greep mevr. Rhee meestal even in en 'wisselden' ze van klant, zodat zij persoonlijk mij kon helpen. Ze wist al snel dat wanneer ik langs kwam dat het dan niet om standaard spullen ging en dat er de catalogi van de toeleveranciers bijgepakt moesten gaan worden 
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Op donderdag 9 juli 2026 18:50:13 schreef nonius:
Inderdaad, Hubie, dat is de print. Ik nam echter altijd de eilandjesprint (dus elk gat één eiland); m'n favoriete constructiemethode. Ik was destijds al niet enthousiast over die Velleman print omdat er zoveel nuttig oppervlak verloren was aan die edgeconnectors/aansluitingspunten aan beide kopse uiteindes. Maar het was het enige wat ik destijds kon krijgen. Wat later vond ik bij Conrad Euroformaat FR4 gaatjesprint waarbij 100% van het oppervlak nuttig gebruikt kon worden, voor ca. de helft van de prijs.Heb hier ook nog wat van die Velleman baantjesprinten liggen zoals op de foto, in originele verpakking. Prijskaartje dat er nog op zit is E 4.70, maar da's uit ca. 2005.
Net even op de website van Velleman gekeken maar ben niet onder de indruk van het assortiment of de prijzen. Maar blijft jammer voor degenen die er wel spullen kochten.
Hubie: de mijne heb ik, zoals gezegd, rond 2005 gekocht (was voor de backplane van een heel specifiek project, vandaar dat ik het jaartal nog bijna precies weet) en ook toen waren ze al niet meer vertind hoor! Op de foto van het kartonnetje zie dat ze daar wel vertind zijn....
Zo'n eurokaart gaat bij mij altijd in stukjes.Ik gebruik niet meer print\ruimte dan dat ik nodig heb.Op de foto een LPF 0-30 MHz en een DBM module.
Ooit,heeeel lang geleden kocht ik eens een Velleman kitje.Een digitale temperatuurmeter met 3 knalrode led displays.Op de print zaten 2 IC's die in elke digitale Voltmeter,Amperemeter of whatevermeter zaten (jaren 70-80) CA31XXX o.i.d.
Edit:CA3161 & CA3162
Op donderdag 9 juli 2026 18:23:47 schreef nonius:
Tsja, alles is relatief. Voor jou en mij is AI dom, maar voor anderen is AI misschien wel intelligenter dan zijzelf!In het land der blinden is éénoog koning!
AI is nooit intelligenter, mensen hebben doorgaans een IQ hoger dan 85, het IQ van AI is altijd nul.
Mensen kunnen zeggen "bah, humbug Velleman", ik stel vast dat zonder Velleman Kerst anders zal zijn zonder hun kitjes met heel, heel veel knipperende LEDs.
Blij dat het vals alarm lijkt te zijn. Alhoewel ze niet rijk aan me worden zou ik ze missen als ze er niet meer zouden zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 9 juli 2026 18:15:06 schreef revado:
Als je de jaarcijfers ziet de afgelopen jaren verklaart dat wel iets...
Dat komt ook precies overeen met het shittificeren van de productlijnen.
Wat natuurlijk ook kan, is een scenario zoals bij het vroegere Amroh. Daar werd jarenlang bewust verlies gedraaid want dat was goedkoper. En toen de directeur er geen zin meer in had, trok hij de steker eruit.
@nonius: de goederen werden gewoon ingekocht door de winkeliers. Wel met een betaaltermijn, dus Velleman had wel altijd rekeningen uitstaan.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
Ik kocht vroeger regelmatig velleman kitjes, en ik raad die nog steeds aan voor beginners omdat de kwaliteit veel hoger ligt dan van de chinese concurrentie. De chinese kitjes gebruiken vaak heel kleine componenten en eilandjes wat voor beginners irritant is.
Daarnaast heb ik best wat HQ power spul gehad. De VTS25lf bout is een prima ding voor als je een netspanningsbout moet hebben. Jarenlang mee gewerkt, inmiddels overgestapt op een weller magnastat en een pinecil maar de vts25lf was helemaal niet slecht voor 't geld. Idem voor de multimeters.
Inmiddels is velleman meer en meer een wederverkoper van chinees spul geworden. Zwaar ironisch is dat nu net wat we juist wel nodig hebben. Al gaat het maar om 'stomme' assortimentsdoosjes van het een of ander dat je normaal in china haalt.
Op donderdag 9 juli 2026 20:02:27 schreef nonius:
[...][bijlage]
16% van de bevolking haalt de 85 niet....
En als ik zie hoe vaak ik de Turing-test niet doorsta (captcha's), en AI wel, dan vrees ik dat ik ook bij die 16% zit
Laat ik het anders verwoorden, een mens heeft intelligentie AI heeft dat niet.
maartenbakker
Golden Member
Hubie
Golden Member
Ik kocht,niet zo lang geleden, 2 x een minwhip actieve antenne.De meegeleverde Velleman (conventionele) voedingen komen uit Taiwan,niet uit China.Die voedingen zaten in een Velleman doosje met een Velleman typenummer maar op de voeding zelf staat geen Velleman.Superstevige kunststof behuizing,dus niet van dat crappy flinterdunne okkiwokkiplastic.