Om in de buurt te blijven, Display en Baco hebben veel van Velleman.

@nonius vergis je niet in de hoeveelheid kleine artikelen, gerdeedschappen, onderdelen die elektronicawinkels doorgaans bij Velleman bestellen.

Heel goed mogelijk dat ik me daarin vergis! Heb in geen jaren nog een echte electronicawinkel van binnen gezien (of van buiten). De twee in Bergen op Zoom zijn weg (Rein de Jong, Beneco); de winkel in Roosendaal (Van Trijp); één van de twee winkels in Breda (en de enige waar ik klant was), Radiobeurs Rhee (bestaat die andere zaak nog - die op de Haagdijk? - naam schiet me niet te binnen). En tenslotte de laatste halftijdse winkel die hier nog in de buurt zat, AST in Moerstraten, is ook permanent gestopt (zat vroeger aan de Mathenesserlaan in Rotterdam en heeft tot een paar jaar geleden z'n zaak voortgezet in de garage naast z'n huis in Moerstraten, alleen op afspraak open, maar is ook daarmee gestopt.)

Dus mogelijk is het beeld dat ik heb van het assortiment van electronicawinkels enigszins gedateerd :)

Maar inderdaad, Rhee had destijds behoorlijk wat spullen van Velleman. Herinner me dat ik ook een 220V-bout heb van Velleman (die met zo'n wit handvat en zo'n geel rubberen hulsje) die ik daar heb gekocht. Lekkere bouten, maar ze gingen nooit zo heel lang mee bij mij (ook niet met triacregelaar).

Ik zou oprecht niet weten wat nu de dichtstbijzijnde winkel is.... Tilburg? Rotterdam? Of, waarschijnlijker, over de grens in Antwerpen (moet ik toch eens uitzoeken of daar nog iets zit).

Enfin. Hopelijk voor degenen die wel klant waren van Velleman dat het toch nog goed komt. Nog verdere verschraling van het aanbod is niet goed. Maar het past wel in de trend. Maar als ik zie hoeveel winkels uit m'n buurt, die ik persoonlijk kende, zijn verdwenen, dan verbaast het me niet dat Velleman het moeilijk heeft om nog voldoende verkooppunten te vinden.

Op donderdag 16 juli 2026 20:16:36 schreef maartenbakker:
@nonius vergis je niet in de hoeveelheid kleine artikelen, gerdeedschappen, onderdelen die elektronicawinkels doorgaans bij Velleman bestellen.

ik zag altijd veel van die setjes in winkels, weerstanden, condensatoren of elko's:
https://www.okaphone.nl/product/images/k-res-e3.jpg
Vergeet niet de vele bouwpakketjes die ik mijn jonge jaren wel eens kocht/kreeg

Lang geleden in mijn zotte jaren in een elektronika shop gewerkt.
ABN Elektronika.

Heel veel spul van Velleman, zowel kit's als onderdelen, gereedschap, meetapparatuur...

@nonius In Antwerpen zit geen enkele shop meer, jammer maar helaas.

Zo langzamerhand kom ik steeds meer Velleman spul tegen :) Nu weer een maagdelijk nieuwe klos soldeer.Er moet ook nog ergens een doos met elco's rondzweven.

In de jaren 90 ooit eens een 12 naar 230V omvormer kit gebouwd van velleman. Iets met een dikke ringkern trafo :)

Geen idee of het hiermee te maken heeft, maar de Velleman bouwkits zijn al een tijdje leverbaar onder een nieuwe naam, nl: Whadda
Dezelfde artikelnummers, wel iets duurder.

De invoering van het handelsmerk Whadda (Wattes? of in het Engels Waddafuk?) en het daarbij behorende omnummeren van alle kits en modules in een opzich gestructureerd maar verder onhandelbaar systeem, was een van de symptomen van het begin van het einde. (ze hielden in sommige gevallen wel nog hetzelfde numerieke deel van het artikelnummer, maar daar kwam een alfabetsoep vóór).

In die naamsonbekendheid is véél geïnvesteerd, wat dan weer teruggehaald moest worden door bouwmarktrommel te verkopen zoals barbecues. Zo werkt dat niet, maar als je in je vorige baan non-food hebt ingekocht voor Lidl dan blijf je hetzelfde doen bij het bedrijf waar je daarna voor gaat werken. Zelfs als dat niet als inkoper is maar in de directie. Zelfs als dat bedrijf geen non-food afdeling van een supermarkt is.

Zelfs als dat bedrijf geen non-food afdeling van een supermarkt is.

Wel ironisch. De Lidl verkoopt regelmatig electrogereedschap & meetapparatuur (striptangen, krimpkous, DMM's, stroomtangen), en Velleman ging barbecues verkopen....?

Uit curiositeit bezoek ik net even de website en werkelijk het allereerste dat ze tonen bevat een levensgrote fout, in koeienletters, op de frontpagina. Tsja, dat straalt alvast geen professionaliteit uit.

(Of zouden ze Wilfried Martens bedoeld hebben?....)

[Edit: en ik kan klikken wat ik wil op de menu's, maar ik krijg GEEN producten te zien?! Dat heb ik nog nooit meegemaakt op een website!.... zie screenshot in bijlage. Da's niet de beste methode om je producten aan de klanten te presenteren :) ]

[Edit2: na het schrijven van bovenstaande ging ik terug naar de website en toen stonden de producten er wel. De site is alleen zo ongelooflijk traag dat het lijkt alsof er niets gebeurt. Kortom, een klant moet wel héél gemotiveerd zijn....]

Op donderdag 16 juli 2026 23:45:12 schreef nonius:
[...]

Uit curiositeit bezoek ik net even de website en werkelijk het allereerste dat ze tonen bevat een levensgrote fout, in koeienletters, op de frontpagina. Tsja, dat straalt alvast geen professionaliteit uit.

(Of zouden ze Wilfried Martens bedoeld hebben?....)
…..

Welke “levensgrote fout” bedoelt u? “Troubled by martens” is toch niks mis mee? Martens zijn marters in het Engels, bij de weg.

Ai.... met het schaamrood op de kaken....

Inderdaad. Heb altijd gedacht dat het in het Engels ook 'marter' was.

je zou denken dat het verdwijnen van de winkels waar hun zelfbouw kitjes in grote getale hingen toch de aanzet is voor langzaam slechter wordende cijfers. er zijn nog amper van die winkeltjes over. hier in regio eindhoven had je nog brigatti, maar sinds die dicht is zou ik een andere dichtbijzijnste winkel niet eens weten, het word sowiso internet nu.

en ja ik heb ook wel wat van die kitjes gebouwd in mn jonge jaren. op t werk ligt dacht ik zo'n weerstanden kitje van velleman. er was vrij recent nog een station van met de blauwe soldeerbout maar omdat het opwarmen al 10min duurde en ineens niet meer toch maar afscheid van genomen. denk dat het ding 20+ jaar was.

[Bericht gewijzigd door testman op (31%)]

ik heb in mijn jonge jaren het kitje K8028 en zijn voorganger voor menig Duivenmelker in elkaar geknutseld. Hoe vlug dat ze aan je telefoonnummer geraken als je bij eentje geweest bent,... ik ga niet zeggen sneller dan het licht maar de snelheid van het geluid kwam toch al vlug in de buurt...

Op vrijdag 17 juli 2026 11:19:00 schreef testman:
hier in regio eindhoven had je nog brigatti,

https://www.circuitsonline.net/shops?type=&query=brabant&count…

of

https://www.circuitsonline.net/shops?type=&query=noord+brabant&amp…

Ik meen dat de meeste inwoners van de provincie het hebben over 'Brabant' ipv Noord Brabant.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]

Op vrijdag 17 juli 2026 11:19:00 schreef testman:
je zou denken dat het verdwijnen van de winkels waar hun zelfbouw kitjes in grote getale hingen toch de aanzet is voor langzaam slechter wordende cijfers. er zijn nog amper van die winkeltjes over. hier in regio eindhoven had je nog brigatti, maar sinds die dicht is zou ik een andere dichtbijzijnste winkel niet eens weten, het word sowiso internet nu.

Velleman verkoopt natuurlijk ook veel spul aan webshops. Probleem is, de markt wordt krapper. Een grote partij als Velleman moet of meekrimpen of het assortiment uitbreiden. Als ze dat laatste op een bijzonder ongelukkige manier doen en tegelijk hun naamsbekendheid verspelen, is het niet heel raar dat ze alsnog in de problemen raken.

Op donderdag 9 juli 2026 18:23:47 schreef nonius:
[...]
Oprechte vraag: waren er hier mensen die spullen van/bij Velleman kochten?

Jawel, een VTTS13 cable tracer, een PCS500 PC-scoop via parallelpoort (nooit gebruikt), een PS23023 2x 0-30V-/3A labvoeding, en een digitale Thermostaat/thermometer (kit) en een (gekregen) digitale 4-kanaals microprocessor schakelklok voor mijn toenmalig aquarium.

Op donderdag 16 juli 2026 07:35:37 schreef revado:
In een windows 7 emulatie laten draaien al getest?

Ik gebruik nog steeds VM-Workstation via W7 en XP VM's om oude software te kunnen draaien (o.a. Circad'98 PCB-software en het Losi configuratieprogramma om de ESC van mijn 8-Eight RC-car te kunnen instellen).

Velleman toch iconisch voor mij diverse kitjes en gereedschap gekocht in het verleden.

Ik heb in het verleden mijn eerste scoopje van het merk gekocht.

Was een stand alone scoopje 1 kanaals ( tafel model) onder hun naam.

Nog 2 Velleman kitjes die ik ooit,jaren 80 denk ik, maakte.Die leds van de audio-spectrum analyser waren toen oranje,niet rood.

Niet rechtstreekst bij velleman zelf :) De meest recente waren zonnecelletjes - via een grote webshop (reichelt).

Maar ik ben ongeveer 'opgegroeid' met de bouwpakketjes... De "microbug" (lichtzoekend robotje), de lichtsluis, de kookwekker, de "simon says" en natuurlijk de mk124 lichtkrant waar ik zodra ik voldoende kon programmeren andere software voor schreef om er meer tekst op kwijt te kunnen.

En die kitjes soldeerde ik in elkaar met velleman-soldeer (Lood/tin, en hars. Rook lekker) en een velleman-soldeerbout (Zo'n 30W stookpook met stug snoer, en later een 25W, met het bekende witte handvat met gele siliconenspul).

Die kitjes werden dan weer gekocht bij A. De Groot in Leiden, wat dus ongeveer ook de tijdperiode aangeeft...
De koffie-en-theewinkel er ongeveer tegenover is er gelukkig nog wel :)

Verdraaid, die encapsulated PV-paneeltjes (2V/200mA) was ik helemaal vergeten, die waren inderdaad ook van Velleman! En niet goedkoop (8 euro per paneeltje....)

Heb er in 2005 een kleine solar-lader mee gemaakt en daar toen erg veel plezier van gehad.

Al met al is er stiekemweg toch meer van m'n geld richting Velleman gegaan dan ik eerder dacht.... :+

Mijn eerste cassettespeler daar gekocht om de nieuwste hits te kunnen opnemen van de radio. Bij piratenradio's waren de liedjes teveel ingekort. Bij anderen begon de dj te vroeg te l*****n zodat je weer een half liedje had. Als toemaat begon dat cassetje te janken. En toch probeerde je nog eens.

Ja zeker! Mijn eerste eigen multimeter, een digitale zelfs, kwam bij velleman vandaan. Die zal ik in 2000, 2001 of zo gekocht hebben. Best een bedrag als je alleen zakgeld kreeg.
De DMM890 (ik weet het nog! (en Velleman ook! https://www.velleman.eu/products/view/3-%C2%BD-digit-dmm-30-bereiken-2… ).

Daar heb ik echt 10 jaar lang of zo goed plezier van gehad, tot een contact in de draaischakelaar uit z'n sleuf schoot en dikke kortsluiting veroorzaakte, uitgerekend bij meten aan een netspannings-gevoed apparaat.

De meetsnoeren die er origineel bijgeleverd werden heb ik nog altijd en zijn nog in orde.

Als vervanging van de 890 kocht ik nogmaals een Velleman, maar dat vond ik niets. Die voelde namelijk echt veel goedkoper aan dan de 890.

Omdat ik tegen die tijd op school een Multimetrix DMM220 uit de vuilnisbak mocht halen (die kampten met de afgebroken zeskantige 'pook' van de draaischakelaar) en dat een autoranging meter was die veel sneller bleek dan m'n handmatige Velleman, is die Velleman (die ik nog altijd heb overigens) weinig gebruikt.

Twee jaar terug kreeg ik gratis een Fluke 187 en sindsdien worden de twee Multimetrix DMM220's amper nog gebruikt.

Ook menig Velleman kitje in elkaar gesoldeerd: op de toenmalige treinbaan werden de knipperende LEDs van de eerste spoorwegovergang ermee geschakeld.

En inderdaad, de witte-handvat-met-geel siliconenhuls-soldeerbout, ook ik ben daarmee begonnen toen het vele lenen van de oude Ersa van m'n pa hem wat te gek werd. Ik kreeg 'm toen ik tien werd geloof ik.

Mijn pa heeft voor m'n toenmalige basisschool nog met 6 Velleman 0-10VDC-gestuurde dimmer-bouwpakketten een podiumverlichting met 6 PAR-lampen gemaakt. Hij heeft flink gelobbyd om voor een kant-en-klaar oplossing (DMX of commercieel verkrijgbaar 0-10 Volt spul) te gaan, maar het moest en zou zelfbouw worden. (geen idee meer waarom, maar degene die er toen over ging was ook niet de meest snuggere persoon)

Oh en vrij recent nog, voor de CO-voeding uit 2016 geloof ik, het regelen van de ventilator. Ik had geen zin om zelf iets te fabrieken op gaatjesprint of zo, dus kocht ik van Velleman een thermostaat-kitje. Probleem opgelost voor 14,95 of zo.

Velleman-spul was gewild, ook in de tijd dat ik in een elektronicawinkel heb gewerkt.

Ik kan me de verontwaardiging van m'n vorige baas ook nog herinneren toen ik een keer de winkel binnen kwam en ze allereerst gestopt waren met de hard-plastic doosjes (Die ook geweldig waren om zelf weer zaken in op te bergen als je de schakeling die er oorspronkelijk in zat, afgebouwd had) en met niet neer te zetten alternatieven waren gekomen (iedereen die de oude winkel van Muco aan de Bilderdijkstraat heeft meegemaakt, weet ook de immense rij bouwpakketten die er boven de onderdelenkastjes op uitgestald stonden, dus dat die kits ineens opgehangen moesten worden, vond menig winkelier niet prettig).

Maar ook de versimpeling van de verpakking, waarbij er nu ineens iets van generieke elektronicasymbolen met daarop een kleinere foto van de schakeling in de verpakking tegenover de grote foto en grote letters van de oude verpakking snapte hij niet.

En toen kwam Whadda. Ik dacht eerst dat Velleman niet meer bestond of zo toen ik de winkel binnenkwam en geen enkele verpakking nog herkende. Ik weet nog hoe verbouwereerd en gefrustreerd hij een paar van de verpakkingen weer in de doos wierp: 'Dit doe je toch niet!? Iedereen kent die dingen en dan verander je de naam! En dan in zoiets achterlijks als 'Whadda'! Ik snap die gasten niet meer!'

Dus ja, Velleman heb ik zeker ook het nodige geld toegestopt in al die jaren en het doet dan toch wel een beetje pijn om dit te lezen. Maar als 'whadda' daar aan ten grondslag ligt: tja... dan heb je een bekend (en helemaal niet verkeerd) merk en besluit je daar mee te stoppen...

Inderdaad, de hard plastic doosjes. Ooit een voorversterker gemaakt van Velleman, ergens rond 1978. Het doosje heb ik nog. :*)

Ik bouwde mijn schakelingen juist in dat doorzichtige boxje..

Had ik gelijk een behuizing... :)

Kan persoonlijk niet wakker liggen van het feit dat Velleman er niet meer is.

zoals Maarten al aangaf is/was Velleman iets meer dan een kitjesbouwer. Het is tevens een groothandel/distributeur van onderdelen, apparaten en tools voor de kleinhandel. Al wie een elektronikahandeltje had kocht een groot deel vd spullen in via hen. Die klein handeltjes verdwijnen als sneeuw voor de zon, dan wordt het ook lastig voor hun distributeur.. maar de wijze waarop je de vraag stelt wijst er eerder op dat je dat wel leuk vind.

via de kleinhandel kocht ik regelmatig wat van Velleman, omdat ik op een boogscheut woon van een nog bestaande detailhandel, die oa Velleman voert. (maar die handelaar zegt me al een jaar of 7 dat Velleman het niet goed doet en ze zelf aan het importeren zijn gegaan)
In betere tijden had Velleman best een goed assortiment van vanalles en nog wat, bvb tapse ruimers, antistatische matten ( opvouwbaar dus, meeneembaar op verplaatsing) en voedingen, waaronder een labovoeding in de behuizing iet groter dan een handheld DMM.
de antistatische mat en de kleine labovoeding gaan al jaren met me mee de wereld rond, en ik wou ze in reserve, helaas niet meer verkrijgbaar..

de portable labvoeding tot 30V en 3,75A ( bij 12V) en noniuspennetje ernaast als referentie..