Beste medehobbyisten,
Mijn dochter heeft een paar jaar geleden een huis gekocht van de woningbouw en we komen er nu achter dat er een elektrisch rolluik in de dakkapel weggewerkt zit.
Deze is niet makkelijk bereikbaar, ik heb geen zicht op motor, bevestiging of een merk.
De geschatte leeftijd is maximaal 10 jaar.
Pogingen om meer info te krijgen zijn op niets uitgelopen.
Mijn aanname is dat het een buismotor is, ik weet alleen niet welke spanning.
We ontdekten dit doordat we een kabel tegenkwamen die ik niet thuis kon brengen.
De betreffende kabel heeft 4 kleuren, bruin, zwart, blauw en geel/groen.
Ik ga er voorzichtig van uit dat het een 230 V buismotor is met waarbij bruin en zwart (t.o.v. de nul) de draairichting bepalen.
maar om er meteen 230 V op te zetten gaat me wat te ver.
Heeft iemand een idee wat normaal gesproken de spoelweerstand van die motoren ongeveer zou moeten zijn?
Is deze spoelweerstand ook nog te meten als de eindschakelaar is ingedrukt of zijn er ook motoren die met stroombegrenzing werken?
Schat in dat het rolluik zo'n 2,5 m breed is.
Ik hoop dat iemand thuis is in deze materie en me in ieder geval wat tips kan geven.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten Eric.
Ik verwacht dat er gewoon een buismotor van 230 volt in zit met deze kabel, maar geen garantie 
Zoals je al aangeeft.
Blauw is nul, fase op bruin op een kant op , fase op zwart de andere kant op.
Dus een wisselschakelaar tussen fase en bruin, resp zwart.
Ik denk gewoon even voorzichtig testen.
Die dingen heb ik nog nooit voor een andere spanning geezien.
Er zitten eindschakelaars in de buismotor dus je meet meestal maar een spoel.
Ze zijn er ook met ingebouwde RF ontvanger, maar die hebben een gewone kabel en geen zwart er in.
Een jaloezieschakelaar kost een tientje bij de bouwmarkt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dat soort motoren heb ik nog nooit gezien op iets anders dan 230V. Je kunt ohms meten, maar ik weet niet of je daar heel veel wijzer van wordt. Zo'n rolluimotor verdampt behoorlijk wat vermogen, denk in de richting van 200W en dat is uiteraard AC, dus je DC weerstand zegt niet zo veel.
Als het rolluik in een eindpositie staat dan zul je van bruin of zwart naar blauw een weerstand meten, en de andere naar blauw zal open zijn omdat deze onderbroken is door de eindschakelaar.
Hoezo kom je een kabel tegen?
Hoe heeft dat ding vroeger dan gewerkt als er nooit een schakelaar heeft gezeten?
Loopt die kabel recht naar een stopcontact/centraaldoos? Dan mis je waarschijnlijk de afstandbediening
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk
Golden Member
Ga eens kennis maken met de buren. En vraag dan terloops, na de koffie, of zij ook zo'n dakkapelrolluikmotor hebben. Er zijn twee mogelijkheden: die dingen zijn er door de woningbouwcorp ingebouwd, of het is doehetzelf werk geweest. In dat laatste geval begrijp ik dan niet dat het nooit afgemaakt is.
Zijn er hier scrabbelaars? Mooi woord toch?
Er zijn 24VDC buismotoren ( Velus, Somfy en Simu ) maar die hebben vaak maar twee aders of alleen met afstand bediening. Tenslotte het draaien van de polariteit bepaalt de richting.
Als de kabel echt de kast zelf in gaat en aan de hand van je kabel ader kleuren is die van jouw 230VAC.
Maar je kan beginnen met een lage AC spanning zoals vergeten het schrijft.
Op maandag 13 juli 2026 12:28:02 schreef mvdk:
Ga eens kennis maken met de buren. En vraag dan terloops, na de koffie, of zij ook zo'n dakkapelrolluikmotor hebben. Er zijn twee mogelijkheden: die dingen zijn er door de woningbouwcorp ingebouwd, of het is doehetzelf werk geweest. In dat laatste geval begrijp ik dan niet dat het nooit afgemaakt is.Zijn er hier scrabbelaars? Mooi woord toch?
TS heeft nog een kapelrolluikmotorbedieningsschakelaar nodig 
Op maandag 13 juli 2026 12:28:02 schreef mvdk:
Er zijn twee mogelijkheden: die dingen zijn er door de woningbouwcorp ingebouwd, of het is doehetzelf werk geweest. ....
Mogelijkheid 3: het is een compleet aangeleverde dakkapel geweest die in één keer geplaatst is met alles er op en er aan. 's Morgens een gat in het dak en rond de middag staat de dakkapel er op en is alles wind- en waterdicht. De verdere afwerking binnen is iets wat dan in verder overleg gedaan wordt. Misschien is de fabrikant te achterhalen.
Als er draai-ramen in de dakkapel zitten zou je kunnen kijken of het plafond van de overstek er uitgehaald kan worden zodat je bij de bak kunt komen, maar veel zal dat niet toevoegen.
Op maandag 13 juli 2026 12:58:02 schreef revado:
[...]
TS heeft nog een kapelrolluikmotorbedieningsschakelaar nodig
een dakkapelrolluikmotorbedieningsschakelaartje 
Allen bedankt voor de antwoorden zover.
Het was zoals ik zei, we kwamen de kabel tegen, die kwam in een hoek op vloerhoogte te voorschijn door een kier...
Aan de zijkant van dakkapel, een witte kabel met 4 gestripte adres maar nooit aangesloten.
Een van de weinige manieren om hier aan een “betaalbaar” huis te komen is kopen van de woningbouw.
Ze heeft het zelf niet eerst gehuurd, en de 06 van de vorige bewoner klopt niet meer.
Deze was van alles aan het opknappen maar heeft dat niet meer af kunnen maken door ziekte.
Er is wat opgelapt door de woningbouw (alleen voor zover noodzakelijk voor de verkoop) en op de markt gegooid.
Met reden zeg ik opgelapt want dit is niet het enige ding wat "anders" is gedaan dan ik het zelf gedaan zou hebben.
Buren hebben volgens mij geen rolluik dus die mogelijkheden zijn uitgeput voor me.
Grootste kans dus dat het een 230 V motor is, zal binnenkort eens kijken of ik in ieder geval één van de 2 wikkelingen gemeten krijg.
Zo’n dakkapelrolluikmotorrichtingsomkeerschakelaar zal het probleem niet zijn, dat moet me wel lukken 
Op maandag 13 juli 2026 13:53:51 schreef pe1mix:
Allen bedankt voor de antwoorden zover.
Het was zoals ik zei, we kwamen de kabel tegen, die kwam in een hoek op vloerhoogte te voorschijn door een kier...
Aan de zijkant van dakkapel, een witte kabel met 4 gestripte adres maar nooit aangesloten.Een van de weinige manieren om hier aan een “betaalbaar” huis te komen is kopen van de woningbouw.
Ze heeft het zelf niet eerst gehuurd, en de 06 van de vorige bewoner klopt niet meer.
Deze was van alles aan het opknappen maar heeft dat niet meer af kunnen maken door ziekte.
Er is wat opgelapt door de woningbouw (alleen voor zover noodzakelijk voor de verkoop) en op de markt gegooid.
Met reden zeg ik opgelapt want dit is niet het enige ding wat "anders" is gedaan dan ik het zelf gedaan zou hebben.
Buren hebben volgens mij geen rolluik dus die mogelijkheden zijn uitgeput voor me.Grootste kans dus dat het een 230 V motor is, zal binnenkort eens kijken of ik in ieder geval één van de 2 wikkelingen gemeten krijg.
Zo’n dakkapelrolluikmotorrichtingsomkeerschakelaar zal het probleem niet zijn, dat moet me wel lukken
misschien moet je nog wel een dakkapelrolluikmotorrichtingsomkeerschakelaarbevestigingssetje erbij kopen.
Op maandag 13 juli 2026 21:45:56 schreef buzzy:
[...]misschien moet je nog wel een dakkapelrolluikmotorrichtingsomkeerschakelaarbevestigingssetje erbij kopen.

Het dakkapelrolluikmotorrichtingsomkeerschakelaarbevestigingssetje ligt al in het dakkapelrolluikmotorrichtingsomkeerschakelaarbevestigingssetjelaatje, dus dat is geen probleem.
In de buurt nog een dakkapel, lijkt dezelfde te zijn, rolluik is echt ingebouwd in de dakkapel en daardoor heel lastig te zien.
Ik kreeg onderstaande foto van de bediening, ik durf er eigenlijk dat wel van uit te gaan dat het 230 V is.
Wellicht dat ik daar nog een keer met een contactloze spanningstester ga kijken zodat ik het zeker weet.
Ben er nooit zo’n fan van om oud installatiemateriaal bij anderen open te maken 
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Zijn de draden geisoleerd, mogelijk is het boven het plafond aangesloten en moet er op deze draden nog een schakelaar worden aangesloten.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Als je het test mer de netspanning, zet dan in serie een gloeilamp van 100 watt, dan blijft de boel heel!
Het kan, maar je hebt beste kans dat het ding niet beweegt met een 100W in serie. Niet te moeilijk over doen, dit is gewoon een simpele 230V buismotor.
Wat wel nog een dingetje kan zijn ... gezien het ding niet is aangesloten kan het ook best eens zijn dat de eindstop(pen) van de motor nooit zijn afgesteld. Dus even uitkijken dat je het rolluik er niet uit trekt.
[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer https://www.youtube.com/@Fanview-777 https://www.youtube.com/@Raaf12
Op dinsdag 14 juli 2026 08:30:20 schreef pe1mix:
Ben er nooit zo’n fan van om oud installatiemateriaal bij anderen open te maken
De terugverende up/down knop met ruststand in het midden is makkelijk met een tang te verwijderen, daaronder zitten 2 schroefjes om de plaat te lossen.
Alleen heeft de TS nog geen schakelaar 
Dat is ook nergens voor nodig, kleuren zijn altijd hetzelfde, hooguit op/neer kan verwisseld zijn, maar dat heeft ook met motor montage te maken.
Gewoon proberen.
Blauw aansluiten , 3, 15A traag zekering aan de andere draad en daar zwart en bruin kort meer testen met een schakelaar er tussen of zo.
Zit er echt sluiting ergens dan piept dat zekeringetje door.
Die motor zal ergens tussen de 100 en 200 watt trekken dus dat moet makkelijk kunnen.
Zoals Sine zegt let op dat je niet te lang spanning er op zet als de afslag niet werkt of is ingesteld..
Als het ding opgaand doorloopt dan trekt hij het luik in de bovenkast een dan is er een hoop werk.
Je ziet en hoort het zo of het werkt die rolluiken en motoren hoor je wel.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer https://www.youtube.com/@Fanview-777 https://www.youtube.com/@Raaf12
Ik heb geen rolluik maar een uitvalscherm ook wel glijarmscherm genoemd. Dat heeft links en rechts scharnieren. Volgens mij zitten die afslagschakelaars binnenin, ik kan nergens iets ontdekken aan de buitenkant wat instelbaar is.
@Sine ik had dat plaatje van mijn switch erbij geplaatst omdat de OP blijkbaar niet bekend is met de aansluiting van de op/neer switch van de buren, service vd zaak
edit: zie nu een verdwaalde schroef liggen...