Tot een maand geleden was het eenvoudig om de positie van een mobiele telefoon aan te passen door deze in een afgeschermde kooi te leggen waar geen GNSS en LTE signaal aanwezig is. In deze kooi worden WiFi beacons uitgezonden met BSSIDs en namen die aanwezig zijn op de echte lokatie. Deze methode geeft een geldige hoge nauwkeurigheidslokatie op zowel Android als iPhone. Internet op de telefoon werkt via een gesimuleerde WiFi travel router.
Sommige apps merken nu echter op dat er nooit een GNSS signaal is, waardoor de content een lage betrouwbaarheidsscore krijgt. Er zijn mensen die stealth rooted Android gebruiken en zo fake informatie aanleveren, maar dat is riskant. Het is altijd beter om een realistische omgeving extern rond de telefoon te maken.
Heeft er hier iemand ervaring met het maken van een GNSS signaal dat realistisch genoeg is dat het als echt wordt gezien?
Gnss-sdr-sim laat op Android signalen zien, maar de ingestelde positie komt nooit door. Nadien heeft de telefoon ook moeite om het echte GNSS signaal weer te vinden. Eens uit de kooi gehaald, duurt dit meer dan 45 minuten en is nadien dan nog meer dan een uur 'very low accuracy'. Het is geen compleet fiasco, op andere toestellen zoals een Garmin sporthorloge is de aangepaste positie wel zichtbaar, maar daar heb ik niet direct iets aan.
De AI influencers zijn het beu om binnen opgesloten te zitten en staan te popelen om op reis te gaan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Valt dit niet binnen 'illegale praktijken' ?
(waarom zou je anders een gefingeerde positie van je smartphone willen uitzenden?)
Ik zou even niet weten waarom een gefingeerde positie weergeven op zich illegaal is.
Wat is het doel van deze operatie?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Het gaat mij nogal boven de pet wat het probleem is maar:
Op maandag 27 juli 2026 17:42:10 schreef CH-Nifty:
De AI influencers zijn het beu om binnen opgesloten te zitten en staan te popelen om op reis te gaan.
Niet zeuren, daar hebben ze zelf voor gekozen. Hadden ze maar geen influencer moeten worden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt bij ontwikkelaarsopties volledige GNSS metingen afdwingen aanzetten. dat kun je eens proberen. ontwikkelaarsopties krijg je door 7x te tikken op het telefoon software buildt nummer. ook kun je daar sensoren van de smartfoon uitzetten als extra optie in het snelmenu. immers kun je ook de locatie bepalen met andere sensoren in je gsm. kan zijn dat die worden gebruikt door die software.
[Bericht gewijzigd door testman op (35%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op maandag 27 juli 2026 19:32:57 schreef GJ_:
Een AI influencer is geen echte.
En zie daar waarom ik hier dus geen bal van begrijp... 
mvdk
Golden Member
Ik hoop dat beide topics mogen openblijven. Vind het best interessant.
In het andere topic heeft maartenbakker blijkbaar al uitgevogeld dat de topicstarter in Dubai zit. Denk niet dat ie daar makkelijk aan de verlangde informatie gaat komen. Zie dit dus als een reddingslijntje.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het zou in dienst van of met goedvinden van een overheid of het bedrijfsleven kunnen zijn als ik goed gok.
Aan de andere kant, dan zou er budget zijn om dergelijke techniek gewoon in te kopen (China). Daar sterft het van de influencerfarms en die lopen ook niet allemaal in het wild rond.
Het makkelijkste zal alsnog zijn om dit in software te doen. Ik gok dat dit nog niet door de sociale mediasites wordt waargenomen. Als het toestel daarna als onbetrouwbaar wordt geflagd... Dat is toch ook zo? Het is voor de social mediasite nadelig als er veel fake content in omloop is maar het blijft altijd een sport om de maatregelen voor te blijven. Als je met een simpele maatregel snel weer online kan dan ben je ze alsnog een stapje voor.
P.S. Voor degenen die op die term puzzelen... Zoals ik AI influencers begrijp, is dat dit simulaties zijn die ingezet worden voor politieke of commerciële promotie of het verzenden van nepnieuws. Zo'n toestel ligt dan niet op de locatie waar de influencer zogenaamd is. Vandaar dat de positie gespoofd moet worden. Het gebruiksdoel zal wel niet aansluiten bij mijn eigen ethiek, ik ga hier dus ook niet verder over meedenken, maar vind het wel interesant om te volgen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 27 juli 2026 19:29:50 schreef GJ_:
Ik zou even niet weten waarom een gefingeerde positie weergeven op zich illegaal is.
Als je je huidige positie wilt verhullen, is dat meestal niet voor een legale aangelegenheid... 
Er zijn meerdere redenen om hardware te laten denken dat het elders is ...
Een niet gering aantal daarvan met niet geweldige of op z'n minst misleidende bedoelingen.
Al was het werkelijk maar voor het genereren van Ai slop dan is dat nog iets waar we liever niet aan meewerken.