ik heb de elektuur gehad van eind 90's tot ik meen 2003 nog. best wat dingen van gebouwd die idd nog fijn zonder pic's ed waren. de l200c gebaseerde loodgel accu lader uit 2002 draait nog steeds. de 100W dummyload heb ik 2 gebouwd, wel een factor 5 groter gemaakt. ook die worden nog geregeld gebruikt.

Heel af en toe bezoek ik de bieb en daar ligt de Elektor. Ze hebben nog best wel leuke projecten, bijv. een low noise voeding.

https://www.elektor.nl/?srsltid=AfmBOoos05LjGQ6PDCku895hdG_JMk95CVZFDt… en dat warmtebeeld dinges is ook wel grappig.

Die zenerdiode tester zal ook mensen aanspreken die van meten houden, ik ken er een paar :-)

Ik zag hier wat nieuwere Elektors staan, account aanmaken om te kunnen downloaden.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]

Net antwoord van Elektor gekregen.
Met veel excuus dat ze de mail gestuurd hadden, dat is alleen gestuurd naar de gene die toestemming hebben gegeven daarvoor...

Wat blijkt, ik heb in 2022 een Owon meter gekocht bij de webshop van Elektor.
En daar zou ik dan toestemming mee gegeven hebben voor marketing.
Sinds 2022 niets gehoord en nu wel ineens.
Ik heb mij afgemeld.
Ze hebben niet de database van de een of ander gebruikt, waar ik even aan dacht.

En daar zou ik dan toestemming mee gegeven hebben voor marketing.

'U heeft ons niet uitdrukkelijk verboden u nog te contacteren met marketingmailtjes, dus heeft u ons toestemming gegeven!'.

(nonius pakt z'n tentje en zet het op in de voortuin van Elektuur. Ze hebben nooit uitdrukkelijk vermeld dat ze NIET willen dat nonius komt kamperen, dus mag het!) Over de fatsoensregels zullen we het verder maar niet teveel hebben.

Dat warmtebeeld ding heeft een lage resolutie (120x90 pixels); mijne heeft 256x192 pixels (25Hz) en dat beschouw ik als een absoluut minimum. En sinds dat ik de de mijne heb aangeschaft twee jaar geleden zijn de prijzen ook al weer gehalveerd.... Maar mocht je die warmtebeeldcamera van Elektor willen hebben dan zou ik wel opschieten want ze hebben er nog maar 'ééntje' ;)

Zenerdiodetester.... tsja, die dingen zijn alleen nog interessant voor mensen die geen oscilloscoop hebben (lees: niemand). Zelfs met de goedkoopste oscilloscoop in XY-mode gaat dat testen veel mooier met een 'octopus'. Dan krijg je gelijk de hele curve te zien en kun je ook nog andere componenten dan alleen zeners doormeten. Kosten? Een gerecupereerd trafootje uit een rondslingerende ongebruikte oude muurwrat....

https://sound-au.com/project119.htm

Dus nee, ook de zenerdiodetester kan ik niet echt voor warm lopen. Waren leuke dingen in de jaren '70 en '80, maar wat je er nu nog mee kan....? (overigens, zo heel veel zeners heb ik niet hoeven testen in m'n leven. En de enkele keer dat het nodig is werkt de labvoeding in combinatie met een voorschakelweerstandje en de DMM ook prima.... maar sinds ik de signature analyzer heb gebouwd is dat m'n go-to instrument voor deze metingen.)

Hameg scopes en clonen daarvan hebben het circuit vaak ingebouwd in de component tester. Of de zenerspanning oké is makkelijk te checken meestal is 5mA wel voldoende om te zeneren. Die low noise voeding had al eens in de bieb bekeken maar nu kan het ook vanuit huis :-)

Military users koelen sensors om ruis te verminderen. Maar wat voor voeding ze gebruiken?

De Octopus bekijk-componenten tester,en alle varianten, is al heeel erg oud.Jaren 50 denk ik,misschien nog wel ouder.

Deze Oktopus kwam ik tegen een curve tracer wordt ie daar genoemd.

https://www.youtube.com/watch?v=v624znnMpwI

Maar wordt ietswat off topic..

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

Op maandag 3 augustus 2026 14:47:32 schreef RAAF12:

Military users koelen sensors om ruis te verminderen. Maar wat voor voeding ze gebruiken?

Rats Kuch en Bonen :)

Een FNIRSI LCR-P1 test ook zenerdioden en nog een hele sloot meer componenten voor 25€ ipv 90€ voor een kale zenerdiode tester van Elektuur.

Wat een zooitje.
Ik heb geprobeerd een proefabonnement van 6,50 te nemen. Is niet gelukt.
Ik had bijna alle gegevens ingevuld toen ik een melding kreeg of ik wilde inloggen.
Inderdaad had ik 10 jaar geleden een gratis green-membership, daarom hadden ze mijn gegevens nog.
Dus ik log in, en vervolgens kan ik het abo niet meer afsluiten 8)7
Dan niet, Toedeledokie Elektor.

Op maandag 3 augustus 2026 16:42:07 schreef Roland van Leusden:
Een FNIRSI LCR-P1 test ook zenerdioden en nog een hele sloot meer componenten voor 25€ ipv 90€ voor een kale tester van Elektuur.

[bijlage]

Grappig ding, het kan ook MIOSTETs testen:

Maar β van transistoren slechts tot 600, dus de meeste darlingtons niet.

Twee labvoedingen, wat weerstanden en wat DMM's daar test je zowat alle electronica spul mee. :)

Zojuist kreeg ik onderstaand bericht van elektor :

Beste Elektor-lid,

Elektor blijft zich voortdurend ontwikkelen – en u kunt een belangrijke rol spelen bij het vormgeven van onze toekomst.

Wat interesseert u het meest? Welke onderwerpen zou u in de toekomst graag in Elektor terugzien? Hoe gebruikt u Elektor? En waar kunnen we ons verbeteren?

Neem alstublieft een paar minuten de tijd om deel te nemen aan ons nieuwste lezersonderzoek. Uw feedback helpt ons om:

onze content nog relevanter te maken,
gericht nieuwe onderwerpen te verkennen en
Elektor nog beter af te stemmen op uw behoeften.

Als dank ontvangt u een voucher ter waarde van €15 voor de Elektor Store. Daarnaast verloten we aantrekkelijke prijzen onder alle deelnemers.

< Naar de enquête >

Uiteraard worden uw antwoorden vertrouwelijk behandeld.

Hartelijk dank voor uw steun – en omdat u deel uitmaakt van de Elektor-community!

Met vriendelijke groet,
Uw Elektor-team

Ze zijn duidelijk op zoek naar terugkoppeling.
De enquête heb ik nog niet bekeken.
Wat "de Elektor-community" inhoudt dat weet ik niet, wel weet ik dat ze het forum hebben weggemoderniseerd.

Forum is sinds 2018 al weg, Elektor Labs werd toen als alternatief gepromoot. Alles is in het Engels, en sommige "projecten" zijn meer advertenties dan een uitnodiging om mee te bouwen of te nabouwen, door onder meer het gebrek aan schema's, broncode van de microcontrollers en PCB-ontwerpen die niet beschikbaar zijn.

Op dinsdag 4 augustus 2026 06:04:25 schreef Zonnepaneeltje:
Wat een zooitje.
Ik heb geprobeerd een proefabonnement van 6,50 te nemen. Is niet gelukt.
Ik had bijna alle gegevens ingevuld toen ik een melding kreeg of ik wilde inloggen.
Inderdaad had ik 10 jaar geleden een gratis green-membership, daarom hadden ze mijn gegevens nog.
Dus ik log in, en vervolgens kan ik het abo niet meer afsluiten 8)7
Dan niet, Toedeledokie Elektor.

Een proefabonnement is voor nieuwkomers en kan één keer worden afgesloten. Check is alleen op emailadres voor zover ik weet.

Of je abonnee nummer is gekoppeld aan een ID-NAW ect.

Ik weet dat meerdere e-mail adressen en Tomtom actie's ook problemen gaven. TT Dame aan de fone zei toen pas reageren als de looptijd van het abonnement voorbij is.

[Zonnepaneeltje] Ik heb geprobeerd een proefabonnement van 6,50 te nemen. Is niet gelukt.

Tsja, een proefabonnement is ook eigenlijk alleen maar bedoeld om aan een tijdschrift te kunnen snuffelen en te bepalen of een 'echt' abonnement de moeite (beter: het geld) waard is.

Iemand die al eens een abonnement heeft gehad heeft in principe al kunnen bepalen of het tijdschrift wel of niet aan z'n verwachtingen gaat voldoen. Dus in die zin kan ik het beleid van Elektuur wel begrijpen om in dat geval een proefabonnement te weigeren.

Aan de andere kant, in 10 jaar tijd kunnen tijdschriften zodanig veel veranderen (nieuwe hoofdredacteur en redacteurs met hun eigen voorkeuren en nadruk op bepaalde onderwerpen) dat, hoe het tijdschrift er 10 jaar geleden uitzag weinig meer zegt over hoe het nu is. Ik heb hier nog wat Elektuurs uit eind jaren '80 en begin jaren '90 in de boekenkast staan, die zijn ook niet meer echt representatief voor de huidige inhoud :)

Daarom vind ik het onverstandig van Elektuur om u dat proefabonnement te weigeren. Blijkbaar willen ze u dus toch liever niet als lezer/klant. Actions speak louder than words....

(nu ik eraan terugdenk, de Elektuurs die ik altijd met het meeste plezier heb gelezen waren de juli/augustus-nummers ('halfgeleidergidsen'), bomvol met schakelingen. Dat was altijd een feest in de zomer.)