Het voordeel is dat de interne temperatuur begrenzing van de TDA ook werkt om de transistors te beschermen. Zitten ze alle drie op ongeveer dezelfde temperatuur op 1 heatsink. Hieronder, omdat het engels is klinkt het vetter :-)

Tsja, da's ook een filosofie, maar mijn ervaring is dat je ook met goede schema's en bouwontwerpen zelf toch nog voldoende fouten maakt om het nog steeds als 'leerzaam' te mogen blijven beschouwen.....

Ik ben zelf meer van de school 'learn from the mistakes of others because you won't live long enough to make them all yourself'.

(vandaar dat ik inderdaad zoveel mogelijk voorbeeldontwerpen uit datasheets probeer aan te houden; beter goed gejat dan slecht bedacht....)

Oh, en die fout met een ringmassa? Yep, die heb ik jaren geleden ook gemaakt, bij een zelfbouw 3m-zender. De brom was niet om aan te horen.

'experience: the ability to recognize a mistake when you make it again'.

Op woensdag 5 augustus 2026 17:13:58 schreef nonius:
Oh, en die fout met een ringmassa? Yep, die heb ik jaren geleden ook gemaakt, bij een zelfbouw 3m-zender. De brom was niet om aan te horen.

Gelukkig hoefde jij dat niet aan te horen. Dat was voor je luisteraars.

Op woensdag 5 augustus 2026 17:13:58 schreef nonius:
Ik ben zelf meer van de school 'learn from the mistakes of others because you won't live long enough to make them all yourself'.

Eens! Maar als je altijd maar adviezen van links en rechts op blijft volgen, dan leer je uiteindelijk te weinig. Je zult dan "kijk zo moet je het doen" een subschema van een Co-er accepteren, vandaag in je circuit zetten, maar dan gaan een aantal dingen "vanzelf goed" waar de CO-er aan gedacht heeft, maar jij niet hebt geregistreerd waarom een bepaald detail op een bepaalde manier gedaan is. Een deel van de fouten moet je m.i. gewoon zelf maken.

Ik heb ooit een voeding gebouwd op basis van een LM317. Die diode die wel eens getekend wordt staat toch altijd in sper, doet niets. Dus ik heb dat ding weggelaten. Stelletje mietjes/sukkels die niet snappen dat dat ding niets doet. Tja, als je dan de universeelmotor uit een stofzuiger d'r op laat draaien, dan gaat ie stuk...

Had ik die diode blind overgenomen, dan had ik deze fout gewoon 5, 10 20 of 40 jaar later gemaakt. Die registreert dan gewoon niet.

Klinkt bekend, die diode heb ik me ook lange tijd van afgevraagd welk nut die nou eigenlijk had....

Zo heb ik met die spanningsregelaars (en ook de 78xx-reeks) de eerste 15-20 jaar dat ik me electronica bezighield, ook altijd dezelfde fout gemaakt: een grote buffercondensator op de uitgang, onder het motto 'hoe groter hoe beterder'.

Heb er nooit problemen door gehad, maar pas veel later leerde ik dat die elco op de uitgang juist klein moet zijn, voor een betere stabiliteit/regelgedrag van het IC. Op de ingang wil je juist wel een grote buffercondensator om rimpel weg te werken (en uiteraard 100nF ker. condensatortjes op de in-en uitgang; dat heb ik wel altijd braaf gedaan).

Linksom of rechtsom, er blijven genoeg mogelijkheden voor fouten over. Vooral als je denkt het beter te weten dan de fabrikant, die in z'n datasheet een kleine elco voorschrijft. Eén geluk, naarmate je meer ervaring hebt worden de fouten steeds subtieler. Soms merk je niet eens dat je een fout hebt gemaakt omdat je schakeling toch gewoon goed werkt.....

Dus mijn advies is: Ga gewoon bouwen en zie waar het schip strand. Probeer als het niet werkt eerst zelf uit te zoeken waar het misgaat, pas als dat niet lukt hier om hulp vragen.

In dit geval zou "gewoon bouwen" wel eens op een grote teleurstelling kunnen uitdraaien.

Bij schakeling https://www.circuitsonline.net/schakelingen/51/audio/40-watt-versterke… zou overigens wel wat meer toelichting mogen staan, om nabouw door beginners niet in een fiasco te laten eindigen.

Bij montage op een koelblok kunnen de transistoren T1 en T2 in principe zonder isolatie op het koelblok geschroefd worden, omdat bij beide transistoren de collector doorverbonden is met de metalen koelvin. Beide collectoren liggen aan de uitgang van de TDA2030A. Maar dan moet het koelblok zelf wel geïsoleerd gemonteerd worden. Deze mag dan niet doorverbonden worden met de metalen behuizing van de versterker. En de TDA2030A moet dan alsnog geïsoleerd gemonteerd worden (mica plaatje + isolatiering voor schroef).

Verder is het maximale uitgangsvermogen zoals bij elke versterker sterk afhankelijk van de voedingspanning en van de belastingsimpedantie. Bij een voedingspanning van bijvoorbeeld 24V zal die 40W bij lange na niet gehaald worden, en kan de versterker ook prima zonder boost-transistoren gebouwd worden, mits the TDA2030A goed gekoeld wordt. En zonder boost transistoren kun je de "tab" en het koelblok beide aan aarde leggen.

PS: Plaatje hieronder toont het max uitgangsvermogen als functie van voedingspanning voor 4 Ohm en 8 Ohm belastingsimpedantie. Plaatje komt uit de datasheet van de TDA2030A, en geldt voor de TDA2030A zonder boost transistoren. De boost transistoren zorgen ervoor dat het IC met een hogere voedingsspanning gebruikt kan worden met 4 Ohm belasting, maar je hebt dan nog steeds ongeveen 40V voedingspanning nodig om 40W in 4 ohm te halen. Een sinusspanning met een amplitude van 18V = 36Vpeak-peak geeft 40W bij 4 Ohm belastings weerstand.

Zeker bouwen en kijken met een temperatuurmeter hoe snel de temperatuur stijgt van de versterker. Gaat heel snel (tenminste bij de TDA7294, waar ik nu wat mee bouw). Dat wil je niet (clipping, niks met mooie sinus meer), dus koelblokken zijn dan wel nodig. En dan bouw ik slechts 25W (ik weet de TDA7294 kan meer), maar dan nog. Fouten maken is wel leerzaam inderdaad, je ziet meteen waarom iets niet werkt. Ga je de versterker ook digitaal aansturen? Dan kun je zelf ook een temperatuurbeveiliging inprogrammeren. Kun je simpel met temperatuursensoren doen(DB18S20 of PT100). Is simpel in te bouwen. Wel goed de aarding in de gaten houden, digitale ruis wil je niet in je audiosignaal.
Oh ja, bij de TDA7294 moet je het koelblok zonder goede isolatie absoluut niet op aarde leggen.