In mijn werkblad heb ik een gewone inbouwschakelaar waarmee ik mijn computer en monitoren kan uitschakelen (uiteraard nadat Windows netjes is afgesloten).
Ongeveer elk jaar moet ik die schakelaar vervangen. Het begint met slecht contact maken met veel geknetter om vervolgens na een paar keer helemaal geen contact te maken.
Kennelijk - zo denk ik - heeft de schakelaar moeite met de inschakelstroompiek van de computervoeding.
Is hiervoor een simpel te implementeren oplossing?
Groet, Dirk
gewoon aan laten staan?
dat is allemaal apparatuur die aan de <0.5w standby stroom moet voldoen
dus waarschijnlijk betaal je meer aan schakelaars dan aan de energierekening
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nonius
set SCE to AUX.
heb ik een gewone inbouwschakelaar
Tsja, wat is een 'gewone inbouwschakelaar'....? Dat zegt me niet erg veel, ik heb dozen vol met 'gewone' inbouwschakelaars en er zijn er geen twee hetzelfde.
Welke ratings heeft deze schakelaar? Foto ervan zou ook flink kunnen helpen. Van een gerenommeerd merk met UL/VDE/KEMA-keurmerk? Of een 'Ali-express special'?
Mogelijk een schakelaar met zwaardere ratings gebruiken, of een zware contactor schakelen m.b.v. de schakelaar (wat Testman dus ook al zei)
Schakelende voedingen kunnen behoorlijk grote inschakelstroompieken trekken, met veel vonkvorming.
Aan het einde van de dag zet ik hier trouwens ook alle apparatuur uit en maak alles spanningsloos, simpelweg voor de veiligheid.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De standby stroom is veel te weinig om schadelijk te zijn voor de schakelaar.
(of schakel je terwijl de pc/monitor nog aan staan?)
Ook een beetje afhankelijk van de kwaliteit van de schakelaar.
Bouwmarkt of een merk scheelt ook enorm.
Ik heb er een in de kabelgoot boven een van de werktafels, die schakelt de voedingen, soldeerbout etc.
Wel een dubbelpolige met een lampje er in.
Werkt al jaren en jaren prima.
Ik doe hetzelfde met een Niko opbouwschakelaar. Nog steeds de eerste schakelaar, en al in gebruik sinds mijn Pentium 2 pc met Windows 98. Ondertussen staat daar denk ik al de 7e pc.
Zal zichzelf kapotknetteren door de inschakelstroom vermoed ik. Een simpele laptopadapter wil soms al goed vonken bij insteken.
testman
dit zie je ook bij gebouwen waar menig jaren tl heeft gezeten en naar led is omgebouwd. de schakelaar die 30 jaar de tl schakelde heeft met led meer moeite. heb eens een kantoor omgebouwd waar led van het eerste uur inzat ( 2008 ) van dat vieze blauwe licht en elke bak had een 19V 40W laptopvoeding zonder pfc of inschakelstroom begrenzer. alles was omgebouwd met 25A relais en een tl vsa in serie met die voedingen anders hield een schakelaar het geen week 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ook bij gewone TL installaties heb ik wel schakelaars gezien die al erg dubieus waren.
Een 10A koffiezetterschakelaar (zo'n vierkant paneelmontageding met een neonlampje in de wip) is op zo'n plek misschien al beter geschikt dan een normale lichtschakelaar.
En anders een stevige NTC in serie, 2,5 ohm of 5 ohm. Wordt wel heet tijdens bedrijf.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Een Busch-Jaeger "serie ocean blue" schakelaar heb ik ook al eentje een uitgebrand gehad, er zaten denk ik een stuk of 8 TL/LED bakken op.
testman
Op dinsdag 4 augustus 2026 21:28:33 schreef henri62:
Een Busch-Jaeger "serie ocean blue" schakelaar heb ik ook al eentje een uitgebrand gehad, er zaten denk ik een stuk of 8 TL/LED bakken op.
van die reeks heb ik losse inzetschakelaars bij, zo veel komt dat voor. vooral bij serieschakelaars, die kunnen minder hebben.
Doe ocean serie zien en netjes uit maar die knetteren makkelijk weg inderdaad.
Maak er eens een open en je weet waarom.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik kon de losse inzet-schakeaars niet vinden en heb een complete moeten bestellen. Was trouwens geen serieschakelaar gewoon enkelvoudig, wel wissel. Had al een keer het contact omgewisseld voor nood.
@revado: Al die rommel van tegenwoordig waar grote "bedien platen" op zitten als schakelaar vertrouw ik niet. Voor mijn gevoel zit er totaal geen moment in en kunnen makkelijk blijven hangen.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (33%)]
testman
Op dinsdag 4 augustus 2026 22:28:22 schreef henri62:
Ik kon de losse inzet-schakeaars niet vinden en heb een complete moeten bestellen. Was trouwens geen serieschakelaar gewoon enkelvoudig, wel wissel. Had al een keer het contact omgewisseld voor nood.@revado: Al die rommel van tegenwoordig waar grote "bedien platen" op zitten als schakelaar vertrouw ik niet. Voor mijn gevoel zit er totaal geen moment in en kunnen makkelijk blijven hangen.
ocean voor buiten is sowiso al niks, de rubbers zijn rot in enige jaren en de behuizing zelf kruimelt ook weg in een jaar of 10 in de zon. dat heb je met die harde behuizingen een stuk minder snel, ook lasdozen gaan langer mee.
schakelcontact bij veel schakelaars is ook niet veel meer als een messing lipje zonder echt contactpuntje. bij niko word dat wel gedaan.
edit: eens een tour door de niko fabriek gehad. daar kon je zien hoe de contacten werden getest en gemaakt, met een echt contactpuntje. ze maken alles zelf tot de schroefjes aan toe.
een standaard lichtschakelaar kan 10A cos. 1 schakelen. een pc voeding ( meerdere ) zijn niet bepaald cos 1 met inschakelen. heb dit probleem jaren gehad, zelfs 20A relais waren na een paar jaar weer kapot. heb er toen een sturing opgemaakt waar eerst een relais inkomt ( 2 polig scheiden ) en daarna een SSR in de fase inschakelt. bij uitschakelen gaat het andersom, eerst SSR uit en daarna het relais. eerst had ik nog een 16A magneetrelais, maar dat is nu al jaren een 10A hulprelais wat gewoon heel blijft door de SSR. met 1 moment drukker schakelt de 230V in, pc start op. 1 druk op diezelfde knop, pc sluit af en de 230V valt na 10sec pc uit vanzelf af.
[Bericht gewijzigd door testman op (33%)]
Dank voor al jullie reacties. Het betreft inderdaad een standaard Busch-Jaeger serieschakelaar waarvan de ene helft de verlichting bedient en de andere helft alles wat met de PC te maken heeft. Aan laten staan vind ik geen optie omdat dan inderdaad ook de monitoren aan blijven.
Het zal dus inderdaad de inschakelstroom zijn die de schakelaar periodiek vernielt. Het zijn natuurlijk de kosten niet, maar gedoe om alles weer over te monteren.
Nu ik het werkblad toch anders ga inrichten overweeg ik om de huidige schakelaar te vervangen door een twee-polige van hetzelfde merk en dan de beide contacten parallel te zetten. Zou toch moeten schelen.
Dank voor jullie meedenken, groet, Dirk
henri62
Op woensdag 5 augustus 2026 08:36:51 schreef testman:
schakelcontact bij veel schakelaars is ook niet veel meer als een messing lipje zonder echt contactpuntje. bij niko word dat wel gedaan.
Het materiaal van Niko is volgens mij een stuk beter. Althans dat gevoel heb ik.
Op woensdag 5 augustus 2026 08:39:03 schreef Lampie57:
Dank voor al jullie reacties. Het betreft inderdaad een standaard Busch-Jaeger serieschakelaar waarvan de ene helft de verlichting bedient en de andere helft alles wat met de PC te maken heeft. Aan laten staan vind ik geen optie omdat dan inderdaad ook de monitoren aan blijven.
Ik krijg het idee dat BJ toch rommel is.
Nu ik het werkblad toch anders ga inrichten overweeg ik om de huidige schakelaar te vervangen door een twee-polige van hetzelfde merk en dan de beide contacten parallel te zetten. Zou toch moeten schelen.
Niet doen (zowel parallel als een gewone huis tuin en keuken schakelaar).
Als je zelf een "paneel" oid kastje gaat maken doe het meteen goed en zet er een (2-polige) nokkenschakelaar in. Beide F en N schakelen.
Dat heb ik zelf ook gedaan en werkt al 45 jaar met dezelfde schakelaar.
-edit- Het voordeel van een nokkenschakelaar is ook nog dat je die niet per ongeluk uit zet met een licht tikje op de schakelaar.