Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 21 februari 2006 17:25:43 schreef Turbokeu:
[...]
'k Had je nochtans al in een vorige post gesproken over de brandspanning...De brandspanning is niet gespecifieerd in de datasheet.
Wat wel gespecifieerd is is de gemiddelde (typical) anodestroom (2.6mA) en de aanbevolen anodeweerstand bij 170V (9.1k).
Daaruit kan je dan de spanningsval over de anodeweerstand berekenen: 9100 Ohm x 0.0026A = 23.66V
Dus is de brandspanning van de B-5750 bij 2.6ma: 170V-23.66V = ong. 146V
dus adh. van de op die manier berekende brandspanning zou ik om kunnen reken wat de weerstand dan moet zijn bij welke voedingsspanning dan ook, mits ik die 2,6 ma aanhoud?
ach, is eigenlijk alleen maar lastig, ik voed wel met 170v. en dan 10k in de annode.
Indien je geen 9.1k weerstanden kan vinden, ga dan voor 10k.
ik neem aan dat dan de spanning die ik verlies over e transistor ook niet belangrijk is 
[...]
Ik begrijp je vraag niet echt...
CD
kan zijn, hij is wat onduidelijk...
het binnenwerk van een transistor kon je je toch voorstellen als 2 dioden die bij de basis aan elkaar zitten?
bij een PNP staan die toch allebij in doorgangsrichting dan?
dus van de collector naar de basis een diode in doorgang, en van de emitor naar de basis?
waarbij ze allebij de N delen (wat ook verklaart waarom je niet van 2 diodes een transistor kan maken)
toch? (CMIIW)
als er een diode van emitor naar basis loopt, en ik knoop de emitor aan de nixie, dan loopt wat er uit de nixie komt toch naar de basis? (door die diode)
die nixie hangt aan 170VDC, dat weet ik niet of mijn NE555 dat leuk vind, 170vdc op de uitgang.
verder zou ik het ook niet leuk vinden om 170vdc op mn 555 te hebben, want waar houd het dan op? ik wil wel veilig aan de batterijcontacten kunnen zitten, zonder dat daar 170vdc op staat.(wil 't dus voeden uit een 12v adapter uit lichtnet, of een 9v blokje om kort ff te laten zien(geen gedoe met stopcontacten))
maar als ik dat 9v blokje loshaal, dan druk ik dus tegen de contacten van dat blokje, als ik de batterijclip eraf haal.
of zit ik er helemaal naast? zoja, hoe en waar?
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
na onderling mod-overleg wordt dit topic verplaatst naar sectie digitaal, daar de meeste van de zaken hier besproken een digitale aansturing hebben
Indien er reacties zouden zijn op deze actie, gelieve deze niet hier neer te plaatsen om de informatie in dit topic zinning te houden
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik probeer het zelf wel ff uit met een 557 (nee, niet op 170vdc:))
dan nog ff een vraagje over de brandspanning/de stroom door een b-5750:
hoe bereken ik de stroom voor de dp.?
gewoon de (Uvoeding-Ubrand/Idp)-Ranode=Rdp?
of veranderd de brandspanning omdat de stroom door de dp veel kleiner ishoort te zijn?
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Weet iemand hoe ik op een andere manier mijn nixie's kan aansturen dan met rusissche torren ofzo. aangezien ik mij verveel en een tellertje wil maken met een nixie buisje 
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 23 februari 2006 16:59:16 schreef Lucky luke:
ik probeer het zelf wel ff uit met een 557 (nee, niet op 170vdc:))dan nog ff een vraagje over de brandspanning/de stroom door een b-5750:
of veranderd de brandspanning omdat de stroom door de dp veel kleiner ishoort te zijn?
Nog makkelijker:
Op blz.3 van de B-5750 datasheet: DP kathodeweerstand = 120k bij 170V indien de DP zonder ander digit aangestuurd wordt.
CD 
Lucky Luke
Op 23 februari 2006 17:17:09 schreef Gerwin:
Weet iemand hoe ik op een andere manier mijn nixie's kan aansturen dan met rusissche torren ofzo. aangezien ik mij verveel en een tellertje wil maken met een nixie buisje
ik gebruik geen rusische torren en ben ook bezig met een tellertje.
gewoon het looplicht van hier op co wat aanpssen, HV torren erachter, de juiste weerstanden bij je nixie, goed veilig inbouwen en klaar (lijkt mij..., maar ik heb nog nooit wat met nixie's gedaan tot nu toe.)
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 23 februari 2006 17:17:09 schreef Gerwin:
Niks Russische torren, gewoon MPSA42 en MPSA92 (Fairchild, Philips, Zetex, Multicomp, On Semiconductor).
CD 
Turbokeu
Golden Member
Op 23 februari 2006 17:20:16 schreef Lucky luke:
[...]
ik gebruik geen rusische torren en ben ook bezig met een tellertje.gewoon het looplicht van hier op co wat aanpssen, HV torren erachter, de juiste weerstanden bij je nixie, goed veilig inbouwen en klaar (lijkt mij..., maar ik heb nog nooit wat met nixie's gedaan tot nu toe.)
Waar ga je de +170V vandaan halen?
Indien je het looplicht van CO wil gebruiken moet je de torren vervangen door MPSA42's (met elk een weerstand van 33k in de basis).
De emittors moeten aan massa en de collectors aan de kathodes van je nixie.
Van de anode van je nixie de 9.1k of 10k anodeweerstand naar de +170V.
Je kan het looplicht uitbreiden naar 10 kanalen (0 tot 9 op je nixie) door de verbinding tussen de reset pin en Q5 van de 4017 te verwijderen.
CD 
Gerwin
mja ik de bedoeling is om een klok te maken maar ik heb geen HV torren bij de hand en ik wou gewoon even wat in elkaar knutselen om mee te spelen
zouden optocoupelers werken? daar heb ik er nog een partij van liggen
Turbokeu
Golden Member
Op 23 februari 2006 18:00:42 schreef Gerwin:
mja ik de bedoeling is om een klok te maken maar ik heb geen HV torren bij de hand en ik wou gewoon even wat in elkaar knutselen om mee te spelenzouden optocoupelers werken? daar heb ik er nog een partij van liggen
Als je geen HV torren bij de hand hebt vergeet je best nixies...
Ik zie ook niet wat je met optocouplers en nixies zou kunnen doen...
Het eerste wat je nodig hebt als je met nixies wil "spelen" is een (liefst geschakeld) 170 tot 200VDC voedingetje zoals ik op de 17e blz. van deze thread voorstelde.
Kan je dit niet of heb je geen zin om dit schema te bouwen koop dan een kitje zoals hier.
CD 
Gerwin
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 23 februari 2006 20:56:32 schreef Gerwin:
nouja de voeding heb ik alalleen de rest niet (nouja de nixie's dan
)
Ik heb geen voeding, wel nixies, en ook torren.
Kitje is me te duur, ik maak die voeding met de 555 wel in smd:p.
[Bericht gewijzigd door jossie op ]
Lucky Luke
Op 23 februari 2006 17:37:18 schreef Turbokeu:
[...]
Waar ga je de +170V vandaan halen?
uit die kakelende voeding van jou, van blz 17. als ik die tenminste werkend krijg want hij zwijgt in alle talen.
Indien je het looplicht van CO wil gebruiken moet je de torren vervangen door MPSA42's (met elk een weerstand van 33k in de basis).
De emittors moeten aan massa en de collectors aan de kathodes van je nixie.
Van de anode van je nixie de 9.1k of 10k anodeweerstand naar de +170V.
dat zei je me even terug ook al, en dat ga ik ook doen. zit ik alleen nog met de dpweerstand, klopt mijn redenatie?
Op 23 februari 2006 16:59:16 schreef Lucky luke:
dan nog ff een vraagje over de brandspanning/de stroom door een b-5750:
Je kan het looplicht uitbreiden naar 10 kanalen (0 tot 9 op je nixie) door de verbinding tussen de reset pin en Q5 van de 4017 te verwijderen.
CD
zoiets heb ik al af, maar dan met een 555 als klok die ik dmv een NPN en een PNP HV tor (ben typenr ff kwijt) wil gebruiken om de dp om en om te laten knipperen.
als ik die kakelende voeding tenminste ann het kakelen krijg!
Turbokeu
Golden Member
Op 24 februari 2006 14:02:34 schreef Lucky luke:
uit die kakelende voeding van jou, van blz 17. als ik die tenminste werkend krijg want hij zwijgt in alle talen.
Welke onderdelen heb je gebruikt voor:
inductor? (geen choke!)
diode? (fast recovery: UF4004, BYV27-400, BYV95C?)
MOSFET? (IRF740, IRF840, IRF730?)
Buiten deze 3 onderdelen is de rest van de onderdelen niet kritisch.
dat zei je me even terug ook al, en dat ga ik ook doen. zit ik alleen nog met de dpweerstand, klopt mijn redenatie?
Zie mijn post van 23/02/2006-17:19: DP-weerstand 120k bij 170V en anodeweerstand van 9.1k.
CD 
Lucky Luke
Op 24 februari 2006 14:49:50 schreef Turbokeu:
[...]
Welke onderdelen heb je gebruikt voor:
inductor? (geen choke!)
diode? (fast recovery: UF4004, BYV27-400, BYV95C?)
MOSFET? (IRF740, IRF840, IRF730?)
Buiten deze 3 onderdelen is de rest van de onderdelen niet kritisch.[...]
Zie mijn post van 23/02/2006-17:19: DP-weerstand 120k bij 170V en anodeweerstand van 9.1k.CD
10k en 120k dus. ik ga zo ff die post lezen.
edit:
post gelezen.je zei nogal wat posts op 23-2-2006 gaat dus wel samen met een ander digit. (om en om knipperen terwijl ie de andere digits ook veranderd)
/edit
de mosfet is de irfs740, de diode is een ? (moet nog opzoeken, dan moet ik m weer lossolderen...)
[edit3]
een byv1040 van ST
[/edit3]
de inductor weet ik niet wat t is, zal t opschrift ff vermelden. ik ga ff het printje pakken...
[edit2]
opschrift spoeltje:
104j
95079
[/edit2]
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Lucky Luke
ik heb ook nog een in5819 als dat beter is?
edit:
en ik zie nu dat ik de source en de drain van de fet heb gewisseld, zou dat t ook kunnen zijn?
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Turbokeu
Golden Member
Op 24 februari 2006 15:22:58 schreef Lucky luke:
[...]
10k en 120k dus. ik ga zo ff die post lezen.
edit:
post gelezen.je zei nogal wat posts op 23-2-2006 gaat dus wel samen met een ander digit. (om en om knipperen terwijl ie de andere digits ook veranderd)
/edit
de mosfet is de irfs740, de diode is een ? (moet nog opzoeken, dan moet ik m weer lossolderen...)
[edit3]
een byv1040 van ST
[/edit3]
de inductor weet ik niet wat t is, zal t opschrift ff vermelden. ik ga ff het printje pakken...
[edit2]
opschrift spoeltje:
104j
95079
[/edit2]
NEE!!!
BYV1040 (of BYV10-40) is voor 40V max, je moet een 400V FAST RECOVERY diode hebben.
1N5819 is ook max 40V!
Hoe ziet dat spoeltje eruit?
Je moet een 100µH exemplaar met Imax van minstens 0.5-0.6 ampère hebben (liefst 1 of meer amps), en geen choke maar een inductor (ook geen ringkern of ferrietkraal ding).
CD 
Lucky Luke
Op 24 februari 2006 16:07:55 schreef Turbokeu:
[...]
NEE!!!
BYV1040 (of BYV10-40) is voor 40V max, je moet een 400V FAST RECOVERY diode hebben.
1N5819 is ook max 40V!
GRMBL!
ok, diode dood neem ik aan?
dat word weer ns naar de e-boer...
Hoe ziet dat spoeltje eruit?
Je moet een 100µH exemplaar met Imax van minstens 0.5-0.6 ampère hebben (liefst 1 of meer amps), en geen choke maar een inductor (ook geen ringkern of ferrietkraal ding).CD
dat spoeltje ziet eruit als een grijze cilinder, onderaan iets zwarts ingegoten dat er als kunsstof uitziet, de rest is iets metaligs, altans, voelt koud aan, en heeft een beetje een grijze glans.
het opschrift op de bovenkant is 104j en daaronder staat 95079 (nog steeds op de bovenkant van de cilinder)
en dat NEE! sloeg dat op die fout met de fet?
is die ook dood?
even wat waarnemingen: de 555 kakelt (op pin 3 een hogere frequentie dan mijn dmm aankan), voor de diode al minder gekakel (of geen) en met de + draad van mijn dmm los erboven ook al gekakel.
andere diode erin? of is er nog meer stuk?
ik heb verder geen diodes hier. ja, 1n4148, en 1n4007...
edit: dat spoeltje lijkt een beetje op die linksonder hier(maar das m niet exact):
kan zijn dat afbeelding na een tijdje is veranderd in wat anders, ik heb 'm niet zelf geupload, is ff opgegoogled.
ik heb er ook nog 1 van 100 uH die op een oversizede weerstand lijkt... is die beter?
Turbokeu
Golden Member
Op 24 februari 2006 16:22:05 schreef Lucky luke:
[...]
GRMBL!
ok, diode dood neem ik aan?
dat word weer ns naar de e-boer...
[...]
dat spoeltje ziet eruit als een grijze cilinder, onderaan iets zwarts ingegoten dat er als kunsstof uitziet, de rest is iets metaligs, altans, voelt koud aan, en heeft een beetje een grijze glans.
het opschrift op de bovenkant is 104j en daaronder staat 95079 (nog steeds op de bovenkant van de cilinder)en dat NEE! sloeg dat op die fout met de fet?
is die ook dood?even wat waarnemingen: de 555 kakelt (op pin 3 een hogere frequentie dan mijn dmm aankan), voor de diode al minder gekakel (of geen) en met de + draad van mijn dmm los erboven ook al gekakel.
andere diode erin? of is er nog meer stuk?
Veel kans dat die diode dood is...
Geschikte (goedkope) diodes in volgorde van voorkeur (minimum Trr)(ik heb ze alle drie in voorraad):
- BYV27-400
- UF4004
- BYV95C
Om te TESTEN kan je de 1N4007 effe gebruiken alhoewel je MOSFET zal opwarmen door de schakelverliezen (1N4007 is een trage diode).
Geschikte inductors (ik heb ze ook alle drie in vooraad):
http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=598203&N…
http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=505080&N…
http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=8094764&…
De IRF740 zal nog wel heel zijn (max 400V Vds).
Als je wenst kan ik je een diode/inductor opsturen aan kostprijs en postkosten.
CD 
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 24 februari 2006 16:22:05 schreef Lucky luke:
Andere halen, 2 BAV99's in serie kan ook.
ik heb er ook nog 1 van 100 uH die op een oversizede weerstand lijkt... is die beter?
Das dus een choke;).
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 24 februari 2006 16:44:16 schreef Turbokeu:
[...]
Als je wenst kan ik je een diode/inductor opsturen aan kostprijs en postkosten.
Zou je dat ook naar mij kunnen doen:P?
Lucky Luke
maar die spoel is dus goed?
(die die NIET op een weerstand lijkt, dat "tonnetje" zegmaar)
tsja, dan moet ik morgen maar ff een goede diode gaan kopen...
Turbokeu
Golden Member
Op 24 februari 2006 16:45:44 schreef jossie:
[...]
Zou je dat ook naar mij kunnen doen:P?
Dat kan zeker!
Ik zal eens zien wat ik kan missen van mijn voorraad.
CD 
Turbokeu
Golden Member
Op 24 februari 2006 16:51:03 schreef Lucky luke:
maar die spoel is dus goed?
(die die NIET op een weerstand lijkt, dat "tonnetje" zegmaar)
tsja, dan moet ik morgen maar ff een goede diode gaan kopen...
Als het een 100µH inductor is lijkt ie te gebruiken.
CD