ok, ik heb ff getest met een 1n4007
38VDC uit, niet beïnvloedbaar door aan die potmeter te draaien.

* Lucky Luke denkt "wat is dat nu weer?"

o, en 5 vac over de elco (? lijkt me neit gezond)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Op 25 februari 2006 13:41:48 schreef Lucky luke:
ok, ik heb ff getest met een 1n4007
38VDC uit, niet beïnvloedbaar door aan die potmeter te draaien.

* Lucky luke denkt "wat is dat nu weer?"

o, en 5 vac over de elco (? lijkt me neit gezond)

Ik weet niet echt hoe de schakeling reageert met een trage 1N4007 i.p.v. een fast recovery diode (nooit geprobeerd, ik gebruik altijd direct de juiste componenten).
Het is ook niet normaal dat de schakeling niet reageert op de trimpot.

Ben je 100% zeker dat je opbouw van de schakeling correct is?
Ben je voor de rest zeker van de minimumvereisten van de componenten? (C4 minstens 250Vdc)

Hier is een PCB layoutje dat ik regelmatig gebruik:

http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/nixiepsu-pcb.gif

Ik heb deze nixievoeding al meerdere maal opgebouwd met 100% succes.

CD :)

Op 25 februari 2006 15:58:37 schreef Turbokeu:
[...]

Ik weet niet echt hoe de schakeling reageert met een trage 1N4007 i.p.v. een fast recovery diode (nooit geprobeerd, ik gebruik altijd direct de juiste componenten).
Het is ook niet normaal dat de schakeling niet reageert op de trimpot.

msichien kun je van 37 naar 38 oid... maar veel reactie: nee.

Ben je 100% zeker dat je opbouw van de schakeling correct is?
Ben je voor de rest zeker van de minimumvereisten van de componenten? (C4 minstens 250Vdc)

ik ben niet 100% zeker, maar de 555 doet wat ie moet doen (denk ik, mijn multimeter geeft 17khz (iets meer))
C4, dat is dan die elco na de diode? die is 450 geloof ik.
in elk geval genoeg. ik ben alleen niet zeker over die fet, mischien heb ik de drain en de source verkeerd.
de drain naar de spoel en de source naar de - toch?

verder nog wat raars: als ik de diode en de elco wegliet, en dan een neonlampje gebruikte, licht dat niet op. toen ik bij het meten per ongeluk pin 2 en 3 van de 555 naar aan elkaar korstloot lichte t neonlampje zwak op.
is een neonlampje zoals uit zo'n schrovendraaier (maar dan uit een strijkijzer) met de weerstand die er toen ook bij in serie zat in serie).
ik meot nog eens kijken naar wat er allemaal fout is, mischien zit nog ergens een soldeerfout

Hier is een PCB layoutje dat ik regelmatig gebruik:

[afbeelding]

ik vrees dat ik daar niet zo veel aan heb. ik kan niet etsen. (het staat nu dus ook nog eens op gaatjesbord, wel compact overigends (nee, niet te compact, ik weet nog wel wat wat is)

Ik heb deze nixievoeding al meerdere maal opgebouwd met 100% succes.

het idee is dus goed getest, nouja, dan nog maar zo'n diode zien te regelen.

wat ik ook nog ff mee zit:
die vorige diode kan 40V aan, maar wat doet ie op 150 á 250? doorslaan? want dan is die elco er ook aan... (geen rook gezien overigends, en ook geen knallen...)

edit: als ik dat printontwerp bekijk, zit ik met die fet goed...

:(

Heb je ook een smd versie van die print?

Nee dus, zelf ff eaglen:(.

ik zie net dat ik ook nog een bav21 (gekantelde -4) heb.
is dat een bav21, of een bav214? want over de bav21 vind ik genoeg, maar de bav214 niet.

als het de bav21 is, is ie dan goed?
250V maximaal terugkerend "verkeerdomvoltage"
50 ns Trr

noobvraagje: zijn er ook nixies die op lage spanningen werken? (alle gloeilampen werken toch ook niet op 230V maar heb je ook laagspanningtypes van) thnx

Nee, die zijn er niet. Je zou de spanning wel omlaag kunnen brengen door van buitenaf straling door de buis te sturen, maar dan heb je kans dat alles tegelijkertijd oplicht. :P

Het werkt in ieder geval niet met een gloeidraad.

Op 26 februari 2006 12:44:53 schreef MAH:
noobvraagje: zijn er ook nixies die op lage spanningen werken? (alle gloeilampen werken toch ook niet op 230V maar heb je ook laagspanningtypes van) thnx

Echte nixie buisjes op laagspanning zijn er niet. De hoge spanning is nou eenmaal nodig om het gas te ontsteken wat in de buisjes zit.
Is er dan helemaal geen alternatief? Toch wel!! De zogenaamde "numiton". Dit zijn buisjes met daarin een 7-segment display. De spanning die nodig is om de segmenten op te laten lichten is iets van 3 tot 5 volt, afhankelijk van het type buis. Enkele voorbeelden zijn de Sovjet types IV-9 en IV-16. Nog mooier maar niet van Russische makelij zijn de DR2000 of DR2010 types, gemaakt door RCA.
De aansturing van numitrons is wel anders als die van nixie buisjes! Bij nixies stuur je een heel cijfer aan, en bij numitrons moet je de juiste segmenten aansturen om het gewenste cijfer te krijgen, maar ok hiervoor zijn kant en klare driver ic's te krijgen.

okee. ik wist niet dat er ook gas in zat e.d. ik dacht dat het gloeidraadjes waren die achter elkaar lagen. die numiton geeft erg weinig hits op google maar ja. iig bedankt voor de info. (en geen marktplaats-hits). die numiton zijn dus eigelijk gewoon 7 segments met gloeidraadjes in een buisje.
http://tube-tester.com/sites/nixie/data/da-1310.htm

[Bericht gewijzigd door MAH op ]

Op 26 februari 2006 13:40:17 schreef MAH:
okee. ik wist niet dat er ook gas in zat e.d. ik dacht dat het gloeidraadjes waren die achter elkaar lagen. die numiton geeft erg weinig hits op google maar ja. iig bedankt voor de info. en geen marktplaats-hits

Sorry, tikfoutje! |:(
Probeer eens te zoeken op numitron (ipv numiton).
Dat moet ongetwijfeld meer hits opleveren!

klopt. thnx. (geen marktplaats naar ok).
nouja, ze zien er wel erg anders uit maar goed. iig heb je hier ook staafjes van die je bv als vu meter kan gebruiken? bedankt voor de info.

ik zit nog steeds met die foute diode in die nixievoeding...

zou een bav21 ook werken?
spec's:
250V max
50ns

Op 26 februari 2006 14:55:04 schreef Lucky luke:
ik zit nog steeds met die foute diode in die nixievoeding...

zou een bav21 ook werken?
spec's:
250V max
50ns

Zal werken als je niet boven de 200V komt (repetitive peak reverse voltage is 250V maar de continuous peak reverse voltage is maar 200V).
Trr=50nsec is goed.

Op 26 februari 2006 13:40:17 schreef MAH:
die numiton zijn dus eigelijk gewoon 7 segments met gloeidraadjes in een buisje.
http://tube-tester.com/sites/nixie/data/da-1310.htm

Idd...
Deze IEE/Apollo DA-13x0 zijn volgens mij de mooiste Numitrons die er ooit gemaakt zijn (wel maar 10mm hoog).
Ik heb 5 stuks van de DA-1300 (zonder DP) maar er ontbreekt mij een zesde om een 6-digit klok van te maken...:(

ik wil gaan kijken dat ik (als ik er een aantal te pakken kan krijgen:P) een klokje van ga maken. maar de seconden wil ik dan vervangen door een 'vu'staafje zoals je die iig bij nixie's hebt. een paar stappen voor secondes is voor mij genoeg. en anders gebruik ik gewoon een nul (0) die zijn vorm krijgt. ben toch nooit zo bij de tijd :P
maar zijn ze ergens te krijgen? zelfs op ebay staan er maar een paar...

Op 26 februari 2006 18:08:42 schreef MAH:
ik wil gaan kijken dat ik (als ik er een aantal te pakken kan krijgen:P) een klokje van ga maken. maar de seconden wil ik dan vervangen door een 'vu'staafje zoals je die iig bij nixie's hebt. een paar stappen voor secondes is voor mij genoeg. en anders gebruik ik gewoon een nul (0) die zijn vorm krijgt. ben toch nooit zo bij de tijd :P
maar zijn ze ergens te krijgen? zelfs op ebay staan er maar een paar...

Voor die staafjes (IN-9 en IN-13) heb je dan weer 120-150V nodig...

Op 26 februari 2006 17:34:07 schreef Turbokeu:
[...]
Zal werken als je niet boven de 200V komt (repetitive peak reverse voltage is 250V maar de continuous peak reverse voltage is maar 200V).
Trr=50nsec is goed.

hmmm. OK, dan doe ik die diode.

dan nog over die weerstanden, als ik nou eens elk cijfer 10k geef, en de dp's elk 120k, en niks in de anode, gaat dat dan ook goed, als er steeds 1 cijfer en 1 dp aan zijn?
(lijkt mij wel, maar ben nieuw met nixie's)

Op 26 februari 2006 18:30:05 schreef Lucky luke:
[...]
hmmm. OK, dan doe ik die diode.

dan nog over die weerstanden, als ik nou eens elk cijfer 10k geef, en de dp's elk 120k, en niks in de anode, gaat dat dan ook goed, als er steeds 1 cijfer en 1 dp aan zijn?
(lijkt mij wel, maar ben nieuw met nixie's)

Naar mijn weten zou dat moeten werken, alhoewel het geen enkel voordeel meebrengt.

Ik bezit een originele NOS ETL GR10G nixebuis (30mm cijferhoogte) die behalve de 10k anodeweerstand nog een bijkomende "equalizing" kathodeweerstand nodig heeft van 8k2 voor het cijfer "1" en 4k7 voor het cijfer "7".

het leek mij als voordeel te hebben dat ik dan kan aansturen wat ik wil, terwijl de stroom nooit te hoog word.

of mag de anodestroom ook niet te hoog worden?

dan nog wat. is 470 ohm naar de basis van die hv tor ook goed ?

wat ga je eigenlijk doen met die grote buis? een 1 digit klok in dik glashelder plexiglas met fadende RGB led bijverlichting?

Op 27 februari 2006 18:30:42 schreef Lucky luke:
het leek mij als voordeel te hebben dat ik dan kan aansturen wat ik wil, terwijl de stroom nooit te hoog word.

of mag de anodestroom ook niet te hoog worden?

Wat zeg je nou?
De stroom kan nooit hoger dan de stroom door de serieweerstand, of die nu met de anode of de kathode verbonden is.
Anodestroom = kathodestroom (DP niet meegerekend)
Nixiebuizen zijn normaal niet voorzien voor gelijktijdig oplichten van meerdere kathodes (=digits).

dan nog wat. is 470 ohm naar de basis van die hv tor ook goed ?

470R is redelijk laag voor zo een tor (=10mA basisstroom).
4k7-33k zou beter zijn.

wat ga je eigenlijk doen met die grote buis? een 1 digit klok in dik glashelder plexiglas met fadende RGB led bijverlichting?

Niets. Maakt deel uit van mijn nixieverzameling.

Om klokken te maken heb ik nog een 40-50 nixiebuizen liggen (sets van minstens 6).

Op 27 februari 2006 18:51:05 schreef Turbokeu:
Om klokken te maken heb ik nog een 40-50 nixiebuizen liggen (sets van minstens 6).

Patser!

Ik heb 12 lieve buisjes; ik ga 1 klok maken en de andere 6 als reserve bewaren:).

Op 28 februari 2006 08:01:00 schreef jossie:
[...]
Patser!

Ik heb 12 lieve buisjes; ik ga 1 klok maken en de andere 6 als reserve bewaren:).

Niks patser...:o

Ik heb voor het ogenblik drie compleet afgewerkte Claus Urbach 1.08 nixieklokken met Mike Mayberry's Klökbehuizingen:
- K8 met 6 Russische IN-8-2 buisjes (18mm)
- K8 met 6 Japanse NEC CD66a buisjes (16mm)
- K7 met 6 Russische IN-18 buizen (40mm)

http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0015.jpg
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0035.jpg

Ik heb nog drie Claus Urbach kits liggen (waarvan één reeds gemonteerd voor mijn tweede set CD66a's of mijn 2 sets NEC GR-112a (12mm) buisjes), 2 andere kits behoudt ik voor mijn topview nixie buisjes:
- 6x Russische IN-17 (9mm)
- 12x Burroughs B-4998 (7.8mm)
- 6x Burroughs JAN7977 (7.8mm)
- 6x Okaya CD13a (8mm)
- 6x Russische IN-2 (8mm)
Ik ga de displayprintjes omwisselbaar maken zodat ik kan kiezen welke buisjes ik wil gebruiken.

Last but not least heb ik nog een 1.08c Claus Urbach kit liggen voor IN-18 buizen met neon colons speciaal gemaakt voor de Chrome Case behuizing van de Zwitserse Cem Dirilgen (behuizing alleen kost 150 Euro).

http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/cd004.jpg

Ik moet wel nog de behuizing kopen én 6 bijkomende IN-18's op de kop zien te tikken.:(

PS: de laatste drie kits heb ik gratis van Claus gekregen in ruil voor één van mijn 4.0" blauwe 7-segment LED klok kits (http://www.circuitsonline.net/forum/view/15777/6).

Turbokeu: even een klein vraagje tussendoor,
heb jij die printlayout van de nixie-voeding in Eagle gemaakt?

Zo ja, zou ik de eagle files misschien van jou kunnen krijgen??

Als nee, dan ga ik zelf verder met schema tekenen. :)

Op 28 februari 2006 12:13:08 schreef Monty:

PCB layout is in Circad'98 formaat.
Ik ken spijtig genoeg niets van Eagle.
Ik ben pas bereid Eagle te gebruiken als ze die stomme 100x80mm beperking eruithalen. :(
De demoversie van Circad is fully functional op postscript printing na.

CD )

Op 28 februari 2006 12:13:08 schreef Monty:

Even geduld .. ik ga er zelf eentje tekenen:).

Oke, is wel smd>:)