Pcb Design rules

@ sven dat van die zekeringen omdraaien, heb ik ook al geprobeerd, maar dat geeft problemen met de trace van Q3( transistor na vermogensweerstand r7 dat is echt een kl*te trace want daar zit ik steeds vast mee.

- hoeken van 90 graden heb ik onderhand afgerond.
-Koeling voor Q8 en Q7 wordt dmv een streng koellichaam aan de bovenkant van de print gedaan, voor Q5 en Q6 wordt klein koellichaampje opgezet( Q5 is nu ook iets naar links opgeschoven)

- tsja dat de massa onder paar condensator heengaat, ik weet niet of dat echt een probleem gaat opleveren??
anders zal ik die nog wel anders proberen te leggen

Alvast bedankt, iemand nog andere opmerkingen??

Vanuit produktie oogpunt is het van belang om over de gehele print een gelijkmatige verdeling van koper te hebben.

Ofwel, als er veel weg ge-etst moet worden is de kans op onder-etsing groot.

Daarom de volgend tips

1) Voedings sporen zo breed mogelijk. ( Dit heeft elektrisch ook nog voordelen).

2) Plating Balance toevoegen. Voor de "niet ingewijden", Het aanbrengen van koper op de lege ruimtes van de PCB. Vaak in de vorm van vierkantjes, ruitjes of cirkels.

3) Haakse en scherpe hoeken vermijden. Na het etsen zijn deze hoeken lastig te reinigen en kan er etsmiddel blijven zitten. Na enige tjd is je spoortje dan alsnog weg ge-etst.

Verder blijft het een kwestie van veel doen. Succes

Op 29 maart 2005 22:37:49 schreef Senilicus:
3) Haakse en scherpe hoeken vermijden. Na het etsen zijn deze hoeken lastig te reinigen en kan er etsmiddel blijven zitten. Na enige tjd is je spoortje dan alsnog weg ge-etst.

Niet alleen het etsmiddel maar ook reflecties, op de plaats van de hoek is de baan dikker

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Hoi

Waarom mogen nu de hoeken op de print geen 90 graden zijn ?
Is dit alleen om minder problemen te krijgen met etsen ?

Groeten

Als de sporen op de print 90° zijn dan heb je meer kans dat de schakeling storende signalen uitzend.

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Op 6 april 2005 11:31:00 schreef Wims:
Hoi

Waarom mogen nu de hoeken op de print geen 90 graden zijn ?
Is dit alleen om minder problemen te krijgen met etsen ?

Groeten

Het grootste probleem is inderdaad dat je hoeken dan sneller wegetsen. Er wordt ook gezeg dat je meer storign krijgt met 90° bochtjes, maar of dat waar is zou ik niet weten.

free_electron

Silicon Member

hoeken van 90 graden zijn inderdaad een EMC nachtmerrie. vooral bij hogere frequenties.

werk altijd op een 45/90 raster ( daar maak je hoeken van 135 graden )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM