Moderators. Zouden we niet een nieuw onderwerp toevoegen? Sommige mensen gebruiken electronica om grappen mee uit te halen. Een onderwerp waar we dit kwijt kunnen. Dit topic bracht mij op een idee: http://www.circuitsonline.nl/forum/view/message/213437#213437
Ik heb ooit grappen uitgehaald die voor TV uitzending zouden in aanmerking komen. (B) Walter Capiau---Kandit (NL) Poets--Banana split.
Wat denken jullie? Uiteraard moeten berichten eerst grondig gefilterd worden, alvorens onverlaten lumineuse ideeën krijgen. Ik zou ze niet 'life' op het forum zetten.

D'r is een topic geweest met een link naar een pdf bestand met een aantal van deze. die zijn echt heel aardig, ik denk dat het topic met de search nog wel naar boven moet zijn te halen. Ik heb zelf het pdf'je nog, goed dat je het zegt want 1 April komt er weer aan. Even een kleine greep uit het assortiment:

Ratelaar die bij vochtig en donker weer een ratelend geluid in je auto geeft
Lampje dat spontaan brand als je het aanraakt (Dan naar je leraar gaan en zeggen dat je veel te gespannen wordt van al die proefwerken/tentames)
geurengenerator waarmee je pizza geur, chocolade geur enz kunt verspreiden bij bijbehorende reclames, om mensen helemaal gek mee te krijgen
Afstandbediening blokker, zet de tv op jou zender en niemand zal hem op een andere kunnen zetten zolang je blokker aanstaat.

er zitten zeker een aantal leuke tussen voor 1 April

Ja, die grappen kan ik me ook nog herinneren...

Een grap die ik zelf wel eens heb uitgehaald: In de lift even de noodrem erop, dan het paneeltje met de knoppen losschroeven en wat draden omdraaien! Stel je hebt 1,2,3 hoog en bel, zet dan bel op 2, 2 op bel en draai 1 en 3 om! :D

EDIT: Ik ben er wel bij gebleven hoor, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mensen met een rolstoel bijvoorbeeld niet meer thuis kunnen komen. Na een tijd gelachen te hebben heb ik ook weer alles goed gezet.

[Bericht gewijzigd door Benadski op ]

zetten ze in de halfgeleidergidsen van elektuur nog altijd één schakeling "voor de lol"? ('t Is een tijd geleden dat ik elektuur nog onder ogen gehad heb...)

grap: "hey ga eens een gelijkstroom transformator halen en vraag meteen welke wikkelverhoudingen hij heeft"

hihi

Groeten captnoord

Op 10 maart 2005 16:21:09 schreef Stefaan Van Slycken:
zetten ze in de halfgeleidergidsen van elektuur nog altijd één schakeling "voor de lol"?

Dat doen ze al jaren in het aprilnummer.

geen grapje maar een puzzel ...

Je krijgt van mij twee gelijke batterijen ( bijvoorbeeld twee celletjes van 1.5 volt of twee celletjes van 9 volt ). Het zijn nieuwe , ze zijn nog nooit gebruikt en werken correct. dus met de batterijen geen probleem.

Je krijgt ook nog een correct metende stroommeter.

en als laatste een doosje waar 2 draden uit komen.

als je het volgende doet. : je zet de batterijtjes in serie. Je gaat van de + klem naar de ampere meter , van de amperemeter naar het doosje , en van het doosje naar de - klem van de in serie geschakelde batterijtjes.

Je meet de stroom en je ziet bijvoorbeeld 1 ampere.( tkan ook meer of minder zijn, maar er loopt een bepaalds stroom X)

Je breekt de boel af.
Je zet nu de batterijtjes parallel. je gaat opniew : + klem naar amperemeter , amperemeter naar doosje , doosje naar - klem.
Je meet opniew de stroom en nu zie je plots 2 ampere. ( of anders gezegd de stroom verdubbeld. ! )

dus bij halve spanning krijg je dubbele stroom.

De vraag : Wat zit er in het doosje ? ra ra ra

Een belaste DC-DC converter?

18V 1A => 18W, 9V 2A => 18W

Een negatieve impedantie (belaste DC-DC converter is daar idd een mooi voorbeeld van).

op de camping; bind een stuk (elektro)draad aan de tent van die ene vervelende buurman of duitser.
het andere eind bindt je aan de auto die altijd naast de tent staat geparkeerd., draad werk je weg, geen idee hoe.
en dan wachten tot ze smorgens brood gaan halen bij de bakker...:P (nog nooit uitgeprobeerd, ik schijt in me broek, maar ooit... >:)

op de camping; bind een stuk (elektro)draad aan de tent van die ene vervelende buurman of duitser. gebruik wel een stevige hoek van de tent
het andere eind bindt je aan de auto die altijd naast de tent staat geparkeerd.
Draad werk je weg, geen idee hoe.
En dan wachten tot ze smorgens brood gaan halen bij de bakker...:P
nog nooit uitgeprobeerd, ik schijt in me broek, maar ooit, oh ooit... >:)

Wat ze vroeger bij de praktijk opdrachten op me vaders school deden, (vrij bekende maar mensen blijven schrikken) en zodra iemand een schakeling gaat testen en de voeding aanzette zat iemand klaar met een plastic liniaal, voeding aan...... liniaal loslaten.... schrik effect gegarandeerd.

Beetje zelfde soort grap wordt nu bij mij op school uitgehaald bij de prakijklessen, iemand gaat een schakeling testen, en dan staat iemand dicht bij de voedingskasten en die schakelt als iemand een schakelaar omhaalt de groepschakelaar uit (automaat) werkt bij de meeste nieuwelingen.

Ik heb verder niet echt grappen uitgehaald, maar die van de lift lijkt me wel lache om te zien.

ik heb ooit een autoalarm in de pc van m'n broertje aangesloten op de 12 volt.

toen hij hem aandrukte schok ie toch ff flink :D
(hij kon hem ook niet meteen uitzetten wat dat was slecht zegt ie)

was echt lollig :P

Danny

Op 10 maart 2005 16:42:29 schreef free_electron:
geen grapje maar een puzzel ...

Je krijgt van mij twee gelijke batterijen ( bijvoorbeeld twee celletjes van 1.5 volt of twee celletjes van 9 volt ). Het zijn nieuwe , ze zijn nog nooit gebruikt en werken correct. dus met de batterijen geen probleem.

Je krijgt ook nog een correct metende stroommeter.

en als laatste een doosje waar 2 draden uit komen.

als je het volgende doet. : je zet de batterijtjes in serie. Je gaat van de + klem naar de ampere meter , van de amperemeter naar het doosje , en van het doosje naar de - klem van de in serie geschakelde batterijtjes.

Je meet de stroom en je ziet bijvoorbeeld 1 ampere.( tkan ook meer of minder zijn, maar er loopt een bepaalds stroom X)

Je breekt de boel af.
Je zet nu de batterijtjes parallel. je gaat opniew : + klem naar amperemeter , amperemeter naar doosje , doosje naar - klem.
Je meet opniew de stroom en nu zie je plots 2 ampere. ( of anders gezegd de stroom verdubbeld. ! )

dus bij halve spanning krijg je dubbele stroom.

De vraag : Wat zit er in het doosje ? ra ra ra

Een kortsluiting?! Dus gewoon een draad bedoel ik!

DCDC converter is niet nodig, 2x1,5V = 3V x 1A = 3W
1,5V x (2 x 1A) = 3W
Interne weerstand van batterij is voldoende denk ik zo!

Op 10 maart 2005 16:33:48 schreef oorpijn:
[...]
Dat doen ze al jaren in het aprilnummer.

De mooiste die ik ooit daarvan heb gezien is DIGTAAL AUDIO VIA DE VANRAIL LANGS DE SNELWEG. Daarbij zou iedere auto in de loop van de tijd moeten worden uitgerust met een soort van "hengel" met aan het uiteinde de opnemer voor het DIGITALE signaal.

Ook een goeie van Elektuur is de autoslotondooier die je op je sigarenten aansteker moet aansluiten HUH?????

En voor de automonteurs onder ons, ze verkopen bij de automaterialenzaak hier om de hoek doosjes bougievonkjes, alleen ff de temperatuur opgeven.:):):):):):):)

Richard

Indertijd werkte ik bij AT&T Philips, en dat was in de tijd dat er nog gewoon gerookt mocht worden op de werkplek.
Op het lab lagen altijd wel ergens sigaretten en een aansteker.
Op het moment dat er een nieuwe proefopstelling voor het eerst werd aangesloten, ingenieurs en ontwerpers erbij, de nerveuze technicus die het in elkaar had gezet met de hand op de knop:
Stond ondergetekende aan de achterkant van het bureau, dat helemaal was volgebouwd met meetapparaten, in de aanslag met een sigaret en de aansteker.
Wat rook tactisch tussen de meetapparaten door geblazen op het moment supreme......

Zal nooit die gezichten vergeten ;-)

Kort daarop werkte ik elders.

K1771 van velleman

Met deze schakeling tijdens de zomermaanden (met of zonder micro) fun verzekerd als de buurman met de radio aan in de tuin aan het werken is.

De schakeling is oorspronkelijk bedoeld als babyfoon via de radio.
Er staat van 100-108MHz, maar ik kan je verzekeren dat ik met het door mij aangekochte kitje indertijd alle radiozenders op de FM band kon storen.
Bereik van enkele meters.
Was niet te verkrijgen in Belgie, toch heb ik het aangekocht in Luik (Belgische stad).
http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_K1771.pdf

Op 10 maart 2005 20:34:39 schreef The Force:
[...]

Een kortsluiting?! Dus gewoon een draad bedoel ik!

DCDC converter is niet nodig, 2x1,5V = 3V x 1A = 3W
1,5V x (2 x 1A) = 3W
Interne weerstand van batterij is voldoende denk ik zo!

gewonnen !.

inderdaad in het doosje zat .. een kortsluiting. wat je meet is de inwendige weerstand van de batterijen. die limiteren de stroom. 2 batterijen in parallel = dubbele stroom.

op de camping; bind een stuk (elektro)draad aan de tent van die ene vervelende buurman of duitser. >:)

Ik ben dan wel belg maar 'geniet' evenveel van duitsers op de camping (erschöning deutsche freunden). In Breskens waren een groep duitse jongeren laat nog luid muziek aan het maken. Dit terwijl veel families hun dreumessen in slaap wilden krijgen. Ik had al eens een gefronste blik uitgewisseld met mijn nederlandse buren, tot ik naar het stopcontact liep en het uittrok. even grote stilte en daarna duitse les in scheldwoorden: scheisse en zo. Dit herhaalde zich enige malen(ze waren zo dom geen bewaker bij hun stopcontact te zetten), tot de bewaker van de camping langskwam.......10 min later reden ze buiten

Evarist heeft het zeer druk met vertellen

;-);-);-);-)

Nog eentje dan; in mijn leven van 12 ambachten en 13 ongelukken heb ik ook ooit eens bij een bedrijf gewerkt waar we videoprojectors installeerden bij klanten.
Een van die klanten was een sexclub in Rotterdam.
Een (fractioneel) oudere collega en ik waren daar bezig de projector op hoogte te hangen, waarbij desbetreffende collega op de ladder stond en ik de projector van onder vasthield.
Het was midden op de dag, weinig aanloop voor de gastvrouwen en zodoende hadden we volop bekijks bij onze werkzaamheden.

Ineens roept mijn collega me, maar op fluistertoon.
Ik kon hem niet goed verstaan en vroeg hem het eens wat harder te herhalen.
Dat deed hij, maar het was nog steeds wat binnensmonds gemompel.
Nogmaals beduidde ik hem het te herhalen, en dan wat luider.
Waarop hij schreeuwt: "Ik heb een PIJPSLEUTELTJE nodig!!"

De aanwezige dames lagen in een lachstuip, en ik liet zowat de 10.000 guldens boven me vallen.

Wouter (zo heette de collega, dat kan ik nu wel vertellen) heeft daarna pertinent geweigerd ooit nog een voet in die zaak te zetten ;-)

Op 10 maart 2005 20:21:44 schreef weardguy:
Wat ze vroeger bij de praktijk opdrachten op me vaders school deden, (vrij bekende maar mensen blijven schrikken) en zodra iemand een schakeling gaat testen en de voeding aanzette zat iemand klaar met een plastic liniaal, voeding aan...... liniaal loslaten.... schrik effect gegarandeerd.

Dat soort grappen halen we bij ons op het werk ook uit, maar dan met metalen kratten van een paar kilo per stuk. Als je die van een meter hoog laat vallen, komt de onvanger van de grap die meter van de grond.

Ook een leuke, alhoewel niet echt hygienisch: Iemand met thermische contactpasta aan zijn vingers een bekertje koffie in zijn handen geven.

De klassiek grap van de TV techniekers/monteurs. Je collega heeft net een tv hersteld en gaat even weg. Je steekt een sigaret op. Net als hij binnen komt blaas je rook in de TV en trek je het stopcontact uit: Collega!! ik was er net op tijd bij!!!Moet je dat verwonderd gezicht zien.

Dit is dan geen echte grap, maar wel een leuk verhaal.

Toen ik net begon als leerling KTV repareerde mijn baas nog wel eens een K8 kij de klant thuis.
In dit geval was het bij iemand die er alles van wou weten en er ook niet met z'n handen vanaf kon blijven, elke keer als ons bedrijf moest komen kwam het wel omdat hij weer iets had gedaan ofzo. In dit geval was er sluiting in de hoogspannings gelijkrichter de PY500 en als je de K8 dan aanzet wordt die buis WITHEET van binnen.

Nou kan je wel wachten tot hij is afgekoeld maar je kan hem ook aan het hoedje aan de bovenkant uit de voet krijgen om hem te vervangen, tijd is geld nie waar. Goed mijn baas haald dus die wit-hete buis eruit en zegt nog tegen die vent AFBLIJVEN GLOEIEND HEET. Dat deed hij dus niet, de rest mag u invullen. Water was in iedergeval niet genoeg.

GR Richard.

Op 10 maart 2005 23:47:21 schreef evarist:
en trek je het stopcontact uit:

trek je werkelijk een stopcontackt uit ?

Onder de gevaarlijkere geintjes valt geladen 0.1u Ctjes naar niets vermoedende collega's gooien ...

Vangen ! :P

Een LDR in een donkere kamer direct aan het lichtnet knopen is ook altijd een knaller :P

[Bericht gewijzigd door Sine op ]