Frequentieteller maken

Een alternatieve oplossing is natuurlijk met een simpele microprocessor zoals een PIC16F628 en zo'n 4 cijferig LED display. Minste aantal onderdelen, maar je moet wel even de micro programmeren.

@free_electron

Dat klinkt opzich wel haalbaar, maar ik kan dat 74574 IC niet zo snel vinden.
Het is een '8 x Flip-flop (D), 3-state, TTL' als ik Google moet geloven. Ik kan wel een '4 x Flip-flop (D), 3-state, CMOS' (4076) vinden die ik bij Conrad kan bestellen. Kan ik gewoon 2 van die 4076's nemen i.p.v. 1 74574?

Bedoel jij met '2x 7490 voor je tijdbasis' dat je daarmee de 1 Hz uit de 50 Hz haalt? Zoiets neem ik aan?:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/g_knott/elect338.htm
Maar dan moet ik eerst van m'n wisselspanning een 50Hz blokspanning maken, anders gaan die deviders nooit werken lijkt me. Hoe kan ik dat het beste doen?

@JoWi: PIC's gaan op dit moment nog ver voor mij.. ik zit net met IC's te klooien ;)

free_electron

Silicon Member

inderdaad. een 7490 bevat een 2 deler en een vijf deler

dus vijf deler , 5 deler en 2 deler ( de laatste 2 deler van de 7490 gebruik je niet.

74574 is inderdaad een octal d flipflop. die 4067 ken ik niet

zal straks een schematje maken

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ok, alvast bedankt voor dat schema :)

free_electron

Silicon Member

hier staat ie (is pdf file hoor. ik vrees dat niemand anders hier mijn CAD data rechtstreeks kan lezen : Protel DXP2004 formaat )

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&fil...0FIXED.pdf

twee woorden uitleg.

dit ding heeft 6 digits. je moet zelf een 50hz clock aanleggen en het ingangssignaal. er staat in timingdiagramma in het schema.

er is een kleine state machine gemaakt in de timebase. er zijn 2 signalen: een 1 hz signaal en een 1/2 hertz signaal. beschouw het ding gewoon als teller.

voor compbinaite 01 wordt een poort ( bovenst and gate ) opengezet die de tellers laat tellen gedurend exact 1 seconde. Bij overgang naar combinatie 10 wordt de tellerstand van de 7490 gelatcht in de 74574. het display wordt dan ook geupdated.
bij tellerstand 11 wordne de 7490 gereset.

deze cyclus gaat continue door. Het display wordt dus geupdated om de 2 seconden. Door RBI RBO door te lussen onderdruk ik leading zeroe ( leest iets makkelijker. )

dit ding kan dus frequenties meten tot bijna 1 MHz (999999)
tot 10 Mhz moet je nog een 7490 bijvoegen. 100MHz kun je vergeten want je TTL logia kan niet volgen tenzij je voor de eerste ( bovenste 7490 ) een F type zou gebruiken. Die moet namelijk razendsnel kunnen lopen.

[Bericht gewijzigd door free_electron op 26 maart 2005 09:45:19 ]

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ok, echt hardstikke bedankt man!

Volgende week bestel ik de onderdelen, dus die week erna zal ik er mee aan de slag gaan (denk ik) :)

Ik zit alleen nog met 4 kleine dingetjes.

1) Dat sinus signaal moet dus naar een bloksignaal omgezet worden (de 50Hz), nu heb ik een schematje gevonden die dit doet:
http://www.electronics-lab.com/projects/oscillators_timers/003/
Maar kan dat niet makkelijker? Ik zit nog niet zo lang met op-amp-jes te spelen, maar volgens mij kan je het gewoon met 1 op-amp maken.
Hier wordt ook zoiets gedaan: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/opampv...r4.html#c2
Maar daar gebruiken ze een 'driehoek' spanning (hoe noem je dan nou joh?) als input. Zou een sinus spanning daar ook gaan werken, of reageert die op-amp daar op de plotse verandering in het signaal?

2) Ik kan bij conrad alleen de '74HCT574' vinden. Dit is een CMOS IC. Volgens mij is het IC wat jij hebt getekend een TTL IC. Kan ik gewoon dat CMOS IC gebruiken als ik de voedingsspanning op 5 volt hou?

3) In je schema staan 'SN54LS47J'. Bedoel je daar niet de 7447 i.p.v. de 5447?

4) Als ik het goed het moeten het 'common anode' display's zijn. Klopt dat?

Ik heb verder besloten dit maar niet in de voeding te bouwen waar ik mee bezig ben, maar om dit in een aparte functiegenerator te bouwen, het display past ook wat beter.

Ik zal wel even laten weten of hij uiteindelijk goed werkt :)

Sine

Moderator

Wat je ook kunt doen is een teller bouwen tond de ICM 7226

Dan heb je meteen poort tijd freq vergelijking ed in 1 chip gebakken.

http://www.selectronic.fr/includes_selectronic/pdf/Intersil/...CM7226.pdf

Daar heb ik zelf ooit een counter mee gebouwd, een ingangs trapje ervoor voor de wat zwakkere signalen en je bent klaar.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Dat IC ziet er wel leuk uit :)
Maar waar heb je dat gekocht? Ik kan niet zo snel een Nederlandse winkel vinden waar je dat IC kan kopen.

Ik heb dit gevonden: http://alternatezone.com/electronics/freq.htm

Zou het schema van free_electron beter zijn, of maakt het weinig uit?
Het voordeel van dat schema op die site is dat het al getest is, en dus wat betrouwbaarder is om te maken (niet dat ik je niet vertrouw free_electron ;) ).

Kan iemand wat commentaar geven op het verschil tussen de 2 schema's?

free_electron

Silicon Member

7226 is obsolete. wordt al 3 jaar niet meer gemaakt. hier en daa rligt inderdaad wel nog wat stock

hct574 zal vlekkeloos werken

zal straks schema updaten met voedingkje erbij en mooie 50hz generator.
ditto voor ingangstrap

free_electron

Silicon Member

Op 27 maart 2005 03:00:07 schreef Jeffman:
Ik heb dit gevonden: http://alternatezone.com/electronics/freq.htm

Zou het schema van free_electron beter zijn, of maakt het weinig uit?
Het voordeel van dat schema op die site is dat het al getest is, en dus wat betrouwbaarder is om te maken (niet dat ik je niet vertrouw free_electron ;) ).

Kan iemand wat commentaar geven op het verschil tussen de 2 schema's?

wat een dief ! . dat heeft ook in elektuur gestaan in 95.

Kan je me eens uitleggen waarom je een 1/2 Hz signaal gebruikt om te resetten en te latchen?
Als ik het schema zo bekijk latch je de data uit de 7490 (zeg ik dat goed zo?) de ene seconde, en de volgende seconde update je de display's.
Maar kan je dat niet achter elkaar doen? Dus latchen en daarna meteen resetten.

Ik heb me ooit laten vertellen dat een logische poort een behoorlijke vertraging heeft (milli/micro sec's?), dus als je bijv. een AND poort neemt, en de knoopt de ingangen aan elkaar, dan kan je eerst de data latchen, en bijna meteen er achter de counters resetten.
Of zie ik nu iets over het hoofd?

subsonik

Golden Member

De MM74C927 is ook nog een leuk IC'tje voor dit soort dingen. Spijtig genoeg ook moeilijk te krijgen :(

Ik zit net wat lijsten met IC's door te nemen, en ik kwam dit ICtje tegen: 74hc390
Zoals je kan zien is het een dual decade counter. Zou ik zo'n IC kunnen gebruiken i.p.v. 2 7490's?
Eén zo'n 74390 is nog goedkoper dan een 7490, terwijl het een dubbele counter is, en dat is alleen maar mooi natuurlijk :)
In de datasheet lees is alleen dat ie reageert op een neergaande flank, terwijl een 7490 volgens mij op een opgaande flank reageert. Krijg je daar problemen mee als je de volgende counter aanstuurd?

[Bericht gewijzigd door Jeffman op 28 maart 2005 04:25:49 ]

kan er iemand een schema vinden met een lcd en µC (pic16f84) met de bijhorende jal , asm of hex file ?

En wat doet dit in mijn topic? Maak even een nieuwe topic aan, dan krijg je ook sneller antwoord ;)

Rd12tf

Golden Member

Op 28 maart 2005 17:12:16 schreef Croeske_b:
kan er iemand een schema vinden met een lcd en µC (pic16f84) met de bijhorende jal , asm of hex file ?

Kijk hier eens:
http://www.qsl.net/om3cph/om3cph.html

MvgEat

Ik heb de halve avond zitten klooien op m'n breadboard, maar ik heb een basic frequentieteller aan de praat :D
Ik had nog wat IC-tjes en een display-tje hier liggen, dus daar ben ik mee aan de slag gegaan.
Ik heb de flip-flop's uit 2 4013's gehaald, deze ICtjes had ik toevallig hier liggen.

De 1Hz klok en de input klok heb ik met een 555 timer gemaakt, dus precies is ie niet, maar het is ook maar een test :)

Ik latch en reset het zooitje tegelijk, en wonderbaarlijk genoeg gaat dit goed. Er zal dus wel een hele kleine vertraging in het resetten van de counter zitten, en in die tijd hebben de flip-flop's de data al van de counter overgenomen. M'n display wordt dus iedere seconde geupdate.

free_electron (of iemand anders natuurlijk), zou je me nog kunnen helpen met die 50Hz klok?

Beetje jammer dat het ineens stil wordt hier.

Ik heb de afgelopen dagen eens alle mogelijk opties bekeken, waaronder het gebruik van een PIC.
Ik denk dat ik toch maar ga voor voor het schema wat op http://alternatezone.com/electronics/freq.htm staat.
Vooral omdat het minder IC-tjes zijn als het ontwerp van free_electron, en omdat het al eerder (succesvol) gemaakt is.

Ik wil je iig nogmaal bedanken voor je schema/hulp free_electron.
En de rest ook natuurlijk :)

Op 26 maart 2005 09:32:11 schreef free_electron:
hier staat ie (is pdf file hoor. ik vrees dat niemand anders hier mijn CAD data rechtstreeks kan lezen : Protel DXP2004 formaat )

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&fil...0FIXED.pdf

@Heb je dit schema wellicht nog? (link werkt niet meer)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 5 juni 2019 21:19:16 (57%)]

Tidak Ada

Golden Member

Da's wel een hele ouwe koe!

Ik dacht even dat 'free' weer terug op de rails was.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Het klopt helemaal dat het een oudje is. Maar wel geschikt en leuk om de draad weer op te pakken, als aanloopje naar het werken met uc.
Een frequentieteller maken is me overigens wel gelukt; probleem is alleen dat je de timing van de tellerreset en de latch goed moet hebben.
Als dat tegelijk komt, wordt het resultaat wat onvoorspelbaar.
In het voorbeeld van free zat iets leuks: een extra teller maken die de delay inbouwt.

Ik kocht een eBay versie van deze counter, en stom genoeg, testte deze zonder het artikel te hebben gelezen.

Sloot mijn XR2204 signaal generator er op aan, en heb nooit meer gezien dan "0" op de display.

Oh ja, ik kon door het meny browsen, maar meer ook niet.

De vervolgens geteste kristallen gaven allen de reeds genoemde "0" als resultaat.

Gefrustreerd beb ik gaan googlen, en vond bovenstaand artikel.

Conclusie: opgeblazen PIC!

Eigen schuld, dikke bult!

Nieuwe kit besteld, de PIC in de reeds klare schakeling gezet, kristal erin gezet, en ja, dat werkte perfect!

10.000 MHz was inderdaad 10.000!

4.000 MHz was 3.998...

Verscheidene andere kristallen waren eveneens spot-on!

Maar, voor mij raar, misschien niet voor de meer ervaren electronicus, sommige kristallen gaven de derde boventoon als resultaat, terwijl weer andere slechts 1/3 van de op de behuizing aangegeven frequentie toonden.

Dat waren weliswaar gebruikte kristallen, maar voor mij is zoiets frustrerend genoeg om het hier te vermelden.

Aangezien alle nieuwe kristallen boven de 1 MHz perfecte resultaten gaven, zal ik niet klagen.

Ik heb geleerd dat deze counter uitgebreid moet worden met een ingangstrapje, dan kan je veilig signaalgenerators er op aan sluiten.

En ik ben blij dat ik een meetinstrument heb dat de meeste courante kristallen ogenschijnlijk perfect kan testen.

Hier een voorbeeld van de besproken counter:

https://www.ebay.com/itm/DIY-Kits-1Hz-50MHz-Crystal-Oscillat...118?_ul=NO

sommige kristallen gaven de derde boventoon als resultaat

Zal een overtone kristal geweest zijn?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com