Frequentieteller maken

Ik kocht een eBay versie van deze counter, en stom genoeg, testte deze zonder het artikel te hebben gelezen.

Sloot mijn XR2204 signaal generator er op aan, en heb nooit meer gezien dan "0" op de display.

Oh ja, ik kon door het meny browsen, maar meer ook niet.

De vervolgens geteste kristallen gaven allen de reeds genoemde "0" als resultaat.

Gefrustreerd beb ik gaan googlen, en vond bovenstaand artikel.

Conclusie: opgeblazen PIC!

Eigen schuld, dikke bult!

Nieuwe kit besteld, de PIC in de reeds klare schakeling gezet, kristal erin gezet, en ja, dat werkte perfect!

10.000 MHz was inderdaad 10.000!

4.000 MHz was 3.998...

Verscheidene andere kristallen waren eveneens spot-on!

Maar, voor mij raar, misschien niet voor de meer ervaren electronicus, sommige kristallen gaven de derde boventoon als resultaat, terwijl weer andere slechts 1/3 van de op de behuizing aangegeven frequentie toonden.

Dat waren weliswaar gebruikte kristallen, maar voor mij is zoiets frustrerend genoeg om het hier te vermelden.

Aangezien alle nieuwe kristallen boven de 1 MHz perfecte resultaten gaven, zal ik niet klagen.

Ik heb geleerd dat deze counter uitgebreid moet worden met een ingangstrapje, dan kan je veilig signaalgenerators er op aan sluiten.

En ik ben blij dat ik een meetinstrument heb dat de meeste courante kristallen ogenschijnlijk perfect kan testen.

Hier een voorbeeld van de besproken counter:

https://www.ebay.com/itm/DIY-Kits-1Hz-50MHz-Crystal-Oscillator-Frequen…

Arco

Special Member

sommige kristallen gaven de derde boventoon als resultaat

Zal een overtone kristal geweest zijn?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com