Op 5 mei 2005 09:28:47 schreef Willie Worteltje:
[...]
Helemaal mee eens.

Eerst kijken of je de pic progger en de ic prog aan de praat krijgt.

hoe dan?

Maar Lucky luke vind het schijnbaar leuker erover te posten dan te bouwen. ;-)

nee, bouwen is leuker, en heb de simpelle pic programmer gebouwd, voor de rest ben ik nog met een ander project bezig en de enige dhz werkzaamheden die daarmee samenhangen.

Ik had die melding ook maar ik heb in hardware instellingen (F3) de interface op Windows API gezet. De melding is weg.

dus dat is de oplossing?

Maar ik gebruik deze PC (XP) niet voor het proggen enkel voor het code schrijven. Proggen doe ik zelf op Hobby PC(WinME). Als ik één dezer dagen tijd heb zal ik kijken of deze XP laptop ook wil proggen.

of toch niet de oplossing?

ik heb trouwens ook nog wel een win 98 pc binnen handbereik, dus als het daarop wel zou lukken? alleen die heeft weer andere problemen die eerst opgelost moeten worden (er staan een foutgebakken ilegale versie vn norton op, waar een virus inzit.)

dus als ik het op deze (xp) pc aan de praat kan krijgen is het mooi.

van hun website.

heb wat met mplab lopen knoeien, beetje onzinprogrammatje ingetikt, klopt het dat deze eror betekend dat mn bestandsnaam te lang is:" source file path exceeds 62 characters"

ik zit namelijk met dat asmetje in mn mijn documenten, in mn map voor elctro, in mn map voor mn huidige project, in mn map voor mn mplab project, en dat alles in de map windows/documents and settings/lucky luke (zijn ook weer 3 mappen)

moet mn asm ergens andrs zetten?

waar komt mn .hex terecht? (met file, open, de.asm file die ik eerder gemaakt heb opzoeken, open, quickbuild?

de eerder gemaakte asm was:
file, new

?

Op 8 mei 2005 10:43:09 schreef Lucky luke:
[...]
met punkomma lukt het de 1e 2 errors weg te werken. nu de rest nog.

gebruik maar (aannemende dat je MPLAB gebruikt)

#define input 06,0
#define output 06,5

Je vergeet trouwens nog de richting van de I/O pinnen te definieeren (input of output). Die zitten trouwens in BANK 1 !!!!
Bij een 16F628 moet je ook nog de analoge meuk disabelen.

En misschien is er nog wel meer mis, zo nauwkeurig heb ik niet gekeken.

En nu weer verder met mijn knipperled proggie dat ik al vaker gemaakt heb maar nu voor een 18F2525 met maar
liefst 10 pagina's configuratie fuses. Je kan zelfs kiezen tussen de "normale" en "extended" instructieset.
En die "extended" set is niet compatibel met de "normale". Aaaaargh |:-(

Op 8 mei 2005 11:30:00 schreef Lucky luke:
[...]
juich ik te vroeg als ik hoera ga roepen?

Ja :-)
Zoek om te beginnen maar eens uit hoe subroutines werken.
(effe wat voorbeelden bij elkaar schrapen op het internet)

Op 9 mei 2005 19:21:23 schreef Willie Worteltje:
ja met een d kan je decimaal. Wel tussen '' zetten. Cool he.

handig eerder, wel geinig, ook.

Ik heb je progje voor je geoptimaliseerd.
Zal ik hem posten of wil je zelf stoeien?

ga eerst zelf knoeien, want ik wil vooral wat leren, ik heb ook maar 1 uC gesampled (stomme fout merk ik nu, maar toen dacht ik dat ik er maar 1 nodig had, maar nu wil ik er mee door) en die is er nog niet eens :(

dus dit gaat gewoon eerst in die ene om proggen ed te testen, en dan ga ik aan die rgbled. dus dan gaat die erin.

dan zie ik als ik dat rgbled project af heb wel weer verder. dan sample ik er nog wat (zolang micrchip blijft sturen als ik gewoon eerlijk op hun vragen antwoord, per slot van rekening, 1 ding maken is een oplage minder dan 1000)ofzo...

eerst maar eens vissen hoe die tellerfunctie werkt. dat snap ik ook niet helemaal, gedetaileerde vraag later, ga me eerst grondig oriënteren.

* Lucky Luke heeft het druk, maar je hebt het nooit te druk om wat leuks te leren:), en over 5 weeksjes heeft lucky luke weer bijna een maand de tijd voor electro.:D:D:D (ja, en dan wil de tijd wel sneller gaan :( )

Op 10 mei 2005 18:30:08 schreef Lucky luke:
[...]
heb ik gedaan maar dat duurt gigalang met 2 tellers van 255 naar 0. vandaar dat ik dat waarde opgeven zo handig vind, dan zet ik ze op D'3' ofzo.

je kunt ook een breakpoint zetten na de teller, ben je bij de teller aangekomen dan doe je "step out" en dan doorloopt hij de teller en dan stopt hij weer bij het breakpoint na de teller. En dat scheelt idd een hoop tijd

Op 14 mei 2005 19:34:23 schreef Lucky luke:
hoe een delay met tellers werkt snap ik, dat staat ook duidelijk in de toturital (maar bedankt voor de extra uitleg) ik snap niet hoe het zit met gedeelde prescalers, wdt's e.d die óók iets met die tellers van doen lijken te hebben.

Er zitten twee prescalers in de 16F628:
1) Timer 2 heeft een eigen prescaler.
2) Bij de andere prescaler kan je kiezen of je hem voor de WDT wil gebruiken OF voor Timer 0. Dus voor slechts een van de twee, de keuze maak je met het PSA bitje.
De prescalers delen trouwens het klok signaal door een in te stellen waarde. Op die manier kan je langere tijden instellen voor de timers.

Op 14 mei 2005 22:23:24 schreef Lucky luke:
waar moet ik voor kiezen: de WDT, of timer0?

Timer0 als je hem nodig hebt.
De WDT zul je nooit gebruiken. (Zoek maar eens uit waar een watchdog timer voor bedoeld is).
Normaal zet je de fuses zo dat deze disabled is (WDT_OFF of zo iets)

[Bericht gewijzigd door JoWi op ]

Op 15 mei 2005 21:02:13 schreef Lucky luke:
word het van mij verwacht dat ik die code snap?

Nee tuurlijk niet, maar is wel leuk studie materiaal en uit eindelijk niet echt moeilijk.

Op 15 mei 2005 21:02:13 schreef Lucky luke:
en wat doet de WDT nu precies?

Hij reset de processor als de timer afloopt, maar wat je dan vervolgens moet doen is een discussie die niet in een beginners draadje hoort. Het heeft te maken met het ontwerpen van een fail-safe systeem.

*schop*

ik zit nu te wachten op mn sample.
als ik die heb heb ik al mn spullen....
dan nog ff tijd vinden...
en alles testen op breadboard...
soldeerbout opwarmen...
tin pakken...
desoldeerpomp pakken...
stukie eurokaart pakken...
gaan zitten...
provisorische afzuiging aan...
en gaan!

@willie worteltje:
op je site staat er ook nog een rood ledje op je breadboard, wat ik niet is het schema terugvind, waar is dat voor?

aan de rest hier: ik laat dat leren programmeren maar ff zitten, ik zie eerst maar eens of ik dit (kant en klaar zo'n beetje) projectje kan maken, en dan ga ik zelf toch nog wel ff wat expirimenteren. dus dan vraag ik hier wel weer om hulp. ik weet nu (voor even) genoeg om mn nieuwsgierigheid te doven.

* Lucky Luke hoopt over enkele weken zijn sample door de brievenbus te krijgen en zn soldeerbout op te stoken... tevens is Lucky Luke zeer druk met zijn plintmod (die lastiger is dan ik dacht)

Op 26 mei 2005 19:14:12 schreef Lucky luke:
gaat er dan wat stuk of doet ie gewoon niks?

Gaat niet stuk. Doet gewoon niks.

Op 30 mei 2005 16:11:23 schreef Lucky luke:
ik heb de max 232 nu, de pic nog niet (zie hierboven)

mijn elektroboer rekende 2,40 voor die max 232, is dat een normale prijs?

(hij moest m wel bestellen)

Dat valt best mee voor een elektroboer. Bij 1000 stuks kost 'ie bij de fabrikant 1,55 dollar.

Op 6 juni 2005 19:45:17 schreef Lucky luke:
*trap omhoog*
die rgb led komt eerst (na wat expirimentjes als "laat een ledje knipperen")

Ahum, 966 posts en nog geen knipperledje ? |:(
Volgens mij moet je je prioriteiten anders stellen ! :-)

enuhm, hoe heten die tangetjes waarmee je een PIC makkelijk uit zn voetje haalt?

Bij mij heet dat gewoon een schroevendraaier, maar dankzij ICP hoeft dat niet zo vaak.

Op 7 juni 2005 16:36:49 schreef Lucky luke:
heet zo'n ding echt zo? nu ja, eens kijken of ik er ergens een kan kopen.

bedankt voor de uitleg over ICP.

nu nog een heleboel links naar interesante dingen (dan zie ik pas echt wat er allemaal kan!

heb wel al wat gezien op de dite van thomas o.a.

Wat ook heel handig is is een zif voetje,
dan kun je je pootjes zeker niet beschadigen.
http://www.voti.nl/common/zif40.jpg

http://www.voti.nl/winkel/p/M-ZIF40.html
Bij voti hebben ze alleen maar van 40 pins
maar daar zal een pic van 16 pins ook nog wel ingaan

Op 15 juni 2005 14:36:38 schreef Lucky luke:
die 35 woorden asm zoek ik gewoon elke keer op, dat is toch niet zoveel werk.

Als ik elke keer dat ik een script maak, elk commando moest gaan opzoeken, dan was ik aan m'n forum nog bezig als ik grootvader ben:)

@ lucky luke

hou inderdaad op met de hele tijd je eigen topic te kicken
:(

@ Lucky Luke
Gebruik je ic-prog?
Heb je alle instellingen goed staan, zoals com poort en type programmer(JDM).
Stuur je signalen is uit met de hardware simulator in IC-prog en meet de spaningen. Mag ook zonder pic erin.

Pin 5 moet 0 Volt zijn
Pin 14 moet 5 Volt zijn tov pin 5
Pin 4 (MCLR) moet hoog worden (tussen 12,5 en 13,5V tov pin 5) als je deze aanvinkt.
Pin 12 en 13 (Data en clock) moeten hoog worden (5V tov pin 5) als je deze aanvinkt.

Op 17 juni 2005 13:58:38 schreef Lucky luke:
pin 5 = 0V to. pc kast (geaard)

Wat bedoel je met geaard.
Heb je dat zelf gedaan?
Niet doen.

De 0V is in feite afgeleid van de -9V die uit de compoort komt en wordt afgeregeld op -5V dmv zener. Dus de 0V van de Pic programmer = -5V tov de GND van de compoort.
De 0V wordt dan gebruikt als +5V en de +9V wordt met zener (8,2V of zoiets) gebruikt op de MCLR op ongeveer 13V te krijgen.

Misschien eerst de com-signalen nameten?

Op 12 juli 2005 14:34:37 schreef Lucky luke:
ik vind niks met google alleen dingen van jappan air lines en jeugdatletiekleideroplijdingen

waar ik niks aan heb :(

help me ff.

|:(
Google op pic jal, allemaal zinvolle links.
Moeilijk he ? :-)