Mischien dat er lezers zijn het verwerken van HPGL allang onder de knie hebben, dan hoop ik dat ze deze ervaring willen delen.[/quote]

Ik heb daar enige tijd mee bezig geweest voor plannen te plotten. Het programma waarmee ik mijn plannen teken is AutoCad 2002. Dit kan de files saven voor hpgl printers en dergelijke. Als ge de goeie programma's kent op internet kunt ge die AutoCad 2002 wel ergens vinden. Er is maar één probleem, AutoCad kent niets van GERBER, dus tekeningen waarschijnlijk terug opnieuw. Ik gebruik wel XP, dus als ge voor Windows 98 iets wilt moet ge dan AutoCad 2000 nemen.

Hallo,
Met mijn programma (Orcad layout) kan ik printen naar een HPGL plotter (file) deze HPGL file kan ik inlezen in quickCAD. Ook kan ik uitvoeren naar DXF. Maar de software welke de freesmachine aanstuurd kan deze data niet goed inlezen. Ik ben ook al bezig met de leverancier. Ik ga er vanuit dat dit allemaal goedkomt. Er zijn diverse soorten DXF files welke niet allemaal te gebruiken zijn. HPGl zou goed moeten gaan maar helaas.....
Als ik weet dat autocad 2002 of autocad LITE de juiste files kan aanmaken dan schaf ik deze aan.

Rob

Op wo 16-10-2002 00:36:24 schreef Sweet Winter Smile:
Wat betreft het U kan ik zeggen dat ik het in gedachte zal houden, ik wordt er vaker op aangesproken, maar het is me zo bijgebracht als beleefdheids vorm, en gerelateerd aan mijn werk wat ik deed hoorde het er ook bij :)

Afijn, ik heb nog niet echt een idee wat ik wil zien, maar misschien is er een idee om iets uit te gaan frezen, een leuk frontplaatje is niet lelijk :P (geintje)

Het is natuurlijk ook een beetje gek om een project te laten maken in opdracht of wat dan ook terwijl ik zelf een freesmachine aan het bouwen ben........overigens zoek ik nog steeds wat support bij de bouw van mijn machine dus ideeen zijn altijd welkom.

SWS

Als ik wat leuks kan laten zien zal ik dit doen, als het goed is deze week. Wat werk betreft heb ik het zeer druk dus het zou ook volgende week kunnen zijn.

(ik klaag niet)

Rob

Ik klaag ook (bijna) nooit!! (bloos) hehehe
Misschien wordt ik vannacht om 3 uur wel gillend wakker met een leuk ideetje, dan post ik het hier meteen ;)

Neem er rustig de tijd voor, alle goede dingen komen langzaam.

SWS

Leg dat mijn klanten maar uit......

Zoals ik al gezecht had heb ik problemen met converteren enzo. Hierin krijg ik goede service van de leverancier hier in nederland (WISENT Raamsdonkveer) Deze heeft voor mij mijn file omgezet zodat ik vanavond mijn frontplaat voor een testapparaat af kon maken. Ik moest dit vanavond wel afmaken want de klant zit hier op te wachten. Voor deze klant maak ik lift besturingen en voor mijn nieuwe huis moet ik ook een lift hebben. Deze klant vertelde mij dat hij pas langs kwam voor het bekijken van de plaatsingsmogelijkheden als het test apparaat af was (chantage noemen ze dat). Nu kan ik het apparaat morgen afbedraden en deze afleveren.

Nu weer ter zake. Het mooie van het maken van zo'n paneel met een freesmachine is dat de gefreesde gaten voor zowel de schakelaars als de leds exact de maat zijn welke ik wil, en zo mooi zijn de gaten niet te boren met een boormachine. Ik heb geprobeerd wat fotos te maken

dit was de leukste:

http://www.spi-electronics.nl/images/eurotrapliften/testfront.JPG

Het paneel is uit epoxi printplaat gefreesd met de bijbehorende teksten.

alle 23 schakelaars kaarsrecht op een rij.

voor volgende week moet ik wat kastjes fresen dat lijkt me een mooier voorbeeld.

groeten,

Rob

hugo had mij iets via de mail gestuurd voor mijn plotter... maar hij wil nogsteeds niet ... heeft iemand ook een roland dxy-1300 en heeft hem aan de praat plz contact mij dan via mail msn icq whatever .hij geeft iedere keer zo'n error dat hij geen goeie commando's binnenkrijgt

Hey dat ziet er gaaf uit, inderdaad netjes recht op een rij en dat is heel wat waard als je het aan de klant wilt tonen, en bovenal als je je produkt ook nog graag eens verkoopt want dat is het doel uiteindelijk.

Wacht de overige plaatjes nog even af.

Is het ook mogelijk met zo'n machine bijvoorbeeld een blokje aluminium te bewerken tot de gewenste vorm?

SWS

Hallo,

Jazeker, dat is mogelijk. Alleen niet in 1 keer, dit moet dan laagje voor laagje gedaan worden.
Vorige week heb ik in aluminium plaatjes (1,5mm dik) gaten gefreesd voor ledjes. Dit frees ik dan in 2 keer.

Rob

Ik heb een bovenfreesmachine welke ik in wil spannen in de te bouwen constructie (vermogen 550 watt).
Deze moet dan zorgen voor het directe freeswerk, en de overige stappenmotoren voor de sturing/positionering.

Hiermede kan ik dan in ieder geval hout bewerken, en heb een variabele snelheid (eventueel de regelaar in de machine vervangen door een potmeter met een kabel naar elders op de machine)

Of het ook geschikt is voor metalen en kunststoffen ben ik nog niet over geinformeerd, dit zal ook wel afhankelijk zijn van het type freesje wat in de machine bevestigd is.

Uiteindelijk ga ik misschien nog eens een vaste motor inbouwen (nog meer stabiliteit) en die regelbaar maken.
Voorlopig heb ik met de opbouw eerst voldoende werk ;)

SWS

Dacht zojuist aan het navolgende:

Hoewel het bouwen van Freesmachine's nu niet bepaald direct verband houdt met CO, is het natuurlijk wel zo dat de collega's die straks zo'n machine hebben draaien leuke frontplaatjes en ander spul voor de overige CO collega's kunnen maken, eventueel tegen een overeen te komen vergoeding hiervoor :)

SWS

hey sws heb je ook icq/msn? ff een vraagje

sorry, ik had de datum ni opgemerkt

[Bericht gewijzigd door K8000 op ]

@K8000: Leuk dat je aandacht wilt (voor je vraagstuk), maar 4 topics ervoor gebruiken lijkt me erg overbodig. Vooral als het desbetreffende topic uit 2002 stamt..................