free_electron Visual basic boek update : input gezocht

@free

Dat is een mooi boek lijkt me ! Ik zal er ook eens eentje gaan bestellen !

free_electron

Silicon Member

Op 5 mei 2006 22:59:28 schreef Belleblaas:
[...]
Syntax check over al die verkeerd geprogrammeerde regels heeft niets met de taal te maken maar eerder of je hem kent (begrijpt)..

Ik praat over C en C++ en niet over de .NET rommel.

Let op ik val je niet aan maar ben het oneens met je stelling welke wel laat blijken dat je niets met de C variante hebt.

klopt. maar het blijf tnog altijd een keihard feit dat je een factor 5 tot 10 keer sneller iets schrijft en compileert in VB dan in C.

ook de ambiguiteit die inherent is aan de C taal draagt daar aan bij. der zijn zoveel manieren om iets te schrijven in C en ergens een sterretje of hekje verkeerd en je programma doet iets compleet anders dan wat je verwacht.
de syntax van basic heft dat op.

het klopt dat vele interfacing code in c geschreven wordt. C heeft een grote aanhang omdat het gepusht werd ondermeer door Sun en de unix wereld.
Omdat het veel gebruikt wordt wil niet zeggen dat het het beste is ( Vb is zeker ook het beste niet. der zullen wel talen zijn die nog makkelijker zijn om mee te werken en simpeler in syntax )

keer op keer is het van hetzelfde laken een broek. memory leak hier ,pointer gebruik verkeerd daar. De syntax is een ramp. veel te vele leestekens ( waarom is die ; in godsnaam nodig aan het einde van een lijn. is de compiler niet snugger genoeg om te snappen waar een lijn eindigt ?. Neem een voorbeeld aan pl/1 : daar is dit bijvoorbeeld perfect compileerbaar:

code:


declare (if,then,else) as integer
if if = then then then = else else else = then

het gaat hem niet om de syntax maar om het feit dat de parser in de compiler snugger genoeg is om uit te vlooien dat de programmeur het bij de tweede 'if' het over de variabele 'if' heeft en niet over het statement 'if'.

Memory management is ook zo een heikel punt. variable length strings ... ( met overrun checking ) waar zijn ze in C ? kijk eens naar al de problemen met software en memory leaks hedentendage. allemaal in C geschreven ( ok, de uiteindelijke schuld is de programmaeur die niet genoeg checking doet , maar dat zou het werk van de taal en de compiler moeten zijn . de programmeur kan zich bezighouden met het algoritme , alle randvoorwaarden worden door de compiler getest.) en dat is het sterke punt van basic. de systeemhuishouding wordt door de compiler gedaan. hoeveel eer komt het niet voor dat data overschreven wordt omdat je over je allocatie gaat ? bijna 80% van de software bugs zijn daar aan te wijten.

ik moet beroepshalve ook in c programmeren (andere mensen hun systemen debuggen) maar ik heb inderdaad een hekel aan die taal. het is veelal een miserie om uit te vlooien wat een blok code doet ( je kijkt te vaak over subtiliteiten heen , bijvoorbeeld : al dat geprul in loop constructies waar er in de loop declaratie met incrementing gerpuld word , of variabelen toekenen die geincrementeerd worden.)
hoe vaak komt het niet voor dat je dit schrijft if
a=b waar er dit had moeten staan if a==b ... subtiel verschil tijdens het lezen maar o zo groot verschiul in uitvoering....

die ambiguiteit is een bron van frustratie. vooral als je druk bezig bent een systeem te debuggen , ergens 2 lijnen code toevoegt en gans de boel instort door dergelijke futiliteiten (tikfouten !). als je met 3 probenaalden in een chip bezig bent, 2 scoops, een netwerk analyser een pattern generator en nog een toren ander instrumenten bezig bent om een one shot meting te doen op een prototype en de boel mislukt omdat je = had in plaats van == , dan klim je op den duur in de gordijnen.
Ik ben gene full time programmeur. programmeren is 15 % van mijn werk en ik gebruik zelfgeschreven code om MIJN werk (en leven) SIMPELER te maken , niet om het nog complexer te maken. Het laatste wat ik dan nodig heb is een taal gelijk C waar de minste verstrooidheid de boel om zeep helpt ( en vindt dat maar hoor... je kan die klets code 500 keer overlezen ,telkens kijk je daar overheen..)
hoeveel keer heb jij al over iets gekeken wat eigenlijk als pointer gedeclareerd is en je gebruikt het als variabele ? met alle nefaste gevolgen van dien ...

Ik heb zo ooit een meetresultaat gered. een gigantisch blok data die in geheugen staat dumpen naar disk. der treedt een disk i/o error op. ( netwerk disk was vol )
een C programma crasht op dat moment.( als je geen 1000 lijnen error checking code hebt)
een VB programma komt met een error. ik druk op debug , krijg de message dat het een disk i/o error is ,
verplaats mijn execution pointer even , pas 1 regel aan om de filenaam naar mijn locale disk te laten wijzen en druk continue. data wordt proper gesaved.

als je dan weet dat die meting 8 uur duurt ... ik kon vrijdagavond naar huis en van mijn weekend genieten. had dat programam in c geweest kon ik mijn zaterdag opofferen om de boel opnieuw te doen.
das voor mij een keihard voordele van VB: zet het in break frutsel er wat aan en doe continue,.
in C breekt je run af en kan je de boel hercompileren en herstartne. je bent alle data kwijt.

ok, mijn schuld dat daar gene mooi vensterke was waar je ene file kon selecteren met de nodige errorchecking en dergelijke. ik heb meestal gene tijd om dergelijke dingen te coden. mijn werk is chips bakken.

ik maak heel veel dingen als classes of usercontrols. das lekker makkelijk om aan elkaar te lijmen. en je kan dingen dynamishc instantieren.
en ja die concepten komen van de C taal.
nog een keer : ik heb niks tegen de achterliggende concepten. Tis de syntax van dat kreng die me de keel uithangt. C : the best practical joke ever.

tis precies Frans met al hun accent egu en accent crave en cedille. smijt dat weg diene zever.
ditto met cases sensitive variabelen. wat een gedrocht zeg, da is alleen maar miserie zoeken.

bon. enfin, . iedereen zijn gedacht.
en trouwens ik heb een boek over VB geschreven. Waarom zou ik C promoten. Ik snijd in mijn eigen vel :p

shooting in your foot:

[Bericht gewijzigd door free_electron op zaterdag 6 mei 2006 07:04:50

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 6 mei 2006 00:23:31 schreef free_electron:
[...]
bon. enfin, . iedereen zijn gedacht.
en trouwens ik heb een boek over VB geschreven. Waarom zou ik C promoten. Ik snijd in mijn eigen vel :p

Ik begin ineens flink te twijfelen over de aanschaf van dit boek nu ik dit lees. Een echt onafhankelijk antwoord hoeven we van jou dus niet te verwachten:D.

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Op 6 mei 2006 00:23:31 schreef free_electron:
[...]
bon. enfin, . iedereen zijn gedacht.
en trouwens ik heb een boek over VB geschreven. Waarom zou ik C promoten. Ik snijd in mijn eigen vel :p

Daar heb je gelijk in.

BelleBlazer4Life
free_electron

Silicon Member

Op 6 mei 2006 12:45:30 schreef No_Brain:
[...]

Ik begin ineens flink te twijfelen over de aanschaf van dit boek nu ik dit lees. Een echt onafhankelijk antwoord hoeven we van jou dus niet te verwachten:D.

ik bedoel que verkoop natuurlijk :p

niet qua functionaliteit van de taal !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Het (Engelstalige) boek Visual Basic for Electronics Engineering Applications van Vincent Himpe is nu ook via de Nederlandse website van Elektuur te bestellen.

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het boek. De verwachting is dat het boek deze week nog naar de drukker kan. Dat zou inhouden dat het boek in week 23 of 24 leverbaar is.

Zie: http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=30&CategoryID=1&List…

Met vriendelijke groet,

Raoul Morreau
Elektuur

Medewerker Elektor

Hm.. Wordt dit als commercieel gezien??:).
Ach, als jij het niet had gepost had ik 't zelf wel gedaan (indien ik 't gelezen had op de elektuursite).
We wachten geduldig af...

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Henry S.

Moderator

De auteur is een CO-lid, dat moet je wat ruimer zien ;)
Als Elektuur posts plaatst met wervende teksten voor andere auteurs dan verwijzen we gaarne naar een advertentie.

CO krijgt een deel van de opbrengst.... toch? :+

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Ach, we krijgen hier al genoeg "free" informatie van Vincent....

Hij is een soort Dr. Blan van deze tijd >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Blijft jammer dat het in het engels is, vlaams had ik makkelijker gevonden, ook al is het geen Algemeen Beroerd Nederlands.

Op 22 mei 2006 20:15:34 schreef Willybilly:
Blijft jammer dat het in het engels is, vlaams had ik makkelijker gevonden, ook al is het geen Algemeen Beroerd Nederlands.

Een boek over een programmeertaal in het vlaams kan je ook moeilijk serieus nemen natuurlijk :P

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
KT88

Overleden

Op 22 mei 2006 20:36:32 schreef T.Assies:
Een boek over een programmeertaal in het vlaams kan je ook moeilijk serieus nemen natuurlijk :P

Visual Basic for Electronics Engineering Applications in 't Vlaams......:

"Zichtbare Beginselkes voor Elektronische Techniekers Toepassingen", dat wordt 'm niet vrees ik >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Welk C.O. lid verveeld zich en gaat het vertalen :p

Ik heb nu het boek van Academic Service met Programmeercursus Visual Basic 2005, lekker in het Nederlands en dus goed te volgen, alleen niet geschikt voor het aansturen van randapparatuur en dat zou een leuk vervolg van dit cursusboek.

free_electron

Silicon Member

int vlaams zou dat eersder dit worden :

'beginnen kiekn voe elektrisjiens.'

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

mij werd eens verteld dat VB alleen gebruikt wordt om interfaces te maken en dat de achterlinge kern in andere talen geschreven worden die sneller zijn.

Ik weet natuurlijk niet voor hoeveel dit waar is maar het is mss interesant om te bespreken hoe je met VB programma's gebruik kunt maken van andere code uite andere talen.

Groeten.

Ik heb de academic service's "basiscursus VB6.0" liggen, ma nog nie in beginnen lezen (voor school moeten kopen, nooit nodig gehad). Kheb wa basisuitleg gehad op mijn eindwerkplaats, en het lukt me om te doen wat ik wil, een interface maken die via RS232 netjes zend.
Keb lijk nie veel zin om over te stappen naar een nieuwere versie van VB, want die RS232 ondersteuning zit daar niet meer in, en om ne nette installer te maken voor die DLL's eb ik lijk nie veel zin.

Kzal em wel in mijn verlanglijstje gooien, voor verjaardag ofzo, tis mss wel interessant om de overstap te maken naar een nieuwere versie, en om eens te leren karakteristieken te tekenen in VB. Want f_e kennende zal het wel goed en to the point uitgelegd zijn.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Ik zie dat videomodulator weer eens op een school zit die een paar jaar achter loopt. Meld ze daar maar eens dat microsoft niet stil heeft gezeten en na twee versies van .NET ze bij versie 2005 zijn aangekomen. :P

Op 26 mei 2006 10:37:33 schreef Willybilly:
Ik zie dat videomodulator weer eens op een school zit die een paar jaar achter loopt. Meld ze daar maar eens dat microsoft niet stil heeft gezeten en na twee versies van .NET ze bij versie 2005 zijn aangekomen. :P

Tsja, veel zal het niet helpen vrees ik. Als programmeerbare logica zijn we 2 lessen bezig geweest met GAL's (dus 4 uur totaal), daar kon je de volle 10 uitkomsten mee maken...
Verder hebben we qua programmeren nog wat geprutst met een 68000 (jaja, die antieke chip van motorola, 27 jaar oud!), en hebben we in C++ geleerd hoe je in een command-box de uitkomst van een som kan tonen...
Twas idd maar graduaat (bachelor) elektronica, maar het zou wel handig zijn als we iets hadden gezien waar we iets mee waren (want van VB hebben we nooit les gehad, alleen die boek moeten kopen, ze hadden ws nog een voorraadje). Maarja, als er 20 jar geleden een cursus is gemaakt, dan moet je daar toch niets aan veranderen ;(
Tis idd erg gesteld met het onderwijs, ik begrijp dat de industrie geen geschikte werknemers vind.

Nuja, ontopic maar weer:
Gelukkig zijn er mensen die wel mee zijn, en weten hoe het zit, en hun kennis delen met anderen, waarvoor dank free_electron!

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
free_electron

Silicon Member

Op 26 mei 2006 09:32:11 schreef Bert F:
mij werd eens verteld dat VB alleen gebruikt wordt om interfaces te maken en dat de achterlinge kern in andere talen geschreven worden die sneller zijn.

Ik weet natuurlijk niet voor hoeveel dit waar is maar het is mss interesant om te bespreken hoe je met VB programma's gebruik kunt maken van andere code uite andere talen.

Groeten.

Ook DAT wordt besproken ( aanroepen van DLL's, DDE en OLE ).

het verhaal dat vb alleen gebruikt wordt voor de interface klopt niet. Er zijn mastodonten van programmas die compleet in VB geschreven zijn.

het is wel zo dat met VB5 en VB6 je inderdaad snelheidswinst kan halen door bepaalde veelgebruikte routines te compileren naar een native EXE. een voorbeeld zijn usercontrols. die worden sneller als je die compileert als los project, daar een ocx van maakt en installeert.

De acterliggende backend compiler is dezelfde als die van Visual C. Opgelet! dit is alleen het geval voor projecten die GEEN externe objecten gebruiken : je moet dus alles zelf geschreven hebben ( maar das hetzelfde in VC of whatever )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 26 mei 2006 10:07:25 schreef Videomodulator:
Ik heb de academic service's "basiscursus VB6.0" liggen, ma nog nie in beginnen lezen (voor school moeten kopen, nooit nodig gehad). Kheb wa basisuitleg gehad op mijn eindwerkplaats, en het lukt me om te doen wat ik wil, een interface maken die via RS232 netjes zend.
Keb lijk nie veel zin om over te stappen naar een nieuwere versie van VB, want die RS232 ondersteuning zit daar niet meer in, en om ne nette installer te maken voor die DLL's eb ik lijk nie veel zin.

Kzal em wel in mijn verlanglijstje gooien, voor verjaardag ofzo, tis mss wel interessant om de overstap te maken naar een nieuwere versie, en om eens te leren karakteristieken te tekenen in VB. Want f_e kennende zal het wel goed en to the point uitgelegd zijn.

je kan in NET nog altijd mscomm.ocx laden zonder problemen. en seriel poort is nog altijd mogelijk in .NET zonder problemen. kwestie van een filestream te openen , die aan de poort te koppelen en klaar. ik geef comlete details in het boek.

VB2005 heeft betere ondersteuning dan .NET omndat er standaard een api template inzit die de functies zichtbaar maakt. in .NET had je wat zoekwerk omdat de documentatie op niks trok , maar het zat er wel in.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM