Daarom dat ik dacht om een led display driver te gebruiken.

En 50 identieke IC's aanluiten is nog altijd minder complex dan 25 van die kaarten maken om dan in een ander complex bord te prikken.

Denk ik...

Ik heb wel een ontwerp met torretjes en poortjes voor je :D

Als dat niet te moeilijk is en kan doen wat ik wil zal ik daar wel iets mee zijn zeker :)
(Ik weet zelfs niet wat een tor is :( )

Ik had ander gedacht om een andere matrix te gebruiken. Een van 24x16, deze kan dan worden opgesplitst in 6 8x8 matrices die dan kunnen aangestuurd worden door een led display driver.

Het moet ook nog steeds mogelijk zijn om de klok te laten verschijnen...

Oud schema

Een klok lijkt me niet te doen zonder Pic...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

lol, dat ken ik dan weer wel!
Was al van plan om die per led te gebruiken, omdat 4 leds veel te veel stroom verbuiken dan de meeste IC's kunnen leveren.

Kan ik dit schema van Turbokeu (denk dat die op CO ook zit) niet gebruiken?
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=70643&page=2&pp=20

Moest ik met een PIC kunnen werken, moet ik er dan 2 gebruiken, 1 voor de klok en 1 voor de analyzer? Ik veronderstel dat je met een PIC gemakkelijk het juiste signaal geeft voor een LED driver.

Zou een PIC de analyzer veel gemakkelijker maken? Kan deze bijvoorbeeld zelf de banden splitsen (zou mij verwonderen).

Ik kan een beetje C++, sommetjes maken en iffen en whiles etc. Zou het mij lukken om zelf een PIC programma te schrijven?

Op 7 juni 2005 22:41:25 schreef Soundstorm:
Kan ik dit schema van Turbokeu (denk dat die op CO ook zit) niet gebruiken?
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=70643&page=2&pp=20

Denkt het wel

Moest ik met een PIC kunnen werken, moet ik er dan 2 gebruiken, 1 voor de klok en 1 voor de analyzer? Ik veronderstel dat je met een PIC gemakkelijk het juiste signaal geeft voor een LED driver.

Zou een PIC de analyzer veel gemakkelijker maken? Kan deze bijvoorbeeld zelf de banden splitsen (zou mij verwonderen).

Een PIC is geen DSP, lijkt me niet een goed idee.

Ik kan een beetje C++, sommetjes maken en iffen en whiles etc. Zou het mij lukken om zelf een PIC programma te schrijven?

Denk het wel.

*Met behulp van diodes kan je de led-matrix gebruiken voor zowel de klok als de spectrum analyzer.

Dus de analyser maken zoals op je schema.
Ik moet dit dan 2 en een halve keer maken (de laatste counter laten resetten op 5) om 25 banden te krijgen.
15 hoog maken door elke keer 2 LM3916-en te gebruiken.

Hoe reken ik juist uit welke condensators en weerstanden ik moet gebruiken bij elke band?

Op de achterkant moet ik dan een 7 segment cijfers maken en deze met diodes te scheiden.

Die BA3703 (om stilte te detecteren) kan ik dan gewoon gebruiken om te switchen tussen welke display ik wil gebruiken.

Zal dus veel onderdelen en tijd slikken denk ik...

Dat oude schema is meer een leidaad, ik denk dat je met de BA3822 sneller klaar bent (filter waarden via de datasheet?)
Dat oude schema bevat bijvoorbeeld een peak-hold functie :D

Op de achterkant moet ik dan een 7 segment cijfers maken en deze met diodes te scheiden.

Dit stukje vat ik niet...

Veel onderdelen, veel tijd, 5% inspiratie, 95% transpiratie...
Klein en in modules beginnen. Breadboard en rasterprint gebruiken omdat eerst toch alles veranderd. ;)

Dit stukje vat ik niet...

Ik bedoel, op de achterkant, directe aftakkingen maken op de ledjes en deze scheiden met diodes. Groepjes van 4 ledjes maken en dan 7 keer doen zodat ik een getal kan creeren net zoals een 7 segment display. Dan kan ik die klok gebruiken.

Ik heb ondertussen al wat zitten denken.
Ik moet dus decade counters gebruiken. Die zorgen er voor dat er elke keer 10 banden worden afgegaan. Dit wordt dan geclockt door een 555. Dan gebruik ik daarop een VR zodat ik de aanpassnelheid ook kan veranderen om geen flikkering te zien.

Die counter kiest dan welke kolom van de display wordt gebruikt en welke band. De output van de bijhoorende band zal dan als input werken op een lm3916 door een EN poortje.

Nu weet ik niet goed hoe die BA3823LS (denk dat dat de beste kezue is) zijn uitgangen geeft.
Er zijn 2 ingangen op, zijn dat links en rechts, de 'rode draden' van de versterker, of een rode en een zwarte van 1 kanaal?
Wat komt er op de uitgang? Als ik het op het eerste zicht bekijk zie ik dat daar gewoon alles op komt. Moet er daar dan ook een clock op gegeven worden zodat hij elke keer van band wisselt op de uitgang?
En als ik zelf het stereo signaal omzet in mono (ze samenbinden), kan ik dan niet direct 10 banden hebben?

Ik vind ook nergens een formule om de condensators uit te rekenen. Waarom worden er ook voor bepaalde frequenties gepolariseerde condensators gebruikt?

Op 7 juni 2005 22:31:10 schreef Henry S.:
Oud schema

Een klok lijkt me niet te doen zonder Pic...

Zeker wel, ik heb het ooit gedaan, was wel super ingewikkeld...

Op 8 juni 2005 13:50:08 schreef Bertrix:
[...]

Zeker wel, ik heb het ooit gedaan, was wel super ingewikkeld...

6 x 74LS90 en 6 x 74LS47 met 6 LED displays is toch niet zo ingewikkeld?
Seconde puls met 2x74LS90 (5-deler en 10-deler) uit de 50Hz van de voedingtrafo.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Op 8 juni 2005 13:59:26 schreef Hugo Welther:
[...]
Heb je een klok in UU:MM:SS

die gebruikte toen led balkjes als uitlezing, bv als er op elk schempje 2 lampjes branden is het 22:22:22 en bovendien had dat een alarm... Antwoord op die klok met pic die ik samen met mijn pa heb gemaakt

He lol die seconde puls(, dat ding liep op batterlij) dus ik had een antenne en een 50Hz notch

[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]

Op 7 juni 2005 22:48:01 schreef Henry S.:
[...]
Een PIC is geen DSP, lijkt me niet een goed idee.

Een dsPIC wel...., Wouter (VOTI) heeft zo'n type in zijn winkeltje.
Ik neem wel aan dat het om een audio spectrum analyzer gaat en niet een ding wat vele megaHertzen aan kan.
Maar je kan een "software" implementatie maken in plaats van een "hardware" implementatie. Of het makkelijker is ? Dat kon wel eens flink tegenvallen. Er is behoorlijk wat kennis voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Wat je uitspaart aan onderdelen ben je kwijt aan de programmeer tijd om het te maken.

[...]
Seconde puls met 2x74LS90 (5-deler en 10-deler) uit de 50Hz van de voedingtrafo.

dat lijkt me is een interessant appart project
een klok zonder pic. een alarm er bij zal nogal moeilijk worden zeker :)
swat terug on topic.
led matrix afscannen per freq band. dan heb je maar 1 lm3916 nodig. dat spaart een hoop geld.........

Dat ik maar 2 LM3916'en (15 hoog) nodig heb ipv 50 had ik wel al door ondertussen.

De matrix laten afscannen ook, maar dan in 3 stukken. Dan gebruik in 3 decade counters (10 + 10 + 5 = 25), of bestaan er counters die nog verder dan 10 kunnen?

Alleen weet ik niet hoe ik uit die BA3823 elke freq band appart kan halen. Ik hoop dus dat iemand van jullie dit kan vertellen aan mij.

De klok met wel zelf zijn tijd goedzetten, dus ik denk dat hij daarom zei dat het niet gemakkelijk was zonder pic. Hij hoeft ook geen secondes weer te geven! En er hoeft geen alarm op te zitten ook.

Om de "software"implementatie te maken heb je eerst een goede basis nodig, de "hardware" implementatie zal ik veel sneller begrijpen.
En een pcb met veel chips op ziet er leuker uit :) Alhoewel hij niet zichtbaar zal zijn...

Op 8 juni 2005 12:15:47 schreef Soundstorm:
[...]
Nu weet ik niet goed hoe die BA3823LS (denk dat dat de beste kezue is) zijn uitgangen geeft.
Er zijn 2 ingangen op, zijn dat links en rechts, de 'rode draden' van de versterker, of een rode en een zwarte van 1 kanaal?
Wat komt er op de uitgang? Als ik het op het eerste zicht bekijk zie ik dat daar gewoon alles op komt. Moet er daar dan ook een clock op gegeven worden zodat hij elke keer van band wisselt op de uitgang?
En als ik zelf het stereo signaal omzet in mono (ze samenbinden), kan ik dan niet direct 10 banden hebben?

Ik vind ook nergens een formule om de condensators uit te rekenen. Waarom worden er ook voor bepaalde frequenties gepolariseerde condensators gebruikt?

Datasheet: http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/ROHM/BA3823LS.html
10 banden per IC :D

[...]

Idd eenvoudig, soms denken we te ver door :P

Op 8 juni 2005 19:10:22 schreef Henry S.:
[...]
Datasheet: http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/ROHM/BA3823LS.html
10 banden per IC :D

Wat dus 5 banden in stereo zijn :p. Maar ik hoef geen stereo, dus heb ik er al direct 10!

Ik heb even met paint zitten prullen op de datasheet. Ik versta er dus niet veel van (wat zijn die driehoekjes, de NOT-poorten zonder bolletje en soms met 2 uitgangen).

http://studweb.hogent.be/~041109tv/Spectrum/BA3823%20proto.GIF

Is dit de juiste redenering? Denk het niet, maar ik kan maar proberen hé!
Met dan elke keer aan het nummertje een 'bilateral switch' die enabled worden door de counter.

Dit topic bleef me bezig houden. :P

Lang, lang geleden stond een terts analyser beschreven in de Elektuur (80ér jaren). Is er iemand in de gelegenheid om dat uit te zoeken?

De tertsanalyser die jij bedoeld staat beschreven in het Elektuur maart/april/mei nummer van 1984.

En gaat nog door in april (opbouw) en mei (ruisgenerator en multimeetmonitor)

De terts analyser lijkt me in deze tijd niet zo een aanrader, heel veel pricisie componenten nodig voor een goed resultaat, duur en erg groot ontwerp.

De spectrum uitsturingsmeter uit juni 1983 lijkt me voor een knutselproject een beter uitgangspunt. 10 filterbanden rond 4558's, simpele multiplexer met 4066's & 4017 en een discrete 14 segments log schaal met een rij LM339's. :)

Daar hebben we het op CO ook al vaker over gehad volgens mij.

Bedankt voor de info.
Ik kan me nog herrinneren dat het niet een van de kleinste ontwerpen was. :D
@Hugo: Mocht je pdf's hebben... graag!
(3 jaar geleden iig wel: http://www.circuitsonline.net/forum/view/1395/ )

Tevens heb ik wel belang bij het artikel van de spectrum uitsturingsmeter (juni 1983), mocht één van jullie die hebben, anders doe ik navraag bij Elektuur.

Heb deze artikelen destijds (MTS 1985-1989) helaas niet op het kopieerapparaat gelegd. :(

ik heb ze dus wel op pdf.. pas ergens gevonden.. nog geintereseerd? dan zoek ik iemand om ze online te zetten