Op 7 juni 2005 21:25:35 schreef Lucky luke:
alle ground van in en out hangen aan elkaar en aan de massa op de print van de kit.

Massa's altijd gescheiden houden.
Dus L+R in en massa naar de ingangspluggen, en L+R out en massa naar de uitgangspluggen.
In geval van inbouw in een kastje, pluggen geisoleerd monteren.

Wat is een smps voeding?

Hoe lang hang jij nu al rond op dit forum? ;-)
Switched Mode Power Supply, een geschakelde voeding dus.

hoe ontstoor ik de boel? spoel in serie? met diode in sper erover?

Je kunt een LC filter proberen, maar maak eerst die massakwestie+inblikken maar eens in orde.

Op 7 juni 2005 21:39:05 schreef Lucky luke:
het zit op die print aan elkaar en aan de massa van de voedingsspanning, maar hoe moet ik ze van elkaar houden als ze allen aan de massa van de voeding moeten? en hoe regel ik dqat met die print? (waarom alle massa's aan elkaar hangen en aan de massa van de voeding.

Ah, tijd voor wat hogere audiokunde ;-)
Een van de belangrijkste basisregels is om signaalmassa's en voedingsmassa's in gescheiden kringen te laten lopen.
Dat wil zeggen dat ze wel ergens bij elkaar mogen en kunnen komen, maar dat de wederzijdse beinvloeding minimaal is.
Op de print liggen de massa's wel aan elkaar, maar als het goed is ontworpen, dan komt er een aparte massa aansluiting aan de ingang, aan de uitgang en aan de voedingsaansluiting.

Hoe klein de afstanden op de print ook zijn, als het goed is is er van het steraardeprincipe uitgegaan.
Dat houdt dus in dat je niet plompverloren ergens maar een ground aan kunt knopen, ondanks dat alle grounds voor DC gezien aan elkaar liggen.
Bij dit soort kleine ingangssignaaltjes kan er over een stukje printbaan gemakkelijk een spanninkje vallen wat hoog genoeg is om de ingangstrap aan te sturen, of op zijn minst voor storing, brom of vervorming te kunnen zorgen.
Lees ook dit eens door.

is een lc filter een diode + spoel?

Luke toch! Wat is een L, en wat is een C?
L in serie, en C naar massa. Klassieke voedingsafvlakschakeling.

Op 9 juni 2005 14:18:52 schreef Lucky luke:
[...]
dat zit op die print, dat zal wel goed zitten, anders ga ik zeuren bij velleman. maar dat zouden er dan al meer doen, dus...

ok

[...]
zoals het voedingsfilter hier bij de schakelingen? werkt dat ook op 18v? wat moet ik anders doen? gevebn die spoelen geen pieken?

Ringkernspoel in serie met de plus, daarachter een MKT condensator naar de min.

[...]
zit al in de printervoeding dacht ik, maar k kan er nog wel eentje achter gooien...

Als eerste doen.

[...]
wat bedoel je met het verdraaien van de adapter?
het is wel een wat oudere printervoeding. ik heb m opengehad, zit een trafo in, en een wat diodes, weerstandjes, en een dikke elco, wat kleine c'tjes en 1 of 2 spannigsregelaars danwel torren. (niet echt intensief bekeken)

Geen typenummers en waardes afgelezen?
Een bloktrafo heeft een stooiveld, als de adapter dicht bij de versterker ligt wil verdraaien van de adapter wel eens helpen.

[...]
gewoon in een leeg conservenblik? of iet metaaligs?
[...]

kantenklaar blikje, of zelf gemaakt van plaatjes blik.

bedankt! :)

Op 9 juni 2005 17:47:42 schreef Lucky luke:
verek, hele rare dubbelpost (quote zonder reactie)... excuses...

quoten van quotes wordt tricky ;)

Op 7 juni 2005 21:39:05 schreef Lucky luke:
[...]
is een lc filter een diode + spoel?

Het kunnen natuurlijk niet allemaal Evilest Aedolons zijn,
maar L-L, als je na zo'n lange tijd nog steeds de meest elementaire basis niet kent, dan is electronica misschien voor jouw niet de geschikte hobby. Luciferdoosjes verzamelen schijnt ook heel erg leuk te zijn.

Op 8 juni 2005 19:29:02 schreef Henry S.:
-Goed massapunt kiezen voor de voeding, niet bij de ingang dus.
-LC filter nemen.
-Dikke afvlakcondensator nemen.
-Is het een 50 of 100Hz brom, help verdraaien van de adapter.
(heb de laatste 15 jaar geen printeradapter met 50 Hz trafo meer gezien...)
-inblikken

Avatar is aangepast op de server.

Ik zal Lucky Luke eens voor zijn. "Een dikke afvlakcondensator hoe bedoelje? in de hoogte of in de breedte?" :-) :-)
Zeg, een RIAA versterker was dat niet specifiek een voorversterker met een corrigerend netwerk voor platendraaiers? Raar dat L-L dat nu nog maakt.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]