Op 31 juli 2005 23:29:20 schreef Paul Welther:
Kijk even op onze site ben hier reeds vanaf 1981 mee bezig toen nog de "analoge" computers.

mooie reclame voor je site maar staat niets inhoudelijks in over obd

Kostprijs van de elektuurmodule met kabel en verzending naar Belgie: 112€.

Weet iemand welke gegevens je moet wijzigen om de PK's te tunen?

dit gaat niet met de electuur module deze kan allen de standaard obd2 codes lezen en foutcodes reseten
.

en tunen is niet zo simpel als het lijkt.

er zitten meerdere tabellen in b.v. brandstof hoeveelheid en ontsteking

je moet precies weten waar je zit en een goede cheksum hebben

als je niet weet wat je doet: AFBLIJVEN, groot risico dat je auto het voorlopig niet meer doet.

obd codes en gegevens uit lezen is leuk en brengt geen schade toe

Nee inhoudelijk zal je ook niet zo heel veel vinden op site's van de tuners, dat wordt vaak heel moeilijk over gedaan. Het is ook heel veel werk(uren) om de data van een ECU goed te begrijpen en te vertalen naar werkelijke waarden. Zeker als het moderne Turbo motoren zijn of ded common rail diesels.
Ik weet dus wel wat je wel en niet kan wijzigen in de gegevens.

Als je via OBD wilt gaan tunen moet je dus eerst een stukje software en hardware hebben. De hardware valt wel mee stelt niet echt veel voor maar een hoop software leveranciers gebruiken deze tevens als dongle. Dan wordt het lastiger dat na te bouwen ivm wat code in een of andere processor die erop zit. Als je zoekt met google vind je veel leveranciers hiervan en ook wel wat forum's met zelfbouw.
( www.evc.de/ , www.cmdtechnologies.it/ , www.obdiicsu.com/ , www.diy-efi.org/diy_efi/ ) om er een paar te noemen.
De site van Andy Witthaker is goed maar een paar jaar geleden kwam hij erachter dat er geld aan te verdienen was...

Ik gebruik zelf de OBD tester die al eens eerder in elektuur heeft gestaan met de ELM chips, heb ze alle 3 voor FORD,GM en de europese systemen. Alleen de software die elektuur met de laatse aanbeveelt vind ik niet echt werelds die van scantools is sneller en loopt minder snel vast. Op de elektuur site kost de laatste dacht ik iets van 80 euro zonder de stekker.

kan je met dat ding ook die lampjes van smering enzo laten uitgaan want mijn vader doet het onderhoud aan onze auto zelf maar de lampjes kan ie niet terrug uitzetten.

Nee de service indicator werkt via het dashboard, deze schakelingen zijn bedoeld voor de motor ecu. Het is wel mogelijk via de obd stekker het dashboard uit te lezen maar daar is weer andere software voor nodig. Maar als het over een VW gaat dan kun je het ook via de knoppen op het dashboard doen. Bij een BMW moet je een aantal seconden 2 pennen door verbinden op de service stekker.

Op 2 augustus 2005 00:07:20 schreef Paul Welther:
Nee de service indicator werkt via het dashboard, deze schakelingen zijn bedoeld voor de motor ecu. Het is wel mogelijk via de obd stekker het dashboard uit te lezen maar daar is weer andere software voor nodig. Maar als het over een VW gaat dan kun je het ook via de knoppen op het dashboard doen. Bij een BMW moet je een aantal seconden 2 pennen door verbinden op de service stekker.

het is voor een opel en hoeveel kost een apparaatje waarmee dat dan wel gaat??

Bij de meeste opels (en andere merken) gaat het zo, sleutel in contact maar nog uit, dan de Km-teller reset knop indrukken en vasthouden het contact aanzetten na 5 seconden de knop loslaten, dan moet hij gereset zijn.

Op 2 augustus 2005 15:41:11 schreef Paul Welther:
Bij de meeste opels (en andere merken)

Interessant! Hoort BMW daar ook bij?

Nee bij BMW moet je 2 pennen in de service stekker 10sec doorverbinden maar weet ff niet welke uit m'n hoofd.

Dit topic komt niet echt van grond.Ik had gehoopt hier wat kennis op te doen, maar er zijn integendeel zeer veel geinteresseerden, zoals ik en weinig 'weters'. Daarom zal ik iets neerpennen wat ik er zelf al van weet.
De amerikanen zijn in 1988 begonnen met On-Board-Diagnostic om de uitstoot van auto's beter te kunnen controleren (jaja, je moet er Kyoto niet voor ratificeren). In 1995 verscheen al een 2de versie , OBD-2 die later (2000)in Europa verplicht werd op alle auto's.Voor de diesels is dat 2003.VW en Audi waren in 1993 al vertrokken met zo'n systeem, maar alle auto's hebben dezelfde plug, die verplicht binnen de meter van de zitplaats van de chauffeur moet geplaatst zijn.
Wie denkt dat er een uniformiteit is met deze plug heeft het mis. Er worden 5 verschillende protokols gebruikt.
PWM bv wordt gebruikt door de amerikanen en canbus oa in mijn Mitsubishi.

Elektuur stelt in juli een analyser voor die de 5 protokols aankan. Hij kan volgende functies:
1.Reele waarden van dit moment
2.Opgeslegen waarden
3.Foutcodes
4.Wissen foutcodes
5.Gegevens over de regelkring van de lambdasonde
6.Testresultaten
7.Vervolg van 6
8.Variabelen
9.Identificatiecodes
Elektuur geeft vervolgens een waarschuwing voor statische ladingen in auto's, die mi ernstig moeten genomen worden. Auto's zijn de enige ondingen die mij regelmatig 'prikken' geven.

In het volgende deel wordt beschreven hoe een BMW 320 wordt getuned uiteraard met het 'bakkie' dat Elektuur gebouwd heeft. Letterlijk wordt niet gezegd welke instellingen je moet wijzigen om 140pk uit de auto te halen, maar er worden veel links gegeven waar je met je vragen terecht kan. Je kan het artikel downloaden bij Elektuur mits een kleine betaling per telefoon of bij een vriend vragen.... (Ce qui comprends français peut me contacter par courrielle!)

Op 4 augustus 2005 19:10:02 schreef evarist:
Dit topic komt niet echt van grond.Ik had gehoopt hier wat kennis op te doen, maar er zijn integendeel zeer veel geinteresseerden, zoals ik en weinig 'weters'.

Dag Evarist,

Mijn bijdrage zal niet veel technische info opbrengen, maar toch wil ik even een reactie plaatsen:

Het grote probleem is dat dit een "klein" beschermd wereldje is.
Zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt, kan je via het net veel algemene info vinden.
Eénmaal je dieper wil graven zal je steeds dezelfde personen (namen) tegen komen.
Het zijn die gasten die het boeldje in handen hebben.
Op verschillende plaatsen in Belgie (dit zal in Nederland wel hetzelfde zijn) kan je je wagen laten "tunen".
Hou steeds in je achterhoofd dat zij hun info (data, checksum) steeds bij dezelfde "persoon" halen.
Je hebt de vele "verkopers" en daar achter staan de weinige "modifengers" (zoals ik ze graag noem).

Een paar vrienden van mij zijn actief in dit (dure)wereldje. Wat begon met een interesse is nu een obsessie geworden voor die kerels.
Na jaren ploeteren hebben ze de juiste persoon op de juiste plaats weten te overtuigen van hun kennis, en omgekeerd.....En dan zijn ze nog maar een "klein" stapje vooruit gegaan tegen over de anderen....
Het is een wereldje van veel geven (helpen) en weinig krijgen...
Eénmaal het om geld begint te draaien, zijn de geheimen des te groter.

Gr

Het is inderdaad een klein wereldje. Hier in Nederland zijn er zo'n 4 a 5 bedrijven/mensen die zelf ECU's cq software maken/wijzigen voor "tuners". De rest zijn gewoon verkopers ook ik verkoop zo software. Daarnaast zijn er nog een hoop die denken het te weten en kopen "checksums" in en veranderen van alles in de software wat niet terzake doet of onverantwoordt is. Zo kom ik vaak dingen tegen waar bijvoorbeeld verkeerde software versie's inzitten met alle gevolgen van dien. Het abs en antislip regeling werkt bijvoorbeeld niet goed meer. Daarom zul je niet veel vinden op het net. Met concrete vragen wil ik je best helpen maar als ik een compleet verslag van een ECU moet schrijven.....Ik heb die wel maar dat is een PDF van 50Mb!(over 1 type slechts).
En als je een 256X32(!) Exor checksum weet te kraken dan denk ik niet dat je dat gratis op het www gaat zetten?
Hoe erg dit wereldje is wil ik je een voorbeeld geven.
Dit forum gaat met name over Subaru waar een aantal freaks software en hardware hebben gemaakt om Subaru's te flashen, vervolgens is er een engels "tuningsbedrijf" Ecutek die een claim wil leggen op het protocol waar ze zelf ook geen eigenaar van zijn want dat is natuurlijk Subaru er wordt zelfs gedreigd met advocaten etc. te gek voor woorden. Dat Ecutek verkoopt zelf dus ook soft en hardware voor heeeeel veel geld. De man waar elektuur is geweest heeft deze Ecutek software ook en ik twijfel er dan ook zeer aan of dat flashen met de elektuur interface gedaan is!
Ik ken maar 1 programma dat zonder dongle werkt maar dat werkt niet op Diesels.

Lang leve Wolf3D Het Australische motormanagement systeem wat je zelf kunt tunen. Veel leuke gadgeds. Dit is het systeem wat ik uiteindelijk in mijn Bertone X1/9 wil hebben. Als ik hem ooit gerestaureerd heb.

Op 5 augustus 2005 12:09:58 schreef Paul Welther:
Daarnaast zijn er nog een hoop die denken het te weten en kopen "checksums" in en veranderen van alles in de software wat niet terzake doet of onverantwoordt is. Zo kom ik vaak dingen tegen waar bijvoorbeeld verkeerde software versie's inzitten met alle gevolgen van dien.

Idd.....
Zoals in elk beroep kom je hier ook stielbedervers tegen...
Eén ding is zeker, als je praat met kennis van zaken kom je vroeg of laat de juiste mannen tegen die je een kans geven om je te bewijzen....
Als uitzondering in mijn vriendenkring ben ik de enige voor wie een auto gemaakt is om van punt A naar punt B te rijden. De anderen staan er mee op en gaan er mee slapen. Werk is hobby en hobby is werk.....

Op 5 augustus 2005 12:09:58 schreef Paul Welther:
Het is inderdaad een klein wereldje.

Je bevestigt mijn vermoeden. Dat is vaak zo. Ik vermoedde nu al wel dat het tunen niet zoiets was als : Max Power = 110pk te wijzigen in 140pk! Je moet veel parameters wijzigen in het motormanagement. En om dat te kunnen heb je de gegevens nodig van de fabrikant en die geeft die niet zomaar vrij. Dus zoek maar uit en om dat te kunnen moet je een groot meester zijn in electronisch motormanagement. En heeeel veeel tijd hebben.
Ons wereldje hier is wat anders. Als we CO'ers kunnen helpen doen we het. Maar ja, we zullen ook nooit een villa aan de cote d'azur hebben...

Helaas voor mij ook geen Villa....
Ben ook te veel freak...
Om van 110 naar 140 te komen bij een BMW diesel zijn maar 9 datavelden dat valt wel mee.

@Nightwalker
Dat Wolf3d is Aem en het motormanagement van hun is eigenlijk weer DTA. Deze goedkopere systemen werken helaas nog steeds met 8-bits processors (80515 of 68HC11). Deze zijn ook niet zo duur maar wel een 68336 processor met 2Mbflash geheugen en interne datalogger.

De Wolf3D V4 en V4 Plus systemen werken met 16MHz 16Bit processors. Ik weet niet exact welke processors dat zijn en of die dus kunnen concureren met EmeraldM3D. Maar aangezien het nog lang zal duren voor mijn X1/9 weer zal rijden, heb ik dus nog genoeg tijd om tussen de veschillende merken en systemen rond te kijken:-)

Paul, kun jij dan toevallig ook van deze een (nog!) snellere bak maken?

Hyundai Coupe (model2003) 2.7 Liter V6 met 167PK

ontopic:
Dat tune wereldje is niet zo groot omdat er maar een klein percentage autogebruikers zin en geld heeft om z'n dure melkkoe op te voeren. Het wereldje waar geld te halen valt is dus niet groot, heb je eenmaal de magie in handen om te kunnen tunen dan is het in mijn ogen logisch dat je dit niet aan de wilgen gaat hangen.
je maakt je eigen zo een hoop omzet minder.

maarja, voor de mensen zoals wij is het moeilijk om achter de feitjes te komen omtrent het tunen :(

Op 5 augustus 2005 23:41:45 schreef Jeroen Boere:
Het wereldje waar geld te halen valt is dus niet groot, heb je eenmaal de magie in handen om te kunnen tunen dan is het in mijn ogen logisch dat je dit niet aan de wilgen gaat hangen.
je maakt je eigen zo een hoop omzet minder.
(

Ik houd er andere levensfilosofie op na. Ik deel mijn kennis en ervaringen met anderen. Zoals ik al zei zal ik nooit een villa aan de cote d'azur hebben, maar ja dat hoeft niet. Ik heb 25 jaar TV's hersteld in een zelfstandige zaak, en dat heeft mij geen windeieren gelegd, en dat allemaal zonder de klanten te bedriegen.
Maar in mijn gemeente heb ik alleen mar vrienden, en in een villa zou ik die niet hebben.
Sorry, beetje offtopic.
Die tuningkunde zou voor mij niet dienen als broodwinning maar zuiver uit technische interesse. En op CO iets zinnings te kunnen antwoorden.

Zo'n Hyundai kun je niet veel meer uithalen zo'n 10pk wel het oppak gedrag wordt beter, zodat tussen acceleraties beter worden. Echt magie is het niet. Het is meer een kwestie van gevoel, zoals de oude garde goed carburateurs en onstekingen kon afstellen op een vermogensbank moet je dat nu met de PC doen.
Wij hebben het dus nu makkelijker omdat dat veel preciezer kan, vroeger was dat altijd een compromie.
Een direct ingespoten diesel kun je theoretisch blijven opvoeren tot hij letterlijk ploft, dus je moet dat gevoel hebben tot hier en niet verder....
De maximale winsten die soms worden op gegeven kloppen gewoon niet. Bij een atmosferische benzine motor 5-10%. Bij een benzine turbo 20-25% en bij Turbo Diesel ook 20-25%. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Op 6 augustus 2005 00:13:27 schreef evarist:
[...]
Ik heb 25 jaar TV's hersteld in een zelfstandige zaak, en dat heeft mij geen windeieren gelegd, en dat allemaal zonder de klanten te bedriegen.

Off top/
Bedriegen is een gevaarlijk woord.
Veel hangt af van de situatie.
Bijberoep of hoofdberoep.....
Er zijn er met personeel, en er zijn er zonder personeel.
als de kindjes honger krijgen moet er eten gekocht worden.....

Op 6 augustus 2005 00:13:27 schreef evarist:
[...]
Ik houd er andere levensfilosofie op na. Ik deel mijn kennis en ervaringen met anderen. Zoals ik al zei zal ik nooit een villa aan de cote d'azur hebben, maar ja dat hoeft niet.

Dit is ook één van de redenen waarom ik hier rond surf.....maar als ik honger krijg moet er geld verdiend worden.......

Om te eindigen met een gezegde (spreekwoord):
Iedereen is dief in zijn eigen stiel.