Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Helaas voor mij ook geen Villa....
Ben ook te veel freak...
Om van 110 naar 140 te komen bij een BMW diesel zijn maar 9 datavelden dat valt wel mee.
@Nightwalker
Dat Wolf3d is Aem en het motormanagement van hun is eigenlijk weer DTA. Deze goedkopere systemen werken helaas nog steeds met 8-bits processors (80515 of 68HC11). Deze zijn ook niet zo duur maar wel een 68336 processor met 2Mbflash geheugen en interne datalogger.
De Wolf3D V4 en V4 Plus systemen werken met 16MHz 16Bit processors. Ik weet niet exact welke processors dat zijn en of die dus kunnen concureren met EmeraldM3D. Maar aangezien het nog lang zal duren voor mijn X1/9 weer zal rijden, heb ik dus nog genoeg tijd om tussen de veschillende merken en systemen rond te kijken:-)
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Paul, kun jij dan toevallig ook van deze een (nog!) snellere bak maken?
Hyundai Coupe (model2003) 2.7 Liter V6 met 167PK
ontopic:
Dat tune wereldje is niet zo groot omdat er maar een klein percentage autogebruikers zin en geld heeft om z'n dure melkkoe op te voeren. Het wereldje waar geld te halen valt is dus niet groot, heb je eenmaal de magie in handen om te kunnen tunen dan is het in mijn ogen logisch dat je dit niet aan de wilgen gaat hangen.
je maakt je eigen zo een hoop omzet minder.
maarja, voor de mensen zoals wij is het moeilijk om achter de feitjes te komen omtrent het tunen 
Op 5 augustus 2005 23:41:45 schreef Jeroen Boere:
Het wereldje waar geld te halen valt is dus niet groot, heb je eenmaal de magie in handen om te kunnen tunen dan is het in mijn ogen logisch dat je dit niet aan de wilgen gaat hangen.
je maakt je eigen zo een hoop omzet minder.
(
Ik houd er andere levensfilosofie op na. Ik deel mijn kennis en ervaringen met anderen. Zoals ik al zei zal ik nooit een villa aan de cote d'azur hebben, maar ja dat hoeft niet. Ik heb 25 jaar TV's hersteld in een zelfstandige zaak, en dat heeft mij geen windeieren gelegd, en dat allemaal zonder de klanten te bedriegen.
Maar in mijn gemeente heb ik alleen mar vrienden, en in een villa zou ik die niet hebben.
Sorry, beetje offtopic.
Die tuningkunde zou voor mij niet dienen als broodwinning maar zuiver uit technische interesse. En op CO iets zinnings te kunnen antwoorden.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Zo'n Hyundai kun je niet veel meer uithalen zo'n 10pk wel het oppak gedrag wordt beter, zodat tussen acceleraties beter worden. Echt magie is het niet. Het is meer een kwestie van gevoel, zoals de oude garde goed carburateurs en onstekingen kon afstellen op een vermogensbank moet je dat nu met de PC doen.
Wij hebben het dus nu makkelijker omdat dat veel preciezer kan, vroeger was dat altijd een compromie.
Een direct ingespoten diesel kun je theoretisch blijven opvoeren tot hij letterlijk ploft, dus je moet dat gevoel hebben tot hier en niet verder....
De maximale winsten die soms worden op gegeven kloppen gewoon niet. Bij een atmosferische benzine motor 5-10%. Bij een benzine turbo 20-25% en bij Turbo Diesel ook 20-25%. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
tEmPeSt
Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Op 6 augustus 2005 00:13:27 schreef evarist:
[...]
Ik heb 25 jaar TV's hersteld in een zelfstandige zaak, en dat heeft mij geen windeieren gelegd, en dat allemaal zonder de klanten te bedriegen.
Off top/
Bedriegen is een gevaarlijk woord.
Veel hangt af van de situatie.
Bijberoep of hoofdberoep.....
Er zijn er met personeel, en er zijn er zonder personeel.
als de kindjes honger krijgen moet er eten gekocht worden.....
Op 6 augustus 2005 00:13:27 schreef evarist:
[...]
Ik houd er andere levensfilosofie op na. Ik deel mijn kennis en ervaringen met anderen. Zoals ik al zei zal ik nooit een villa aan de cote d'azur hebben, maar ja dat hoeft niet.
Dit is ook één van de redenen waarom ik hier rond surf.....maar als ik honger krijg moet er geld verdiend worden.......
Om te eindigen met een gezegde (spreekwoord):
Iedereen is dief in zijn eigen stiel.