Nog ff over de scansafety:

Misschien is zo'n ding voor ons allemaal wel interessant !! Ik zal dadelijk een topic maken bij sectie Digitaal op CO. Die hebben vast wel een leuke oplossing.

[edit]: http://www.circuitsonline.net/forum/view/29403

[Bericht gewijzigd door Lazeres op ]

Op 31 december 2005 11:04:29 schreef F-rank:
Aansluitschema of een volledig schema?

volledig schema het is voor zelfbouw

ok dan :D
daarmee ben ik genoeg geinformeerd

nou nog een geode pc voeding vinden want na een meting net kom ik er achter dat me AT voeding op de blouwe kabel geen -12 volt maar - 8.5 geeft :(

dus toch is kijken of ATX beter is :)

hmm
ik hoor net dat je je voeding voldoende moet belasten om geode spanningen te krijgen :P

nou is de vraag...
is 0.5 ampere genoeg voor het voeden van me dac en het m6008 set :P

Ja! Van een PC-voeding hoeft alleen de 5volt voldoende belast te worden, de +/- 12volt niet. Normaal is 100mA al genoeg. Je m6008 heeft meer nodig dus het gaat werken..

Heeft iemand nu dan het schema van die zelfbouw safeguard? Anders upload 'm ff voor ons allen!!

hmm dan is ie eigenlijk voldoende belast met me bijde lasers
dus me voeding is defect :(

tja dan maar 13 euro voor een nieuwe voeding :)

ik wil beginnen met laserdiodes
kan iemand me er kort uitleg over geven
hoe aansluiten?
zoals LED?

voor een diode heb je een driver nodig een weerstand is niet voldoende
verder heb je voor een diode ook nog een optiek nodig (de lens)
als je gewoon wilt beginnen met lasers om al dan niet simpele figuren te tekenen raad ik je aan een kant en klare moudle te kopen ;)

Op 31 december 2005 15:53:42 schreef Lazeres:
Ja! Van een PC-voeding hoeft alleen de 5volt voldoende belast te worden, de +/- 12volt niet. Normaal is 100mA al genoeg. Je m6008 heeft meer nodig dus het gaat werken..

Heeft iemand nu dan het schema van die zelfbouw safeguard? Anders upload 'm ff voor ons allen!!

Waarom zo moeilijk ? Simpelweg een symmetrische voeding van +12V / -12V met een 7812 en 7912 werkt prima voor de DAC en M6008 set. Scheelt in ieder geval veel ruimte t.o.v. een PC voeding.

hmm ik neem toch liever een pc voeding
ik heb aardig wat dingen die er in moeten komen en die ook gevoed moeten wordn:

scanners

lasers

4beamswitches

gratingmotortjes

lissajousmotortjes

3gloeidraden op beamswitchaansluitingen om vuurwerk aan te sluiten voor buiten

een led stroboskoop op een beamswitch aansluiting

dus gewoon 13 euro voor een mooie voeding met -12 volt 1 ampere er in :)

de +12 is belangrijker dan de -12

:P
nee als ik iets doe dan graag goed dus ...

Zojuist me setje besteld met voeding :)
(voeding was 25 euro en dan is t iig goed :) )
dus... nou is t w8en geblazen,
ik denk zon 2 a 3 dagen omdat t pakket dwars door duitsland heen moet :P

hee, zouden dac0800, dac0801 en dac 0808 ook in da schema kunnen?

da van dnstdntsndstdnstje dan?

Bedenk wel dat een PC voeding de 0V stevig aan de PE heeft hangen. icm een direct aan de PC gekoppelde DAC en simpele asy verbindingen tussen DAC en galvo's heb je dan al snel een aardlus.

Of en hoe erg het problemen geeft zal van vanalles afhangen, maar handig lijkt het me niet.

Op 2 januari 2006 21:25:49 schreef Aart:
Bedenk wel dat een PC voeding de 0V stevig aan de PE heeft hangen. icm een direct aan de PC gekoppelde DAC en simpele asy verbindingen tussen DAC en galvo's heb je dan al snel een aardlus.

Of en hoe erg het problemen geeft zal van vanalles afhangen, maar handig lijkt het me niet.

Aart kan je dat wat makkelijker uitleggen en wat kan dat voor problemen veroorzaken ?

Ik denk dat hij bedoelde dat de 0v van de PC voeding, gelijk aan de aarde ligt van je stekkerdoos (PE)

maar dat is toch geen probleem ? :S

Als je symmetrische verbindingen gebruikt (als de ILDA standaard doet) en alles juist aansluit niet. :)

Het is het zelfde als met aardlussen en audio, maar eventuele problemen zijn wat lastiger op te lossen omdat de laser stuursignalen tot DC gaan, je kunt geen trafo toepassen.
Op zich is de STN vaak wat lager, hoewel om 12 bits res. te halen de overdracht in audiotermen natuurlijk al behoorlijk goed moet zijn.

Ik ben en blijf van mening dat PC voedingen vooral geschikt zijn voor PC's, en niet zo voor andere (analoge) zaken. Zou er nooit voor kiezen.

HELUP

wie heeft er hier msn en guidos dac met beamswitches en rgb uitgangen (en dan niet een zelfgemaakte)

want ik moet ff de pinouts weten van de rij pinnetjes met de x en y uitgangen.

dus:

X, gnd, gnd, Y, *, *, * ,*

die sterretjes meot ik ff weten

jammer, ik had hem wel...

maar ik zoek nog een dag, verder ben ik eruit: ik ga 2 simpele 10W audioversterkers gebruiken om mijn galvo's aan te sture...

:)

ik heb alles al :)
en ik heb me hele laser opgeruimd :D
4 verschillende kleuren kabels en buizen waar de kabels doorheen gaan en een centrale voeding :P
nu heb ik ook al ruimte voor me m6008 scanners + driverboard en voeding :D

jammer me scanners zijn er nog niet :(

dan word t denk ik morgen :P

zijn gisteren op de post gegaan (woensdag) moet wel tot vrijdag lukken 1 keer door half duitsland :D

verwacht maar alvast heel veel fotos

[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]