Dat ziet er wat gewichts vedeling betreft niet echt uitgebalanceerd uit ...

Daat gaat flink rammelen als je daar toeren mee gaat maken.

Op 22 augustus 2005 20:59:08 schreef Sine:
Dat ziet er wat gewichts vedeling betreft niet echt uitgebalanceerd uit ...

Daat gaat flink rammelen als je daar toeren mee gaat maken.

en het is toch redelijk goed in balans

Op 22 augustus 2005 20:21:55 schreef Arjan Swets:
[...]

kan je ook de frequentie en duty cycle van de spanning over je trafo regelen?

duty cycle wel maar zo is ie optimaal.

en hier nog enkele plaatjes maar je ziet er niet zoveel op:
daarvan onder inhet witte buisje rond het metaal zit mijn secundaire:
http://home.versateladsl.be/henricoenen/co/IMG_0166.JPG
Mijn primaire aan de buitenkant (ingetapet)
http://home.versateladsl.be/henricoenen/co/IMG_0167.JPG
totaal overzicht:
http://home.versateladsl.be/henricoenen/co/IMG_0168.JPG

Op 22 augustus 2005 20:39:37 schreef Jan Bot:
[...]

inprincipe word de duty cycle met de potmeter bediend van de motorregeling.

De frequentie kan je bepalen door C1 te veranderen.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17

kan je wel vertellen dat dat heel nou luistert.... en dat je echt veel meer uit de trafo kan krijgen (en vaak minder warm) als je met de frequentie en de duty cycle rommelt...

bij de klok die ik gemaakt heb kan je de freqentie en duty cycle met de tv-AB regelen...

Op 22 augustus 2005 21:16:40 schreef Stynus:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
totaal overzicht:
[afbeelding]

45 windingen is veel te weinig... je moet echt iets van 100 a 150 windingen hebben....

en die 2,5volt? was dat belast....?
want onbelast moet je veel en veel meer hebben...

Op 22 augustus 2005 21:39:26 schreef Arjan Swets:
[...]

kan je wel vertellen dat dat heel nou luistert.... en dat je echt veel meer uit de trafo kan krijgen (en vaak minder warm) als je met de frequentie en de duty cycle rommelt...

bij de klok die ik gemaakt heb kan je de freqentie en duty cycle met de tv-AB regelen...

idd dat heb ik ook gedaan, er is 1 punt dat het echt het allerbeste doet, zodat ik genoeg volts uit de sundaire kant kan krijgen, en tegelijer tijd dat mijn voeding niet in de stroom begrenzer. Het kan bij mij wel anderhalve ampere schelen

Op 22 augustus 2005 21:44:24 schreef Arjan Swets:
[...]

45 windingen is veel te weinig... je moet echt iets van 100 a 150 windingen hebben....

belast

en is het normaal dat de schakeling 1A trekt als de sec nog niet eens belast is

Op 22 augustus 2005 21:57:10 schreef Stynus:
[...]
belast

en is het normaal dat de schakeling 1A trekt als de sec nog niet eens belast is

waar gaat jou stroom dan heen? dissiperen in de MOSFET of in de spoel?

nee hoor dat is niet normaal. Bij mij trekt de schakeling voor de frequentie op de spoel zo'n 60mA en daar blijft het dan ook bij. Het was bij mij een kwestie van instellen van de duty-cycle en de frequentie. het makkelijkste is een wat kleinere potmeter pakken (in waarde dan) zoals bij mij 10K een pot van 1K voor de fijne instelling.

Ik kan in ieder geval veel merken van de frequentie en de duty cycle.

Op 22 augustus 2005 21:44:24 schreef Arjan Swets:
[...]

waarom is het belangrijk dat er veel windingen moeten zijn? bij mij werkt het perfect met 30 wikkelingen en ik kan er gemakkelijk een fietslampje op aansluiten (6 volt 50mA). en ik heb meer vermogen ook niet nodig want met die scherpe ledjes die maar 5mA trekken zit ik nog lang niet met 7 LEDjes op de 50mA.

Op 22 augustus 2005 22:28:03 schreef Jan Bot:
[...]

waarom is het belangrijk dat er veel windingen moeten zijn? bij mij werkt het perfect met 30 wikkelingen en ik kan er gemakkelijk een fietslampje op aansluiten (6 volt 50mA). en ik heb meer vermogen ook niet nodig want met die scherpe ledjes die maar 5mA trekken zit ik nog lang niet met 7 LEDjes op de 50mA.

Je PIC trekt ook stroom hoor.

[Bericht gewijzigd door jossie op ]

Op 22 augustus 2005 22:28:03 schreef Jan Bot:
[...]

ik dacht dat ledjes minimaal altijd 20mA trokken?

tja... waarom... hoe zat het ook alweer met trafo...
dat denk ik... ik weet nog wel ff uit het blote hoofd dat bij trafo;s

vermogen primair = vermogen secudaire (x rendement (die hier heel slecht is)

verder u1:u2=n1:n2=I2:I1...

dus het vemogen , de stroom, de spanningen hebben allemaal iets met elkaar te maken... als je het zelfde aantal windingen aan beide kanten zou hebben heb je een ook dezelfde spanning aan beide kanten.. (allemaal theorie want je zit met dat slecht rendement)

maar ik denk dat meer windingen beter is om je vermogen naar de andere kant te krijgen.... meer windingen zal je ook wel meer magneetlijnen hebben enz...

hoop dat er iemand hier is die er meer verstand van heeft en er een beter antwoord op kan geven?, misschien zit ik wel helemaal mis, en had ik er net zo goed 10 windingen om kunnen doen.... had me wel een berg werk bespaart.. :-)

moet ik wel zeggen dat mijn klok veel meer leds heeft (18 stuks) en die branden op 50mA behalve de blauwe rand die branden op 20mA

bij mijn eerste proeven had ik ook t weinig vermogen, als ik alles aanzetten (wijzers,ticks,digitale tijd en datum,rand) dan zag je de leds minder fel gaan branden...

maar daar heb ik nu ook geen last meer van.....

maar ik zie het straks wel bij jullie klok... ik weet dat het bij mij echt een tijd , en een spoel of 10 geduurt heeft voor ik hem goed had...

en de beste verbetering was de ijzere bus om de rotor , en daar de spoel omheen, omdat ik eerst geen ijzer in de rotor had. Die rotor was van plastic (met binnenin de magneten van het motortje)

plus alle andere klokken die het goed doen en niet warm worden enzo hebben 100 a 150 windingen van 0.25 a 0.35 mm2 draad.

Op 22 augustus 2005 21:16:40 schreef Stynus:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
totaal overzicht:
[afbeelding]

is dat tussen het witte en zwarte busje je luchtspleet?

ik dacht dat ledjes minimaal altijd 20mA trokken?

dat is ook zo, maar die scherpe blauwe ledjes trekken maar 5mA

dan zou dat wel eem erge grote spleet zijn:P

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op ]

Op 23 augustus 2005 10:54:00 schreef Jan Bot:
[...]

dat is ook zo, maar die scherpe blauwe ledjes trekken maar 5mA

Tja en ik heb 16 LEDs op 50 mA en 2 van 20 mA

das dus samen 840mA en dan de Pic zelf nog...

dus das best flink....

Led's vam 50mA? 10mm ofzo?

Op 23 augustus 2005 00:08:52 schreef Arjan Swets:
[...]

Nee dat zwarte busje staat erop om mijn proppeler te monteren

de luchtspleet is vanonder tusen het witte buisje en dat metaal en daar is ongeveer 0.5mm tussen.

edit:
een tekeningetje:
http://img393.imageshack.us/img393/1210/prop5ok.png
groen = plastic
bruin = spoelen
grijs = aluminium
zwart = staal

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]

Op 23 augustus 2005 11:06:01 schreef jossie14:
Led's vam 50mA? 10mm ofzo?

nee gewoon 20mA, maar omdat ze toch maar heel kort branden stuur ik er 50mA door... dan branden ze Feller waardoor je klok beter zichtbaar is...

behalve de 2 leds die de rand tekenen want die branden contineu, en die zouden dus kapot gaan op 50mA..

@Stynus... oo oke, dacht als het zo breed is gaat het nooit goed werken... Hoe kleiner de luchtspleet hoe beter...

wow een ampere kan ik er lang niet uit trekken:O mja meer heb ik niet echt nodig ook:)

Maargoed zal die PIC veel trekken dan? een paar pull-up of pull-down weerstanden zal ook niet meer dan een paar mA zijn

WOW, ik loop behoorlijk achter hiero...

Op 22 augustus 2005 16:20:07 schreef Stynus:
[...]
met een paar schuifregisters zou je een frequentiedeler kunnen maken.
vb:
[[url=http://img282.imageshack.us/img282/9287/frequencydividerwith74901jv.th.gif]afbeelding][/URL]

hmm. snap het nog niet helemaal dat schema, maar ik begrijo dat als ik er gewoon een deler achter hang (bijvoorbeeld gewoon een tweedeler (met flipflops dacht ik dat dat kon?) en dan meet ik met me DMM 12,5lhz dan is het goed?

ok, dan is dat probleem uit de wereld. nu je schema nog snappen en zo'n schuifregister kopen (of een paar flipflops als dat kan?)

hmmm. en draad voor mn fantravo trafo...

dit word een leuk, en uitgebreid project...

bij die 2 schema's bij word bij het xtal 2 ctjes gebruikt van 30pF. mag dit ook 27 pF zijn of kom ik dan in de knoei? en mag die regelbare c ook 4-40-pF zijn? of kom ik dan in de knoei?

Op 24 augustus 2005 17:17:16 schreef Pieterjan Vyncke:
Lijkt mij allemaal geen probleem.

zowel de ctjes als de delers niet?

mooi... dan ga ik eens afwachten of iemand je niet terugfluit. en ondertussen nog even verder aan die stappenteller (nee, kost niet zo veel tijd als jullie denken maar de scholen zijn weer begonnen :()
en ff wat lezen over delers (ik dacht dat je met flip flops een deler kon maken)

Edit: ik heb gevonden:
1)dat je met flipflops een deler kan maken
2)dat je met een flipflop door 2 deelt
3)hoe ik een flipflop kan bouwen met wat torren en ander spul
4)dat er in een 4040 flipflops zitten.

ik bouw zelf wel een flipflop indien nodig. denken jullie dat een flipflop geschikt is voor dit?

[mischien offtopic]
had je nu ook nog verschillende soorten flipflops?
geen idee welke soort ik nu een schema van heb...
[/mischien oftopic]

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Op 23 augustus 2005 11:07:03 schreef Stynus:
[...]
Nee dat zwarte busje staat erop om mijn proppeler te monteren

de luchtspleet is vanonder tusen het witte buisje en dat metaal en daar is ongeveer 0.5mm tussen.

edit:
een tekeningetje:
[afbeelding]
groen = plastic
bruin = spoelen
grijs = aluminium
zwart = staal

Is zo die secondaire spoel niet omgeven door kortegesloten windingen, namelijk die stukken aluminium ?
Als dat echt ononderbroken ringen zijn verwacht ik niet dat je veel vermogen overhoudt.

Op 24 augustus 2005 17:26:47 schreef Lucky luke:
[...]
zowel de ctjes als de delers niet?

mooi... dan ga ik eens afwachten of iemand je niet terugfluit. en ondertussen nog even verder aan die stappenteller (nee, kost niet zo veel tijd als jullie denken maar de scholen zijn weer begonnen :()
en ff wat lezen over delers (ik dacht dat je met flip flops een deler kon maken)

Edit: ik heb gevonden:
1)dat je met flipflops een deler kan maken
2)dat je met een flipflop door 2 deelt
3)hoe ik een flipflop kan bouwen met wat torren en ander spul
4)dat er in een 4040 flipflops zitten.

ik bouw zelf wel een flipflop indien nodig. denken jullie dat een flipflop geschikt is voor dit?

[mischien offtopic]
had je nu ook nog verschillende soorten flipflops?
geen idee welke soort ik nu een schema van heb...
[/mischien oftopic]

Ik had het enkel over de C-tjes, delers heb'k geen idee van ;-)