Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
jullie zullen wel denken: heeft die lucky luke het niet al druk genoeg met zijn plintmod (is overigens min of meer af,moet nog ff de boel netjes afwerken eigenlijk), stappenteleler (wacht nog op de NE555 IA) en RCD programmer?
het antwoord is ja, maar toch, ik kwam eens een proppeler clock tegen op internet, en ik dacht: dat ga ik bouwen! (ik kom altijd overal te laat, zodoende)
nou kan ik nergens klokken vinden met schema's en/of de code voor de pic.
mischien is er iemand anders hier, die toevallig zelf zo'n clock heeft staan, of hierdoor op het idee komt er een te bouwen, die mij wil helpen met code een schema's?
ik heb al het een en ander gevonden over draadloze energie overdracht, en denk dit te doen met een pc fan (zal nog wel even de link op zoeken waar ik zag hoe hier dus, aleen wil ik de puls door de primaire spoel met een ne555 doen(of 2 torren, wat weerstanden en 2 c's) (pic vind ik een beetje zonde voor dit))
ik wil de clock om de 10 minuten op laten spinnen en tijd en datum laten tonen, en 's nachts uitzeten om 's ochtends wakker te worden doordat ie weer opspint.
verder wil ik 'm ook enkele teksten laten tonen en eigenlijk het liefst zonder een pc nodig te hebben om de tekst te wijzigen.
om het geheel af te maken wil ik die teksten ook nog op een vooraf in te geven tijd laten tonen... (7:00 opstaan! enzo)
ik heb wel al een clock gevonden die tekst en datum, en tijd kon weergeven, maar daarvan geen code op de site waar ie staat (ben de link aan het zoeken) en ook geen schema.
ik heb wel ergens een schema gevonden maar die werkt niet met een pc fanmotor... en die heeft weer een ingewikkeld circuit om de motor aan te sturen...
ik zal alle links waar ik heb gezocht even posten (op de juiste plek in deze post) en dan hoop ik dat er als dit topic een pagina of 4 lang is, ik in elk geval die draadloze energoie-overdracht goed heb...
dit lijkt mij wel een leuke klok:http://www.arjan-swets.com/tekst_hobby_propklok_inleiding_N.html
maar hier staat dus alles over dat ding:
http://www.arjan-swets.com/tekst_hobby_robot_elec_N.html (en dan die propeller klok ergens halverwege de pagina) maar een heleboel onderdelen ervan zijn niet klikbaar...
ook op de zite met het eigenlijke idee voor de klok (Henk Sourbry (schrijf ik het goed?) kan ik geen schema, code of whatevver vinden...
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Op 13 augustus 2005 15:57:15 schreef Lucky luke:
Nou kan ik nergens klokken vinden met schema's en/of de code voor de pic.
http://www.panoramix.demon.nl/pics/bart.gif
http://www.circuitsonline.net/forum/view/7664/1
hoi lucky luke,
ik ben ook bezig met een propellor clock. Het deel van de ventilator is me al gelukt ik heb een draadloze stroom overdracht. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.
je moet eerst eigenlijk een ventilator zoeken met een bijpassende pijp en een ruimte tussen het midden van de ventilator en de pijp ongeveer 5mm. Ik heb toen dubbelzijdig tape gepakt en het erom gebonden tot dat er niet meer dan 1mm tussen de pijp en het dubbelzijdig tape zat. toen erom gewikkeld met 4mm draad, en 30 wikkelingen om het dubbelzeidigtape gelegd (daarvoor heb je ongveer 5 meter voor nodig)
dit zelfde doe je ook om de pijp, en klaar ben je. Ik heb een SG3524 gebruikt om een blokgolf van 25KHz erin te proppen.
moet je nog foto's?
MvG Jan Bot
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 14 augustus 2005 17:25:38 schreef Jan Bot:
hoi lucky luke,ik ben ook bezig met een propellor clock. Het deel van de ventilator is me al gelukt ik heb een draadloze stroom overdracht. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.
je moet eerst eigenlijk een ventilator zoeken met een bijpassende pijp en een ruimte tussen het midden van de ventilator en de pijp ongeveer 5mm. Ik heb toen dubbelzijdig tape gepakt en het erom gebonden tot dat er niet meer dan 1mm tussen de pijp en het dubbelzijdig tape zat. toen erom gewikkeld met 4mm draad, en 30 wikkelingen om het dubbelzeidigtape gelegd (daarvoor heb je ongveer 5 meter voor nodig)
dit zelfde doe je ook om de pijp, en klaar ben je. Ik heb een SG3524 gebruikt om een blokgolf van 25KHz erin te proppen.
moet je nog foto's?
MvG Jan Bot
dan ga ik eens een geschikt stuk pijp zoeken.
foto's genoeg over dit op internet gezien om het voor me te kunnen zien.
als die draadloze energie overdracht lukt, ga ik doorexpirimenteren. eerst mn progger maar eens aan de praat slingeren...
hallo,
Ja, maar jij hebt heel dun draad. en dat is juist het probleem. Die draden worden natuurlijk warm.
Als je door een draadje van 0.2mm 8 ledjes van 20mA wil persen dan worden ze warm.
straal x straal x pie
0.1 x 0.1 x 3.14 = 0.0314
Als ik 4A per mm2 neem is dat 126mA en 8 ledjes is samen 160mA. Natuurlijk knipperen ze niet allemaal tegelijk aan, maar als er van deze pieken kunnen zijn, dan smelt de boel natuurlijk wel.
Ik heb daar van te voren al rekening mee gehouden. En ik heb 0.4mm draad gepakt en dat is genoeg voor 500mA en dat is dik genoeg voor 8 ledjes. Ik heb ook nog even lopen spelen met het aantal wikkelingen en voor mij is 30 wikkelingen secundair en 25 primair meer dan voldoende, wel jammer dat als ik een pittige belasting heb dat de spanning wel inzakt, maar daarvoor heb ik een buck-boost converter van maxim:)
edit: trouwens, door uw mooie 3D foto's kan ik opmaken dat u wat dunner draad gebruikt anders was de boel niet zo dik als lucky luke:)
Op 16 augustus 2005 11:14:45 schreef Lucky luke:
dus die dikke secundaire is goed? en dan een primare van 0,6mm? of 0,8mm?Want dit draad heb ik niet meer. ik weet ook niet hoe dik het was...
het zijn iets meer als 30 wikkelingen (zegmaar 35)
hij is alleen niet perfect rond en ook niet echt erg netjes gewikkeld...
jep secundair zit wel goed... alleen ga je om dat papier primair wikkelen?
je hebt aan 0.6 ook wel genoeg. ik zou dan primair iets mider nemen want dan kom je secundair met je spanning iets hoger uit. dus neem primair iets van 25 wikkelingen (zegmaar 30:P:P)
Op 16 augustus 2005 11:23:25 schreef Lucky luke:
[...]
okidoki. dan wacht ik toto electronica-onderdelen weer print heeft, en dan bestel ik gelijk dat draad mee (moet ook gaatjesboard hebben vandaar)
ennehh hoe doe je dat met de 20khz blokolf? zoals arjan swets als zei dat het niet zo'n mooie oplossing is met een NE555. Ik zou gaan net zoals mij voor een SG3525.
zoals deze dus, alleen dan natuurlijk niet de mosfets en trafo enzo, maar alleen het ic. D3 hoeft eigenlijk ook niet perse, en remote moet aan de + hangen.
je moet even kijken hoeveel je fan trekt, maar deze SG kan iets van 300mA leveren ofzo... ik weet het niet zeker, want als de fan minder trekt dan hoef je hier geen mosfet achter te zetten.
Deze schakeling geeft wel 50KHz af maar dat is wel aan te passen, ff in de datasheet kijken.
http://sound.westhost.com/p89-f9.gif
maar je moet het zelf weten hoor:)
mvg Jan Bot
P.S. weet iemand eigenlijk of ik de motorregeling van deze site op de fan kan zetten? want die maakt ook een blokgolf en gaat dat de trafo niet beïnvloeden?
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 16 augustus 2005 12:00:47 schreef Lucky luke:
ik denk dat ik het maar ga doen zoals op die site. dus de pic voor de blokgolf laten zorgen.edit: je moet ook nog zien of je een afstandsbediening had met het juiste protocol. zou een "universele" AB voldoen?
en het xtal op 20mhz krijgen om de clok gelijk te laten lopen, hoe doe ik dat? het frequentie meten van mn multimeter gaat maar tot 20 khz...
er zat wel een testpunt wat 25khz moets zijn, als dat 25 khz is, is het xtal dan exact 20mhz?
(en hoe meet ik dan die 25khz?)
een gewone standaard RC5 afstandbedining .... in de source kan je zelf de toetsen kiezen...
Arjan Swets
Op 16 augustus 2005 10:56:44 schreef Jan Bot:
hallo,Ja, maar jij hebt heel dun draad. en dat is juist het probleem. Die draden worden natuurlijk warm.
Als je door een draadje van 0.2mm 8 ledjes van 20mA wil persen dan worden ze warm.
straal x straal x pie
0.1 x 0.1 x 3.14 = 0.0314Als ik 4A per mm2 neem is dat 126mA en 8 ledjes is samen 160mA. Natuurlijk knipperen ze niet allemaal tegelijk aan, maar als er van deze pieken kunnen zijn, dan smelt de boel natuurlijk wel.
Ik heb daar van te voren al rekening mee gehouden. En ik heb 0.4mm draad gepakt en dat is genoeg voor 500mA en dat is dik genoeg voor 8 ledjes. Ik heb ook nog even lopen spelen met het aantal wikkelingen en voor mij is 30 wikkelingen secundair en 25 primair meer dan voldoende, wel jammer dat als ik een pittige belasting heb dat de spanning wel inzakt, maar daarvoor heb ik een buck-boost converter van maxim:)
edit: trouwens, door uw mooie 3D foto's kan ik opmaken dat u wat dunner draad gebruikt anders was de boel niet zo dik als lucky luke:)
ik heb allerlei draad geprobeerd... van 0,2 0,25 0,35 en 0,5....
maar het ging pas echt goed toen ik eenmaal ijzer in me rotor had.... en ik heb da 100 en 125 wikkelingen... en de frequentie weet ik niet... omdat ik die kan regelen via de afstandbediening...
Op 22 augustus 2005 15:01:35 schreef Stynus:
Ik heb juist mijn rotatietransformator getes en de primaire wordt heel warmen er komt een 2.5V Rms uit (heb nog niet getest hoeveel precies). Als aansturing heb ik de moterregeling van hier op de site zonder de vrijloopdiode.
Een plaatje van de uitgansspanning (20V/div):
[afbeelding]
hmm dat is wel jammer idd... hoeveel wikkelingen heb je en wat voor belasting?
enneh lucky luke, zonder scoop is het moeilijk op precies uit te komen op 20mhz hoor:P
XiniX
Ik hoef niet van alles het beste te hebben. Ik weet van alles het beste te maken!
Op 22 augustus 2005 15:11:33 schreef Lucky luke:
ik heb mijn trafo weer helemaal afgewikkeld want hij was niet rond. ik moet nieuw draad hebben, maar dat bestel ik als elektronica-onderdelen.nl ook weer printplaat heeft en dat is er nu nog ni
Ik denk dat je bij je nieuwe wikkelpoging best wat dunner draad voor de secondaire spoel kunt gebruiken. Ik heb zelf 0.3mm gebruikt en dat lijkt tot op heden voldoende te zijn. Scheelt ook weer massa op het draaiende gedeelte! Probeer ook wat strakker te wikkelen. Dat komt het rendement alleen maar ten goede!
ik wil eigenlijk nog wel weten hoe ik dat xtal van de propeller op exact 20mhz krijg... mijn DMM meet maar tot 20khz...
en dat testpunt, als je daar 25khz hebt, is het xtal dan 20mhz? want dan is het gewoon ff zoeken naar iets dat tot iets van 30khz kan meten... (scoop?, heb ik ook niet...)
Ik heb zelf de code nog niet goed bestudeerd, maar ik vermoed dat Henk de oscillator frequentie van 20MHz met een factor 800 afdeelt en het resultaat stuurt naar pen-2 van de PIC. Hier staat dan een blokgolf van 25KHZ die je kunt meten met een frequentieteller of een scoop.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 22 augustus 2005 16:05:51 schreef Lucky luke:
[...]dus als ik die 20mhz door iets groters deel, en uitreken hoe veel er uitkomt, dan zou ik dat ik kunnen meten met mijn DMM (die tot 20khz kan meten)?
nou nog ff dat stuk code vinden... dat lijkt me lastig daar ben ik niet zo goed in...
met een paar schuifregisters zou je een frequentiedeler kunnen maken.
vb:
[Bericht gewijzigd door Stynus op ]
Arjan Swets
Op 22 augustus 2005 15:11:33 schreef Lucky luke:
ik wil eigenlijk nog wel weten hoe ik dat xtal van de propeller op exact 20mhz krijg... mijn DMM meet maar tot 20khz...
en dat testpunt, als je daar 25khz hebt, is het xtal dan 20mhz? want dan is het gewoon ff zoeken naar iets dat tot iets van 30khz kan meten... (scoop?, heb ik ook niet...)
als je op dat punt 25 khz heb loopt die op tijd.... en anders moet je straks gewoon de klok een poosje laten draaien, en dan kan je um altijd bij regelen naar een paar dagen...
Op 24 augustus 2005 17:26:47 schreef Lucky luke:
[...]
zowel de ctjes als de delers niet?mooi... dan ga ik eens afwachten of iemand je niet terugfluit. en ondertussen nog even verder aan die stappenteller (nee, kost niet zo veel tijd als jullie denken maar de scholen zijn weer begonnen
)
en ff wat lezen over delers (ik dacht dat je met flip flops een deler kon maken)Edit: ik heb gevonden:
1)dat je met flipflops een deler kan maken
2)dat je met een flipflop door 2 deelt
3)hoe ik een flipflop kan bouwen met wat torren en ander spul
4)dat er in een 4040 flipflops zitten.ik bouw zelf wel een flipflop indien nodig. denken jullie dat een flipflop geschikt is voor dit?
[mischien offtopic]
had je nu ook nog verschillende soorten flipflops?
geen idee welke soort ik nu een schema van heb...
[/mischien oftopic]
Ik had het enkel over de C-tjes, delers heb'k geen idee van 
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 24 augustus 2005 18:12:39 schreef Lucky luke:
[...]
[offtopic]laat dan ook geen vier tanden trekken! je gezicht zwelt ervan op en t doet nog pijn ook. en je moet er ook nog es voor betalen.
neem een koud kompres en een paracetamoletje(tegen de pijn), en eventueel arnicaforce D6(tegen die blauwe/gele plek en het zwellen, en het geneest over het algemeen sneller)
arnicaforce is een homeopathisch geneesmidel, de werking hiervan is nooit wetenschappelijk vastgesteld(maar ik ben ik altijd sneller van een blauwe/gele plek af met dan zonder, en dat is geen inbeelding voor we het daar over gaan hebben!)
[/offtopic]
wou ze ook niet laten trekken maar 2 groeide mijn keel in en de andere twee vanonder mijn kin uit.ik heb pijnstillers enzo meegekregen maar toch bedankt:-).
een vijl/ijzerzaagje doet wonderen (niet voor die tanden maar voor die ringen alu, om ze te onderbreken)
dan is het niet mooi rond.
hmm.. in crock phys krijg ik een flip flop maar niet als deler... wel als astabiele multvib... (kan dat?)
gebruik dan een 4017 of iets dergelijks.
[Bericht gewijzigd door Stynus op ]
Op 2 september 2005 22:35:03 schreef Lucky luke:
ik vraag het maar opnieuw: is het erg als ik maar 38 wikkelingen en geen metaal secundair heb? of zou ik door mogen wikkelen en de wikkelingen dan aan elkaar zetten (in serie (of is paralel beter?))?
Nou ja, Het is even proberen denk ik. Geen metaal kan denk ik wel. Ik hem hem bij mij een tijdje aan laten staan maar hij word absoluut niet warm.
Maar hoeveel heb je primair? Als je primair ook 38 hebt dan is dat misschien wel iets te kort, want je spanning zakt dan denk ik te veel in bij een wat grotere belasting.
Zelf had ik eerst 25 om 25 en er kwam te weinig spanning secundair uit. Toen heb ik er wat wikkelingen secundair bijgelegd en nu zit ik wel op een voldoende spanning. Onbelast zelfs op 85 volt!!!
Als je nu eens uittest of het werkt en meet of je genoeg spanning hebt, dan kan je er eventueel misschien nog primair wat afhalen. want dan kom je ook op een hogere spanning uit.
Op 9 september 2005 19:27:50 schreef Lucky luke:
ik heb de meeste van de onderdelen voor mijn klok, alleen die condensatortjes bij de xtallen doen erg raar.als de temperatuur stijgd dalen ze in waarde!
altans, een 100nf condensator van hetzefe type (ceramic disk, de bruine dingetjes dus, doen me altijd aan linzen denken...) daalde bij 30 graden ongeveer tot ongeveer 82nf ....
en ik had 82k besteld ipv 82 ohm... voor de leds...
en ik kon geen 1000uF/45v vinden, dus ik neem 2x 2200uF/35v in serie, met 2x82k in serie paralel ermee om de spanning over bijden te verdelen.(moest toch zo?)(sorry dat ik het zo vaag zeg, zal ff met ascii gaan knoeien)
dat over die condensator kan wel degelijk. Als je condensators hebt met een zwart bovenkantje dus een zwart topje, dan zijn ze niet temperatuurgevoelig
Op 15 september 2005 18:36:06 schreef Lucky luke:
ik heb nog een vraagje: voor de klok is de mic2914a nodig.(of een compitabelle variant) ik heb de mic19502bt. is deze (pin- en -anders) -compitable?
Hoi,
Ik ben zelf begonen met schrijven van software. Alleen gebruik ik denk ik nog wel dezelfde schema + software voor de base.
@lucky luke:
kijk maar in de datasheet:
http://www.national.com/ds/LM/LM2941.pdf van de MIC2914 (is het zelfde als de LM2914)
de MIC19502BT kan ik zo snel even niet vinden.
Je hoeft natuurlijk niet perse die te gebruiken. In dat schema is het zo dat je de motor alleen aan en uit kan zetten. Dat is ook makkelijk te realiseren met een LM317 en een torretje.
en eh lucky luke? Heb je nog een foto van je trafo? ik wil dat wel graag zien:D
XiniX
Ik hoef niet van alles het beste te hebben. Ik weet van alles het beste te maken!
Op 15 september 2005 18:36:06 schreef Lucky luke:
ik heb nog een vraagje: voor de klok is de mic2914a nodig.(of een compitabelle variant) ik heb de mic19502bt. is deze (pin- en -anders) -compitable?
Ik heb even voor je gezocht maar kan niks vinden over de MIC19502BT. Zou het kunnen zijn dat je een kleine "typo" hebt gemaakt en bedoel je misschien de MIC29502BT??
Daar heb ik namelijk wel de datasheet van gevonden.
Je kunt hem hier downloaden.
Het zijn allebei low-dropout voltage regulators en de MIC29502BT kan zelfs nog wat meer stroom leveren.
Ik heb verder niet naar de details gekeken maar hij lijkt zo op het eerste gezicht wel degelijk bruikbaar als alternatief. Hij is echter niet pin-compatible! Houd daar dus rekening mee als je een print aan het ontwerpen bent.
Lucky Luke
Op 15 september 2005 18:54:00 schreef Jan Bot:
[...]Hoi,
Ik ben zelf begonen met schrijven van software. Alleen gebruik ik denk ik nog wel dezelfde schema + software voor de base.
@lucky luke:
kijk maar in de datasheet:
http://www.national.com/ds/LM/LM2941.pdf van de MIC2914 (is het zelfde als de LM2914)
de MIC19502BT kan ik zo snel even niet vinden.
Je hoeft natuurlijk niet perse die te gebruiken. In dat schema is het zo dat je de motor alleen aan en uit kan zetten. Dat is ook makkelijk te realiseren met een LM317 en een torretje.
en eh lucky luke? Heb je nog een foto van je trafo? ik wil dat wel graag zien:D
nouja, dan ga ik het gewoon proberen met die regulator.
nee, ik heb geen foto van mijn trafo, ik wil er wel eentje maken. als je mee een sony memmorystick opstuurt want de mijne is op mysterieuze wijze verdwenen...
XiniX
Op 23 september 2005 20:20:13 schreef Lucky luke:
bouwen we nog?
Jazeker wel!!
Het gaat alleen wat minders snel als ik zou willen. Dit heeft alles te maken met diverse andere activiteiten en verplichtingen. Dat zal jullie toch ook bekend voorkomen, of niet soms?
Goed nieuws voor diegenen onder ons die nog bezig zijn met het wikkelen van de draaitrafo. Ik heb de energie overdracht flink op weten te krikken door een condensator parallel aan de primaire spoel te schakelen. Op deze manier ontstaat er een soort resonantiekring.
Eerst een plaatje van de draaitrafo:
Scopebeeld van de secondaire uitgangsspanning zonder condensator. 2V/div
En nu met condensator van 100nF. 2V/div
De secondaire spoel was belast met een 6V 500ma lampje die op volle sterkte brandde! Met parallel condensator heb ik dus nog een spanning van 13V top-top. Ik weet dat er formules zijn om de resonantie frequentie en Q-factor te bereken. Ik heb echter de waarde van de condensator proefondervindelijk bepaald.
Arjan Swets
Op 24 september 2005 13:40:29 schreef Lucky luke:
ga ik ook proberen met die condensator.ik ben net ff naar de e-boer geweest, en heb nu alle onderdelen (op 1 na, en volgens mij 1 verkeerd onderdeel)...
de electroboer heeft mij een tsop 1740 gegeven ipv een tsop1836...
ik dacht dat de laatste 2 cijfers de frequentie was?
verder heb ik de irled/indexled en ontvanger (bp103-3)
en een buz11 ipv een buz10
voor deze 4 onderdelen was ik 9,23 armer.
(is dat een normale prijs?)
dan ben ik nog opzoek naar een sfh506. de e-boer had het over een filtertje, op het schema van de klok echter staat: IR-reciver.en wat is er compitable met de sfh506? want de e-boer had m niet. (allebij niet...)
wat doet dat ding eigenlijk?
en hoe duur zijn ze ongeveer?
Ik denk dat die Tsop 1740 het ook wel doet...
en een sfh506 is hetzelfde als de Tsop... alleen een kleinere mooiere behuizing. voor de index led/ ontvanger zo'n kant en klaar lichsluisding door de midden gezaagd... en die werkt prima..
Op 26 september 2005 17:57:30 schreef Lucky luke:
[...]
en de e-boer laat mij 2,20 (of was t 2,50?) betalen voor de tsop 1840 (!)hmm, eens een webshop zoeken die ze heeft...
[...]
dan heb ik tenminste nog wat aan dat dure ding...
[...]
en goedkoper dus...
[...]
daar heb ik een losse irled (ook ergens tegen de E1 a 2...) en een ir-tor...
voti heeft TSOP's
Op 1 oktober 2005 20:07:01 schreef Lucky luke:
ik bedoelde een pc fan, maar ik vermoed dat Jan Bot een motortje bedoelde.
[OT]
gefeliciteerd met de 200ste post in mijn toppic
[/ot]
moet dat met die kleuren? het is geen kermis.
Ik bedoelde beide.
Op 13 november 2005 21:05:53 schreef Lucky luke:
heb de trafo getest en hij werkt.zij het dat er aleen een ledje kan branden op de secundaire, geen gewoon lampje.
ik heb de irfz44 gebruikt ipv de buz11, want van de buz11 had ik geen datasheet dus wist niet waar gate, soorce en drain zaten.
ik vrees dat mijn primaire te wienig wikkelingen heeft...
heb primair 35 wikkelingen (oid) (draaddikte pak hem beet 1mm)
secundaar 120 (oid) (draaddikte onbekend, maar veel dunner)
heb je al eens geknoeid met de frequentie, en de duty cycle?
datasheet zoeken is toch niet zo moeilijk?
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=BUZ11+datasheet&meta=
en de eerste de beste...
en er komt een 2.5V Rms uit (heb nog niet getest hoeveel precies). Als aansturing heb ik de moterregeling van hier op de site zonder de vrijloopdiode.