als ik het progamma download krijg ik alleen maar een foto van een 160 mtr. antenne met spoel.....
Dit topic is gesloten
als ik het progamma download krijg ik alleen maar een foto van een 160 mtr. antenne met spoel.....
@ Barres, nou kijk eens aan weer iemand blij gemaakt.
Vincent ik zet hem op de mail.
edit, maar de link staat onder aan de pagina:
http://www.teletronik.de/amafunk/kurzwelle/endgespeiste_antenne.zip
[Bericht gewijzigd door ORN op woensdag 24 augustus 2005 19:23:58
als het goed is heb je boven de foto 3 keuze mogelijkheden
strahler dateneingabe - info en beenden
Ow haha begreep Westcoast verkeerd, ja Barres das duidelijk. Wakker vandaag!
[edit] En als ik het goed zie, kun dit ook voor een korte vertikale antenne gebruiken. Wel een dikke spoel maken met dik draad, maar toch .. Misschien eens proberen.
[Bericht gewijzigd door ORN op woensdag 24 augustus 2005 19:27:58
hij doet het al john , moest even de computer opnieuw starten , geinig progamma , bedankt john
Zo ben ook weer even aan het rotzooien geweest.
Heb mezelf getrakteerd op een nieuwe multi meter en een nieuwe soldeerbout.
Ook op een paar optaters van het mg gevalletje trouwens
Maar goed de zender is wel aardig stabiel.
Alleen zodra ik een input op de audio trafo hang begint er iets te ocileren en dat krijg je er heel moeilijk weer uit met bijdraaien.
Na wat gekloot kreeg ik het toch klaar.
Alleen klinkt het bagger net of het gigantisch overgemoduleert is.
Zelfs met minimale audio input blijft het bagger....
Audio trafo? of wat anders?
Owh ja voor degene die zij dat ik wel niet gek zou zijn........
Nou de gelijkrichtbrug was dus wel stuk nieuwe gemonteerd en hij doet het prima trafo wordt weliswaar handwarm maar das niet erg.
Aanschouw mijn bak en braad werk:
Ghhehehehe ik had de laatste foto's beter ff kunnen draaien zie ik.....
Nou sparks ziet er wel leuk uit, probleem met d evoeding opgelost? heb je hem ook op een andere freq. geprobeerd? En ik weet niet op wat voor radio je luisterd, maar misschien op een harmonische uitluisteren? Is wel verstandig bij dit soort zenders. Fotos'zien er goed uit, ik had mijn hoofd toch al scheef dus voor mij staan ze goed zo!
[edit] Ik weet het schema zo niet meer, maar misschien een hf smoorspoel in de anode, of een andere? zie hem zo niet zitten.
Toch nog een kleine opmerking: Die spoel zit wel dicht op het frame lijkt wel. Meestal wordt er enkele cm. ruimte tussne gehouden, of de spoel boven op het frame, eventulle vertikaal.
[Bericht gewijzigd door ORN op woensdag 24 augustus 2005 19:41:23
het minimale frequentie bereik van de zender is tevens het maximale wat mijn autoradio kan ontvangen....
De rest van de zender valt warschijnlijk op frequenties waar ze er niet van gedient zijn...
Moet dus een nieuwe spoel maken.
Ik had de zender in de berging met een meter of 5 draad eraan.
En dan gewoon met een andere radio vanaf de fm band een muziekje erop gezet 538 op de middengolf dus
Eerst met een hoop brom maar na wat frutselen met de draadjes en een paar ceetjes was de brom weg.
Alleen die modulatie is niet echt lekker ik zal morgenavond eens een andere weerstand en c proberen in plaats van de drie die er nu parralel inhangen.
Smoorspoel heb ik in de voeding tussen de modulatie trafo en de anode een feriet ringkerntje met tig wikkelingen
[edit] dat programmaatje ook even gedownload werkt erg leuk stuk makkelijker als zelf rekenen [edit]
Ok, had nog een opmerking bij mijn vorige post geplaatst betreffende de spoel. Ja je luisterd op de radio in de auto dus? Want normaal als je dicht op een Am gemoduleerde zender zit is de kwaliteit altijd minder. Als we vroeger op de 1600 zaten luisterden we op een harmonische uit, denk dus ergens op de 800kc. Bij fm zenders ligt dit anders.
Ja die spoel... hij is iets te dik vandaar iets naast de bedachte frequentie waarschijnlijk.
En de plaats...
Ik las ergens iets over dat de spoel het best op een plaats kon zitten waar hij geen last had van invloeden van buitenaf...
Dus slimme ik heeft hem met hotglue onder het frame geplakt...
Niet zo slim dus?
Goed morgen ga ik hem wel verplaatsen.
Tevens de nieuwe onderdeeltjes die ik gehaalt heb er eens inzetten in plaats van de in serie en parralel staande toestand wie er nu inzit.
Ja vandaar dus meestal een zender in een afgeschermde behuizing. Maar bij dit type zenders valt het wel mee, de invloeden van buitenaf. Word wel interessant als je een gestuurde zender maakt. Maar dan plaats je meestal afscherm schotjes. Een hand, metaal kortom een geleider beinvloed de freq. Dit is gewoon een oscilator. Dus ook de metalen behuizing is van invloed op je freq./freq. bereik. Zelfs als je de antenne langer of korter maakt zit je ergens anders op de radio.
Het kan zijn dat als je de spoel aanpast, je voor de middengolf geen andere meer hoeft te maken, dus eerst dat proberen.
Golden Member
Hahaha, wat zijn buizen toch mooi ..... net een extra PL84 parallel gezet aan de ene die ik had in mijn eindtrap en ben probleemloos van 15 naar 25 Watt output gegaan.
Ja mooi he, en zonder problemen gewoon parallel of nog met spoeltjes of weerstanden gescheiden van elkaar?
Golden Member
Gewoon parallel maar dan wel met een klein spoeltje op een weerstand in de anodelijn.
Nou eenvoudig he. Nu nog de loop klaarmaken. Maar zeg het niet tegen Rob, die heeft maar 13 watt!
Golden Member
Die loop word nog wel wat mechanisch denkwerk. Op zo'n condensator zitten geen eenvoudige aansluitklemmen maar ik verzin wel wat.
Eerst de zender in een alu kastje inbouwen. Op zo'n houten plank ziet er toch niet echt mooi uit.
Hahaha, wat zijn buizen toch mooi ..... net een extra PL84 parallel gezet aan de ene die ik had in mijn eindtrap en ben probleemloos van 15 naar 25 Watt output gegaan.
[/quote
misschien leuk voor volgend project : 6 keer PL519
kan je de gloeidraden in serie op 220 volt zetten , dan heeft rob geen antenne meer nodig om je te ontvangen en de buren geen radio...
Nee inderdaad das vaak met die dingen, soms ook het draaigedeelte. Pas maar op straks vind je het nog leuk ook Piraten.
Golden Member
Ik heb hier nog 20 PL519's liggen dus ....
Alleen zal de anodespanning wel aardig oplopen denk ik? 800 a 900 Volt ofzo? Moet dan een aardig stevige trafo inkomen.
Ik hou het nog maar even bij die 25 Watt. Het moet wel leuk blijven.
je zou kunnen beginnen met een PL519 , alleen moet je dan wel 40 volt gloei hebben , persoonlijk vindt ik dit buisje leuker werken als een 807, 900 volt is prima maar op 600 volt werkt hij ook prima (50 watt)
Moderator
Nog een koopje voor de loopbouwers
http://www.marktplaats.nl/markt/telecommunicatie/zendapparatuur/80043.…
Ja zijn leuke buisjes, maar hebben wel wat koeling nodig. Tot 400volt wil het nog wel, maar hoger In mijn eindtrapje met 4 el519 op 900volt trokt het 500-700ma maar wel 500 watt bij 35 watt sturing, met 1350 volt ging het ook lekker
Grote blower er op, 800 watt, nee das te veel....
Op 24 augustus 2005 20:44:36 schreef Hugo Welther:
Nog een koopje voor de loopbouwers
http://www.marktplaats.nl/markt/telecommunicatie/zendapparatuur/80043.…
Is dat geen vaste C? Dan meer voor de eindtrappenbouwers.
Ja inderdaad een vaste C, of je moet een loop willen maken voor een vaste frequentie?
[edit] ow ja Westcoast, niks gehoord aan het begin van de avond op 6305 geloof ik. Ging net de hond uitlaten dacht ff luisteren maar helaas, was dat met de transitorzender?
[Bericht gewijzigd door ORN op woensdag 24 augustus 2005 20:56:12
Moderator
Op 24 augustus 2005 20:36:08 schreef fzwart:
Ik heb hier nog 20 PL519's liggen dus ....
Alleen zal de anodespanning wel aardig oplopen denk ik? 800 a 900 Volt ofzo? Moet dan een aardig stevige trafo inkomen.
Ik hou het nog maar even bij die 25 Watt. Het moet wel leuk blijven.
Ik werkte vroeger op de 11 meter met dit schema: http://i5uxj-2.cln.it/amp/schemi/pdf/72hb176.pdf
6KD6 = EL519 = PL519 met andere gloei.
Genoeg lineairs http://i5uxj-2.cln.it/amp/schemi/schemi.html
Dit topic is gesloten