Over de 11m band gesproken, heeft er iemand wel eens een Speedy omgebouwd naar 48m?
Dit topic is gesloten
Over de 11m band gesproken, heeft er iemand wel eens een Speedy omgebouwd naar 48m?
Nou precies dat bedoel ik. Die link heb ik ook. Dit schema heb ik ook gebruikt op 48 meter. Alleen een nadeel met dit soort geaarde rooster eindtrappen; Am modulatie op de anode kun je wel vergeten klinkt totaal niet. Dus moduleren op de stuurzender, maar niet te veel insturen anders blijft er nog niks van de kwaliteit over, maar ja daar zijn deze eindtrappen eigenlijk ook niet voor gemaakt.
Maar ook met fm op 11 meter gaat ie als een kanon!
Op 24 augustus 2005 21:03:28 schreef Rd12tf:
Ja, maar dat kan met meer 27mc linears.
[edit] Heb hier ook nog een KLV1000 staan. Heb wel met de gedachte gespeeld, maar vind het ook weer zonde
[Bericht gewijzigd door ORN op woensdag 24 augustus 2005 21:10:39
Op 24 augustus 2005 21:09:06 schreef ORN:
[...]Ja, maar dat kan met meer 27mc linears
Ik ga eens zoeken
Zo op het eerste oog weinig te vinden. Ik trek dat ding wel open om eens ...
@ORN
Ach, zo bijzonder is die Speedy nu ook niet! En nu vangt hij alleen maar stof op zolder.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op woensdag 24 augustus 2005 21:21:01
Op 24 augustus 2005 21:10:46 schreef Rd12tf:
[...]
Ik ga eens zoeken
Zo op het eerste oog weinig te vinden. Ik trek dat ding wel open om eens ...@ORN
Ach, zo bijzonder is die Speedy nu ook niet! En nu vangt hij alleen maar stof op zolder.
Nee ik doe eigenlijk ook niks met die KLV1000, maar ja heb het nog niet echt nodig. Ben ook aan het zoeken, maar als je wat zoek kun je het nooit vinden. Ik had zo'n schema van het internet gehaald, en netjes opgeslagen..dacht ik.
Maar die lineair zijn prakties allemaal het zelfde, geaarde roosters, insturen op kathode eigenlijk alleen een (andere )hf smoorspoel er op, ingangskring en uitgangskring aanpassen en klaar.
Zolang je de bestaande varco's maar kunt gebruiken zal het ombouwen best wel meevallen, zaterdag eens kijken!
Op 24 augustus 2005 21:03:28 schreef Rd12tf:
Hier heb ik een link, maar das de BV603, maar waarschijnlijk gelijk aan de speedy? http://www.qsl.net/iz7ath/web/02_brew/06_ampl/amp_eng.htm
Ik ben alvast wat aan het kijken waar in al mijn spullen kan bestellen voor een buizenzendertje.
Omdat ik nog nooit met buizen heb gewerkt,heb ik geen idee van de stroomafname van de trafo.
Ik wil iets gaan maken met 2 keer een EL84 op 350V.
Het zendertje zal ongeveer 15 Watt moeten leveren.
Hoeveel stroom zal dit ongeveer gaan trekken?
Ik zat bij Amplimo te kijken maar dit wordt weer een dure hobby merk ik wel........slik.
Ik moet tussendoor maar weer even wat FM-zenders bouwen voor de handel
Zijn er ook andere leveranciers die gewone hoogspannings bloktrafo's hebben?
Op 24 augustus 2005 21:31:24 schreef Rd12tf:
Zolang je de bestaande varco's maar kunt gebruiken zal het ombouwen best wel meevallen, zaterdag eens kijken!
hmmmm, dat word met spoelen rommelen, voor de lagere freq. heb je meestal meer capp. nodig. In die eindtrappen zitten meestal 100-150 pf varco's
[edit] Nu wil mijn vriendin achter de pc!:( dus be ik weg.
Op 24 augustus 2005 21:33:36 schreef ORN:
[...]hmmmm, dat word met spoelen rommelen, voor de lagere freq. heb je meestal meer capp. nodig. In die eindtrappen zitten meestal 100-150 pf varco's
Dan gebruik ik die varco voor de tankkring en zet er een T-match achter.
//Edit: Tja, die vrouwen ...
Nog even dan, ja dat kan. nnou ik hoor het wel. Groeten allemaal.
Golden Member
@Transmitter: kijk eens op een radiomarkt. Buizen en trafo's zijn 2e/3e/4e-hands een stuk goedkoper.
zat net een beetje te neuzen in de belgische frequentie toewijzingen , en nu zie ik dit:
band: 4995-5060 kHz
toewijzing: niet toegewezen
toepassing: /
die is dus helemaal niet gebruikt
ook deze zijn zo omschreven:
2498-2502 kHz
5900-5950 kHz
7300-7350 kHz
9400-9500 kHz
enz ... er zijn er nog een hoop
worden die dan echt niet gebruikt ...
wat ik dus bedoel, zou het verstandig te zijn deze als piraat te gebruiken - niemand die ze mag gebruiken, die er dus last van heeft, is ook in fout
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op woensdag 24 augustus 2005 21:41:37
Golden Member
@Mr. Soldeer: banden die niet zijn toegewezen wil niet zeggen dat iedereen daarop mag gaan experimenteren.
Op 24 augustus 2005 21:41:30 schreef fzwart:
@Mr. Soldeer: banden die niet zijn toegewezen wil niet zeggen dat iedereen daarop mag gaan experimenteren.
i know !!! maar euh, denk dat de kans groter is dat er zich daar niemand aan gaat storen
?
Ik zat bij Amplimo te kijken maar dit wordt weer een dure hobby merk ik wel........slik.
Ik moet tussendoor maar weer even wat FM-zenders bouwen voor de handel
Zijn er ook andere leveranciers die gewone hoogspannings bloktrafo's hebben?
15 watt , moet meer kunnen op die spanning , ik denk tussen de 50/70 ma.
er zijn genoeg dumpzaken die trafo's verkopen
ik haal zelf veel bij baco in ymuiden weg , daar koop je zo,n trafo voor zo,n 5 a 10 euro , amplimo is erg duur en
richt zicht meer op audiofielen met veel geld....
@Rd12tf de speedy heeft toch een 6kd6 als pit en van origine toch canadees ?
is er met een 2n3440 nog wat mee te beginnen of is de gebruiksspanning te hoog?
en ik heb nog wel 2n3251 liggen 0,36W is dat nog iets??
[Bericht gewijzigd door Esoterist op woensdag 24 augustus 2005 23:08:21
@transmitter, ligt er wel aan wat je nog meer er op hebt. Als je een osc. en eindbuis hebt 2 x el84, zit vincent wel aardig goed, maar meer kan geen kwaad natuurlijk, maar als je bedoelt iets met 2x el84 in de eindtrap en dan er nog wat voor Heb je meer nodig. Vaak staan er op marktplaats en 2dehands ook leuke trafo's hiervoor. Je kunt natuurlijk ook gewoon de spanning uit het lichtnet gelijkrichten dan heb je stroom zat. Maar das wel oppassen natuurlijk. Liefs een scheidingstrafo er tussen dan. Je kunt ook kijken naar een oude buizen radio of versterker, worden vaak ook voor weining aan geboden en dan heb je gelijk wat meer onderdelen.
@Esoterist
Ik heb die Speedy eens gehad van een collega, zal vanavond eens kijken.
Die 2n3440 heeft een lage Ft (15 MHz), weinig versterking op de kortegolf helaas.
Leuk filter/preselector gevonden:
Bron: www.agder.net/la8ak
De 43 uH spoelen zijn 90 windingen op een T50-2 van Amidon of 103 windingen op een T50-6.
De 2u2 spoeltjes zijn gewone smoorspoeltjes.
Er is dus maar één afstemcondensator nodig voor dit bandfilter.
Yarr, Matey!
Ik was aan het tikken en moest plots weg!
Krijg de kans niet meer oom te tikken zowat.
Heb het druk druk druks even mensen.
Hier onder wat ik getikt had.
@ORN
Hij werkt goed zo.
Klank is volgens Westcoast goed.
En als ik wil overmoduleren kan dat ook nog.
Alleen ik had een smoorspoel te pakken die warm word!
Jammer want het was een goeie 9H (draad ff te dun.)
De nieuwe voedings trafo word trouwens ook nog warm!
(heb ik de gloei nog op de andere trafo staan)
Vind ik wel jammer, heb ik even zitten kijken.
Ben ik bang dat ook deze trafo qua MAs aan de te lage kant zit.
En ik denken dat ik het hier wel mee red.
Zit met EF86-ECC83-2X EL34PP en ik heb 250MA!
Had geloof ik net iets meer moeten hebben.
Zal hem nog wel even aan zetten en laten draaien.
Kijken of het erg heet word,
zit me te bedenken dan vliegt ie maar in de fik, jammer dan!
Anders krijg je helemaal van die trafo’s die niet te tillen zijn.
@Flip
OOW das waar ook, dit is weer die high-end eindversterker
Waar jij zo van stond te kijken dat ik die voor het zendertje gebruikte Flip.
@Henry
Als je wat kunt doen, (zenden) even een seintje geven hoor!
Rob007.
Yarr, Matey!
Ik kan weer even op de PC hoi hoi hoi.
@iedereen!
MAAR nu ik zit te tikken wou ik er toch nog eens op terug komen?
We hebben het gehad over verkorte dipooltjes.
We hebben het er over gehad dat je dus -
inderdaad met een spoel kon verkorten.
Nu weet ik het niet meer zeker geloof dat over die -
spoel ook een condensator moest staan? Dacht van wel!
Kom ik toch weer met de vraag weet iemand -
hoe ik een verkorte antenne voor 6300KHZ kan maken?
Ik zelf kan dat niet, tik ik eerlijk, wie kan dat wel? HELP?
Nog een vraagje?
Heeft er iemand succes gehad met wat voor zendertje dan ook?
Niet alleen ik maar ook mensen die op KG zenden hebben mij -
Gevraagd zo van hee rob hoe is het? Wat moet ik antwoorden . . .. . ?
Rob007.
Golden Member
Op 25 augustus 2005 20:47:42 schreef rob007:
Gevraagd zo van hee rob hoe is het? Wat moet ik antwoorden . . .. . ?
Antwoord maar dat ze de dagen na 10 september niet moeten schrikken als ze op 6400 kHz worden weggeblazen .....
Ik kan m'n loop pas na 4 september (verjaardag) "upgraden" maar de dag daarna zit ik een week in Drente. Het weekend van 10/11 september heb ik weer kans om de boel af te bouwen.
Hey Rob,
Ja er zijn mensen die geluk hebben met een vrkorte dipool, maar waar we over spraken daar zit geen condensator over. Dat is volgens mij een trap antenne, ook een soort dipool die gepiekt is voor meerdere banden met traps, kringen dus.
een of twee pagina's treug heb ik en link geplaatst voor een verkorte draad antenne, zit software bij, maar das geen dipool maar volgens mij ook interessant voor jou! Ik moet wel ergens een schema hebben, net als zo veel, maar dat word weer zoeken. dus tot zo
verkorte antenne dus ... volgens mij helemaal geen C nodig ... gewoon die spoel berekenen met dat programmatje dat hier bove staat, en correct uitvoeren en monteren ...
Tjalalala woehahahaha morgen om 11 uur komt de postbode met 180 euro aan (speciefieke HF) componentjes :P:P:P
He Soldeerbout, heb je een komplete zender gekocht?
Dit topic is gesloten