De KG uitdaging! Deel2

Dit topic is gesloten

@Capt501 Ligt er aan hoe je moduleerd denk ik. Schermrooster modulatie met alleen een trafo maakt in het vermogen niet veel uit, maar ook in lf vermogen niet van de modulator niet. Als je schermrooster moduleerd met een buis en je gebruikt verder de zelfde anode spanning gooit de zender er minder uit. Op deze manier moduleren het ik eens gedaan met een 100watt zender, na de schermrooster modulator ingebouwd te hebben, bleef er maar 33 watt over. Maar je kon hen met een mengpaneel moduleren. Maar misschien wel de verkeerde schema gebruikt, want ook hier heb je veel varianten in.

Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
rob007

Yarr, Matey!

@ORN
BC191 ja dat zou kunnen! Heb ik ook wel eens gehoord!
Zoals het nu werkt werkt het goed!

[Terug koppeling is dus zeker nodig!]
Als jij en de andere het zeggen, het zal wel, maar hoe?
Je had de link hier gelezen?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/23446/1/EL34
Dan heb je kunnen lezen dat ik daar allemaal niks van snap!
Maar het schema staat er bij.

Schermrooster modulatie.
Ik stel voor dat jullie daar mee gaan experimenteren, succes!
Misschien kan de @Westcoast er wat over zeggen?

@Henry
Je gaat toch nog wel verder bouwen Henry?
Ik bedoel met de rest iets van trapjes modulatie antenne . . .enz.

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

pffffffffff en ik begin wanhopig te worden ... rato electronics doet het op z'n gemak ... HF torren had ik niet op vooraad, alsoo verschillende waardes van die kleine ctjes van 1pF to 100n :S ... en zonder kan je dus niet zo veel ---> alles besteld ruim 2 weken geleden ... vrijdag mailde rato dat ze een en ander niet hadden ... opgelost, en nu dinsdag nog steeds geen bevestiging van de verzending :(:(:( --- en volgende week donderdag zit ik weer op die k****e school bij die k*t leerkrachten die me de BC547 als schakelaar gaan leren :S. moesen ze nu ons een echte HF leren maar neee ...

dat moest er effe uit :S

RATO, verdomme haast je, I avnt all day

Henry S.

Moderator

@Rob:
Zeker weten, van breadboard overgegaan naar gaatjesprint.
Buffertrap erop gezet, straks nog versterken en een zwaardere eindtrap met trafomodulatie gebruiken.

---

En vond vandaag een buizenversterker van Pioneer met 4x 7189 buisjes (EL84 IIRC) op zolder, natuurlijk defect...

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Op 23 augustus 2005 22:21:13 schreef Henry S.:
En vond vandaag een buizenversterker van Pioneer met 4x 7189 buisjes (EL84 IIRC) op zolder, natuurlijk defect...

Die zijn niet compatibel, je zou het met EL84M of de bekende Russen 6pi14 kunnen proberen, maar de voedingsspanning is wat aan de hoge kant daarvoor, anders de kathodeweerstanden iets verhogen.

Tevens de koppelcondensatoren en voedingselco's vervangen (standaard bij een oude buizenversterker) en je hebt een dikke kans dat-ie het weer doet.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Ik zal er eens in omspitten ;), bedankt voor de info.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Jaaaaah hij doet ut!!!

Ik heb een draaggolf op 500khz en ook een herkenbare modulatie ontvangen op de radio.
Alleen ik heb niet lang kunnen testen want mijn voedingstrafo begon te roken en stinken.....
Hoeveel trekt het gemiddelde buizenzendertje aan vermogen?
En hoeveel zou de trafo uit een buizen radio kunnen leveren?
Maar goed het begin is er.
Nu wachten op de onderdeeltjes wie bestelt zijn en dan zal ik eens meedoen aan die kg toestand.
Ging erg makkelijk een beetje rotzooien met de ceetjes om de modulatie herkenbaar te krijgen en voila..
Maar jah de mijne is herkenbaar en die van jullie waarschijnlijk verstaanbaar :P
Helaas de trafo is waarschijnlijk te licht eens wat zwaarders zoeken en dan eens zien of ik het ook verstaanbaar kan krijgen.

Tot zover...
Het virus heeft nu echt toegeslagen.
Morgen wel even een plaatje van het werkende brouwsel :D

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
fzwart

Golden Member

Vandaag 2 trafo's gehaald van 230V-14V/7A. Deze achter elkaar gezet dus 230V - 14 V - 230 V. Komt nu 15 Watt in de dummyload. Niet al te lang want dan begint ie te roken .....
Ik ga proberen een extra PL84 in de eindtrap te zetten parallel aan die er nu in zit en dan kijken wat er uit komt. Dus 1 x PL84 als oscillator en 2x PL84 als eindtrap.

Wacht nog steeds op mijn condensator voor de loop .... zou deze week moeten komen.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
KT88

Overleden

Op 23 augustus 2005 22:40:43 schreef Sparks:
En hoeveel zou de trafo uit een buizen radio kunnen leveren?

Dat is aardig te berekenen.
Stel een standaard jaren 50/60 AM/FM super met ECC85, ECH81, EF80, EBF80 of (EABC80), EL84 en EZ80, dan hebben we aan gloeistroom 0.435 + 0.3 + 0.3 + 0.3 (0.45) + 0.76 + 0.6 = 2.695 (2.845) A bij 6.3 V.
Anodestroom is wat minder vastgelegd, maar stel de EL84 op 50 mA, de rest van de radio samen ook op zoiets (even optimistisch), hebben we 100 mA bij zeg 270V.
Gloeivermogen is dus ca. 17 (18) watt, anodevermogen ca. 27 watt. Nog iets meer als er ook een EM80 of 84 bij is betrokken.
Zet er een factor 1.4 op voor de stroom omdat er dubbelfasig wordt gelijkgericht.

Rekening houdend met het feit dat de trafo op 220V is berekend ipv. de 230...240 die we nu hebben, kan de trafo zelf al warmer worden onder nominale belasting dan wat toen normaal was.
Daarbij gevoegd dat die trafo's natuurlijk krap waren bemeten, zal het zeker niet ondenkbaar zijn dat deze wat warmer wordt dan gevoelsmatig goed is.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dan is dat wel duidelijk een andere trafo zoeken dus.
Maar dit is best wel leuk dat je zo simpel iets kunt maken waar je een (als het goed gaat) leuk eindje mee wegkomt.

[OFFTOPIC]
@ KT88
ik heb vandaag de buisjes gekregen.
Allemaal netjes in een doosje met een halve kubike meter bubbeltjes plastic.
Keurig verpakt KT!!
Zal zo spoedig mogelijk met dat spul aan de gang nieuws volGt wel in bijbehorend topic
[OFFTOPIC]

KT88

Overleden

Op 23 augustus 2005 23:03:14 schreef Sparks:
ik heb vandaag de buisjes gekregen.
Allemaal netjes in een doosje met een halve kubike meter bubbeltjes plastic.
Keurig verpakt KT!!

Nu pas??? Die TPG toch.......
Ja, we nemen geen risico met glaswerk, dat wordt goed verpakt.

Trafo: radiobeurs of Marktplaats, of als je me even mailt welke stroom en spanning je precies zoekt heb ik ook nog wel eea. liggen.
Als audioman heb ik natuurlijk altijd 2 stuks nodig, en ik heb nog een bult enkele trafo's liggen die ik niet meer zal gebruiken waarschijnlijk.

Ze waren twee keer aan de deur geweest en ik was niet huis.
Dus moest het afhalen op het postkantoor. anders had ik ze vorige week vrijdag gehad.

Ja wat voor trafo.
Gloeispanning gebruik ik weinig.
De meest uitgebreide die ik ooit zou willen/kunnen bouwen heeft hooguit 4 buisjes.
Zit nu in het stadium :-wat gebeurt als ik dit of dat verander, beetje aftasten-
Jah en andode power.... eigenlijk weinig sjoeger van.
Ga eens uit van een 25 watt zendertje.
Wat zou je er aan vermogen voor nodig hebben??
Waar zijn de ervaringsdeskundigen????? roep eens wat
Rob waar ben je ;)

sparks, als je een vette trafo nodig hebt heb ik er nog een voor je.
komt uit een radio met ECC85 / EZ81 / ECH81 / EF89 / EBF89 / EAA91 / 2X EL84 / ECC83 / EM80.
genoeg power dus.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@sparks, Mooi dat ie het doet, maar wat laag in de band! Heb je hem ook hoger geprobeerd? Ik ga er van uit dat je niet gek bent, maar geen kapootje brugcel of elko? Normaal zou de trafo uit de radio het zat aan moeten kunnen.

Voor 25 watt, tja ligt aan de opzet natuurlijk. De zender die ik als laatste gebouwd heb met die 2*807 gaf ca-80-90watt bij 650 volt belast op de anode, en ca 350volt op het schermrooster. Totaal trok de eindtrap 200mA. Zat een trafo in van 300mA. DE osc. en buffer (el84 en EL34) trokken samen 90-110mA, trafo gaf 120mA. Na 1-1,5 uur waren ze nog net lauw.

@Rob, Kom ik op terug. Heb je al een andere uitgangs trafo geprobeerd? En wat sluit je op de uitgang aan, de hoogspanning of een trafo? Moet even terug Kijken, maar in het schema is de mod. toch terug gekoppeld?

[edit] Nee dus, niet in de laatste schema's. Maar om dit te doen moet je dut een trafo met laagohmig uit hebben, of een extra wikkeling. Die heeft die trafo niet, moet ik weer even zoeken in mijn schematheek.
Anderzijnd als hij goed werkt houden zo. Maar om meer vermogen te krijgen moet je niet aan de ingang rommelen, maar aan de uitgang! Net als bij een zender. Meer anode spanning en stroom, of meer eindbuizen. Als ik me niet vergis moet de schakeling aan de ingang aan 1 volt genoeg hebben.

[Bericht gewijzigd door ORN op woensdag 24 augustus 2005 06:25:52

Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl

Op 24 augustus 2005 17:37:58 schreef westcoast:
nog iemand die wat ontvangt op 6305

17:55 - ga effe luisteren ...
18:32 - niks, enkel motorbootjes (zware diesel uitvoering :S) en wat techno muziek (of was het datageratel :P)

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op woensdag 24 augustus 2005 18:32:34

fzwart

Golden Member

De postbode kwam langs met een kadootje .... een Dolinko & Wilkens vacuum condensator type 42-10. Nog in oorspronkelijke doos. 42-500 pF bij 10 kV.
Alleen wachten tot mijn verjaardag voor ik 'm in de magnetic loop ga hangen, dan heeft mijn vrouw tenminste een kado voor me.

en je bent pas volgeng jaar juli jarig ? maar toch gefeliciteerd dit zijn hele mooie afstemmers ook voor een leuk eindtrapje

fzwart

Golden Member

Verjaardag is over 11 dagen dus dat is nog te overzien. Kan ie alvast acclimatiseren ;-)

hoeveel vermogen ga je dan op de loop zetten ?

Dat is mooi Flip, kan je de loop wat groter en dikker maken-> Meer rendement, grotere Q dus scherpere afstemming. :)

@Westcoast, Nou ik heb iets gelezen van een eindtrap met 2xPL84, Want die er nu in zit spetterd door met een buis.
Ja das Mooi spul Vincent Die wil ik ook wel!

Maar fzwart, ik dach tdat je al teveel had gekocht? Ow nee is van je vrouw, sorry.

fzwart

Golden Member

Vermogen wat ik ik dit moment maximaal heb is 15 Watt maar ik heb nog wat extra PL84's liggen maar eerst eens hiermee kijken.
En ach, het was mooi te combineren. Ik wist toch niet wat ik moest kiezen als kado dus dit leek me wel wat.

[Bericht gewijzigd door fzwart op woensdag 24 augustus 2005 18:53:05

Nou gelijk heb je. En 15 watt Is toch een mooi vermogen, ben benieuwd wat je loop doet. Zou mooi zijn als je rob van de band drukt, wil hij ook gelijk een mag. loop.

@iedereen: De laatste twee weken zitten er een stel piraten te testen op de 48meterband, meestal door de weeks 's avonds op 6300kc Ze zitten in Hongarije aan het Balaton meer? Radio Balaton Int. Ze werken met een 10watt Corsair, en krijgen over het algemen goede rapporten. Ik heb ze eergisteren ook ontvangen met een S7 net boven de storing uit, maar toch..
De antenne die ze gebruiken is een dipool.
Heb ook nog een antenne link voor een draadantenne met verkortings spoel, welliswaar in het duits maar onderaan de pagina een mogelijkheid om een (windows) programma te downloaden geheel freeware. Lijkt mij echt het proberen waard. http://www.teletronik.de/amafunk/kurzwelle/endgespeiste_antenne.htm

@orn dat is een heel mooi programma.
op zoiets zat ik te wachten
kan ik mischien eindelijk eens een goeie mg antenne berekenen.

groeten alpenroos

ik leer elke dag van mijn fouten

Dit topic is gesloten