@hans, Inderdaad die romantiek van vroeger! Alhoewel er ook banden werden gedraait wa shet toch een heel ander geluid als tegenwoordig.

Ja wat die afscherming betreft wil ik ook wel weten, De zenders waar ik het over heb waren allemaal afgeschermd! Osc., buffer, eindbuis end piefilter, zowel boven als onder de buis.

@rob007

Nee Rob begrijp me niet verkeerd aarde heeft in zo verre zin als het om instraling gaat en Hf detectie in de audio apperatuur is het verstandig het een en ander te aarden.
ook is het raadzaam om te zorgen dat er geen lf detectie op kan treden in je audio app. Denk aan ontkoppeling in de uitgangen van de diverse audio bronnen.ontkoppelen dus c tje naar massa en een varkensneusje in de signaal weg is geen overbodige luxe.
verder is het zaak de antenne zoveel mogelijk te symetreren. voordeel is geen aarde verliezen bij een dipool bij symetrering treed dan ook een betere afstraling op in de gewenst richting, en veel minder storing in de buurt door lf detectie.
ik stuur nog een plaatje mee van de hier in gebruik zijn de ontvanger.

http://members.home.nl/marcelpoelman/photogallery/photo041/DSC00181B.JPG

succes er mee

Hallo mensen!!!
Ik heb een beetje een probleem, ik krijg het maar niet voor elkaar om een goede HF LUISTERamateur antenne in elkaar te bouwen, ik heb eerst een dipool van 2X 6 meter geprobeert, nu heb ik een longwire van 12 1/2 meter, maarre ik ontvang bijna niets, ik heb mijn ontvanger laten testen op gevoelligheid en die was gewoon 100%, hoe kan ik een goede HF ontvang antenne in elkaar draaien die op meerdere banden goed ontvangt?
Groeten
Bas

Ontvang je helemaal niets dan?
Hoe heb je de antenne gespannen?

Zelf gebruik ik ook een 12 1/2 meter longwire.
Heb er wel een MFJ magnetic balun aanzitten, dan verder gewoon met 50 ohm coax (RG58) naar de ontvanger.

Hier komt de hele wereld binnen, ontvanger Yaesu FRG100.

Nogmaal de drie A's

- Electrisch afschermen met printplaat, latoenkoper, messing ter voorkoming van oa het "handeffect" en lfi (ja hoor, lfi!) vanuit de eindtrap. (Meetrekken, ongewenste FM modulatie)

- Thermisch afschermen met piepschuim oid. tegen korte termijn instabiliteit tgv van temperatuurswisselingen.

- Magnetisch afschermen met plaatstaal, blik tegen FM-brom modulatie door velden van b.v. nettrafo's, hoofdzakelijk veroorzaakt door ferrietkernen in de frequentie bepalende elementen van de VFO.

Dit is bedoeld voor de stabiliteit van de VFO.

Verder dient de voedingsspanning van de VFO onvoorwaardelijk stabiel te zijn en niet beïnvloed te kunnen worden door de navolgende trappen!!! (Ook weer meetrekken dus ongewenste FM-modulatie)

Open deur? Wisten we dat al? Overdreven?

**Echt Niet!**

En ja hoor, een Xtal oscillator heeft hier net zo goed last van, al merk je dat minder snel door de hoge Q van het Xtal.

Aldus iemand die al héél wat VFO's heeft gemaakt!

@killerbeezz16
hallo Bas
Ik weet niet op welke frequentie je wilt ontvangen maar een eenvoudige en goede antenne is een open dipool. Dus twee stukken draad geisoleerd opgehangen en in het midden gevoed.
Voor 48Mtr betekent dit 2 stukkendraad van 11,3 meter horizontaal uitspannen en daar in het midden een coax kabel aan knopen.

om te luisteren moet dit voldoende zijn
succes

Ps. ik heb ook een longwire hier hangen met een magnetic balun en dit werkt ook goed zoals hugo beschrijft.
deze balun is erg gemakkelijk zelf te maken hoor.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

@rd12tf; er is inderdaad al over geschreven op dit forum, volgens mij ook door jou! Was overigens geen kritiek hoor. Alles was afgeschermd maar niet zo als jij het beschrijft.
Wel 2 apparte voedingen, voeding stuurtrap gestab. Ik heb de zender niet meer, anders had ik wat verder kunnen exp. met de afscherming.

@ORN
Was niet ontvangen als kritiek! Maar jij weet het ook wel dat HF net water is dat omhoog kan stromen, allemaal best beheersbaar als je maar de nodige kennis en ervaring hebt (vooral ervaring!).

Veel bouwers realiseren zich bijvoorbeeld niet dat een trap ook terugwerking kent, een versterker laat ook signaal in de verkeerde richting door b.v. de terugwerking van een afgestemde kring in de eindtrap op de VFO, en dat soms over meerdere trappen!

Als je daar niet op bedacht bent, vind je een bepaald ontwerp (onterecht) waardeloos!

@rd12tf, gelukkig maar goed binnen gekomen. Ja ervaring is heel belangrijk, Soms heb ik het idee dat het botst met de kennis en theorie

Op 18 september 2005 21:25:25 schreef ORN:
@rd12tf, gelukkig maar goed binnen gekomen. Ja ervaring is heel belangrijk, Soms heb ik het idee dat het botst met de kennis en theorie

Theorie is alleen maar het best mogelijke model van de werkelijkheid dat we op een bepaald moment kennen ... Niettemin bruikbaar!

Ja inderdaad, zonder theorie geen praktijk. Ik ga ook wat theorie in praktijk brengen; Om een breder freq. te bestrijken ga ik mijn inverted V voeden met open lijn. twin op kippenladder moet ik nog even bekijken, hierachter een symetrische antenne tuner. ALs ik het allemaal zo lees moet dit de antenne zijn, nou ja de inverted V zou voor een goed stralingspatroon beter een dipool kunnen zijn, maar dan ben ik weer gericht. We zullen wel zien.

Wat voor tuner heb je in gedachte?

Die is mooi, één afstem-c nodig maar wel een VVC gezien je vermogen!

Ok gewoon een longwire met een magnetische balun?
Hoe kan ik een magnetische balun maken?
Groeten
Bas

Op 18 september 2005 22:36:26 schreef Rd12tf:
Die is mooi, één afstem-c nodig maar wel een VVC gezien je vermogen!

sorry VVC?

Flip zijn verjaars presentje! Een Variable Vacuum Capacitor!

aha sorry niet erg wakker meer, nou ik heb een wide space, die probeer ik eerst maar eens

Op 18 september 2005 22:41:21 schreef killerbeezz16:
Ok gewoon een longwire met een magnetische balun?
Hoe kan ik een magnetische balun maken?
Groeten
Bas

Zie hier http://www.o-r-b.nl/knutselhoek/baluns.htm
1 : 9 balun

Op 18 september 2005 11:24:11 schreef Rotana MAN:
JAJA heb nu radio skyline internationaal eropvraagt om verbinding heb ik nu eens mijn mengpaneel enzo nog niet aangesloten shit man mischien iemand anders en kan iemand mij helpen aan een eindtrapje voor achter mij kristal oscillator heb nu als eindtor de 2n2369 dus iemand enig idee ??? wil graag aan de ferquentie maar ja moet ik wel power hebben he :D

2N2369, waar heb je die weg? :P Dat is een laagspannings 2N2219. misschien heb je genoeg power om een IRF510-530 aan te sturen. Met een 2N3866 er tussen moet dat zeker lukken, 10W @12V.

Een BD135 etc doet een paar 100mW.

Op 18 september 2005 14:59:00 schreef Hans de Swan:
@Henry S. en alle andere offshore-fans: Er komt weer een echte zeezender. Zoals sommigen al weten bestaat de crew van Waddenzee uit verschillende mensen, die kontakt hadden met Caroline/Ross Revenge, zoals Sietse Brouwer (Caroline Nederland), Wim van Egmond, Adje Roland (d.j.'s op Ross Revenge/Monique), Alan Beech (zendertechnicus Caroline), etc. Binnenkort wordt er met 500 watt (meer mag helaas niet) uitgezonden vanuit een schip, vlak voor de kust van Harlingen. Ook zullen dan regelmatig uitzendingen zijn vanaf de Noordzee, Waddenzee en de Waddeneilanden.
Dichterbij offshore-radio kun je (volgens mij) niet komen.
Foto's van dit zendschip zijn te bewonderen op: http://217.121.211.176/overdrive/radiowaddenzee/index1.htm
[...]

Interresant :D Ik zag Allan al op de foto's stoeien met de antenne.

@Henry S.

die torren heb ik nog wel zat op voorraad:P
en ook goeie kristal oscillators heb ik nog wel stuk of 10 van :P dus mislukken kan het nooit
maar heb jij enig idee hoeveel watt ik nu heb ongeveer? wat een 12 volt 5 w auto lampje gaat volop branden echt heel helder :D maar heb jij een schema voor mij die ik er achter kan zetten voor meer power ?

Op 18 september 2005 15:52:56 schreef rob007:
@Rd12tf

De drie As?
Oei heb ik mijn les weer niet goed geleerd?
Aarde? Antenne? En . . . .? sorry! Altijd RadioRob007 misschien?

http://www.qsl.net/vu2jmx/qrp.htm
dat spoeltje he das een apart geval!
Maar hij is natuurlijk als buffer bedoelt.
En ik gebruik hem als eindtrap.
Hij hoort als ik het goed heb achter dit spul:
http://www.qsl.net/vu2jmx/300w.htm
niet te min werkt het een beetje, zou misschien beter kunnen maar oké.
[...]

Beetje te weinig drive voor de BLX-jes, en is echt bedoelt als QRP zender.

Op 18 september 2005 23:10:35 schreef Rotana MAN:
@Henry S.

die torren heb ik nog wel zat op voorraad:P
en ook goeie kristal oscillators heb ik nog wel stuk of 10 van :P dus mislukken kan het nooit
maar heb jij enig idee hoeveel watt ik nu heb ongeveer? wat een 12 volt 5 w auto lampje gaat volop branden echt heel helder :D maar heb jij een schema voor mij die ik er achter kan zetten voor meer power ?

Huh, klopt het typenummer wel? De 2N2369 is maar een klein friemeltje. Hoeveel stroom trekt die tor.

Schema's: http://www.geocities.com/radio107mhz/