Dat is als ie oscilleerd.
Ik zal hem ook nog eens meten zonder kristal.
Dan moest het rond de 30 a 35 zijn toch?

Ik ga dan tevens een nieuwe langere tankspoel maken van 28 windingen.
Mijn gedachte is om gestripte instalatie draad samen met een vissnoertje te wikkelen voor een mooie tussen ruimte.
En dan nog iets maken om hem heel handig te kunnen tappen op het juiste punt.
Beetje een grof model rolspoel zeg maar.

Wat ik me afvraag is wat voor invloed het deel van de spoel heeft dat je dan niet gebruikt.
Hangt dat er nutteloos bij om het zo te zeggen?
Of resoneert dat mee?

Dat losse einde resoneert wel, maar niet mee, maar ver boven de werkfrequentie door de (betrekkelijk) lage eigen capacitiet van dat losse einde.

Nou wel jammer van die twee watt. Hadden er wel 6 of 7 moeten zijn. Blijft de hoogspanning wel ongeveer gelijk?
Misscien zakt die in elkaar? Er lagen ook nog buizen testers Had je ook mee kunnen nemen. Maar ja er lag zo veel....
[edit] wat ik eigenlijk wild evertellen; bij een rolspoel sluiten ze soms dat losse eind kort met de aftakking, maar ik heb nooit verschil gemerkt kortgesloten of niet.

[Bericht gewijzigd door ORN op ]

Dan is dat wel de moeite waard om te maken zal wel een geklooi worden twee draadje tegelijk wikkelen vissnoer en koper.
Maar dat gaat lukken

Ik heb trouwens ook even gesneupt op i-net naar rolspoelen.
Je wordt misselijk van de prijzen dus eigenlijk was die 45 euro niet een gekke prijs.
Wel te hoog om zo even voor de knutsel aan te schaffen.

@ orn ja de hoogspanning (nou jah 270volt= is bij mij niet hoog;) )
blijft gelijk heb twee trafo's van 1200 watt aan elkaar hangen dus die trekken dat wel.
Jah er was veel moois maar goed Ik moet eerst eens goed in de gaten hebben wat mooi/handig/leuk spul is en dan wat voor prijsjes er bij horen.
maar de volgende markt zal ik daar beter van op de hoogte zijn en daar gebruik van maken >:)

[Bericht gewijzigd door Sparks op ]

Op 25 september 2005 17:47:03 schreef Sparks:
Dan is dat wel de moeite waard om te maken zal wel een geklooi worden twee draadje tegelijk wikkelen vissnoer en koper.
Maar dat gaat lukken

Ik heb trouwens ook even gesneupt op i-net naar rolspoelen.
Je wordt misselijk van de prijzen dus eigenlijk was die 45 euro niet een gekke prijs.
Wel te hoog om zo even voor de knutsel aan te schaffen.

Nee dat vlt dan wel mee, maar je kunt hem keer op keer gebruiken dus...

Een T300-2, Henk. Heu... nog een vraagje voor de juiste plaats van de mantelstroomfilter, als deze bij de zender aangesloten wordt: Komt de mantelstroomfilter VOOR de SWR-meter en zender, of TUSSEN de SWR-meter en de zender.

o ja een t300-2
en de mantelstroomfilter heb ik tussen de swr meter en de coax.
maar meestal heb ik de swr meter er niet tussen ,alleen bij het afregelen op een andere frequentie.
dus zit hij normaal tussen zender en coaxkabel.

@hans
heb jij nog een rolspoel kunnen vinden?

Helaas niet, Izaak.
@KT88: Ik lees inderdaad geen andere threads van CircuitOnLine, aangezien tijd ontbreekt (a family-man, you know?), maar ik heb verschillende keren gevraagd waar jullie die dag uit zouden hangen en heb daar alleen wazige antwoorden op gekregen. Als ik jouw laat omroepen en na 10 minuten nog niemand verschijnt, dan vind ik dat ik daar genoeg voor gedaan heb... Bovendien heb ik nog vermeld hoe ik die dag te herkennen zou zijn. Met rood-zwart gevlekt jasje met het Intersoundradio-logo op de rug.
@Barres: Henk, bedankt voor jouw informatie en ik hoop oprecht, dat het vanaf nu af aan weer wat beter gaat met jouw rug. Ik verheug me erop jou eens tegen te komen bij één of andere radiomarkt of meeting.
@Ledlover: Gefeliciteerd met jouw nieuwe aankoop!

Hey Hans, Heb echt naar je uitgekeken, maar niet gezien, ook Rob zou te herkennen moeten zijn, Maar ook niet gezien.
Was wel om 1300 uur weg. Ik heb mij naam ook niet door de speakers gehoord, anders was ik wel gekomen. Maar volgende keer beter.

@Hans: dat heb ik dan weer gemist, hoe je gekleed zou gaan.
Nou ja, je hebt je best gedaan :-)

Even wat anders: ik heb de NEC ontvanger up and running.
Wie nog wil weten wat de tracking C doet: die trekt de ingangskringen bij als de VFO fijnafstemming verstemd wordt.

Nog iemand aan het zenden? Ik hoor erg veel buitenlanders, maar geen nederlandse muziek of spraak.

Op 25 september 2005 20:01:02 schreef KT88:
@Hans: dat heb ik dan weer gemist, hoe je gekleed zou gaan.
Nou ja, je hebt je best gedaan :-)

Even wat anders: ik heb de NEC ontvanger up and running.
Wie nog wil weten wat de tracking C doet: die trekt de ingangskringen bij als de VFO fijnafstemming verstemd wordt.

Nog iemand aan het zenden? Ik hoor erg veel buitenlanders, maar geen nederlandse muziek of spraak.

Nee volgens mij zit er niemand op, wel veel buitenlanders inderdaad.
Die tracking C is volgens mij in dit geval onmisbaar op de KG?

Op 25 september 2005 20:09:27 schreef ORN:
Die tracking C is volgens mij in dit geval onmisbaar op de KG?

Voor de zwakkere zenders is het een zegen, en ik heb net ontdekt dat het ding in combinatie met de narrow stand van de MF wonderen van selectiviteit kan verrichten.

Nog helemaal geen gek ontvangertje, dit :-)

@ORN: We komen elkaar vast wel een keer tegen. Ik wil binnenkort eens kijken of ik in één of andere horeca-gelegenheid een klein zaaltje kan huren, om zo eens bij elkaar te komen met onze KG-problemen en oplossingen. Ik heb inmiddels begrepen dat Sparks, Henry S., Transmitter en HOT-AM daar ook wel oren naar hebben, dus...
@KT88: De kans dat je nu iemand op 48 meter zou horen, acht ik vrij nihil. De meesten stoppen op het moment, dat de grondgolf aan het verdwijnen is en de 48 mtr. bomvol zit met allerlei omroepstations uit de gehele wereld... Daarentegen beginnen juist de condities op 76 meter (tussen 3.900 en 3.950 MHz., zoals de meesten weten). Vanaf 21:00 uur zijn daar meestal 's weekends piraten te horen.
@Iedereen: Goa nu sloape, morgen is er weer een dag (hoop ik).

@Hans, we zien wel. Goed idee. Nu al slapen? Ik dacht dat ik vroeg naar bed ging. Of moet je er ook om 05:15 uit?
@KT88; Ja volgens mij is het zoiets van de vfo en mf op goed elkaar afstemmen; zodat je de rest (storing etc) dus zoveel mogelijk onderdrukt. Nou je hebt in iedergeval een goede ontvanger dus.

[edit] Had vanavond eigenlijk met de ATU verder illen gaan, maar zit (hang ) lekker op de bank, morgen maar weer.

[Bericht gewijzigd door ORN op ]

He mannen vandaag niet veel tijd gehad om met de hobby bezig te zijn maar lees dat jullie op de lichtmis weer je slag geslagen hebben.

Vandaag hier nog een lokale stoorbron getraceerd deze verpeste al enige dagen de gehele Hf-band en gaf veel storing hier op 48 Mtr.
Met de portable Hf ontvanger door het hele huis en uiteindelijk kom je dan bij zo`n electronische F*CK lader van een een of ander advanced spelcomputertje uit!!!..

Vandaag nog enkele stations gehoord waaronder Daimond 9+30Db (super)op een longwire 40Mtr.
Ook Spaceman gehoord was erg hard 9+40 Db
In de voormiddag zat er een sterke omroepzender op 6195 die was zo hard dat de S-meter gaat tot 9+40Db tegen de aanslag vloog en niet meer los kwam.Ook gaf deze links en rechts naast de carrier zoveel splatter 15Khz ( moest verboden worden ).

luister nu naar laser gaat ook goed

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=DSC02040k.jpg
Onderdelen van de ATU in aanbouw

73`s MRF

@iedereen!

Ook ik ben wel eens bezig geweest voor een meeting!
En wel in het midden van ons landje,
In de buurt van ripkip laten we grof zeggen Uitrecht,
Is dat misschien een goeie locatie voor zo'n meeting?
Huilend vertel ik ook nog het volgende!
Ook ik zat net te luisteren op de KG.
Ik had net dat antenne versterkertje in elkaar gezet,
Het werkte zeer goed, tot dat het ergste gebuurde!
De plus van mijn voeding kwam tegen de kern van de antenne aan,
En direct zakte mijn ontvangst weg! Ik schrok me kapot!
Ik denk dat ik nu de ingangspoel van de ontvanger heb doorgebrand.
Ik heb op het schema zitten kijken, en wat ik sowieso al zag
(wat ik dom vond!) er zit geen Ctje tussen de ingang en . . . .
Ik heb 2 ingangen een met amphenol en een met klemmetjes.
Ik ben bang dat ik in ieder geval de ingang met de klemmetjes heb verknalt.
De rest weet ik nog niet zeker
Ontvangen doet ie nog wel maar een paar S punten minder.
Nu maar hopen dat ik dat nog kan verhelpen!
Ik zal op een of andere manier bij Kenwood moeten aankloppen!

Nog tips?

Rob007

Ik meende mij te herinderen dat er ook een type kenwood ontvanger is met een zekering tussen antenne en tere delen.
Ik weet niet meer welk type dat is maar die heeft een zekering op de print ergens...

@rob

Jammer rob van je tunertje (versterker) die antenne spoeltjes zijn ook met zulk fijn draad gewikkeld.
ik denk dat de primaire kant vande spoel us is.
Trafo-tje demonteren en primair de spoel opnieuw wikkelen.
Of kenwood vragen om een nieuwe.

MRF

@MRF
Zag net pas die foto, ziet er netjes uit!

@Sparks
Nee geen zekering!

@MRF
Ja jij weet wat voor spoeltje ik bedoel!
Een paar wikkelingen om weer een andere spoel
Die wikkelingen dat is je ingang en gaat naar de massa,
Nu als je daar 14Volt op zet ben je al fout bezig natuurlijk.
En mijn voeding is wel kortsluit beveiligt maar nee,
Ben er bang voor daarna komt zeg maar een heel leger aan filter spul.
Van 0 tot 8MHZ bijvoorbeeld enz enz
dat filter word geschakeld met diodes en daarna
komt er een soort BF900 dingetje wat voor weet ik niet precies!
Tot zo ver maar weer even, ik ga nog even huilen tot ik in slaap val.

Rob007.

Denkelijk valt de schade nog wel mee Rob.
Gebruikelijk is een koppelspoel, dus de DC komt niet verder dan die spoel.

Bel even met Jacobs in Breda en vraag naar Berend van Assem, die zal je zeker kunnen vertellen wat er defect kan zijn.
Hij kan je zeker ook een vervangende spoel (of spoelen) leveren.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Rob, het is inderdaad een trafo'tje dat stuk is, ik heb hetzelfde probleem met mijn R1000. Overwikkelen is het mooist maar dan moet je wel gegevens hebben van die trafo.

Misschien een ringkerntje (T37-2, Amidon) als breedband trafo, als ik tijd heb wil ik daar mee aan de slag gaan.

Als je het servicemanual hebt, kijk dan naar het schema, net na de verzwakker vind je het trafo'tje.

http://img203.imageshack.us/img203/7241/t30wr.png

Het is dus T3, T2 is voor de lange/middengolf.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Over een meeting...

Ik zou hier wel ruimte kunnen krijgen bij de plaatselijke jongeren vereniging, rob jij weet wel welke. In Bunnik naast Utrecht vlak bij de snelweg afrit (A12?)

Tedde

@ROB007: Doet 't antenneversterkertje het nog? (beetje flauw)
Maar zonder gekheid: dat bouwpakketje met die antenneversterker voor LG/MG/KG is leuk. De ontvangst is hier echt wat verbeterd.
@Iedereen en speciaal @Transmitter:
http://radiodiablo.8m.net/ en
http://frank.pocnet.net/sheetsE.html
Nog iets anders, ik heb op de Lichtmis ook een 27mc-lineairtje gekocht, nl. de "Nachbrenner AME 10/15" en deze is voor 25-30 MHz van het merk "Electronica".
Nou zitten hier 2 luchtspoelen in van 6 windingen.
Ik heb ooit eens geprutst met zo'n zelfde lineair en heb indertijd die 2 luchtspoeltjes verlengt naar zo'n 30 windingen, zodat het apparaatje dienst kon doen voor 48 meter. Dat werkte! Maar is er iemand, die deze lineair ('t is beslist geen duur ding) kent en misschien meer kan vertellen over het omzetten van 11 meter naar 48 meter?

@Hans, Met een transistor lineair heb ik geen ervaring voor het ombouwen, maar misschien het schema plaatsen? Kunnen de techneuten oner ons even kijken, op het internet heb ik niks kunnen vinden over de Nachbrenner AME 10/15, alhoewel deze niet geheel onbekend is. Maar inderdaad is het iets van in en uitgangs kring aanpassen.