hoi mensen, ik ben bezig met het maken van de labvoeding van deze site. maar ik bergijp iets niet bij T1 en T2 zie je zo'n pijltje staan met blauw omcirkeld:
en in de datasheet:(rood omcirkeld)
wat zijn de verschillen en hoe moet ik het aansluiten?
alsjebieft help me!
Grtz ICtje
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Je bedoelt T1 en T3 waarschijnlijk?
Om te beginnen: de afbeelding in de datasheet is verkeerd,, je zoekt beter een andere. Pin 3 op de tekening die als drain aangeduid wordt is de gate.
Volgens mijn boekje (Philips Semiconductors 1976) is de behuizing een TO92(5) variant.
Dan heb je de voorstelling bij de bestukking.
Je kunt een FET tekenen zoals op uw datasheet, bij de gate staat het pijltje staat om aan te duiden dat het een N of P FET is.
Je kunt het pijltje ook tekenen aan de source zoals bij een transistor. In feite is deze voorstelling beter omdat dan source en drain ondubbelzinnig zijn.
Bij de bestukking van T1 zie ik dat het pijltje (de source) met R4 verbonden is. Op het schema is die met de drain verbonden.
Onder voorbehoud: volgens mijn gegevens moet je beide FETs 180° draaien om die juist te monteren. Dus het middelste pootje naar de 'platte' kant verbuigen.
lezen? En ook handig om te weten wat je niet snapt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Anoniem
Op 21 oktober 2005 19:34:38 schreef Henry S.:
lezen? En ook handig om te weten wat je niet snapt.
Zeg Henry, jij die er wat vanaf weet, is dat symbool voor een jfet niet verkeerd?
Ik dacht dat de gate altijd in het midden van het streepje stond. Dat is zo bij andere fets en niet bij de BF256, maar dit komt wel degelijk uit de Philipsdatabase. Dus foutje van Philips of worden de symbolen vrij geinterpreteerd, ik dacht het niet.
Captnoord
mov eax, 0x666
Vraagje, waarom zitten D8 en D7 zo?
Is het niet veel verstandiger om deze in het verlengde van R6 te plaatsen?
Heb je dan geen betere demping? (ja ik weet dat dat ding maar tot 80DB gaat maar ik heb het hier over hoog frequent).
Ik heb namelijk al eens gehad dat als er een hoogfrequente balasting aan de een voeding wordt gehangen en je hebt geen goeie filtering dat de zaak wel eens kan gaan oscileren?
Op 21 oktober 2005 23:39:28 schreef grotedikken:
[...]
Zeg Henry, jij die er wat vanaf weet, is dat symbool voor een jfet niet verkeerd?
Ik dacht dat de gate altijd in het midden van het streepje stond. Dat is zo bij andere fets en niet bij de BF256, maar dit komt wel degelijk uit de Philipsdatabase. Dus foutje van Philips of worden de symbolen vrij geinterpreteerd, ik dacht het niet.
Gate hoort bij het pijltje jah.
Op 21 oktober 2005 23:39:28 schreef grotedikken:
[...]
Dat streepje wisselt nogal eens tussen midden en laag.
Ulticap: Laag, Elektuur: Laag, Practical Wireless: Midden, Electronic World: Midden, Eagle: Laag.
PW en EW gebruiken de amerikaanse schemawijze, dat zou het verklaren.
Maar altijd is de pijl de gate!
Dit is dus crap!
Nu snap ik ook wat ICtje niets snapt. Schema lezen en sporen volgen en de rooie shit vergeten.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
drain en source zitten altijd aan de ene kant van het streepje, gate aan de andere kant.
soms zit er tussen d en s nog een diode ingebakken.
deze staat toch in de sperrichting?