Wounded in Action

Dit topic is gesloten

of een distructionderby topic met filmpjes van componenten die de geest gaan geven... Dan zijn we bijna helemaal op MTV niveau

Woei! *heeft etsbak*

ergste blunder is toen ik klein was... lekker aant solderen met mn 10 gulden soldeerbout... leg hem neer.. wilde hem weer pakken.. pak ik met mn hele hand dat hete ijzer vast... au..

Wat ik inderdaad nog een beetje mis zijn de sukkel acties met, bij voorkeur, dure componenten.

Zoals die keer dat ik de prescaler uit mijn F-counter opblies door met een meetpen de collector van de voorversterker met de ingang van de prescaler te verbinden, auw! dat ding kostte toen iets van 50 gulden.

Of dat boze moment dat ik (mijn eerste en laatste!) Gunn diode in een stukje golfpijp monteerde en de montage schroef iets te stevig aandraaide, krak, weg diode! Ook Gunn dioden waren niet echt goedkoop destijds.

KT88

Overleden

Sukkel acties.....je bedoelt een doos met EL34s zodanig op de tafel hebben staan dat je, zodra je iets met je elleboog opzijgaat, die hele doos zo van tafel veegt?

Het is me gebeurd ja........Er waren nog wat buisjes heel :-)

Het verhaal van DC2PCC heeft geleid tot buikpijn hier (van het lachen)!

Iets dergelijks, maar dan anders: in mijn laatste (examen) jaar bij Rens en Rens (zaliger nagedachtenis! ) moest ik een meting verrichten dmv. een oscilloscoop.
Dat waren van die simpele enkelstraalsdingetjes, ben het merk vergeten maar het was iets obscuurs.
Dat ding verdomde het natuurlijk, ik moest eerst de print doorsolderen en een elco vervangen voordat ik de meting kon verrichten.
Dat alles binnen de gestelde tijd, en natuurlijk behaalde ik een zeergoed cijfer :-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Sukkel acties: Eerste MRF237, Hoezo emitter aan de case, datmoet de collector zijn... Bwam dag tor.

Of dit: stuurzender wat oppeppen, dus voeding op 20V. Uhhh een BLY87 zat op dezelfde voeding en die kan dus geen 20V hebben. :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een van recentere datum:

Op broodplankje een 16F628 geplaats om te programmeren, spanning aangesloten en even de dil-klem pakken om de wisp628 aan te sluiten...

Snif,snif wat ruikt dat ineens raar?!? Er brandt iets! Toch niet de 16F628 hè? Duim erop om te voelen en AAAUW!!!!

(plus en 0 omgedraaid, die chips worden dan *zeer* heet)
(Maar, wonderlijk genoeg, de 16F628 doet het nog steeds! :) )

Mrf 238 verkeert om doen in de print vind ik van me zelf wel zeer domme aktie !!! is wel gebeurd
bedankt voor de link Soldeerbout

Cq3 cQ3
elmowww

Golden Member

SHT11 verkeerdom aansluiten.

Sensor van enkele tientjes naar de knoppen :X (gelukkig had ik daarna nog "9 levens")

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Een flyback driver waarvan de tor geen heatsink heeft, werkt wel... alleen niet zo lang (rookwolkje + stank). Zonde :)

mosfets verkeert om aansluiten geeft ook een leuk effect. m'n hele werkplaats stonk:P

Op 2 december 2005 20:41:18 schreef KT88:
Het verhaal van DC2PCC heeft geleid tot buikpijn hier (van het lachen)!

Idd :D:D

Ik vond het ook een mooi verhaal DC2PP!!
Ik heb ook nog een verhaal in mijn herinnering maar ik heb ergens het idee dat ik het eerder ergens op dit forum gedropt heb, dus sorry als ik in herhaling val.

Een wel erg irritante (LTS)klasgenoot heb ik eens een hak gezet door zijn praktijkopdracht zwakstroomschakeling onder handen te nemen.
Het was één drukknop met 2 "bellen" (lees=>lampjes) en een belomzetter. Héél basic 3e klas LTS.
Ik vond het nodig de voedende kabel los te schroeven en deze 2 aderige kabel te ontdoen van de (ruime) buitenmantel, de aders te strippen, te twisten en terug te proppen in die buitenmantel. En de schroefjes natuurlijk weer perfect op hun plaats!
En die jongen maar (terecht) denken dat hij alles goed aangesloten had. De leraar komt, zet de spanning erop, waarna de automaat (heet dat zo bij 24v?) uitsprong. "nou" zei de leraar, "dat moet je dan eerst maar even uitzoeken."
Die gozer weer alles nameten (binnen zijn denkniveau) en alle verbingingen waren goed toch? Dus Weer de leraar erbij... Weer de automaat eruit... Weer een opmerking van die leraar en weer veel meterij...
Na de derde keer en een wanhopige gezicht heeft de leraar alles doorgemeten en binnen de minuut had hij de fout gevonden... "SABOTAGE" riep hij nog...

Achteraf vond ik het wel een kutstreek, maar het was ook altijd zo'n bijdehande etter... >:)
Ik zou het nu inieder geval niet weer doen. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

:D:D:D:D:D:D:D:D
Wat een lol:P

Woei! *heeft etsbak*

dat deden wij standaard met 220 schakelingen op mbo(gemakkelijk te doen in buisinstallatie)

Eerste elektrobedenksel: met een wisselschakelaar moet het mogelijk zijn om te wisselen tussen een bedlamp en de luidspreker aansluiting. Een Philips 9710 klapt hard!!
Onderzoeking tijdens stage bij de ENCI cementfabriek: Hmm, dat is een grote elektromotor, ahh die drijft die 20 meter lange 4 meter hoge centrifugetrommel aan, gohh hoe zou die aandrijfas-beveiligingen werken??
Met magneetschakelaartjes dus, waar je prompt je vinger tussen kreeg. Vinger in puin, maar wel mooi die motor van 10kW tot stilstand gekregen :+

Heden vandaag me pll print naar &(*&(*&( geholpen
sluiting op de print een stukkie soldeer van 2 mm lang rook rook !!!
74hct4059 is in rook opgegaan !!! snik snik

Cq3 cQ3

:D:D:D:D:D:D:D:D:D Wie mehr rook wie besser!

Woei! *heeft etsbak*

wil je iets opblazen?

overbelast een ic of overbelast een weerstand (zet bijv 12V op een 1 Ohm weerstand, 1/4 of 1/8 watt, = 12A. moet je wel een 12A voeding hebben.

neem anders een 12V voeding 1A en een 12 Ohm weerstand, reken maar dat ie kapotgaat (weerstand)

LET OP: zorg dat je niet geraakt kan worden door ge-explodeerde projectielen: ontploffende componenten kunnen aardig ver tot je huid doordringen, je blind maken etc.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 3 december 2005 20:19:32 schreef muddy:
wil je iets opblazen?

overbelast een ic of overbelast een weerstand (zet bijv 12V op een 1 Ohm weerstand, 1/4 of 1/8 watt, = 12A. moet je wel een 12A voeding hebben.

neem anders een 12V voeding 1A en een 12 Ohm weerstand, reken maar dat ie kapotgaat (weerstand)

LET OP: zorg dat je niet geraakt kan worden door ge-explodeerde projectielen: ontploffende componenten kunnen aardig ver tot je huid doordringen, je blind maken etc.

en hoe zit dat bij elcos? :9~

- Neem de batterij van de Honda Dax (een klein brommerke uit de jaren 70) van je zus.
- Hang die aan een lader.
- Hou een brandende aanstekker aan het slangetje dat uit de batterij komt, want je heb ergens gelezen dat daar waterstofgas uit komt en dat brandt mooi.
- Het brandt zo goed dat de hele batterij ontploft en in stukken vliegt.
- Wees blij dat er geen zwavelzuur in je ogen gekomen is zodat je dat boek toch maar eens beter kan lezen en je nog kan gaan werken om centjes te verdienen voor een nieuwe batterij, want zuslief kan er niet mee lachen.

Op 4 december 2005 23:16:11 schreef NV Lambik:
- Neem de batterij van de Honda Dax (een klein brommerke uit de jaren 70) van je zus.
- Hang die aan een lader.
- Hou een brandende aanstekker aan het slangetje dat uit de batterij komt, want je heb ergens gelezen dat daar waterstofgas uit komt en dat brandt mooi.
- Het brandt zo goed dat de hele batterij ontploft en in stukken vliegt.
- Maar goed dat er geen zwavelzuur in je ogen gekomen is zodat je dat boek toch maar eens beter kan lezen en je nog kan gaan werken om centjes te verdienen voor een nieuwe batterij, want zuslief kan er niet mee lachen.

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Woei! *heeft etsbak*

De vader van een vriend van me vertelde me ooit dat hij een lamp in de huiskamer ging ophangen. Hij dacht dat hij de groep waar hij aan werkte spanningsloos gemaakt had. Dit was niet het geval... Vervolgens stond hij op een trap te klungelen en realiseerde zich dat hij niets had om de draden opnieuw mee aan te strippen. Maarja, er stond immers geen spanning op... toch? Vervolgens maar met zijn tanden de fasedraad aangestript! Hij had ook nog het geluk dat de schakelaar aanstond! Jammer dat ik dit niet heb kunnen zien! Hij is vervolgens met trap en al naar beneden gelazerd. Dit moet echt ongelooflijk pijn gedaan hebben! Hij heeft er trouwens niets aan overgehouden.

Nog een:

De baas waar ik voorheen voor werkte had net een TV gerepareerd waarop hij de klant belde voor een prijsopgave. Onder het gesprek met de klant deed hij de hoogspanningskabel van de spelende TV weer netjes in het daarvoor bestemde klemmetje. Deze was zoals je al kunt raden lek waarop de vonken van de kabel oversprongen naar zijn vingers, en van zijn oren en tanden de hoorn van het telefoontoestel in. Dit alles had een kapot telefoontoestel en een vastgelopen telefooncentrale tot gevolg. Ook heeft mijn baas de rest van deze dag met hoofdpijn op bed gelegen! Ook hij heeft dit avontuur overleefd!

owja, elco's was ik vergete: neem een elco met de pootjes aan 1 kant (beneden) en sluit die dan aan op een stroombron...

ff wachte en de elcp ontploft en de metalen huls ligt 10 meter verderop:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Dit topic is gesloten