Ik blijf hier anders typen, m'n blunders staan op m'n site (en ja ik zal wel wat vergeten zijn )
Dit topic is gesloten
Ik blijf hier anders typen, m'n blunders staan op m'n site (en ja ik zal wel wat vergeten zijn )
okee,
als 14/15 jarig jongetje 25 km naar de stad fietsen (en daarna weer terug) om onderdelen voor een project op te halen. ik schrok me de *** omdat ik plotseling erg veel moest betalen terweil ik alles in een handje kon houden. ja jongen, die PICjes zijn niet erg goedkoop... nouja, naar wat gesputter toch maar gekocht en weer dat roteind terug gefietst naar huis. de volgende dag kwam ik erachter dateen beetje onvoorzichtig ze niet zomaar in hun voetje pasten dus 1tje op de tand van de tafel recht tezet. net niet recht genoeg en hup, zomaar een poortje minder. niet opgeven, gewoon doorgaan en de 2e pic gepakt. daarmee iets voorzichtiger bezig. vervolgens komt ongemerkt iemand je kamer op (vader meen ik) want die komt eens kijken waar ik de hele dag mee bezig was. legt zijn hand op mijn schouder. ik was zo voorzichtig maar ingespannen bezig dat ikhem totaal niet had gemerkt en me rot schrik waardoor er meerdere pootjes dubbelklappen. voorzichtig terugbuigen maar toen knapten ze er helemaal af. ***diepe zucht*** alles in de kast gepleurt. later wilde ik eens kijken met het picproject van (deze?) site en had dus weer een picje opgehaald. bleek alles uiteindelijk niet te werken.... al die moeite en zakgeld voor niks...
edit: oops, beetje lang geworden. zijspoortje maar weggehaald
[Bericht gewijzigd door MAH op maandag 5 december 2005 13:14:38
Kon je je vader niet vragen om even met je terug te rijden ter compensatie van het geleden leed?
MAH: www.electronica-onderdelen.nl of www.futurlec.com of www.reichelt.de (niet reclame willen maken, just wanna help), zijn picjes goedkoop te verkrijgen.
En alweer geen blunder kunnen posten
(tenzij ik die schroevendraaier ietwat in mijn vinger meereken).
[Bericht gewijzigd door JuuL op maandag 5 december 2005 23:03:57
Op 5 december 2005 23:02:30 schreef JuuL:
MAH: www.electronica-onderdelen.nl of www.futurlec.com of www.reichelt.de (niet reclame willen maken, just wanna help), zijn picjes goedkoop te verkrijgen.
Ik vind ze bij Wouter ook niet duur hoor!
Maar dan is het wel verstandig om wat meer te kopen dan alleen een paar PIC's anders rijzen de verzendkosten in verhouding de pan uit!
Op 5 december 2005 23:02:30 schreef JuuL:
www.electronica-onderdelen.nl
Heeeh, is die domein naam ook al toegevoegt? Ik tike eerst altijd die URL in, mwah die bestond niet (c = k):D
/offtopic
Welke Wouter?
En Jossie, jij hebt een SMD IA?
[Bericht gewijzigd door JuuL op maandag 5 december 2005 23:06:21
Op 5 december 2005 23:05:53 schreef JuuL:
/offtopic
Komt nog, hopelijk binnen een paar dagen. Met ook veel weerstanden kits (0,5c/weerstand) ed
Op 5 december 2005 23:05:53 schreef JuuL:
/offtopic
Welke Wouter?
Wouter van Ooijen
VOTI, check de banner links in je scherm.
Hij heeft zijn eigen webwinkel(tje?) en rotzooit zo nu en dan ook wel eens een béétje met PIC's...
(hij heeft de WISP628 ontworpen)
ase,thd sufgsdjfkshghksdflgysiuyderwyhfsdggsudyuigyerwkvbcxkhjsgfiusdyfgkshdfugysdhgkjbdsuykgedsbgnbksdly fgkjdsbxcvkjshdfuhgkjshdgjkhdsfgjxscvlkdsfhjbgncbdvkjslhdfnbjdsbnklyhdgfdfnbsvbjksdfhbgjdnjbvhdsj
ghdsvbkjsdhrughjfdhslrugyhkdsfhgjksfdyg8usrdu
whaaa
net 50 euro aan leds verkloot...
was best wel, totdat bleek dat de voeden EN de voorschakel weestand niet goed was.....
400* 5000MCD 25 graden leds...
[mod-edit: format wat genormaliseerd]
[Bericht gewijzigd door KT88 op dinsdag 6 december 2005 18:35:13
Ik vond vroeger lasertjes wel leuk. Dus ik wou eens een wat sterker lasertje kopen. En koop voor fl.40 een 5mW laserdiode. En toen eens aan het testen. Ik had eigenlijk nog geen idee hoe dat nou precies werkte, maar ik wist iig dat de stroom niet hoger dan 40mA mocht worden. Ik had de regeling gedaan met een potmetertje van 10kOhm ofzo. Dus ik zit daar een beetje aan de te draaien, na een tijdje zit ik op 30mA, dus ik draai nog een heel klein beetje verder...
Blijk ik alleen al helemaal aan het eind van de potmeter te zitten, en ik zet dus meteen de Laser aan de 5V voedingsspanning. Weer 8 weken zakgeld verspeeld
Op 6 december 2005 09:02:52 schreef Ganzz:
>knip<
whaaanet 50 euro aan leds verkloot...
was best wel, totdat bleek dat de voeden EN de voorschakel weestand niet goed was.....400* 5000MCD 25 graden leds...
:D:D
12,5c/led. Mwah, nie zo heel duur:P
Maar je moet er geen 400 van mollen:9
mja, ik haalde ze gewoon bij okaphone aangezien ik toen nog niet zo thuis was in de internetwinkels e.d. Ook die verzendkosten vond ik toen veel te veel. fietste liever een dat stuk dan 8 euro te betalen en voor 20 euro(weet niet meer wat het in guldens was) moest bestellen bij het bedrijf met de grote C.
wat moet je nou met 400 smdleds tegelijk aan? een superlichtbak maken? of een maxi/mini kerstboom ?
foutje(?) toen we op school bezig gingen met de usbkaart werd hij opeens wel heel erg warm. gelukkig zei de leraar dat ze niet allemaal goed waren en dat we wel een nieuwe kregen als ze weer binnenkwamen.(a 40 euro per stuk)
*kickje
Mwaauch .. net een 78M05 aangeraakt .. und dat doet pijn:(
Volgende keer heatsinkje d'rop:D
[edit]PROEST UCHE, sinds wanneer trekt een pic + 16x2 karakter display ca 1A stroom:S
Dat wordt foutzoeken:(
Ik dacht al, wat stinkt t hier:P
[edit2]Stom,stom. Potmetertje één plaatsje verkeerd in mn breadboard gedaan:P Gewoon kortsluiting:D
[Bericht gewijzigd door jossie op zaterdag 10 december 2005 01:28:35
Dat jij test zonder een stroombegrenzing/zekering.
Valt me toch wel een beetje tegen van je hoor jossie!
Ik heb niet een "wounded in action" te melden, tenminste niet lichamelijk.
Donderdag, de hele dag lopen foutzoeken bij een H-brug. "Hoe kan dat nou, gisteren deed hij het immers gewoon goed!?".
Overal alles nagekeken, zelfs een stel ICs vervangen. Dit haalde allemaal niets uit.
Toen voorlopig de moed maar opgegeven en verder gegaan met een ander projectje. FF voor de zekerheid de 5V meten met de scope: -5V! huh? hij staat gewoon op 5V bij de voeding?
Jah, inderdaad: de scope stond DE HELE DAG op inverted! :( Hierdoor was het pwm signaal dat de H-brug in kwam -5 -0V ipv 0-5V...
Een oude tektronix, waarbij je aan het position knopje moest trekken om hem te laten inverteren, mooi verstopt, wist ik veel...
[Bericht gewijzigd door JuuL op zaterdag 10 december 2005 22:21:59
Op 10 december 2005 22:16:55 schreef JuuL:
Dat jij test zonder een stroombegrenzing/zekering.
Valt me toch wel een beetje tegen van je hoor jossie!
Mwah, was gewoon een beetje bezig met knoeien. Moet nog is een keer een fatsoenlijke voeding bouwen:P. Kennelijk was er al een soort van *stroombegrensing* in het circuit:D
Zekeringen? Huh? Waarom zou ik. M'n 12V voeding is kortsluitvast .. en (de beveiliging) schakelt in vanaf 5A...
Op 6 december 2005 09:02:52 schreef Ganzz:
whaaa
net 50 euro aan leds verkloot...
was best wel, totdat bleek dat de voeden EN de voorschakel weestand niet goed was.....400* 5000MCD 25 graden leds...
[mod-edit: format wat genormaliseerd]
Dat je nou 2x dezelfde fout maakt, het overkomt ons allemaal wel eens, maar stug doorgaan tot alle 400 LEDS opgebrand zijn? Das ist ja GANZZ verruckt!:-)
Toen ik pas afgestudeerd was werkte ik in een zendstation met een groot antennepark. Op een dag had ik hulp nodig van de klusjesman maar die vertikte dat. Hij reed liever het gras af in het zonnetje op zijn tractor. Nu ben ik geen verklikker bij de baas, maar wel wraakzuchtig.
's avonds naaide ik een elektrische draad in de zetel ter hoogte van een gevoelige plaats en verbond die door met de ontstekingsbobine. Wat ik niet wist, was dat de tractor defect was geraakt voor de zoveelste keer. Enkele dagen later kwam de directeur zelf ter plaatse met een expert van de garage om te zien of dat ding kon afgeschreven worden.
Hij zet zich op die tractor, neemt de sleutels......
De uitbrander die ik toen gekregen heb galmt nog steeds in mijn oren.
Op 11 december 2005 13:01:03 schreef JuuL:
LOLHij wist meteen dat jij het was?
Ik was destijds nog niet zo doortrapt als nu en ik viel nogal gauw door de mand. Mijn collega was veel ouder dan ik en de vleesgeworden ernst, die viel buiten verdenking. Dat zal wel de tijdsgeest geweest zijn.Raar eigenlijk, ik heb nu dezelfde leeftijd als hij toen en ik ben nog steeds in voor een goeie grap. Blijkbaar kan men tegenwoordig ook in de hogere regionen een grapje waarderen. Vroeger waren dat nogal stijve harken en azijnpissers.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 11 december 2005 13:42:04
zo juist geconstateerd dat een 5,6kohm weerstand behoorlijke warmte kan procduceren ism een 9v batterij, als je tenminste de eninge bc547 opblaast die je nog had...
GRRR...
Op 11 december 2005 10:47:08 schreef grotedikken:
[...]
Dat je nou 2x dezelfde fout maakt, het overkomt ons allemaal wel eens, maar stug doorgaan tot alle 400 LEDS opgebrand zijn? Das ist ja GANZZ verruckt!:-)
er zaten 400 leds op een print.
per 5 in serie en dsan de rest parralel.
ganzz heeft geen stroombron
maar wel een trafo 24v ...
ganzz pakt een 50 watt weerstand
ganzz richt de 24v gelijk met een gelijkrichter(31v ofzo) ganzz berekend weerstand.
Ganzz pakt trafo even kijken de zwarte en de gele is voor de 230 de zwarte en de witte voor 110v
de zwarte en de witte voor 230v zei je.......
argg maar nu gaan we verder met luxeon leds
@hierboven ik heb er nog wel eentje voor je kom maar halen
Moderator
Dat had je ganzz anders moeten doen! 50W weerstand...
Op 13 december 2005 23:09:38 schreef Henry S.:
Dat had je ganzz anders moeten doen! 50W weerstand...
er gebeurde niets met die weerstand, maar die trafo..
gevolgen zijn bekend
Moderator
Je weet hopelijk waar ik op doel
Dit topic is gesloten