Hallo allen,

Ik heb ns ff rond zitten neuzen op de site van ELM electronics. Zij verkopen geprogrammeerde PIC's om OBD2 te kunnen uitlezen in de auto.
Nou lijkt het me leuk om zoiets op CO met een paar mensen zelf te ontwikkelen en ter beschikking te stellen aan het publieke domein. Ik heb verstand van bitbanging op PIC's maar ken het OBD2 protocol (nog) niet.

Iemand geinteresseerd? Ik hoor graag van jullie!

Da fripster

hoi,

ik weet dat het veel werk is, maar ik vind het zo laf om een geprogrammeerd chippie te kopen als je het ook zelf kunt doen.
Ik moet wel zeggen dat door de non-standaardisatie er wel erg veel werk tegelijk op je afkomt als je zoiets gaat aanpakken.

Ik vraag me trouwnes ook af of er wel een goede beschrijving te vinden valt van het gehele OSI model van OBD2. Elke layer moet toch wel bekend zijn voor dat je hier echt iets mee kunt...

Ik wacht verdere reacties eerst maar 'ns af, evengoed bedankt voor je belangstelling

Da fripster

ben zeer geintreseerd.

obd2 of obdE hebben wel een zelfde stekker , pin bezetting kan per protocol verschillen en stekker moet zich een meter binnen de bestuurders plek bevinden (vrij ruim begrip)

OBD2 heeft inderdaad altijd dezelfde stekker ook de pin bezetting om uit te lezen is het zelfde Pen7.
Er zijn wat verschillen in signalen PWM,VPW enzo.
De codes van de Powertrain zijn voor een groot deel gelijk, maar meer specifieke dingen zijn helaas nog steeds merk afhankelijk. Helaas komt OBD3 eraan dit zal wel geheel Can-bus worden. De nieuwste 2004-2005 modellen zijn al Can-Bus en werken met de ELM-chips ook helaas niet meer. Ik gebruik ze zelf al een hele tijd en tot bepaalde hoogte werkt het goed. Ik ben nu bezig om een universele Can-reader te maken om zo alle signalen te kunnen meten, om makkelijker fouten te kunnen op sporen op de BUS.
Er is best veel info te vinden over de Iso norm her en der maar erg makkelijk is het ook weer niet.