Jij ook bedankt Rob, ik dacht dat ik van het virus af was.
Niet veel extra volk op de band, maar we gaan gewoon door he!
De actieve preselector komt er aan
, en hopelijk gaan er dan meer CO-ers luisteren! Wie luistert wordt vanzelf aangestoken. 
En als dat niet lukt... een goedkope, gemakkelijke, maar goede KG-ontvanger voor de 48m posten?
Nee, niet veel mensen erbij op de band maar wel meer luisteraars en mensen die in ieder geval een poging hebben gewaagd (zoals Eat met zijn 1 watt Potters transmitter) en de zendhobby (piraat of gelicenseerd) weer onder de aandacht gebracht en dat is ook veel waard want het word allemaal minder.
En zolang de kortegolf nog niet 'verzuipt' in de DRM signalen *blijft* het een uitdaging, dus niet stoppen nu maar doorgaan!!!!!
En als dat niet lukt... een goedkope, gemakkelijke, maar goede KG-ontvanger voor de 48m posten?
Word aan gewerkt hier!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Er gaan tenminste weer mensen op cursus, en als iedereen even lid wordt van de Benelux DX Club dan gaat het de goede kant op.
Dus je was al bezig... 
Yep, met simpele onderdelen à la BITX met bc torren en andere gemakkelijk verkrijgbare componenten. Of ben jij ook bezig met een ontvanger voor de 48m?
Ik zag bij Kent in de Gazette 2 HF-boeken staan. Is iemand bekend met deze boeken? Knutselboeken zijn nooit weg 
Op 14 januari 2006 18:55:23 schreef Rd12tf:
Yep, met simpele onderdelen à la BITX met bc torren en andere gemakkelijk verkrijgbare componenten. Of ben jij ook bezig met een ontvanger voor de 48m?
Nee, een HF ontvanger staat op de todo lijst.
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
@Allen
Ik liep laatst tegen een proggie aan wat eigenlijk een must is voor de KG enthousiast.
Je kan er je antenne systeem mee doorrekenen,stralings patronen bekijken impedanties uitrekenen.Kort om te veel om op te noemen.Er zal wel even op gestudeerd moeten worden maar dan heb je ook wat!!
Hier onder een inverted V voor 6.3 Mhz.Stralingspatroon.
Proggie heet MMANA http://www.smeter.net/antennas/mmana.php
Ook te gebruiken voor beams en eigenlijk alle denkbare antenne vormen, je kan de boel ook met een druk op de knop laten optimaliseren.
MRF
@Henry @RD12tf
JA! Die ontvanger he?
Das ook nog een belangrijk iets!
Want ff een radiotje poken is er niet bij.
Het zou zo leuk zijn als je een simpel maar werkend schema zou hebben.
Ik heb het zelf nog niet genoeg getest maar die 0V1 of 1V1 is dat niks?
Kunnen we ons daar ook niet wat meer mee bezig gaan houden?
Lijkt me leuk! Maar simpel he?
Misschien ook een stapje voor stapje?
BV ik heb dan zo iets van versterker hebben we niet nodig!
Iedereen heeft of een versterker los of een boxen setje van/voor de PC.
En om het dan leuk te houden beginnen met de ontvanger
Uitbreiden met versterker (misschien wel twee?)
Dan BV een voorversterker als laatste een audio versterker?
Ik tik maar wat . . . .
@MRF ik sla over!
Rob007.
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
@Rob
Je kan ook los frontend maken ik denk aan een selectieve ontvangst versterkertje en daar een oscilator signaal bij injecteren gevolgd door een 455Khz filtertje.Na het filtertje injecteer je het signaal in een bestaande AM omroep doos.En je ontvangt daar dan de 48 mtr op.
@Rob,jij ook bedankt voor al je moeite,persoonlijk vind ik t resultaat ook een beetje tegenvallen,veel sommetjes weinig bouwsels.Niet negatief bedoeld tov de rekenwonders onder ons,ben t zelf niet zo,ik probeer meestal eerst wat en lukt t niet doe ik weer wat anders.Om zelf iets nieuws te bouwen is er hier ook niet van gekomen,was wel begonnen hier met een el 84-807 de voeding is wel klaar maar verder nog niets...Maar heb nu wat meer ruimte in mijn nieuwe schuur dus dat gaat goedkomen,waarschijnlijk in de kg uitdaging deel 27....@Westcoast,hoe werkt dat precies met die gpa antenne,de litze vanaf de rolspoel door een pvc pijpje naar buiten voeren? Misschien wel wat meer instraling dan in de studio.Of ook met coax naar buiten en daar de litze eraan knopen en de aardes aan elkaar?Ik ga dit zeker proberen.Rolspoel?Nog iets speciaals of gewoon een dumper? Groeten!
Nou @saturnus lijkt me leuk!
Doe jij inderdaad er ook wat meer achtereen zitten?
Kom op bouwen?
Is wat lullig inderdaad maar heb geen 1 station van C.O gehoord
Maar er is wel een boel techniek voorbij gegaan ja klopt!
Rob007.
Op 14 januari 2006 21:33:58 schreef saturnus:
@Rob,jij ook bedankt voor al je moeite,persoonlijk vind ik t resultaat ook een beetje tegenvallen,veel sommetjes weinig bouwsels.Niet negatief bedoeld tov de rekenwonders onder ons,ben t zelf niet zo,ik probeer meestal eerst wat en lukt t niet doe ik weer wat anders.Om zelf iets nieuws te bouwen is er hier ook niet van gekomen,was wel begonnen hier met een el 84-807 de voeding is wel klaar maar verder nog niets...Maar heb nu wat meer ruimte in mijn nieuwe schuur dus dat gaat goedkomen,waarschijnlijk in de kg uitdaging deel 27....@Westcoast,hoe werkt dat precies met die gpa antenne,de litze vanaf de rolspoel door een pvc pijpje naar buiten voeren? Misschien wel wat meer instraling dan in de studio.Of ook met coax naar buiten en daar de litze eraan knopen en de aardes aan elkaar?Ik ga dit zeker proberen.Rolspoel?Nog iets speciaals of gewoon een dumper? Groeten!
het is zo,n leger unit waarmee ze die sprietantennes mee dippen , ik zal morgen even aan ridiculous vragen welk merk en type , inderdaad de litze door een pvc buis naar buiten , hij vertelde mij dat die 6 mtr. litze er wel tussen moest anders had hij niet voldoende rolspoel voor mg.,met de inslag valt het wel mee zolang je apparatuur maar aan aarde ligt (geen lichtnet aarde)die stalen buis moet ook dit vormt samen met de aarde die eraan gekoppeld zit de tegencapaciteit . als je deze constructie goed bekijkt is het net een vertikale open dipool , in zijn buurt stoort hij niet hij werkt al vijftien jaar met deze antenne met succes.
Op 14 januari 2006 18:55:36 schreef Henry S.:
Ik zag bij Kent in de Gazette 2 HF-boeken staan. Is iemand bekend met deze boeken? Knutselboeken zijn nooit weg
ik vond in mijn verzameling wel andere boeken, vooral voor de beginner staat hier veel info in.
http://www.radioboek.nl/catalog/product_info.php/manufacturers_id/2/pr…
voor degene die van oude boeken houd klik de link, het boek wat je dan ziet ben ik momenteel aan het lezen, maar ze hebben nog meer, misschien wel over datum maar toch nog een boel info.
zo, en dan nu wel het goeie topic...
rap/hiphop op 6405...
harde fluit op 6315
6310 echte gouwe ouwe jukebox rock&roll
NL muziek op 6280
iets wat lijkt op abba op 6370
edit-nu westcoast op 6375, met storing ergens van, maar dat kan ook lokaal zitten...
[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]
MRF-Technoligy
Op 15 januari 2006 10:55:17 schreef MRF-Technoligy:
@westcoastontvangst hier nu 9+20 Db R5 6.375 Khz
bedankt voor je rapport , zijn er nog meer die op 6375 afgestemd zijn.
@Rob
Nee er staan geen kant en klare schema's in dat boek, maar wel veel uitleg en formules, ik heb deze boeken heel lang niet ingekeken, maar nu ik ze weer zie komt er weer het 1 en ander boven.
Izaak
Waneer kom jij op de band Izaak?
Of je kunt misschien je bestaande setje per ongeluk
even iets te ver naar benee draaien?
Rob007.
Op 15 januari 2006 11:01:52 schreef westcoast:
[...]
bedankt voor je rapport , zijn er nog meer die op 6375 afgestemd zijn.
Ok hier is het s9 r4,5 en een hele lichte fading 1/2 s puntje. Terwijl ik dat schreef zakte de band af en toe iets in en werd het een fading van 2s puntjes.
Op 15 januari 2006 11:14:53 schreef rob007:
Waneer kom jij op de band Izaak?
Of je kunt misschien je bestaande setje per ongeluk
even iets te ver naar benee draaien?Rob007.
kom je zo nog retour rob ?
Rapport:
6.375 Khz, Westcoast.
Signaal is 7 modulatie, modulatie is een 3 tot 4.
Helaas heb ik veel storing aan deze zijde.
Momenteel Mr. BlueSky van ELO.
Ontvangen op een FD3 antenne en een target HF3 ontvanger.
[Bericht gewijzigd door view op ]
Op 15 januari 2006 11:19:27 schreef view:
Rapport:6.375 Khz, Westcoast.
Signaal is 7 modulatie, modulatie is een 3.
Momenteel Mr. BlueSky van ELO.
Ontvangen op een FD3 antenne en een target HF3 ontvanger.
bedanktt view , de volgende plaat is voor jou , wanneer gaan we jou een keer horen ?