Op 4 december 2005 14:41:27 schreef Fantomaz:...Volgens mij is het ontbreken van een RS232poort evenredig met de vooruitgang van laptops...
Vergeet niet dat er nog heel erg veel mensen zijn die gewoon persé een RS232 nodig hebben.
Dus over wiens "vooruitgang" hebben we het hier? Wat hebben al die supersnelle PC's nou helemaal toegevoegd? Vroeger kon ik 15 seconden na het aanzwengelen van de PC al aan het werk, met applicaties die binnen 5 seconden waren opgestart. Nu zit heel de wereld de godganse dag zandlopertjes te staren. Reken maar eens uit wat dat kost.
De PC's zijn supersnel, de programma's supertraag. Ik heb nooit om die geile GUI's gevraagd, maar we worden gewoon gedwongen.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Op 4 december 2005 15:08:10 schreef Marco69:
Koop je toch een PCMCIA kaartje met 2x RS232 voor hem. Als sinterklaascadeautje ofzo
als jij die in laptopformaat kan vinden wil ik het graag van je weten... maar ik heb gelukkig nog een 'oude' pc (tja, wat is oud tegenwoordig. t is amd 855mhz/265mb ram/128mb video) waar wel een gewone rs232 opzit. dus als ik iets moet doen waarbij ik de rs232 nodig heb, loop ik mooi even naar de studeerkamer van mijn vader
(hij zei: jij hebt nu toch een laptop, kan ik deze mooi gebruiken. ik allang blij dat ie niet wegging) 
dus,,, ik hoop dat het wil met je convertor
testhetmaar
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Ik gebruik ook een usb-rs232 omzetter maar ben er zeer tevreden over. Ik gebruik deze om verschillende PLC's te programmeren zowel met DOS als met windows programma's. Zelfs DOS programma's kunnen de omzetter vinden. Langzaam daar heb ik nog geen last van gehad. Protocollen weet ik ook niet. Maar iedere PLC heeft wel een andere. Ik maak zelf gebruik van een EMINENT type em1016 onder winxp sp2.
LaStei
carpe cerevisi
Maar het hangt helemaal van de applicatie af. Een diesel-hydraulische trein van het type Turbostar heeft ongeveer 10 serielle interfaces, waarvan er ongeveer twee lopen met windows XP/USB to RS232 converter. Alle andere moesten we gewoon doen met "oudere" PC's Kan nog leuk worden, voor sommige van de treinen hebben ze een onderhouds kontrakt van 15 jaar.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 4 december 2005 18:18:18 schreef GJ_:
Vergeet niet dat er nog heel erg veel mensen zijn die gewoon persé een RS232 nodig hebben.
Waaronder dus mijn collega
Nu zit heel de wereld de godganse dag zandlopertjes te staren. De PC's zijn supersnel, de programma's supertraag. Ik heb nooit om die geile GUI's gevraagd, maar we worden gewoon gedwongen.
Kijk ik begrijp je volkomen!
Het is ook omdat je zo nu en dan al niet meer anders kan, anders was ik nooit overgestapt naar XP.
Sterker nog, ik draai standaard W98se (diehard) en kan deze HD (in een Bracket) verwisselen voor mijn XP HD.
Naast de besturingssystemen en wat noodzakelijke programma's heb ik er niets extra's op staan.
Ik word ook regelmatig onpasselijk wanneer ik weer om onduidelijke reden een zandloper in beeld krijg, steeds herinnerd wordt aan het feit dat er een nieuwe update te downloaden is, dat ik MSN niet kan gebruiken omdat er geen identiteit ingesteld is en meer van die rotzooi!
En niet weg te krijgen he!
Met veel moeite krijg ik niet meer die MSN vraag...
Nog zo een: Ik wil een snelkoppeling verwijderen. Krijg ik meteen de vraag of ik het programma wil deinstalleren, of alleen de snelkoppeling. Het laatste natuurlijk! Anders had ik dat wel via software in het configuratiescherm gedaan. Alhoewel... Dat ging ook veel beter in W98se...
Ik heb het niet zo op XP 
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Op 4 december 2005 20:21:24 schreef Fantomaz:
Dat ging ook veel beter in W98se...
Ik heb het niet zo op XP
XP = eXtra Problemen 
Hallo MAH,
Of je applicatie werkt met een USB naar 232 converter is afhankelijk van de applicatie zelf.
Is het een dos applicatie dan kun je het vergeten.
USB ondersteuning is pas vanaf Win98 Se in het besturingssysteem aanwezig. WIl je dus een USB converter gebruiken dan moet je besturingsssysteem minimaal WIn98SE zijn! De drivers zien een USB device en emuleren dan een virtuele compoort die onder een Windows omgeving als een normale compoort wordt gezien. Schakel je om naar dos, ben je de driver en dus ook je com poort kwijt. Ik ken nog geen USB drivers/converters voor DOS.
Als je software gebruik maakt van een 9-bit protocoll, dan kun je het ook vergeten. Werkt niet met converters.
Dus als je programma onder windows werkt (dus niet in een dos box) dan heb je kans dat het goed gaat met een USB converter. De beste resultaten heb ik met FTDI chipset gebaseerde converters, die gebruik ik dan ook uitsluitend.
Alternatief zoals eerder vermeld zijn de PCMCIA kaarten met RS232 poorten. Ook de nieuwe notebooks zijn nog voorzien van PCMCIA sloten.
Groeten, Msmax
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 4 december 2005 14:41:27 schreef Fantomaz:
Ik bedoel, die dingen kun je ook gebruiken om je WISP628 aan te sluiten op je USBpoort, dus waarom niet?
Hij zei me dat het dataprotocol niet via USB kon...
Daar kan hij gelijk in hebben. Een USB-serieel converter verandert allerlei timing aspecten van het protocol, zeker de relatie tussen de seriele data en de handshakes. En een USB-seriel converter moet je benaderen met windows calls, niet door direct de hardware aan te sturen. Het Wisp628 protocol is bewust ontworpen om ook goed te werken met zo'n converter.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Op 5 december 2005 16:26:39 schreef Msmax:
Is het een dos applicatie dan kun je het vergeten.
Ook de nieuwe notebooks zijn nog voorzien van PCMCIA sloten.Groeten, Msmax
op school moet ik programeren met abel (jaja, oud enzo, maar je zeggen dat ze geen geld hebben voor wat anders). dit is een dosprog maar ik draai het wel onder winXP.gaat dat werken?
ik heb nog nergens een rs232poort voor de laptop gevonden die ik in zo'n (weet ik niet hoe dat heet) slot kan schuiven. dus als je ze ergens hebt gevonden zullen veel mensen bij mij op school je dankbaar zijn denk ik. greetzzz
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
OK ik ga, omdat die USB converters niet 100% werken, toch voor de PCMCIA oplossing.
Maar zijn die echt zo moeilijk te vinden?
Usb converters werken prima op het RS232 protocol pas als je iets probeert wat niet binnen dit protocol thuishoort data via handshake ed gaat het mis.
je hoeft niet opzoek naar een rs232 PCMCAI maar naar een serieele PCMCAI(een com poort)
@Fantomaz
Bekijk mijn treaths eens over dit onderwerp
http://www.circuitsonline.net/forum/view/24071/1/cardbus
http://www.circuitsonline.net/forum/view/23162/1/belkin
Indien je wil weten waar je deze cardbus kan kopen mag je mij mailen.
[Bericht gewijzigd door Evarist op ]
Mijn ervaring met die dingen is ook ronduit brak.
Ik gebruik er diverse van Belkin en Sweex. In combinatie met een AVRISP, STK500 werkt het prima, ook zelfbouw bras werkt aardig. Echter handshake lijnen zijn knudde. Die van de sweex is ECHT brak, verder viel het mij op dat een Sweex niet goed werkt als je de Sweex drivers installeerd een keer de drivers van een ander USB-RS232 ding van Nedis geinstalleerd, en waarempel de Sweex' werken ook ineens
.
Sinds windows er is ben ik diep in mijn hart een ontzettende tegenstander van computers, maar we worden GEDWONGEN om met die zandloper bocht te werken, loopt elk hondsgezeik vast om onduidelijk redenen, XP SP2 loopt vast op video filmpjes (ik heb de oplossing gevonden overigens), virus hier, trojan daar, BAH
:(
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 5 december 2005 23:07:46 schreef Antoine:
Mijn ervaring met die dingen is ook ronduit brak.
Mijn ervaring met die dingen is prima. Het verschil is denk ik dat ik meestal werk met protocollen die zich redelijk gedragen, in de zin dat ze ook op een Linux, VMS, Sun, OS/2 of ander systeem, of over een terminal server, zouden werken. Dan werkt een usb-serial converter vrijwel altijd prima. Maar een applicatie die echt veronderstelt PC seriele poort hardware te kunnen gebruiken, tsja, die krijgt nu iets anders voor z'n kiezen. Mijn ervaring met zulke software is ronduit brak 
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 5 december 2005 23:07:46 schreef Antoine:
Sinds windows er is ben ik diep in mijn hart een ontzettende tegenstander van computers, maar we worden GEDWONGEN om met die zandloper bocht te werken,
Mee eens.
virus hier, trojan daar, BAH
:(
Nooit last van!
(Firefox/XP-SP2/Norton)
Op 5 december 2005 23:12:12 schreef Wouter van Ooijen:
[...]
Maar een applicatie die echt veronderstelt PC seriele poort hardware te kunnen gebruiken, tsja, die krijgt nu iets anders voor z'n kiezen. Mijn ervaring met zulke software is ronduit brak
Tja, maar vaak hebben we weinig te kiezen in Elektronica land, ik bedoel, ik moet intercom centrale's programmeren in de software van de leverancier, dus heb ik geen keus.... ik werk met AVR studio, met Dynamic C, met RF modems, etc. Daar zit overal software bij waar ik NIET omheen kan.
[edit]
En dat roept men, neem Linux, ja, en dan ? Dan kan ik de software die ik nodig heb niet eens gebruiken !
Btw, Jossie14, ik heb ook Norton, Firefox, SP2, maja..... het is wel erg dat ik dat allemaal moet kopen/downloaden om mijn PC veilig te houden
Fantomaz
Wouter van Ooijen
Op 5 december 2005 23:15:51 schreef Antoine:
Tja, maar vaak hebben we weinig te kiezen in Elektronica land, ik bedoel, ik moet intercom centrale's programmeren in de software van de leverancier, dus heb ik geen keus....
Dat kan zijn, maar het is een beetje eenzijdig om dan te zeggen dat (je ervaring met) die usb-serieel converters brak is. Het is de combinatie met die software, en van die combinatie zou ik de schuld voor een belangrijk deel bij die software leggen.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
[...]Btw, Jossie14, ik heb ook Norton, Firefox, SP2, maja..... het is wel erg dat ik dat allemaal moet kopen/downloaden om mijn PC veilig te houden
Jep, mar dat moet dan maar;)
Als je bijv alleen internet in de bieb ofzo heb je d'r geen last van 
En Firefox surft gewoon veel prettiger (tabbladen, enz)
Op 5 december 2005 23:32:26 schreef Wouter van Ooijen:
[...]Dat kan zijn, maar het is een beetje eenzijdig om dan te zeggen dat (je ervaring met) die usb-serieel converters brak is. Het is de combinatie met die software, en van die combinatie zou ik de schuld voor een belangrijk deel bij die software leggen.
Feit blijft dat die converters een slap aftreksel zijn van een fatsoenlijke 'echte' poort. Om de 'schuld' bij de software te leggen, vind ik wat kort door de bocht. Het blijft een emulatie, dat zal vaak wel, maar ook regelmatig niet werken.
Serieel is onder winshit toch al vreselijk brak geimplementeerd. Als je daar dan nog een emulatie tussen gaat stoppen, zal het er niet beter op worden.
Wat mij betreft is het gewoon een ongelukkige combinatie. Zonder nou direct iets of iemand de schuld te geven. Feit is wel dat er zelden iets is wat op een gemuleerde poort wel werkt en op de 'echte' niet.
Boudie
Vervangen DOOR.
[...]
[edit]
En dat roept men, neem Linux, ja, en dan ? Dan kan ik de software die ik nodig heb niet eens gebruiken !
Klopt helemaal! Wat we moeten doen is: Roepen naar de leverancier dat je een Linuxversie van de software wilt hebben. Na enige jaren (!) werkt dat echt. Mooi voorbeeld daarvan is de Postbank die aanvankelijk alleen werkte als je met MS/IE kwam internet-bankieren.
Veel software die in C/C++ is geschreven kan met enige(...) inspanning worden gecompileerd onder Linux. Ook programma's met een GUI hoeven geen grote problemen op te leveren dankzij, bijvoorbeeld, Qt's toolbox (Mac/Linux/Windows).
Echt simpel is het natuurlijk ook weer niet. Het is vooral een kwestie van willen...
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
een paar dingen ter opheldering
usb naar serieel is GEEN omzetter ! tenminste niet in hardware. er wordt gebruik gemaakt van een software layer waar alles doorheen moet. het USB protocol heeft geen standaard 'seriele poort' . alles wordt dus gedaan via translatiewerk op software niveau. en daar knelt het schoentje
punt twee is dat usb eigenlijk bedoeld is voor bulk transport en niet voor karakter transport. tussen twee pakketten van de host en een endpoint zit ALTIJD ongeveer 1.2 millisconden. in het pakket haal je de full speed wel. en voor die kleine serele pakketjes ben je dus zwaar gepealiseerd ( vandaar dat die handshake zo rottig traag is )
de enige convertor die goede prestaties haalt is die van ftdi MAAR .. er is een grote MAAR aan . je moet de driver tunen voor je toepassing
je kan in de INI file wijzigingen aanbrengen. je kan de latency terugschroeven ( je overtreedt de usb spelregels maar bon .. ) en als je de ins en outs van je transport protocol kent kan je met trigger karakters werken. het transport wordt geoptimalisserd. bijvoorbeeld een prompt karakter voor een terminal.
haal de appnot op ftdi's ebsite. tstaat uitgelegd hoe het werk
de convertor chip van prolific is te mijden. dat is een echt kreng ( hun andere ic's ook trouwens. blijf vooral weg van hun usb2.0 naar ide als je geen vaarwel wilt zeggen tegen je data er zit een bug in het afhandelen van superframes. als dat voorkomt tijdens het schrijven van de MFT van je harddisk is't byebye. en er valt niks te recoveren ... )
de andere goeie is de silicon labs 2103 maar die zit in een zeer lastige verpakking. ook daar kan je met de driver insteling spelen.
en nu het allerbelangrjkste.
ALLEMAAL die dingen zijn gemaakt om te praten met een UART die het STANDAARD UART statediagramma afhandelt. extra gerommel zolas DTR plsen etc zitten nNIET in dat statediagramma. je kan het wel maar je krijgt en penalty aan e borek omdat dat niet binnen een usb fram valt. de statemacine die de transacties beheert ( en das hardware notabene ) is daar NIET op voorzien.
kortom , als je langs de andere kant een gewone rs232 verbinding hebt die de 2 handshake kanalen gebruikt zoals het hoort en het transport met start , stop parity zoals het hoort zal je geen problemen hebben
GeBitbangde protocollen lukken ook op voorwaarde dat ze niet tijdkritisch zijn (de usb packet latency verstoort dat ).
Wouter van Ooijen
> Feit blijft dat die converters een slap aftreksel zijn van een fatsoenlijke 'echte' poort.
Natuurlijk, als je de PC UART als de standaard beschouwt dan is iedere afwijking daarvan een slap aftreksel.
UARTs zijn er ook in soorten en maten. Denk alleen maar aan het verschil tussen een 8250, 8250A en 16550 en de compatibles. Het werkt allemaal (nou ja, een 8250(A) met winshit op hogere snelheden is een wat ongelukkig combinatie, ok...)
Overigens zit het grootste probleem in de delay die je bij die USB dingen hebt, zoals f_e mooi heeft uitgelegd. Dat heeft niets met de UART te maken, maar meer met 'misbruik' van USB.
Voor mij geen omzetters meer. Een PCMCIA kaart met RS232 is een 'echte' compoort.
Zoals eerder aangehaald zijn er ook goedkope, maar je moet ze verbeteren. TI leverde wel de chip gratis.