Nak
Minds are like parachutes... they only function when open
Alleen de buitenste 2 aansluitingen heb je nodig, de + op de 24vdc en de - op de andere kant.
Programmeren van het display is een verhaaltje apart, in principe gebruik je daar een bekabelde rs232 aansluiting voor. De programmeer-stekeligheid is dat je met een bepaalde toetscombinatie het display in de programmeerstand moet zetten of een bepaalde toets ingedrukt moet houden terwijl je er spanning opzet.
Helaas kan ik je niet vertellen welke toetsen dat zijn...
Poels Design
Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl
Op 14 december 2005 14:06:57 schreef Nak:
Alleen de buitenste 2 aansluitingen heb je nodig, de + op de 24vdc en de - op de andere kant.Programmeren van het display is een verhaaltje apart, in principe gebruik je daar een bekabelde rs232 aansluiting voor. De programmeer-stekeligheid is dat je met een bepaalde toetscombinatie het display in de programmeerstand moet zetten of een bepaalde toets ingedrukt moet houden terwijl je er spanning opzet.
Helaas kan ik je niet vertellen welke toetsen dat zijn...
Aha, okey bedankt ! Het werkt:)
Ik kan helaas nog geen verbinding leggen tussen mijn laptop en de display.
Hopelijk kun je me dan wat meer uiteleggen indien mogleijk met een voorbeeldje erbij of een logische schakeling
Gegroet Luc Poels
[Bericht gewijzigd door Poels Design op ]
Poels Design
Hoe kan ik nou mijn sofware over laden op de display via die RS232 kabel...Hij kan waarschijnlijk geen verbinding leggen met de display:S Wat moet ik precies doen nu?
*kickje*
Op 11 december 2005 20:03:14 schreef GJ_:...Pilz nog kunnen krijgen. Gewoon even bellen: 0347-320477...
Al gebeld?
Poels Design
Nee helaas, de laatste keer dat ik op deze topic keek was ook in het weekend en nou is het weer zondag:( Ik zal morgen eens bellen als ik op tijd thuis ben
Poels Design
Hey GJ_
Ik heb net gebeld, en een hele uitleg ( in het engels) opgestuurd gekregen. Ik ben nou een beetje aan het uitzoeken hoe wet werkt. De pesroon die ik aan de telefoon kreeg van Pilz wist mij te vertellen dat ik via de Inputs 0/1 moest ingeven en dan de opgegeven teksten verschenen.
Nou eens uitzoeken of het ook echt werk....
Dat is zo bij een PX-30 (uit mn hoofd) met paralelle aansturing, een tekstdisplay dus. Hoe wil je anders je functietoetsen in de PLC binnenhalen?
Volgens mij heeft de Pilzman zich er met een jantje van Leiden vanaf gemaakt:(
Poels Design
Op 15 maart 2006 17:38:24 schreef GJ_:
Dat is zo bij een PX-30 (uit mn hoofd) met paralelle aansturing, een tekstdisplay dus. Hoe wil je anders je functietoetsen in de PLC binnenhalen?Volgens mij heeft de Pilzman zich er met een jantje van Leiden vanaf gemaakt:(
Hey, ja het wedt me wel goed duidelijk gemaakt hoe het zat. Ik was allang blij dat die de tijd nam voor een particulier die allemaal lastige dingen vraagt maarja.
*Hoe wil je anders je functietoetsen in de PLC binnenhalen*
Ik heb de uitgangen van de display al volledig aangesloten op mijn PLC en geprogrammeerd. Nu moet ik nog de ingangen aansturen van de Display maar volgens mij is dat een heel ander verhaal .Ik heb een handleiding opgestuurd gekregen ( 17940 ) met uitleg over de 16inputs display. Maar ik kom er niet wijs uit. Het is in het engels en over allemaal binaire getallen enz..Hopelijk kan iemand me hierover wat bijbrengen. GJ ik kan je het document wel even doorsturen als je me wilt verder helpen
Gegroet Luc Poels
Nak
Minds are like parachutes... they only function when open
Naar mijn beste weten geef je in de configuratie van het display mee in welke DB er geprakt moet worden, aan de hand van het bitpatroon worden de uitgangen gestuurd en kunnen de ingangen met een maskertje eruit worden gehaald.
De in en uitgangen zijn een uitbreiding van de PLC waarop hij aangesloten is.
Poels Design
Op 15 maart 2006 19:31:16 schreef Nak:
Naar mijn beste weten geef je in de configuratie van het display mee in welke DB er geprakt moet worden, aan de hand van het bitpatroon worden de uitgangen gestuurd en kunnen de ingangen met een maskertje eruit worden gehaald.De in en uitgangen zijn een uitbreiding van de PLC waarop hij aangesloten is.
Hmm DB ? Ik heb tot nu toe alleen maar geprogrammeerd met OB en PB, wat is de precieze functie van DB dan?
En wat bedoel je met het maskertje ?
Zou je me misschien een eenvoudige schemaatjes of programmaatje van S5 als voorbeeld kunnen sturen?
Greetz Luc
Een DB is geen programmeer bouwsteen maar een databouwsteen.
Een DB moet je "erzuegen"
Oftewel je kiest in het programma voor F2 (datenbaustein)
Nu krijg je een masker te zien maak bv DB1 aan
Er staat nu 1 regel 0:
type daar KM = 00000000 00000000;
je kunt in een db flink wat datawoorden aanmaken.
In het programma kun je schrijven en lezen naar datawoorden. Je moet wel de juiste DB opgeven voor je leest of schrijft. Standaard leest siemens geen DB, als je echter 1 x een DB aanroept onthoud de PLC dit. Als je meerdere DB's gebruikt wees consequent en roep steeds de juiste DB aan.
Schrijven naar datawoord
Fb1
A DB 1
L MW 10
T DW 0
Lezen
A DB1
L DW0
T MW 20
Bij S5 kun je nog mooi merkers in woorden misbruiken
Bv
U E 1.0
S M 10.2
U E 1.1
R M 10.2
A DB 1
L MW10
T DW 1
Als je nu op status variable kijkt (shift F7) dan kun je Db 1 kiezen en datawoorden bekijken wel even kiezen voor KM als masker.
Niet lezen en schrijven naar niet aangemaakte datawoorden, dan gaat de PLC op stop.
Poels Design
Poels Design
Op 16 maart 2006 19:50:44 schreef Peter112:
Een DB is geen programmeer bouwsteen maar een databouwsteen.
Een DB moet je "erzuegen"
Oftewel je kiest in het programma voor F2 (datenbaustein)Nu krijg je een masker te zien maak bv DB1 aan
Er staat nu 1 regel 0:
je kunt in een db flink wat datawoorden aanmaken.In het programma kun je schrijven en lezen naar datawoorden. Je moet wel de juiste DB opgeven voor je leest of schrijft. Standaard leest siemens geen DB, als je echter 1 x een DB aanroept onthoud de PLC dit. Als je meerdere DB's gebruikt wees consequent en roep steeds de juiste DB aan.
Schrijven naar datawoord
Fb1
A DB 1
L MW 10
T DW 0Lezen
A DB1
L DW0
T MW 20Bij S5 kun je nog mooi merkers in woorden misbruiken
Bv
U E 1.0
S M 10.2U E 1.1
R M 10.2A DB 1
L MW10
T DW 1Als je nu op status variable kijkt (shift F7) dan kun je Db 1 kiezen en datawoorden bekijken wel even kiezen voor KM als masker.
Niet lezen en schrijven naar niet aangemaakte datawoorden, dan gaat de PLC op stop.
Hmmm,
(Er staat nu 1 regel 0:
je kunt in een db flink wat datawoorden aanmaken.)
Is dit de plaats waar je normaal de naam neer zet?Bv: Programma bouwesteen 1? want als ik daar:
KM = 00000000 00000000; neerzet krijg ik een foutmelding:
Erste Zeile muB mit ; beginnen
Als ik ;KM = 00000000 00000000; werkt het wel, is dit de bedoeling? Trouwens bij mij heeft F2 geeb functie:S Jij gebruikt toch ook Step 5 ofniet?
Zou je me anders een doc van S5 met die gegevens door kunnen sturen naar: info@lucpoels.nl
Zoals ik al zei: de PX30 word parallel aangestuurd: een binair getal op de inputs selekteerd de eerder ingeprogrammeerde teksten.
Maar nu heb je geen PX30 maar wel de manual van de PX30: een nutteloze combinatie dus.
Poels Design
Beste mensen,
Zou iemand mij vertellen hoe je deze het beste kunt aansturen? Mij is verteld via ( BP ) maar hier heb ik nog geen verstand van, zou iemand me dit kort en krachtig kunnen uitleggen?
Voor de rest ben ik er ook achter gekomen dat PX Pro lager van 2.2 niet werkt op XP en 2000 dus ben ik nog opzoek naar een oude pc hiervoor. Update is namelijk erg prijzig
Groeten Luc Poels
[Bericht gewijzigd door Poels Design op ]