Ik heb ook weleens iets gelezen over een praktijkexamen, weet iemand hoe dat gaat?
En misschien kunnen we na het examen iets met de CO'ers doen, ergens even wat drinken/eten ofzo ;)
Mini-meeting en nabespreking ofzo..

En dan mag je 120Watt gebruiken LOL

Het zou me verbazen als ik dat op die frequenties betaalbaar in elkaar gezet krijg hoor ;) Maar het aardige aan 13cm is wel weer dat er veel wifi-stuff beschikbaar is, lijkt me mooi knutselmateriaal.

Ik heb ook weleens iets gelezen over een praktijkexamen, weet iemand hoe dat gaat?

Praktijkexamen? Dat is er toch helemaal niet, kwestie van theorie doen en papiertje halen.

Alleen voor Morse is er nog een apart praktijk examen.
Dit is echter geen verplicht onderdeel meer voor de F vergunning.

Als ik het goed begrepen hebt kan je echter zonder morse geen PA0 call krijgen. PA0 is een beschermde groep binnen de call sign's.

Op 27 december 2005 00:58:17 schreef Rd12tf:
[...]

Volgens mij doet Rob alleen mee als de frequentieruimte uitgebreid word met de 48 meter band en de voorschriften en beperkingen het uitzenden van muziek toestaan! ;)

en ik vind dat hij groot gelijk heeft ! zonder muziek is er geen bal aan , net zoiets als naar de bioscoop gaan met een blinddoek om... gelukkig nieuwjaar allemaal !!

Op 27 december 2005 17:54:44 schreef Hugo Welther:
[...]
Dat gevoel had ik ook al bij enkelen.
Vergunning met call, dan is de piraterij (48m/MG/3m, etc) over.
Tenzij men hardleers is en de vergunning weer wil inleveren.

[edit]
Zet mijn broer ook maar bij het lijstje.
Paul Welther - Nootdorp

mag ik jullie erop wijzen dat er zeer veel piraten zijn die de licentie als dekmantel gebruiken , als je wat langer in het piratenwereldje meedraait dan kom je daar vanzelf achter , het zijn er meer dan je denkt...

Ach ja, die antenne staat dan toch al :)
En of je nou een licentie hebt of niet, illegaal is het toch wel. Als je een beetje je best doet komen ze er niet eens achter dat het om een amateurzender gaat, tot ze je vinden, maar dan ben je toch wel dood.

[Bericht gewijzigd door UFO op ]

Hee jongens wat hebben jullie nou gedaan?
Of beter gezegd,
Het lijkt wel of ik heb zitten slapen!
Ik lees nu in eenst dat we hier al weer aan de 5 zitten,
Jongens FF wachten hoor moet snel alles weer even bijlezen.

Alvast even over dat laatste stukje hier boven,
Ja het is mijn vriendje die @Westcoast (kom niet aan hem!)
MAAR!!!
Hij heeft echt gelijk!
Ik lag me af en toe krom om die licentie amateurs,
Nooit eens gehoord?
De laatste die ik gehoord heb had zo enorm veel moeite
om NIET om de zoveel tijd iets te doen zeggen,
HAHAHAAAAAAaaaaaaaaaaa
Ik heb plat gelegen toen ik hem hoorde.
Ik kan me voorstellen dat dat het moeilijkste was
Net zo iets als geen ja en geen nee,
of geen U mogen zeggen.
Los van dit alles ik vind het wel leuk hoor,
Af en toe een Amateurtje er tussendoor.

Rob007.

Rd12tf: ik ga voor de F hoor ;-)

Zal het maar eerlijk tikken!
http://www.ham-radio.nl/examens/nvoorjaar2005/nvoorjaar2005.html
welke vragen ik moeilijk vond
4 ITU?
10
15
16
24
26

Maar 25Vragen goed! Ik ga huilen!
EN, ik ga zeker dit jaar geen examen doen!
Blijf nog FF piraat!

Rob007.

Hugo voor N (Zoetermeer)
KT88 voor F (Pro Bono) ('t Gooi)
Eat voor F ('t Gooi)
Termelator voor F (Zoetermeer)
Ben_ voor F (Utrecht)
barres voor F (Veendam)
ledlover voor N (Zaandam)
Roosradio voor N ()
UFO voor N/F (Breda)
killerbeezz16 voor N
Paul Welther voor N (Nootdorp)

List aangepast:
Rob blijft piraat en Termelator gaat voor F.

Status Eat: Bevestiging van het AT en het cursusboek binnen.

Zijn heir ook belgen die voor hun vergunning gaan?

@Iedereen: Op welke banden gaan jullie werken en welke modes? Wat worden de specialitijden( EME, ATV, DX)

RT

Op 2 januari 2006 16:36:36 schreef robint91:
Zijn heir ook belgen die voor hun vergunning gaan?

@Iedereen: Op welke banden gaan jullie werken en welke modes? Wat worden de specialitijden( EME, ATV, DX)

RT

Veel experimenteren met zelfbouw HF-QRP spullen! Digitale modes op HF vind ik ook interessant. DX op de 17m band, betrekkelijk kleine antenne's. Morse ga ik zeker (weer!) leren.

Weet Robin een Belgische site met proefexamens?

Tot wanneer kan je je eigenlijk inschrijven?

Op 2 januari 2006 17:31:10 schreef zweetvoetje:
Tot wanneer kan je je eigenlijk inschrijven?

Voorjaars amateurradiozendexamens 2006.
De amateurradiozendexamens voor Radiotechniek en Voorschriften I en II worden afgenomen op woensdag 12 april 2006 te Nieuwegein.
Aanmelding voor deze amateurradiozendexamens is mogelijk tijdens kantooruren vanaf 1 december 2005 tot en met 17 februari 2006.
Het aanmelden kan uitsluitend telefonisch geschieden bij het klantencontact centrum van Agentschap Telecom te Groningen.
Telefoon (050) 587 74 44.

Bron: www.vrza.nl

Op 2 januari 2006 17:38:28 schreef Rd12tf:
[...]
[...]

Bron: www.vrza.nl

dank je, Dan heb ik nog ff de tijd om te beslissen of ik mee ga doen...

Voor de zuiderlingen die wat studiehulp kunnen gebruiken,
stuur maar ff een meeltje, je bent welkom.

Hallo mensen!
Naja ieder ze redenen om ze vergunning te halen!
Zelf vind ik het wel gaaf dat je contact kan zoeken met mensen overal te wereld. muziek draaien gebeurt (af en toe)
nog op de 3m band :>
Als alles meewerkt natuurlijk
OW heeft iemand toevallig ergens een boek/curcus online staan of op de boekenplank over? ik zit zonder!
Groet
Bas

Op 2 januari 2006 20:42:38 schreef killerbeezz16:
OW heeft iemand toevallig ergens een boek/curcus online staan of op de boekenplank over? ik zit zonder!

Dat probleem heb ik nou ook.. Op http://on4cp.org/cursus/index.htm staat veel info.

Voor een gebruikt boek te vinden kan men beter de site's van de VERON of de VRZA in de gaten houden.
Daar staat op waneer er radio markten zijn, daar zijn de boeken gunstig te krijgen.

Om het regelement te leren kan men een PDF file te downloaden van de Agentschap Telecom site

[Bericht gewijzigd door view op ]

Op 2 januari 2006 16:18:54 schreef Rd12tf:
Hugo voor N (Zoetermeer)
KT88 voor F (Pro Bono) ('t Gooi)
Eat voor F ('t Gooi)
Termelator voor F (Zoetermeer)
Ben_ voor F (Utrecht)
barres voor F (Veendam)
ledlover voor N (Zaandam)
Roosradio voor N ()
UFO voor N/F (Breda)
killerbeezz16 voor N
Paul Welther voor N (Nootdorp)

List aangepast:
Rob blijft piraat en Termelator gaat voor F.

zet mij maar bij rob z,n afdeling !succes , jongens !

Status Eat: Bevestiging van het AT binnen en cursusboek nog in bezit van Tante Pos.

Op 2 januari 2006 20:42:38 schreef killerbeezz16:
Hallo mensen!
Naja ieder ze redenen om ze vergunning te halen!
Zelf vind ik het wel gaaf dat je contact kan zoeken met mensen overal te wereld. muziek draaien gebeurt (af en toe)
nog op de 3m band :>
Als alles meewerkt natuurlijk
Groet
Bas

Anders genoeg muziek op MG en KG hoor...

Wat voor antenna's gaan jullie gebruiken? Ik ga een Groundplane antenna gebruiken met traps voor de hf banden, vhf en uhf banden.

Als iedereen zijn vergunning heeft kunnen we allemaal eens op dezelfde frequentie komen om te praten(20m)

RT

Op 28 december 2005 12:36:52 schreef Ben_:

Het zou me verbazen als ik dat op die frequenties betaalbaar in elkaar gezet krijg hoor ;) Maar het aardige aan 13cm is wel weer dat er veel wifi-stuff beschikbaar is, lijkt me mooi knutselmateriaal.

kwestie van een of twee 2c39's of YD1060's. die doen het daar heel aardig hoor, en zijn ook nog voor redelijke prijzen te koop. Of je neemt 2 of 3 mosfets uit oude GSM-basisstations, worden door diverse italianen wel verkocht op de radiomarkten.

@hugo: PA0 is altijd al een uitzondering geweest, heel vroeger maakte het niet uit of je A of C had, je kreeg PA0.
Ik kende een oude haagse amateur die had een PA0-call (PA0TL) met daaraan een C-licentie (dus geen morse)

Tegenwoordig maakt het ook niet meer uit of je A of C hebt (beide heet tegenwoordig F) en je hebt de mogelijkheid een prefix te kiezen van PA-PC, PE-PH, waarbij niet alle cijfers mogelijk zijn, PA0 bijv. niet, ook de '6' als cijfer niet. PD is gereserveerd voor N. Ik denk dat de meeste CO'ers makkelijk F kunnen halen. misschien niet in april, maar zeker in november.

@robint91: op 20m is wat lastiger, ik denk eerder dat dat 40m gaat worden, voor binnen nederland waarschijnlijk zelfs 80m.

Voor allen die de machtiging gaan halen: koop een scanner of kortegolfontvanger oid. en ga luisteren! Daar leer je wel niks technisch van (tenzij je in windhoos geintertesserd bent) maar wel operating practice, hoe gaat e.e.a. er aan toe op de banden.

:P voorlopig blijf ik even vergunningsloos, als jullie even dachten dat ik licentie ging halen.
misschien later eens een keer. ik zie nog wel... piraatje spelen is net even wat leuker maar riskant...