Dat was inderdaad wat ik bedoelde maar nu ligt de frequentie al wel hoger en de aansturing is eigenlijk nog gelijk dus dat soort output houd wel verband met de frequentie.

Ik zal nog eens proberen met een spanningverviervoudiger kijken of dat nog wat doet.
Ik heb het idee dat deze buis met een hogere spanning ook een hogere gain haald.

ja en dat met die igbt is wel leuk maar igbt's heb ik wel moet ik alleen ff dat interupter printje hebben :P

ik heb onze compressor maar weer eens opgezocht om mijn vonk in de vonkbrug beter de blussen :)
mijn NZSVV(NietZoSnelVurendeVonkbrug) gaf toen ik er lucht doorheen blies nog maar 1 bps :P
en de vonk van torroid naar aarde is gestegen met 1 cm( mn record is nu 11 cm :)).ik heb helaas nog geen streamers;(
doe ik iets fout? of moet ik een nog hogere spanning maken om streamers naar lucht te krijgen?

Damn, 9e topic alweer.. Maar goed, nog steeds onze vraag over de primaire spoel. Heeft iemand daarvoor 8 mm koperdraad liggen? Ook een oude trafo van rond de 8 kV zou welkom zijn.
Later

Op 9 januari 2006 14:20:42 schreef MaxMadu:
Damn, 9e topic alweer.. Maar goed, nog steeds onze vraag over de primaire spoel. Heeft iemand daarvoor 8 mm koperdraad liggen? Ook een oude trafo van rond de 8 kV zou welkom zijn.
Later

Als het je eerste tesla is, en het wordt een kleine tesla kunje gewoon geisoleerd (massief) leidingdraad gebruiken.
Hoeft (om te beginnen) niet perse plat gewikkeld te worden maar begin met een cylinderwikkeling 8 tot 10 windingen.
Later kan je dan zachtkoperen gas of remleiding kopen.
Is mooier. Werkt niet altijd beter. Behalve bij grotere tesla's.
Coaxkabel mag ook, binnendraad met afscherming doorverbinden.
Neontrafo: het is altijs 2 x 3,5 KV (of meer)t.o.v.massa.
Voor kleine tesla 20mA. Voor grotere tesla dus veel meer mA. Verkrijgbaarheid: zoek bij marktplaats enz. of vraag bij een licht/neonreclamebedrijf of ze een oude hebben liggen.
Succes.

Het beste is gewoon neon reclame bedrijven bellen en e-mailen. Daar ben ik op dit moment ook druk mee bezig.

De meeste bedrijven hebben niks liggen, maar veel hebben me ook netjes even doorverwezen naar andere bedrijven en diverse groothandels die mij dan misschien weer verder kunnen helpen.

Ik heb ondertussen een 8Kv - 50 mA gevonden voor 50,- en ook een van 10 Kv - 40 mA voor 50,-.
Nu nog ff doorzoeken naar wat goedkopere! :P

Ook heb ik vanavond mijn toroid in elkaar geknutseld.
Minor: 12.5 cm
Major: 40 cm

Ik moet ook nog iets vinden voor in het midden. Ik heb vandaag even gekeken op het winkelcentrum of ze van die mooie alu taartvormen hadden, als je er dan twee pakt en de onderkanten aan elkaar zet, klemt die zichzelf mooi vast in het midden. Maargoed die waren dus nergens vindbaar :S Iemand nog ideetjes? Of kom ik nou echt verschrikkelijk inspiratieloos over? ;)
Gewoon houten cirkeltje zagen en beplakken met aluminium folie ofzo....?

Wat is het toch lekker handig zo'n stel gevordende coilers bij elkaar, die je ieder moment van de dag lastig kan vallen met vervelende vragen! *kuch kuch* ;) :D

Chris

@coaster_chris.

Zo doe ik het meestal wel. Gewoon een houten plankje uitzagen en daar alu folie op plakken en deze tussen de toroid lijmen.
In het midden dan een gat boren waar het schroefdraad doorkomt zodat je hem goed vast kunt zetten.

Na al die vttc's hier gezien te hebben was de verleiding toch te groot. Helaas krijg ik mijn gu 21B niet zo makkelijk aan de gang omdat hij 130 A continu nodig heeft en ik heb geen kabel dikgenoeg ervoor helaas :( . Maar ik heb nu een puls triode gevonden wie "maar" 60 A filament current nodig heeft en dat kan mijn kabel wel aan :) Dus wie weet over een tijdje ook een vttc van deze kant.

Op 9 januari 2006 20:44:25 schreef Jorrit:

...makkelijk aan de gang omdat hij 130 A continu nodig heeft en ik heb geen kabel dikgenoeg ervoor helaas...

Van een gesloopte lastrafo heb ik over een stuk dik enkelpolig van 1,40m en 2,40m (koperdiameter 8mm) en het bijbehorende 3polige netsnoer.
Ik doe toch niks met hoge stromen voorlopig, misschien wat voor je? Weggooien vind ik zonde..

Edit:
dubbelpost perongeluk CO werkte niet echt goed hier.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

@RC-A
Bedankt voor het aanbod maar mijn filament trafo is op dit moment al met 8 mm draad gewikkeld. Helaas warmt dit veel te snel op. Sparks gebruikt kabel van 18 mm en dat warmt zelfs nog op na een half uurtje dus helaas. Maar met een beetje geluk kan ik een buisje krijgen wie maar 60 A nodig heeft en dat gaat wel goed met de kabel wie ik nu heb.

Is er trouwens iemand wie binnenkort nog cde caps gaat bestellen ?
ik heb er ook nog zo 25 nodig

Op 10 januari 2006 16:37:45 schreef Jorrit:
@RC-A
Bedankt voor het aanbod maar mijn filament trafo is op dit moment al met 8 mm draad gewikkeld. Helaas warmt dit veel te snel op. Sparks gebruikt kabel van 18 mm en dat warmt zelfs nog op na een half uurtje dus helaas. Maar met een beetje geluk kan ik een buisje krijgen wie maar 60 A nodig heeft en dat gaat wel goed met de kabel wie ik nu heb.

Is er trouwens iemand wie binnenkort nog cde caps gaat bestellen ?
ik heb er ook nog zo 25 nodig

ja ik! hoeveel kosten ze en hoe groot zijn ze?

nu zal je zien dat ik weer vlak voor de bestelling ergens gratis caps krijg...

Op 11 januari 2006 16:37:18 schreef soldeerbout:
[...]

ja ik! hoeveel kosten ze en hoe groot zijn ze?

nu zal je zien dat ik weer vlak voor de bestelling ergens gratis caps krijg...

Als je dan toch toevallig ergens gratis caps krijgt.... kan je dr dan niet toevallig een paar voor mij scooren!? ;)

Voor mij is het een beetje een twijfelgeval... Die dingen zijn opzich wel een flinke uitgave voor iets wat ook veel goedkoper kan. Ik zou ook gewoon voor een LDPE en aluminiumfolie plate cap kunnen gaan.... Is msischien wel wat meer werk om te maken, ook grotere verliezen waarschijnlijk. Maar wel heeel veel goedkoper.

Ik hou voor nu maar ff m'n schmoel.. Dat extra wikkeldraad wie ik ook misschien nodig had, ben ik helemaal vergeten.. Nog sorry daarvoor Jorrit. ;) :P

Chris

@soldeerbout
Ze zijn 150 nF en 2 kv dc. Voor 8 kv ac kom je goed weg met 10 in serie dan heb je nog 15 nF over.
Ze zijn verder 4.5 bij 2.5 cm.
Ik wist niet welke groot je bedoelde capaciteit of formaat dus :P

@coaster_chris
Het is inderdaad mogelijk om een cap zelf te maken maar dat is vrij veel werk. De verliezen zijn ook groter en ze hebben nogal de neiging snel stuk te gaan. Tenminste bij mij... Je moet ze aardig overgedimensioneerd maken en het liefst onder olie zetten. Dit zorgt weer voor een grote zware cap dus als je het geld hebt kun je beter voor een mmc gaan.

20 caps kosten ongeveer 50 a 60 euro. Daar kun je dan een 30 nF mmc mee maken werkt perfect :).

Mijn grote drsstc heeft straks 60 caps erin zitten :)

Op 11 januari 2006 18:15:57 schreef Jorrit:
@soldeerbout
Ze zijn 150 nF en 2 kv dc. Voor 8 kv ac kom je goed weg met 10 in serie dan heb je nog 15 nF over.
Ze zijn verder 4.5 bij 2.5 cm.
Ik wist niet welke groot je bedoelde capaciteit of formaat dus :P

@coaster_chris
Het is inderdaad mogelijk om een cap zelf te maken maar dat is vrij veel werk. De verliezen zijn ook groter en ze hebben nogal de neiging snel stuk te gaan. Tenminste bij mij... Je moet ze aardig overgedimensioneerd maken en het liefst onder olie zetten. Dit zorgt weer voor een grote zware cap dus als je het geld hebt kun je beter voor een mmc gaan.

20 caps kosten ongeveer 50 a 60 euro. Daar kun je dan een 30 nF mmc mee maken werkt perfect :).

eeh €60? :S nee bedankt:P
ik ga nog maar een paar leidse flessen maken:)

@soldeerbout
Tjah. Kwaliteit kost nou eenmaal geld...
Een kleine coil is trouwens nog wel te doen met bottle caps maar de verliezen zijn vrij hoog. Sparks haalde met zijn bottle caps net 60 cm. Toen hij overstapte op mmc haalde hij 250 cm.
Ook worden bottle caps groot en zwaar niet echt iets voor een verplaatsbare coil ofzo. Maar het voordeel is wel dat ze goedkoop zijn.

Op 11 januari 2006 18:15:57 schreef Jorrit:
*KNIP*

Oeps... duur grapje dus! :D

Ik had al uitgerekend dat de capaciteit van m'n condensator ietsje onder de 30 nF zal zitten. Als het goed is zit ik dan aan zo'n 26 nF.
Maargoed het is wel erg verleidelijk zo'n MMC. Erg handig systeem ook, zo met die strings per 10 nF aansluiten.

Ik vind die plate caps van Herb trouwens wel erg kickuh gemaakt!!

http://home.wtal.de/herbs_teslapage/cap-2x.jpg

Maar Roel (KillerBTheSupreme) gebruikte op de Teslathon ook een platecap, niet eens ondergedompeld in olie, maar z'n coil vonkte opzich wel redelijk. Natuurlijk ging het beter toen die MMC van Ronald dr aan hing en jouw NST er extra bij! :D

Chris

Bedankt voor de info. Waarschijnlijk hebben we al een trafo geregeld van 280 Watt (8kv bij 35 mA). Ik vraag me af of je bij dat wattage een filter nodig hebt en zoja, hoe bouw je een goede filter? Later

Op 11 januari 2006 20:07:45 schreef MaxMadu:
Bedankt voor de info. Waarschijnlijk hebben we al een trafo geregeld van 280 Watt (8kv bij 35 mA). Ik vraag me af of je bij dat wattage een filter nodig hebt en zoja, hoe bouw je een goede filter? Later

Als we het toch over Herb hebben:
http://home.wtal.de/herbs_teslapage/constr.html#con-flt
Check z'n site maar ff.

Waneer was je van plan die caps te bestellen Jorrit? Ik weet eigenlijk wel zeker namelijk dat het, t laatste onderdeel van de coil gaat worden. Dus het zal dan ook nog wel ff duren, voordat ik die nodig ga hebben.

Chris

Op 11 januari 2006 19:58:29 schreef Jorrit:
@soldeerbout
Tjah. Kwaliteit kost nou eenmaal geld...
Een kleine coil is trouwens nog wel te doen met bottle caps maar de verliezen zijn vrij hoog. Sparks haalde met zijn bottle caps net 60 cm. Toen hij overstapte op mmc haalde hij 250 cm.
Ook worden bottle caps groot en zwaar niet echt iets voor een verplaatsbare coil ofzo. Maar het voordeel is wel dat ze goedkoop zijn.

helaas wint bij mij goedkoop van goed :(
heeft iemand niet een paar oude caps voor mij die ik voor iets minder dan 60 euro mag overnemen? ook las ik een heel aantal topic terug dat een paar mensen hier een cap hadden gemaakt van diepvrieszakjes ofzoiets. gaat dat goed of is het minder goed dan flessen?

@ Soldeerbout

Dat is dus die plate cap waar ik het hierboven over had. Die is opgebouwd uit bijvoorbeeld velletjes diepvries zakjes die gemaakt zijn van LDPE (Lage Dichtheid PolyEthyleen) met daar tussen weer velletjes aluminiumfolie. Ik weet verder niet welk van de twee in de praktijk beter werkt. Maar mijn voorkeur ging meer naar de plate cap, omdat deze een stuk lichter, kleiner en makkelijker handteerbaar is dan een bottle cap met al dat glas.

Chris

Op 11 januari 2006 21:55:33 schreef coaster_chris:
@ Soldeerbout

Dat is dus die plate cap waar ik het hierboven over had. Die is opgebouwd uit bijvoorbeeld velletjes diepvries zakjes die gemaakt zijn van LDPE (Lage Dichtheid PolyEthyleen) met daar tussen weer velletjes aluminiumfolie. Ik weet verder niet welk van de twee in de praktijk beter werkt. Maar mijn voorkeur ging meer naar de plate cap, omdat deze een stuk lichter, kleiner en makkelijker handteerbaar is dan een bottle cap met al dat glas.

Chris

oke. en hoeveel diepvrieszakjes moet je gebruiken voordat het niet meer doorslaat? zo'n cap lijkt me veel handiger :)

Heel veel...
Ik heb verscheidene pogingen gedaan tot het bouwen van zo'n cap maar helaas zijn ze allemaal dood.
1 Leeft trouwens nog maar dat was een filter cap komt dus minder stress op te staan.
Hoeveel zakjes in op elkaar had gestapeld weet ik niet meer maar ik dacht rond de 12. Het nadeel is deste meer zakjes deste lager de capaciteit. En bij mij sloeg hij naar 5 minuten nog door met 12 zakjes. Ik had hem ook niet onder olie gedompeld maar dat waren jullie volgens mij ook niet van plan ofwel ?

Inplaats van een plate cap kun je beter een rolled cap nemen. Je capaciteit is dan snel een stuk hoger. Het nadeel is wel dat de inductie wat toeneemt.

Op 11 januari 2006 22:18:31 schreef Jorrit:
Heel veel...
Ik heb verscheidene pogingen gedaan tot het bouwen van zo'n cap maar helaas zijn ze allemaal dood.
1 Leeft trouwens nog maar dat was een filter cap komt dus minder stress op te staan.
Hoeveel zakjes in op elkaar had gestapeld weet ik niet meer maar ik dacht rond de 12. Het nadeel is deste meer zakjes deste lager de capaciteit. En bij mij sloeg hij naar 5 minuten nog door met 12 zakjes. Ik had hem ook niet onder olie gedompeld maar dat waren jullie volgens mij ook niet van plan ofwel ?

Inplaats van een plate cap kun je beter een rolled cap nemen. Je capaciteit is dan snel een stuk hoger. Het nadeel is wel dat de inductie wat toeneemt.

ik ga het eerst maar eens met 8 diepvrieszakjes proberen en dan met steeds meer. bedoel je met 'hij sloeg naar 5 min. nog door met 12 zakjes'? laat je m 5 minuten doorslaan en hoop je dat er dan zoveel alu folie verbrand dat ie stopt:P?

Ik bedoelde dat hij na ongeveer 5 minuten tc gebruik doorsloeg. En dit was niet eens 5 minuten continu maar gewoon een paar keer kort testen. Sindsdien ben ik van die caps afgestapt :P dan liever bottle caps ofzo die gaan tenminste niet zo snel stuk.

Mensen, allemaal! Remember mijn mini-tesla met zn mini-cap en naja, alles mini? :P Hij doet het :D

K heb een zeer onscherpe foto, en een filmpje. Geen top-performance, maar, mijn eerste streamers! :D

http://www.lekenlinge.nl/~pimV/DSCF0165.JPG

http://www.lekenlinge.nl/~pimV/DSCF0166.AVI

Edit: Nu ook beetje gekloot met streamers naar de aarde, hij red zo ongeveer 16-17 cm. Streamers naar de lucht doet ie ook, alle kanten op! Moet em alleen ff op een andere plek draaien, mn muis kapt er mee, elke keer als k em aan zet. Zal een RF filter aan de secundaire van mn NST daar iets aan doen? Of is het vooral de RF door de lucht die al mn apparatuur ontregelt?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

@ LP
Heel mooi, gaat goed zo.
Maar je hebt nu wel een probleempje, je wil nu steeds MEER en LANGER, althans zo ging het bij mij.