Bedankt chris!
ff kijken volgens deepfriedneon:
Voltage: 6kV
I: 30mA
-----------
Ik mag 0,0159uF dus 15,9nFgebruiken

Ik heb een nieuwe prim spoel gemaakt, met meer windingen, de vonken zijn wel langer maar dat zonder de toroid erop.

Ik heb alles berekend met toroid, maar door die toroid zie ik geeneens vonken, geen corona enzo. (zonder de toroid, zie ik mooie corona op mijn draadje) Ik mag 15nF gebruiken, maar door gebrek aan caps, heb ik maar 4nF, komt het daardoor?

Ik zag op ebay een mooi prijsje voor zulke MKP caps, ik ga ze uitproberen. Zijn deze MKP wel goed voor "pulse gebruik", of verschillen ze ook nog onderling?

zonder toroid is de frequentie van je secundaire hoger.
de topload voegt capiciteit toe aan de secundaire (load)

Dus als je de toroid erop zet moet je meer windingen primair gebruiken of meer capiciteit primair gebruiken.
om ook daar de frequentie terug te brengen.

dan is er ook nog de mogelijkheid dat je bij een heel mooi gladde toroid te weinig vermogen hebt om de vonk te laten uitbreken.
wat je kunt proberen is een uitbreekpunt op je toroid maken.
dat wil zeggen even een spijker met een stukje tape aan je toroid plakken met de punt omhoog richting de vrij lucht niet richting je primaire

Ik heb het lijstje met bekende goed en slechte caps gevonden zal zien of ik er even een scan van kan maken of zo

Bedankt sparks,
een uitbreekpunt had ik helaas al geprobeerd. Ik denk dat me condensatoren te weinig capaciteit hebben. maar zeker weet ik niet

ik heb met javatc berekent dat de freq van de sec spoel met toroid ongeveer 400Hz is. ik heb autotune gedaan en het kwam overeen met ~7 winding van mijn prim spoel..helaas zonder veel succes. de toroid eraf en er was meer te zien, maar niet veel meer, vonken van ~10cm.

Mijn sec voltage output:
sec N = 740
prim N = 7
prim U = 6000
Dus sec U = 634kV? das wel erg veel of niet?

Edit: ik zie hier veel leuke condensatoren:

[Bericht gewijzigd door ccy op ]

Secondary Coil Inputs:
----------------------------------------------------
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
3.75 = Radius 1
3.75 = Radius 2
0 = Height 1
37 = Height 2
740 = Turns
0.05 = Wire Diameter

Primary Coil Inputs:
13 = Radius 1
26 = Radius 2
0 = Height 1
7.5 = Height 2
5 = Turns
0.12615 = Wire Diameter
0.0029 = Primary Cap (uF)
0 = Total Lead Length
0 = Lead Diameter

klopt dit nog?
Volgens mij mag je coupling wel wat hoger je hebt nu 0.069
volgens mij mag dat wel 0.15 worden

dat houdt in dat je primaire omhoog moet.

hoee hoger de coupling hoe beter de energie overdracht.
tot een bepaald punt waar je overslag tussen primaire en secundaire krijgt (dat krijg je trouwens ook bij slecht tunning)

Zo.. even wat plaatjes van de mmc (hopen dat het goed is :P):

http://img208.imageshack.us/img208/3390/ssa42237xp0.th.jpg
http://img216.imageshack.us/img216/8805/ssa42238xl0.th.jpg

aan het einde zit dus 2,5mm^2 koper ding gebogen, en geklemd tussen twee ringetjes. Ik heb ongeveer 4mm ruimte tussen de caps gelaten, voor de zekerheid.

Ziet er netjes uit.

Lijkt sprekend op die van mij zou ik al haast roepen.

Maar... ik heb voor elke cap gaatjes geboort en dan de caps aan de onderzijde gesoldeerd.
Op die maniet zit elke cap aan het plexi vast maar een drup lijm werkt natuurlijk net zo goed.
Mijn draadeinden zijn van rvs.. of wast nou staal

en ik heb twee laagjes meer

Maarre keurig gedaan dit zal zeker prima werken.
schrik niet als je die caps voor het eerst aansluit
dat KLAPT er behoorlijk in als je bottles of andere homemade rotzooi gewend ben.

Strak gemaakt TOPPIE!!!!

We gaan nieuwe vonken trekken in Deel 10